• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Crown: alleen voor Japan

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 februari 2008 om 14:55 – 63 Reacties

Toyota Crown


Toyota heeft de nieuwste versie van zijn zakelijke topmodel, de Crown, bekend gemaakt. Deze grote sedan blijft echter voorbehouden voor de thuismarkt van de Japanners.

De luxe wagen is beschikbaar met een reeks V6-motorvarianten, variërend van een 2.5 V6 tot een 3.5 V6, die allemaal op benzine rijden. De topmotorisering zal tevens als hybride beschikbaar zijn.

De hybride kan volgens Toyota 13,6 kilometer rijden op een liter benzine, en stoot hierbij 166 gram co2 per kilomter uit.
De Crown is al een oudgediende op de Japanse markt, het model wordt sinds 1955 verkocht. De nieuwste Crown is van de dertiende generatie en ziet er zowel van binnen als van buiten gelikt uit. Vooral het volledig digitale dashboard is een leuke eyecatcher. (via Motor Authority)

Toyota Crown

Toyota Crown

Toyota Crown

Ook interessant!

  • Herken jij het logo op deze Toyota Highlander?
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Toyota-baas mag niet kritisch zijn op benzineauto-ban
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

crown, Toyota

Vorig bericht: « Kia Soul teaser
Volgend bericht: Nederlandse snelwegen zijn veilig »

Lees Interacties

Reacties

  1. FFFBBB zegt

    19 februari 2008 om 14:59

    Heel mooi jammer dat ie niet in NL is.,

    Login om te reageren
  2. Wollie zegt

    19 februari 2008 om 15:01

    Laat maar in Japan zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  3. markieanta zegt

    19 februari 2008 om 15:05

    Een Lincoln met een Toyota logo op de voorkant? Hmm bizar, houdt maar lekker daar, dat is het beste.

    Login om te reageren
  4. Mr. V8 zegt

    19 februari 2008 om 15:05

    Kijk als ze zulke auto’s nou ook in NL uitbrengen zou mijn idee van een Toyota toch wel bijgesteld worden… Mooie bak dus!

    Login om te reageren
  5. Michiel zegt

    19 februari 2008 om 15:11

    sow dat is wel een hele mooie wagen, ik snap wel dat die hier niet komt want dan zitte ze toch behoorlijk in het vaarwater van lexus en dat zou dan kanibalisatie zijn lijkt mij zo..
    maar wel jammer want het is egt een mooie wagen!

    Login om te reageren
  6. Gardo zegt

    19 februari 2008 om 15:11

    Dat is echt een onwijs dikke bak zeg!
    Duidelijke LS-kenmerken zijn er in terug te vinden in ieder geval.

    Wat bij betreft zeer geslaagd!

    Login om te reageren
  7. rishi zegt

    19 februari 2008 om 15:17

    Er is altijd al een Toyota Crown geweest:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Crown

    Login om te reageren
  8. bmw zegt

    19 februari 2008 om 15:19

    Toyota… Mmmm was dat niet dat merk dat zich met een lelijke auto op het irritante af als eco-merk wil profileren? :-)

    Login om te reageren
  9. Roland zegt

    19 februari 2008 om 15:21

    Hij kan wel hard rijden zeg!

    Login om te reageren
  10. Jesper zegt

    19 februari 2008 om 15:30

    *KUCH* Lexus *KUCH*

    Login om te reageren
  11. Joti zegt

    19 februari 2008 om 15:33

    Ziet er wat te zwaar uit en de styling ligt me niet helemaal… maar waar ik me hoofdzakelijk aan erger is de naam… Toyota Kroon, en dan dat logo op de grille, vinden ze dit nu zelf niet ridicuul?

    Als doelgroep de eerder wealthy customer die blijkbaar denkt dat Lexus en/of Crown als naamgeving goed is voor de status. nee laat maar, voor mij zijn dit modellen met een fake imago…

    Login om te reageren
  12. Eric zegt

    19 februari 2008 om 15:35

    Gelukkig komt ie niet naar de BENELUX!!! Of EU!!!

    Login om te reageren
  13. Audio-Online zegt

    19 februari 2008 om 15:38

    Hij wordt zeker alleen met het stuur aan de rechterkant geleverd?
    Ik vind hem best mooi!

    Login om te reageren
  14. Oscar zegt

    19 februari 2008 om 15:40

    Pffff wat een lelijke achterkant zeg… Laat maar lekker in Japan!

    Login om te reageren
  15. Alex zegt

    19 februari 2008 om 15:47

    De Crown zal de GS moeten zijn, heb je eindelijk genoeg hoofdruimte en meer uitstraling. Overigens ipv. een naam zal een cijferreeks beter klinken. Lexus is gewoon Toyota. Hyundai heeft ’t begrepen met i modellen

    Login om te reageren
  16. RUS zegt

    19 februari 2008 om 15:47

    Erg mooi. Ik vraag mij af waarom deze auto niet officieel wordt verkocht in Usa, Midden-Oosten en Rusland. Daar zijn dit soort auto’s erg populair. Voorbeeld zijn de Toyota Camry en Lexus Gs.
    Afgelopen zomer in Rusland heb ik 2 Crowns vorige generatie gezien.

    Login om te reageren
  17. rebel rouser zegt

    19 februari 2008 om 16:00

    op een of andere manier lukt het japanners niet om een limosine te maken,….vroeger op de LTS had een leraar ook een crown,uit eind 60…werd altijd getreiterd als hij de poort uit rammelde met z”n toyota crown ,….hij had wel een
    mooie achternaam voor een jongensschool….pijpers.

    Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 februari 2008 om 16:01

    Wow, hoe weinig vernieuwend kun je zijn?

    Maarja, dat maakt blijkbaar niet zoveel uit in the US. Vanweg het formaat, een zeer net verbruik en TOCH aan de buren kunnen zeggen dat je een V6 hebt, wordt dit een groot succes!

    PS: Geloven ze nou echt dat het kroontje in het display IEMAND de broek doet bollen?????????????????????????? Super-kitsch!

    Login om te reageren
  19. Ben zegt

    19 februari 2008 om 16:04

    Maar goed ook… wat een afgepeigerde Genesis..

    Login om te reageren
  20. Patrick zegt

    19 februari 2008 om 16:14

    Svenska Aeroplan AB : een wit-blauw propellertje doet wel iemand zijn broek bollen?

    Login om te reageren
  21. 9000cse zegt

    19 februari 2008 om 16:14

    Ik zal ‘m missen.

    Login om te reageren
  22. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 februari 2008 om 16:17

    @ Patrick: Mij niet, daar gaat het mij ook niet om: het gaat om dat smek-display! Geef toe, das grafisch niet echt opwindend! En een kroontje doet me ook meer denken aan een Disney-film dan aan een auto…

    Login om te reageren
  23. GerreLekker zegt

    19 februari 2008 om 16:21

    Zeer dikke bak, maar zit ergens tussen de Toyota Corolla Sedan, Toyota Camry en de grote broer Lexus in. Vrees dat het zoiets wordt als de VW Phaeton, duur en luxueus, maar geen kat die dat bedrag wil neertellen voor een volkswagen.

    Login om te reageren
  24. Tycho zegt

    19 februari 2008 om 16:23

    Niet alleen in Japan, ook in China te koop en gemaakt, met het stuur links, zie http://www.toyota.com.cn/. Er is ook een versie van Hongqi te koop onder de naam HQ3, niet gejat maar netjes in licentie, zie: http://www.faw.com.cn/index.jsp?size=1. Hongqi is van FAW en dat is de fabriek met wie Toyota de Crown in joint venture in China maakt.

    Login om te reageren
  25. Henk(Arie)(Jan) zegt

    19 februari 2008 om 16:28

    alle auto´s zijn in japan af fabriek op 180 begrensd behalve de nieuwe GT-R… en dan kmh welteverstaan, crown bestaat overigens al meer dan 20 jaar en toyota heeft in japan dezelfde modellen als lexus onder haar eigen naam, waarbij lexus ze óók nog eens verkoopt. ben er afgelopen zomer geweest.

    Login om te reageren
  26. Baloni zegt

    19 februari 2008 om 16:29

    Jappen zijn goed in Amerikanen kopieeren he? Blijkt wel uit dit model.. beetje Lincoln vind ik ..

    Login om te reageren
  27. rebel rouser zegt

    19 februari 2008 om 16:36

    @henk[arie]][jan],…de toyota crown bestaat al sinds de midden jaren 60 knul,eerst je huiswerk doen voordat je onzin op internet plempt…..straks wil je nog beweren dat DAF is begonnen in zimbabwe….bij de les blijven.

    Login om te reageren
  28. G. de Groot zegt

    19 februari 2008 om 16:45

    Ben ik nou gek of is de Toyota Century niet het zakelijke topmodel?
    De Crown is volgens mij toch de middenklasser in Toyota’s japanse line-up.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    19 februari 2008 om 16:51

    al die rechts-gestuurde toyota/nissan meuk is asociaal mooi/groot .. en veel te duur voor europa ..

    Login om te reageren
  30. Prius zegt

    19 februari 2008 om 16:51

    @ SAAB: de thuismarkt van Japanners als Toyota is -jawel- Japan. Doet er weinig toe wat ze er in the US van vinden.

    Login om te reageren
  31. STJ zegt

    19 februari 2008 om 16:52

    De crown bestaat all sinds 1955 en de nieuwe model vind ik echt een schiterende auto.

    @G. de Groot schrijft,

    Zo ziet toyota’s sedan aanbod in Japan uit: Platz, corolla, premio, allion, avensis, camry, markX, crown (athlete), crown majesta V8), century. en je hebt ook nog natuurlijk lexus.

    Login om te reageren
  32. tss68nl zegt

    19 februari 2008 om 16:54

    Nou, doet me aardig denken aan de Lexus IS. Wat andere bodyparts erop en nieuw interieurtje, voor de rest gewoon hergebruiken wat ze al hebben. Op zich een prima uitgangspunt, alleen erg rauwig hoeven we niet te zijn dat we hem hier niet krijgen dus. Koop gewoon een IS ;)

    Zo duur zijn die overigens ook niet. ;)

    Login om te reageren
  33. lincoln zegt

    19 februari 2008 om 17:01

    vergeet niet dat de meeste omringende landen , australia/nieuw zeeland ook het stuur rechts hebben .. en daar zullen ze ook verschijnen ..

    toyota/nissan is daar een hoog segment .. en terecht ..
    nogmaals .. die meuk is echt asociaal mooi/goed/groot ..

    Login om te reageren
  34. STJ zegt

    19 februari 2008 om 17:13

    @tss68nl

    De crown is een heel stuk groter dan de IS, hij is de grote van de GS.

    Login om te reageren
  35. bouwman zegt

    19 februari 2008 om 17:20

    Ik vind het wel een geslaagde auto moet ik zeggen. Tuurlijk is smaak verschillend, maar ik durf de wedden dat wanneer er een Audi of Bmgay logo op zou staan er veel meer animo zou zijn in Europa naar deze auto….

    Wat mij betreft mag deze auto komen, het voordeel is dat de auto in Japan wordt gemaakt en daarom de Toyota KWALITEIT eigen heeft.

    Misschien een idee om deze als nieuwe Avensis in te zetten…

    Login om te reageren
  36. Knorrit zegt

    19 februari 2008 om 17:25

    Pfff, Toyota maakt weer eens duidelijk dat het een expert is in het ontwerpen van grote gedrochten. Maar als iemand hier er in rond wil rijden vind ik dat niet erg; kan ik weer lachen tijdens het rijden!

    Login om te reageren
  37. Knorrit zegt

    19 februari 2008 om 17:30

    @ bouwman:

    Gelukkig zijn Audi en BMW niet in staat om zo’n lelijke bak te ontwerpen…
    Enne, ik zelf stimuleer liever de Europese economie door een Europese auto te kopen, maar goed, ieder zo zijn eigen mening, nietwaar ;-) !

    Login om te reageren
  38. Martijn zegt

    19 februari 2008 om 17:45

    Klein beetje lexus trekjes wel, vooral van de vorige modellen dan. Niet zo gek als Lexus onder Toyota valt. Maar ik vind hem niet echt heel lelijk, alleen zelf kopen zou ik hem niet.

    Login om te reageren
  39. yannick zegt

    19 februari 2008 om 17:51

    infiniti G35 en lexus én mercedes S meet :-)

    Login om te reageren
  40. Stijn zegt

    19 februari 2008 om 17:54

    Tot voor kort werd de Lexus LS in Japan verkocht onder de naam Toyota Crown. Niet zo gek dus dat deze nieuwe flink wat weg heeft van de vorige Lexus LS…

    Login om te reageren
  41. STJ zegt

    19 februari 2008 om 18:11

    @Stijn

    De LS werd in Japan als toyota celsior verkocht. En de crown athlete is op de GS gebaseerd (eigenlijk is het omgekeerd). De crown majesta is op de LS gebaseerd.

    Login om te reageren
  42. Apache zegt

    19 februari 2008 om 18:29

    Duss… sinds 1995 en al 13 generaties? Dat is dus een nieuwe generatie elk jaar? ^o) En daar komt nog bij dat een gefacelift model niet tot een nieuwe generatie wordt gerekend…

    Login om te reageren
  43. Luc zegt

    19 februari 2008 om 18:32

    @ jesper, Lexus behoort tot Toyota mischien?

    Ziet er lekker dik uit, ook mooi.

    Login om te reageren
  44. Uitdebroeck Piet zegt

    19 februari 2008 om 18:32

    Een beetje een overbodige wagen met de GS van lexus (is gelijk audi en volkswagen, wie wilt er nu een phaeton als er een A8 is?), zal enkel voor de traditie in eer te houden zijn zekers?

    Login om te reageren
  45. RUS zegt

    19 februari 2008 om 18:53

    Wat ik ook niet snap waarom de Jappanse Toyota’s altijd zo’n Amerikaanse/Engelse naam hebben, zoals de Crown en Harrier.

    Login om te reageren
  46. Ca.dil zegt

    19 februari 2008 om 19:16

    Ongeloofelijk wat een iq sommige bezoekers hier hebben, een Lincoln met Toyota logo? Wat voor Lincoln dan? En “maakt voor Amerika waarschijnlijk weinig uit”, je snapt toch wel dat de thuismarkt van Japanners… Japan is!!!!! En een verkapte Genesis? De Toyota Crown lijkt aardig wat op de oude Crown en die is er al veel langer dan de Genesis…

    En ik blijf me verbazen wat een merkengeil volk hier rondloopt…

    citaat… —–

    Een beetje een overbodige wagen met de GS van lexus (is gelijk audi en volkswagen, wie wilt er nu een phaeton als er een A8 is?)

    —–

    Bescheiden mensen, mensen met stijl… Die hebben liever een Pheaton.

    Login om te reageren
  47. STJ zegt

    19 februari 2008 om 19:54

    @Apache

    Hoe kom jij aan 1995, het is 1955. En voor de mensen die zich afvragen hoe de crown naast de GS kan bestaan. De crown trekt een hele andere publiek aan en is ook een stuk goedkoper dan de GS.

    Login om te reageren
  48. lincoln zegt

    19 februari 2008 om 20:07

    @wOoOdy .. jij weet dit soort dingen ..
    welke markt is groter .. de links of rechts gestuurde auto,s ??
    en welke is het meest interesant voor de toekomst ??
    dank u wel ..

    Login om te reageren
  49. w0o0dy zegt

    19 februari 2008 om 20:29

    @lincoln; en bedankt, geef mij ff een bak huiswerk… ik heb toch niets te doen! ;)

    Ik heb even snel gezocht en het valt niet echt mee om daar een uitspraak over te doen….. het aantal (grote) landen dat rechts rijdt is best groot en er zitten echt grote landen tussen (china met z’n 1,4 miljard inwoners rijdt overwegend rechts, maar Hong Kong met veel auto’s nog niet, maar Brazilïe rijdt ook rechts) India rijdt (officieel) links en zo ook een aantal andere landen met veel inwoners (indonesië en maleisië en natuurlijk Japan, UK en Ierland)

    Van de 242 landen rijden er 167 rechts en de rest 76 links… dus ik denk dat er meer auto’s met het stuur links worden verkocht, maar alles hangt af van de aantallen inwoners en hoeveel van hem ook echt een auto (kunnen) kopen.

    Login om te reageren
  50. lincoln zegt

    19 februari 2008 om 20:43

    @wOoOdy .. mooi .. dan heb je van iets wat niemand wist ..
    “ordinary common sense” gemaakt ..
    in 22 minuten tijd ..
    gefeliciteerd en bedankt ..

    Login om te reageren
  51. Ca.dil zegt

    19 februari 2008 om 20:47

    Wat wil je aantonen dat Lincoln? Als ze hem in Europa willen importeren maken ze hem met stuur rechts… Daar hoeft niet een hele nieuwe auto voor te worden ontwikkeld ofzo…

    Login om te reageren
  52. w0o0dy zegt

    19 februari 2008 om 20:50

    Apart trouwens dat we niet de Amerikaanse Camry als Hybride krijgen in Europa… die auto zou toch nog wel wat toevoegen aan Toyota’s modellen programma en de techniek moet volgens mij ook vrij eenvoudig in de Avensis te integreren zijn.

    Toyota Camry Hybrid
    System Net Power: 187 hp (140 kW)
    Hybrid Engine: 2.4-liter DOHC 16-valve VVT-i-4-cylinder Hybrid 147 hp @ 6000 rpm/138 lb.-ft. @ 4400 rpm
    Electric Motor Power Output: 199 lb.-ft @ 0-1500 rpm
    Motor Type: Permanent magnet AC synchronous motor
    Voltage: 650V maximum
    Traction Battery Power Output: 40 hp (30 kW)
    Battery Type: Sealed Nickel-Metal Hydride (Ni-MH)
    Voltage: 244.8V

    Login om te reageren
  53. slk zegt

    19 februari 2008 om 20:58

    Dit bedoel ik du.Een lexus is gewoon een toyota.Inspiratieloos en saai.Geef mij maar een s klasse.

    Login om te reageren
  54. Citrofiel zegt

    19 februari 2008 om 21:05

    Bij de voorkant dacht ik gelijk aan Infiniti/Nissan met een vleugje Camry. Al met al stukken beter dan de Europese Toyota’s, vind ik! Alleen dat ‘digitale’ dashboard… Wordt het dan geprojecteerd of zo? Ik zie gewoon meters, en al zijn ze digitaal, omdat ze er gewoon uit zien als meters, vind ik het geen eyecatchers.

    Login om te reageren
  55. Dennis zegt

    19 februari 2008 om 21:54

    voorlichten van een toekomstige Mercedes C-klasse en achterkant van een oude Lexus GL :-)

    Login om te reageren
  56. STJ zegt

    19 februari 2008 om 22:07

    @Dennis

    Kijk maar is naar de vorige generatie crown, dus je kan eerder zeggen dat mercedes toyota heeft gecopieerd.

    Login om te reageren
  57. Frits van Hoof zegt

    19 februari 2008 om 22:24

    Ja weer een leuke auto , maar niet voor Europa, Toyota maakt voor ons alleen nog maar in een klein
    formaat, of je moet een Lexus kopen mooie niet.

    Login om te reageren
  58. rider zegt

    20 februari 2008 om 08:41

    zier er erg hoogwaardig uit al lijkt de neus erg op die van Infiniti en de kont op de Lexus LS600h. heo groot is dit voertuig eigenlijk? waar moet ik hem mee gaan vergelijken? (met de lexus GS of de lexus LS?) wat zijn de comfort verhogende uitrustingen (park assist, adaptive cruise control etc.?)

    Login om te reageren
  59. Greg zegt

    20 februari 2008 om 12:12

    @rider
    Crown, Windom, MarkII (X), stuk voor stuk serieuze zakensedan’s die we hier niet kennen. Jammer want straatbeeld zou er diverser op kunnen worden.

    Anderzijds verstandig van Toyota want in Europa blijven we vasthouden aan Merc, BMW en Audi als luxemerken. Geen ander merk kan deze top 3 serieus aanvallen, en dat weet Toyota zeer goed.

    Login om te reageren
  60. Greg zegt

    20 februari 2008 om 12:32

    Sorry de reactie was meer algemeen i.p.v. @ rider.

    Hoewel ik op basis van vorige Crowns zou zeggen dat het eerder een LS tegenhanger is dan GS

    Login om te reageren
  61. Schadow Spirit zegt

    4 augustus 2008 om 20:38

    @slk
    Ik zie zelf een S ook heel graag, maar die moet je vergelijken me een Lexus Ls;)

    Mooie wage. Design vind ik europees! Soms heb ik het gevoel dat de Japanners een andere smaak beginnen te krijgen.

    Login om te reageren
  62. Johan Coster zegt

    10 oktober 2008 om 23:01

    Geweldig mooie bak. Mijn vader heeft in 1983 een plinter nieuwe 6 cilinder 2.8L Automaat Toyota Crown Saloon gekocht bij de Toyota dealer in Hillegom
    Voor rond de 40.000 Gulden. Omgerekend ongeveer 18.000 euro. Daar koop je nu geen Corolla meer voor. Destijds was dit een topwagen en je zag ze heel zelden. Ik heb nog de orginele folder en de prijslijst liggen. Hier en daar wat kwijlvlekken van m’n pa erop.

    Login om te reageren
  63. chrisque zegt

    17 november 2011 om 11:40

    Voor iedereen die niet geboren is voor 1990.
    De Toyota Crown was er dus al sinds 1955 en is de voorloper van de Lexus. Het eerste model Lexus en de Crown uit dat tijdperk zegt genoeg.
    Mijn vader had een Crown 2.8l super saloon uit 1986. Nog steeds ben ik er naar op zoek voor in mijn collectie. Was een geweldige wagen! Toen zat er alles al op en aan. Hij was stil, lekkere kickdown en cruise control. Deze koning van Toyota kan zeker de titel Crown dragen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North