De aanleiding? Een SCHANDALIGE kentekenplaat.
Waar Top Gear, en vooral Jeremy Clarkson is, daar is heibel in de tent. De Britse provocateur is inmiddels aan zijn stand verplicht om overal waar hij komt een vuurtje op te stoken.
Enekele weken geleden vernamen we dat de TG-crew in Argentinië is neergestreken voor een special, en de ouderen onder jullie kunnen zich waarschijnlijk nog wel de Falkland-oorlog van 1982 herinneren. Bij deze volslagen nutteloze prestigeoorlog stuurde wijlen Margaret Thatcher een compleet contingent Britse militairen naar de andere kant van de wereld om te vechten voor een paar nutteloze eilandjes die zowel door het VK als Argentinië geclaimd werden.
Dit conflict, waarbij talloze militairen sneuvelden voor helemaal niets, is nog steeds een open zenuw bij de Argentijnen, die de oorlog uiteindelijk verloren. Hoe handig is het dan als Clarkson bovenstaande kentekenplaat op zijn auto schroeft, denk je? Juist… Hieronder zien we een foto van de Lotus in het gezelschap met ingekegelde ramen (bron: Resumen Policial).
Volgens berichten werd de crew door een woedende Argentijnse menigte met stenen bekogeld. Of de opnames desalniettemin afgerond konden worden, of dat er misschien toch wat slimme editing aan te pas moet komen, werd niet bekend. Verhalen doen wel de ronde dat de crew Argentinië uit moest vluchten.
Tot zover Clarkson-incidentje nummer MCMLXVIII, met dank aan Autoblog.com.ar voor de foto’s in onderstaande gallery.
UPDATE 1: de groep aanvallers bestaat volgens lokale media uit Argentijnse Falkland-veteranen. De lokale gouverneur moest bemiddelen, waarna de crew een veilige doortocht kreeg naar buurland Chili.
UPDATE 2: correcte bronvermelding toegepast op foto Lotus Esprit.
UPDATE 3: Clarkson geeft via Twitter aan de onschuld zelve te zijn. Volgens hem heeft de voltallige crew dan ook niets verkeerd gedaan, en was de gewraakte kentekenplaat absoluut niet bedoeld als provocatie richting het Argentijnse volk.
Jezza meent dat ze op een gegeven moment door duizenden mensen achterna werden gezeten en bovendien waren de schermutselingen dusdanig ernstig, dat er weleens doden hadden kunnen vallen. Hoe dan ook, iedereen is weer veilig terug in the UK, dus zaak gesloten. Mooie bonus voor de BBC: de aflevering krijgt door alle gebeurtenissen omtrent het kenteken een nog indrukwekkender slot dan gepland.
This is my car on its last day in Argentina. Note the plates that everyone says caused offence. pic.twitter.com/mCfncbMa6F
— Jeremy Clarkson (@JeremyClarkson) October 4, 2014
dick1980 zegt
MCMLXIIX. Prutsert. ;-)
jaapiyo zegt
@dick1980: mwah, klein beetje tweaken en er staat daadwerkelijk een getal.
gregorius zegt
@dick1980: VrijMi = MierenN#^%# dag. Nog 50 minuten en ik kan naar huis.
Goed moment om even te googlen.
En daar zag ik dat XVIII vaker wordt genoemd dan XIIX. En dat XCXLXVIII dus genoemd wordt als aanduiding voor 1968
dick1980 zegt
@gregorius: die XVIII vind ik prima, bon. Maar XCXLXVIII is geen 1968 maar iets wat in latijn niet logisch genoteerd is. Je komt uit op 148 overigens als je door de schrijffout heen kijkt, maar dat schrijf je als CXLVIII (of CXLIIX). 1968 = MXMLXVIII (of MXMLXIIX).
dick1980 zegt
@dick1980: pardon, MCMLXVIII bedoel ik. Het is al laat…
fejjie zegt
Jeremy weet dat hij untouchable is, Top Gear is het meest bekeken TV programma in de wereld en zonder hem is er geen Top Gear meer. De marketing afdeling speelt hier waarschijnlijk op in met al deze “net niet” incidentjes. Alle autoblogs in de wereld hebben het vandaag weer over het nieuwe Top Gear seizoen dat binnenkort begint, dus missie geslaagd.
dennisishier zegt
@fejjie: Is Jeremy wel “untouchable”? Ik bedoel iedereen dacht ook van Charlie Sheen dat hij alles kon maken, maar hij is ook Two and a half man uit gegooid.
jzaero zegt
@dennisishier: nou, ondanks dat het een ontzettende zak is, is Top Gear geen Top Gear zonder Jeremy. Kijk maar naar de andere Top Gears. Die zijn vermakelijk, maar lang niet zo leuk als het Britse groepje
406_v6 zegt
@jzaero: Charlie komt -nadat ie al een mega afkoopsom van de producers had- terug in het final season….. tenminste dat was afgelopen dagen in het nieuws.
imba zegt
Tuig volken kunnen niet zoveel hebben blijkt maar weer.
dennisjuh95 zegt
Hopelijk vinden die Argentijnen de mieren goed te ******.
guusboum zegt
Hoop toch dat Clarkson op een dag niet zelf boos weg gaat door deze onzin! Wat een gezeur om niks, zou kunnen voorstellen dat hij na 3000 onzinnige blaat dingen bij elkaar er zelf ook wel klaar mee is…
bouke123 zegt
Ik vind dat je als Argentijn wel goed door moet denken wil je dat in zijn kenteken zien. Er zit vast meer achter
Maarten123 zegt
Ben het niet helemaal eens dat de Falklandoorlog nutteloos was. Argentinië was in die tijd een militaire dictatuur waar misdaden tegen de menselijkheid werden gepleegd. Deze dictatuur claimde plots Brits grondgebied. Hier zou ook het hele land op z’n kop staan als Venezuela de Antillen in zou nemen.
jaapiyo zegt
@Maarten123: Onder Chavez was dat nog best een optie geweest, maar die nieuwe die er zit heeft een duidelijk gebrek aan ambitie.
sacha zegt
@Maarten123: nou, ik weet wel een paar parlementariërs die staan te juichen bij zo’n invasie…
Rsimon zegt
@Maarten123: Idd, Oekraine – Rusland – de Krim. Same story, different version :/
karaya zegt
het was de schuld van de engelsen.
weer wat geleerd..
jaapiyo zegt
Natuurlijk weer een opgeklopt verhaal. Aan de andere kant als hier een Duits TV programma in de jaren ’70 zou zijn gekomen met 40-45 op het kenteken dan zou er ook wel eens een ruitje geneuveld kunnen zijn…
Of om het wat minder beladen te stellen, als er nu een Duitser met Duitse platen het land binnenkomt met 1974 NL-D 12 zouden er ook wat humorlozen fittie kunnen schoppen.
stationcar zegt
Had het hele verhaal ook niet te maken met olie in de buurt van de eilanden wat nu onder Engeland valt, maar wat Argentinië ook wel leuk vind om te hebben?
desjonnies zegt
Onzin Smoke, volgens de officiële reactie van TG heeft een medewerker gewoon een tweedehands 928 gekocht die over dat kenteken beschikte.
Nu kun je Clarkson van veel beschuldigen, maar dat de wagen 982 FKL draagt, kan hij niets aan doen, misschien had de TG crew daar beter naar moeten kijken, maar in dit geval wast Clarkson zijn handen in onschuld.
De inval op de Falklands en Thatchers reactie vond en vind ik nog steeds van daadkracht getuigen.
De ferries tussen Europoort en Hull werden direct geconfisqueerd en als troepen transporter annex RoRo’s ingezet.
Wij hadden veel Engelse meuk liggen, kregen een telefoontje en het werd gelijk verkocht aan het Britse leger, geeneens naar een prijs gevraagd, opgehaald door een Britse Roadhauler (transportbedrijf) wiens hele bedrijf zo’n beetje was geconfisqueerd door de Great Britain Ltd.
Tot op de dag van vandaag heb ik respect (ja dat kutwoord) voor de Britten, ze pakten een stel schepen, voeren er naar toe en namen de eilanden in een zucht en een scheet in.
Simpelweg omdat het BRITS grondgebied is en de militaire Junta die in Argentinië aan de macht was, hadden deze eilanden bezet louter en alleen uit populisme en om te proberen een soort van vals patriottisme uit te stralen naar de bevolking.
Een trieste noot in deze oorlog was het zinken van HMS Sheffield door de Argentijnen dmv van een zgn Exocet raket, afgevuurd door een Super Étendard jachtbommenwerper, de laatste beide Franse producten.
De Britten op hun beurt brachten het Argentijnse schip de Belgrano tot zinken met een onderzeeër, waarvan de afstand bediening van de torpedo lanceer inrichting niet werkte en de matrozen in het torpedoruim ze gewoon met de hand moesten lanceren!
potver7 zegt
@desjonnies: Ik moet zeggen dat ik wat sceptisch was tegenover het statement van de BBC dat deze auto toevallig dat kenteken heeft. Dat is namelijk wel héél toevallig, en ik zie Clarkson ertoe in staat om er heel wat moeite in te stoppen om zoiets voor elkaar te krijgen.
Echter, volgens de Engelse vehicle enquiry service (https://www.vehicleenquiry.service.gov.uk/) klopt het kenteken voor een Porsche 928, en was het geregistreerd op 30 mei 1991. Dat is in de periode dat de 928 op de markt was dus het zou kunnen kloppen.
Echter, het is in de UK mogelijk om een kenteken om te zetten van de ene auto op de andere (volgens de Wikipedia pagina over vehicle registration plates). Het zou dus nog steeds heel goed kunnen dat het toeval een beetje geholpen is. En het zou zomaar kunnen zijn dat de Beeb daar niet van op de hoogte is gebracht…
jakie zegt
@desjonnies: Het gaat waarschijnlijk over de nummerplaat met ‘KNG’ in… KNG = king denk ik dan.
bofkont zegt
@desjonnies: Geloof jezelf toch niet dat dit toeval is.
Pure provocatie zoals gewoonlijk van TG, net als die special in de VS waar ze met die vlag rondreden.
Overigens niets mis mee! heerlijke tv, ben een mega van JC en TG.
Maarten123 zegt
@desjonnies: ‘een zucht en een scheet’ is een beetje overstatement. De Sheffield had een defect luchtverdedigingssysteem, waardoor de Argentijnen deze met een eenvoudige tactiek konden doen zinken. Dit typeerde de slechte staat van het Britse materieel. Een zusterschip met een wél werkend systeem kon de vliegtuigen niet neerhalen, omdat de Sheffield in de vuurzone voer. De communicatie tussen de schepen was niet op orde en goede procedures waren er niet. Hoewel GB de oorlog heeft gewonnen, was dit na inzet van nagenoeg de volledige Royal Navy. Daarnaast hadden ze de Harrier vliegtuigen als nieuwe inzet, waardoor ze tactieken konden gebruiken die nog nooit waren vertoond.
rufctr01 zegt
@Maarten123: negatief, de Sheffield had geen defect aan haar systemen. De Argentijnen hadden namelijk een trucje om onder een radarsignaal door te vliegen. Elke keer als het lampje op hun console ging branden doken ze omlaag totdat het lampje van de radardetectie uit was en vlogen ze weer verder tot het lampje weer ging branden en dan weer duiken.
De Sheffield had de pech dat de commandant met de satelliettelefoon aan het bellen was en deze drukte de frequentieband dicht waarin de radar van de exocet zat. Daardoor waren de raketten niet te zien totdat ze vlakbij waren.
Maarten123 zegt
@rufctr01: klopt helemaal. De Argentijnen gebruikten een tactiek bedoeld om de radar te omzeilen, maar de uiteindelijke raketafweer (ik geloof Sea Dart) had al geruime tijd een defect in de software. Dus toen de Exocet raket werd afgevuurd, waren ze kansloos. Een Brits schip dat naast de Sheffield voer had de Dassault geruime tijd in het vizier, maar moest op het laatst de aanval staken omdat de Sheffield plots koers wijzigde en de vuurlinie invoer.
pomoek zegt
@desjonnies: Sorry, maar ook op de Engelse reactie op de inval is genoeg af te dingen. De Belgrano werd getorpedeerd buiten de oorlogszone, en nam op dat moment niet deel aan de strijd. Dit wordt door velen gezien als schending van het oorlogsrecht. De Britten waren slecht voorbereid op de strijd. Er werden vlak voordat de troepen werden weggestuurd nog rugzakken ingekocht bij outdoor speciaal zaken omdat het leger deze niet in voorraad had. De Sheffield was een schip met veel te weinig bewapening waardoor het een makkelijke prooi was voor de super Etendards.
De Britten overschatte ruimschoots hun militaire slagkracht, het heeft echt een haartje gescheeld of de Falklands waren nog steeds Argentijns. Er zijn talloze sites en boeken geschreven door militairen ter plaatse die hier verslag van doen. Als de Argentijnen met iets meer militaire gogme de strijd waren aangegaan hadden ze de Britten makkelijk kunnen tegen houden. Net als dat de verovering door de Argentijnse Gunta werd ingegeven door politieke motieven (ze wilden aan de macht blijven) was de Britse reactie ( de herverovering) net zo politiek gemotiveerd. Thatcher won enorm aan populariteit en heeft haar herverkiezing uitsluitend te danken aan deze in geld en mensenlevens kostbare pyrrusoverwinning.
oxymoron zegt
Vergezocht. De Falklands heten in Argentinië de Malvinas, dus je moet wel even doordenken voor je de grap ziet. En noot voor de redactie: de Falklands worden niet door het VK geclaimd, ze zijn er al sinds 1765 deel van. Dat is iets langer dan Nederland een koninkrijk is. Bovendien liggen ze ook voor Argentinië niet bepaald naast de deur; 500 km ten oosten van de kust van Patagonië. Marokko ligt dichter bij de Canarische eilanden en schreeuwt ook niet dat de Spanjaarden daar moeten verdwijnen.
potver7 zegt
Volgens mij staat die 928 vóór de Lotus-met-ingeslagen-ramen, en heeft die een heel ander kenteken?
pudi zegt
Wat stond er Dan op het kenteken?
jerry zegt
Geen gevoel voor humor hebben die Argentijnen..whaha
desjonnies zegt
H 982 FKL zal het uitleggen.
– 1982 was de Falkland oorlog, dus de 82 in het nummerbord kan als een verwijzing gezien worden naar die datum (april 82 t/m juni 82)
– FKL kan gezien worden als een afkorting voor Falklands, hoewel het dan eerder FLK zou moeten zijn.
De Falklands worden door de Argentijnen steevast de Malvinas genoemd, maar uiteraard weten deze steak etende emotionele mensen donders goed dat ze Falklands worden genoemd door zo’n beetje de rest van de wereld.
Verder heeft @potver7 op de DVLA site zitten kijken, zie zijn interessante comment en wil ik ineens W 23 WRC kopen om op de Impreza WRC te hangen, want dat is wat @potver7 uitlegt, in Engeland kun je kentekens kopen om op je auto te hangen.
W 23 WRC kost overigens ‘slechts’ 450 ponden alles inclusief.
Wat me verder opvalt, dat heeft @potver7 ook heel goed opgemerkt, de 928 die voor de Lotus met ingeslagen ramen staat, heeft een kompleet ander kenteken…
mercedesclk350 zegt
@desjonnies: Dat laatste he, dat is waarschijnlijk net als toen ze anti-redneck teksten op hun auto’s kalkten in Alabama…
“Fix it, then run!”
rd1991 zegt
@desjonnies, misschien was het HI VAE kenteken juist het persoonlijk kenteken? En dat deze zijn H982 FKL kenteken weer terug gekregen. Anders is het weer best apart dat Jeremy júíst deze auto gekozen (met ktk) heeft om de Argentijnen te bitchen…
ko3n zegt
Hopelijk hebben ze genoeg beeld hiervan want het leek me een geweldige aflevering
MaartenD zegt
There’s no such thing as bad publicity
tupperware zegt
Dus omdat een Porsche een kenteken heeft dat mogelijk verwijst naar de Falklands sloop je de ruiten van een Lotus?
Ze hebben daar mensen voor minder op het vliegtuig gezet met een enkeltje Atlantische Oceaan..
mashell zegt
De TopGear PR machine draait als vanouds weer op volle toeren. Ik denk dat ze in Argentienië wel andere dingen aan hun hoofd hebben dan een vergezochte kentekenplaat.
rotarypowah zegt
Een video: https://www.youtube.com/watch?v=maAD96cd_uc
stamp zegt
Staged! Niemand die dit toeval als “bewust in scène gezet” betiteld?
Niet dat t er minder grappig om
wordt, maar net als die hoover-van aflevering + dineren aan t water,… En dan ook nog veteranen die t zien en zich laten provoceren? Yeah. And monkey’s fly out of my growler!
floris9 zegt
@sir_smokalot op de twitteraccount van Jeremy wordt uitleg gegeven door hem. Schijnt toeval geweest van die platen en de aanvallers waren twintigers….
stephanotis zegt
@Floris9: tnx
“All TG crew now safely out of Argentina. I just got back to UK. Horrified to see so many newspapers have the story completely wrong.
The number plate WAS a coincidence. When it was pointed out to us, we changed it. As pics in this morning’s Mail show.
And these war veterans we upset. Mostly they were in their 20s. Do the maths.
They threw us out for the political capital. Thousands chased crew to border. Someone could have been killed.
This was not a jolly jape that went awry. For once, we did nothing wrong.”
Jeremy Clarkson @JeremyClarkson · 4h 4 hours ago https://twitter.com/JeremyClarkson