
Dit is te gek voor woorden! De productieversie van de Toyota FT-86 is nog lang niet officieel onthuld, maar inmiddels zijn er al zoveel foto’s en specificaties gelekt dat het bizar begint te worden. Vandaag hebben we scans voor jullie uit een foldertje van TRD (Toyota Racing Development). Dat is zeg maar de huistuner van Toyota. En dus zien we een extra dikke uitvoering van de FT-86.
De achterwielaangedreven FT-86 heeft onder de motorkap een 2 liter motor met 200 pk en weegt net iets meer dan 1.200 kilo. En met zo’n spoilerpakketje van TRD ziet het er toch wel lekker uit, helemaal met 4 uitlaatpijpen. En vind je die Lexus-look achterlichten helemaal niks? Dan kan je altijd nog bij Subaru terecht voor de BRZ.
Dit is overigens al de tweede getunede FT-86 die opduikt. Eerder zagen we er al eentje die was aangepakt door Modellista. (via: ft86club.com)
De voorkant is redelijk, maar de achterkant…
@raoulkroes: achterlichten lijken rechtstreeks van de Subaru Impreza STI af te komen…
Uuh, apart zullen we zeggen
Nog geen lijstje van TRD met mogelijke onderhuidse aanpassingen?
Tsk!
@bozewolf:
– Verstelbare dempers met sportveren, verstelbaar in hoogte. klinkt als een schroefset.
– Brembo remmen met zes zuigers voor en vier achter
– Stalen remleidingen
– Spor remblokken
– Sportuitlaat
– Sport luchtfilter
– Sport oliefilter
– Een deur stabilisator. Een soort veerpootbrug, maar dan in de deuropening waardoor chassisroll wordt verminderd.
– Veerpootbruggen, sway-bars en roll-bars
– Wielen zijn 18 inch
@rotarypowah: Hm onder het mom strak, strakker strakst?
@bozewolf: Neh.. Het is een FT-86++. De ‘strakst’ versie komt laterk, of van een ander bedrijf.
Maar dat is ook weer afhankelijk van je interpretatie van ‘strakst’ natuurlijk :P
die achterlichten blijven lelijk.
@Matthijs: Die vind ik nou net zo mooi. Ik vind eerder de achterste wielkasten niet zo mooi. De wielkasten zijn zo hoog dat het lijkt alsof het achterwiel een maatje kleiner is dan het voorwiel.
Leuke Halfords mobiel. Vroemvroem!
Ik vind het mooi ,ook de achterkant.
Mooi gedaan! Ik vraag me af of er nog wel standaard exemplaren gaan overblijven, de doelgroep van deze auto zijn namelijk jongere mensen met benzine in hun aderen. Laat dat nou de mensen zijn die het meeste van tuning houden.
Zouden de gelekte foto’s expres gelekt zijn of heeft Toyota zoveel onbetrouwbare werknemers?
@vale46: inderdaad.. en Toyota richt zich met dit model heel erg op de aftermarket / tuning wereld. Dat scheelt.
Moet wel een photoshop zijn, of een rare scan, kijk eens naar de wielen, die zien er erg plat uit.
@theblackstig: joh.. ;)
Ik vind hem nog mooier dan de Modelista
Oh Yeah! Ziet er goed uit! Zoals altijd!
Mooi, maar een ware opvolger van de Supra vind ik het (voorlopig) nog niet.
@xilver: hoef je ook niet te vinden, want dat is ’t niet..
@rotarypowah: Hebben ze in een recent verleden gezegd dat dit een Supra-opvolger zou worden?
@xilver: niet dat ik weet. En als ze dat wel hebben gedaan, waren ze waarschijnlijk dronken. Dronken mensen moet je niet te serieus nemen.
@xilver: Niet te vergelijken!!
@xilver: Zoals RP idd zegt, it’s not even close.
AE86 => FT86
@bozewolf: Dan is het inderdaad een waardige opvolger, ik had altijd gedacht dat Toyota deze wagen als Supra-opvolger aanschouwde.
@xilver: Het is een beetje stil rond de Supra opvolger inderdaad. Benieuwd of dat nog wat gaat worden en zo ja, op wat voor manier?
Ik vrees dat de ouwe Supra echt voorgoed dood is. Met deze nieuwe FT-86 lijken ze de ouwe AE wel weer een nieuwe incarnatie te hebben gegeven, een geslaagde ook zo op het oog.
Benieuwd naar de eerste rijtests e.d.
@bozewolf: Ik ook, maar ik twijfel er niet echt aan dat deze tests goed zullen zijn. Toyota heeft in het verleden nog erg dikke en betrouwbare wagens gemaakt en ik denk niet dat ze dat hebben afgeleerd.
Een laatste aanblik van de Supra dan maar!
De mother of all Toyotas! (de Hilux is dan weer de daddy ;-))
@xilver: op Speedhunters.com binnenkort een feature met een Supra MKIII met 2500 peekaatjes. Geniale wagens zijn ’t.
@rotarypowah: 2500? Ernstig lol. Wel met de originele 1 dan wel 2JZ?
MkIII best een lelijk hok, maar je kon em wel gewoon met 280pk kopen in begin 90’s…
sowieso veel Japanse auto’s met leuke knalmotoren uit die tijd. Toyota Chaser b.v., nog zo’n funbak met belachelijke potentie.
Of de Eunos Cosmo met 3 wankel 2 liter, nog steeds een favo blokje om in een RX-7 te swappen.
Jappen bouwden echt meesterlijke shit in die tijden. ’t zag er niet altijd even goed uit, maar motorisch waren ze geweldig bezig.
@bozewolf: nee, dat niet. Ligt een V8 in, 3UR-FE. Van 5.7 opgeboord naar 6.2.
TopSecret heeft een ooit een V12 in een Supra gehangen trouwens.
Wat betreft die Cosmo.. hou op! Weet er alles van ;) In geval van de 20B (3 schijfs wankel) ECCS model, voorzien van touch-screen navigatie, on-board tv, GPS en ga zo maar door.. In 1991!
Zo’n 20B staat hoog op mijn verlanglijstje voor mijn project RX-7..
@rotarypowah: [rude] Ik krijg ook zo’n ontiegenlijk stijve pik van zo’n pruttelende opgefokte 20b REW[/rude]. Die Wankel knorretjes hebben echt één van de lekkerste geluidjes die er zijn, de 13b mag er ook wezen maar met een extra rotortje heeft het toch wat meer knor.
En groot zijn ze niet, je kan ze overal inhangen. Heb ze ook al in RX-8 zien liggen met een watermeloen sized turbo. Insanity.
20b RX-7 is echt ultiem lekker. De RX-7 is sowieso één van mn favo auto’s qua styling, qua idee erachter, qua wat je ermee kunt.
Punt ermee is wel dat je hier in Europa snel bent aangewezen op echte specialisten, want ik betwijfel of de lokale garageboer de ins & outs kent van zulke units.
Maar goed, RX-7, NSX, Supra, Skyline…wat een periode. En toen kwamen de souped up Scooby’s en Evo’s ook op de scene. En je had de lompe Mitsu GTO/3000GT nog.
Japan (L)
@bozewolf: Eens eens eens.. Vaak gedacht die RX te verkopen, maar puntje bij paatje… Nee hoor, never, nooit.
Ding schiet vlammen uit de uitlaat.. :D
@rotarypowah: En terecht :D Wat heb je, FC, FD? Import of een linksgestuurde?
Dingen zijn best zeldzaam in NL, ik zie ze bijna nooit.
@bozewolf: FC :D
@bozewolf: Hmz.. zie net wat je bedoelt met ‘ lijlijk hok’.. het is de MK IV die ik bedoelde ;)
@bozewolf: Man, je noemt mijn hele garage op in Gran Turismo 1! Geniale wagens gewoon!
@bozewolf: Vroeger toen de Celica, MR2,Supra en de Corolla GTI nog gebouwd werden en motor blokken van toyota nog echt bullitproof waren dat waren tijden
ben wel zeer benieuwd naar de revieuws van de FT86 (ook de BRZ)
en deze TRD versie? Zet maar voor de deur naast mijn Corolla :D
@bozewolf:
Chaser en potentie…
iets wat velen niet weten…laat staan het bestaan van het model zelf.
Heb er zelf 1 voor de fun…een 1jz-gte die gekieteld is en kwa vermogen tegen een veyron aanzit ;)
Is wel een aardige sleeper zo want optisch is ie helemaal standaard…wat ook zo blijft ;)
@speedlimit: Cool, man. Hier in Nederland of woon je ergens anders? Als in NL, waar heb je ’t ding weg? Chasers waren alleen JDM toch?
@bozewolf:
Heb m laten importeren uit japan naar NL toe.
Minpunt vond ik wel het stuur aan de rechterkant maar dat went gelukkig snel.
Keer op keer verbaast deze auto me wat betreft de rij eigenschappen.
een gave auto zo hoor. niks op aan te merken.
slecht perspectief in de eerste afbeelding!
@dotternetta: maar daar gaat het niet over..
dit is gewoon om te janken
Leuk dat alle liefhebbers van jappen hier bijeen komen en er even geen gezeur is over BMW’s of Audi’s. Japanse liefhebbers vinden alle merken even prachtig, en Duitsers kraken alle merken behalve hun eigen af. Typisch…
For me, ik kan niet wachten tot ik ‘m in de showroom heb! Heerlijk om eindelijk weer een sportwagen te hebben, en laten ze alsjeblieft (!) de naam FT-86 aanhouden en niet alsnog met MR2 of Celica aan komen :)
@Jesper:
Ohja, Toyota! Doe eens een T-Sport terug brengen!! 250pk ofzo :D
Wat is er toch met jullie aan de hand?
Toyota komt eindelijk met een sportief bakje en dan gaan er nog mensen zeiken, maar zodra er een raar, maf, onbekend autootje met meer dan 500pk aan komt kakken komen jullie klaar op je scherm.
De FT-86 is heel mooi!!!
Wacht maar tot je hem in het echt ziet… the heads will turn guarenteed.
Erg gaaf! En het gaat rap. Weet je nog?
http://www.autoblog.nl/de-toyota-ft-86-laat-zich-zien#comment-2800296
En dit is kit 2. Het begin van vele, vele, modificatie spulletjes.
BAH wat een bedrocht,nissan juke trekjes ook zón ROLLERCOASTER geval !!!
gedrocht foutje !!!
Als je deze auto niet mooi vind kun je maar beter hier niet meer reageren.
Deze op de weg ziet rijden verdraait meenigeen zijn nek!
Zoiets dan? Komt ook van ft86club – TRD
prachtig kan niet wachten.verwacht geen super sprint tijden op een recht stuk,wel dat die gewoon super veel fun is op bochttige wegen.
Is er al een idee hoeveel dit leuks moet kosten?
@bozewolf: ik denk net onder de prijs van een golf gti.