
Op hoge snelheid lange afstanden over de snelweg afleggen, met dat doel was Toyota’s EX-III concept gemaakt.
De EX-III had volgens Toyota een middenmotor, maar wat er precies huisde onder de carrosserie hielden ze geheim. In werkelijkheid niets natuurlijk, maar het ontwerp hintte naar een turbinemotor.
Voor het ontwerp tekende Toyota zelf, hulp van een exotisch Italiaans designhuis hadden de Japanners niet nodig. Hiermee werd afgeweken van generatiegenoten als de Mazda RX 87 (Bertone) en de Isuzu Bellett MX1600 (Ghia). Op de langgerekte neus vallen de koplampen meteen op; je zou ze bovenop verwachten, maar Toyota vouwde ze door naar onderen.
In tegenstelling tot veel andere modellen uit de sixties had de EX-III een gladde onderkant, puur voor de aerodynamica natuurlijk. Eveneens vanzelfsprekend: van dit futuristische concept zagen we nooit meer iets terug. Wel schonk Toyota de wereld een jaar later de Celica, maar die was iets hoger.













Ziet er een beetje triest uit.. :(
Erg extreem ontworpen zeg! Al helemaal de koplampen
Volgens @norge is de bmw X6 dan weer gebaseerd op deze.
Die Celica leek juist meer op de EX II.
@rotarypowah: EX I bedoel ik.
Die koplampen doet mij heel erg denken aan die van de Toyota GT2000 maar dan “platgeslagen” :-) voor de rest wel een interessante prototype!
Het is maar goed dat deze niet is uit gekomen
@tk97: Ja inderdaad, want dan…
@hamerhaai: had iedereen een hernia van het in- en uitstappen
@parker: gaat hard oplopen voor hoteleigenaren.
Ze hebben dan wel goed gekeken na Bertone.Zou zo een ontwerp van hun kunnen zijn.
@Alfarobert: of Pininfarina. Het model lijkt op een bepaald Ferrari prototype. Maar ja, ook toen leken alle auto’s op elkaar ;-)
Voor 16:00 uur bestelt: dag erna in je brievenbus…
O ik dacht dat die lelijke Prius hiervan afgeleid was