
Het grootste apparaat dat Toyota in hun folder heeft staan is geupdate en heeft ook eindelijk een rits LEDjes in de koplampen gekregen. Daarnaast is er nog gesleuteld aan de techniek uiteraard.
In Japan heeft Toyota alvast de grote broer van de reguliere Land Cruiser onthuld, maar in Europa moeten we nog even geduld hebben. Pas tijdens het Autosalon van Brussel in januari zal de opgefriste Land Cruiser V8 zijn Europese debuut beleven.
Toyota heeft het Multi-Terrain Select systeem geupdate waardoor je nu in staat bent om op zeer lage snelheid een soort van cruisecontrol in te schakelen terwijl je door het terrein rijdt. Onder de motorkap ligt in Japan enkel een 4.6 liter V8 met 318 pk/460 Nm. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze motor niet in Nederland leverbaar worden.
Sinds 2010 wordt de Land Cruiser V8 namelijk alleen nog maar met een 4.5 liter V8 diesel (286 pk/650 Nm) geleverd in Nederland. Of die motor ook nog onder handen is genomen zullen pas over enige tijd weten als Toyota het Europese persbericht de wereld instuurt.
Het is overigens wel te hopen dat het Toyota gelukt is om de Co2 uitstoot een beetje omlaag te schroeven zodat de prijs van 130.195 euro een beetje omlaag kan in Nederland. (via: carscoop)
En om verwarring te voorkomen: Toyota heeft dus 2 (compleet) verschillende modellen in hun gamma met de naam Land Cruiser. Aan de ene kant heb je de Land Cruiser (met V6) die voorheen ook wel “Land Cruiser 90” of “Land Cruiser Prado” werd genoemd en aan de andere kant heb je dus deze enorme Land Cruiser V8 die ook wel Land Cruiser 100 of Land Cruiser 200 wordt genoemd.
PS Dat rare kleine achteruitkijkspiegeltje dat links vooraa zit zullen we in Europa sowieso niet terug zien.
Update: Volgens deze comment krijgt de nieuwe Land Cruiser een 4.5 V8 diesel van 272pk EURO5 en de 4.6 V8 benzine van 318pk, beide gekoppeld aan een 6-traps automaat.
Ik moet zeggen dat hij er saai en typisch Chinees uitziet. En het is niet een ruige krachtpatser zo te horen.
@The360box: Dan moet je er eens in het echt naast staan ;)
@The360box: Het is een Japanse bak, niet Chinees. En ja, hij ziet er verdomd Japans uit, op de USA versies na, die zijn typisch USA-SUV-lelijk.
En als je aan z’n ruigheid twijfelt heb je zeker nog nooit Top Gear gezien ? En het is niet voor niets dat veel Arabieren en de UN in de woestijn allemaal in een LC rijden …
@The360box: Ik vind hem er juist lekker ruig uitzien. Modern ruig, maar ruig. Zoals z’n voorgangers…
I-Force 4.5 V8 FTW! Bazen truck. Klaar.
@gforce: +1
Dan toch maar de Toyota Tundra?
@toyotaprius: die is idd nog een stukje groter ;)
@robbie: Volgens mij ook nog goedkoper in aanschaf hier, alleen geen diesel. Wel 4×4, maar vraag mij af hoe de terrein capaciteiten zijn.
@toyotaprius: Landcruiser is uiteraard beter offroad dan de Tundra… maar de Tundra is ook gewoon een hele goede 4×4, daar zorgen die Jappen wel voor :D
@G-Ammo: vindt ze allebei geweldig! Behalve 1 ding: waarom zo lelijk??????? Is net als een vriendin die heel goed kan koken, gezellig is, leuk, goed in bed, etc., etc… Maar zo lelijk als de nacht is…
@Svenska_Aeroplan_AB: Kwestie van smaak he maat :) Ik vond hem in het begin ook niet zo heel mooi, tot dat je hem in het echt ziet :D dan heb je echt wel iets van: wow…
Ik vind de klassieke modellen meer hebben… dat blijven toch de Landcruisers. Het lukt Toyota om zelfs van de Landcruiser een onopvallende auto te maken, dat is ook een kwaliteit…. Maar wel jammer.
@toyotaprius: Klopt… wij hebben de Landcruiser 90 nog gehad met een 3.6 6 cilinder presidential uitvoering als ik me niet vergis. Ook een enorm BEEST! Als je dat in je spiegel ziet keek je wel uit :D Maar ik vind ook dat de oudere Landcruisers (de 100 en uiteraard ouder) het mooist.
130,000euro!!!!! dan koop ik wel een 6,2 amg c-classe
@mbevo:
Totdat je met je aanhangertje naar de stort moet of per ongeluk bij het perkeren op je oprit op het gras terecht bent gekomen.
@Hubert: Ik laat me huisvuil of stort gewoon ophalen,dus geen trekhaak of een taklota nodig
@mbevo: Ja ouwe, zeker me huisvuil. Waarschijnlijk heb jij geen C63 AMG.
@autobart: Ik ben idd een bezitter van een 2010 c63amg,met amg +pakket wat wou je zeggen?
@mbevo: ja zal ik mischien ook voor een nissan gtr gaan omdat je er gewoon niks aan hebt hier in nederland.maar buiten dat is het gewoon een icoon als het gaat om terrein wagens en snap ik best dat al die arabieren en de VN er massaal in rijden.
@mbevo: Gozerrrrrr verschillende klassen! je gaat toch niet offroaden in je C63AMG =-=”
@mbevo: Pfffff wat hebben sommige mensen hebben echt een bril nodig
@mbevo: voor dat geld liever een cayenne S ;)
@bigcar: Voor ieder wat wils;)
@mbevo: +1, kwestie van smaak ;)
@bigcar: Of een dikke X5 of de G-KLASSE
@agera: laten we het toch maar houden op kwestie van smaak ;)
@robbie: geupdate —> geüpdatet
@JvT: daar heb ik nog nooit van gehoord ;) Het zal ongetwijfeld “correct” zijn, maar als je het niet erg vind laat ik geupdate staan.
@robbie: Het klopt wel geüpdatet, net als
skate – jij/hij skatet – skatete – geskatet. Ziet en klinkt maf maar zo is wel correct Nederlands.
@robbie:
Ik ga er niet om hat0n :p
Laatste foto is wel wijs .
dat zijn motorblok waardes van een 40 jaar ouwe Scout ..
alleen waren die tenminste niet zo zwaar ..
@lincoln: Het koppel is hier veel belangrijker dan het vermogen (tenminste als deze autos gebruikt worden voor wat ze gemaakt zijn) en dat koppel is toch wel hoog voor een 4.5.
@koenmb: dan nog. 650Nm uit een 4.5l V8 diesel lijkt weinig moet ik zeggen. Al zal dat koppel waarschijnlijk wel al vanaf 200rpm beschikbaar zijn of zo :)
Los van dat : machtige wagen die Land Cruiser, al moet wel gezegde dat de afbeeldingen hem geen recht aan doen. Dit ding moet je gewoon in het echt zien om te kunnen appreciëren.
Zal ongetwijfeld goed verkopen in het Midden-Oosten. Lekker in de zandbak spelen.
Mensen niet te negatief graag, oke ik geef toe ook ik heb veel liever een Mercedes G-Klasse als ik een keuze zou moeten maken in dit segment.
Maar dit is een echte werkpaard, mensen die een LandCruiser kopen kijken niet naar de buitenkant. De auto moet gewoon doen wat hij hoort te doen. Hij rijdt probleemloos door ruigterrein, maar ook in de woestijn of bij onbegaanbare wegen staat hij zijn mannetje. In Europa en vooral West-Europa niet echt populair, maar in de rest v/d wereld des te meer.
Niet voor niks gaat deze auto als warme broodjes over de toonbank in het Midden-Oosten, Centraal-Afrika, Rusland en Zuid-Amerika. Samen met de Nissan patrol erg gewild in die regio’s.
Niet de mooiste auto, maar wel een van de beste in zijn soort.
@agera: Hier in (west-)europa willen wij perse een ‘stylish’ SUV voor de hoge zit en veiligheid voor onszelf. Alsof wij de ruig terrein gaan opzoeken. Grappig is wel dat de huidige Landcruiser op Toyota.nl staat met prijzen, vraag me af hoeveel Landcruisers Toyota kan verkopen in NL en west-europa.
@agera: werd voor deze contreien ook nog niet het oude type Landcruiser gebouwd?
@agera:
nope .. gewoon een luxe paard ..
@agera: wel gewoon op de weg blijven met die G-klasse, anders gaat ‘ie stuk.
http://www.youtube.com/watch?v=1fNwKYPX5ws
@MarkieS: das echt wel triest van die G-wagens…
@agera: ben ik helemaal met je eens.
@agera: +1, maar dat heeft toyota wel allemaal te danken aan het feit dat ze zelf gwn degelijke producten leveren.
het ding is domweg niet stuk te krijgen, je kunt er vele kilometers probleemloos (en comfortabel) mee afleggen en het is nog goedkoop in onderhoud [voor zover onderhoud nodig is bij zo’n ding (buiten regulier onderhoud om dan) ;) ]
Zou er graag 1 willen rijden.. Lekkere trekpaard… Kan heel wat tonnen op de trekhaak hebben en je hebt nog kracht zat! Een Tundra is ook in van mijn favorieten!
130k, gloek..
je hebt ook nog de land cruiser 120 en 130 en vroeger de defender en g klasse concurrent, namelijk de 70
Dit ding is baas.
ach kom, hier wil Kim Jong-il nog niet in gezien worden!
@dennisr: kim jong-un misschien wel?!
@dennisr: sterker nog: hij zou er volgens mij niet eens dood in gevonden willen worden :P
Hier in de straat staat een Tundra, dat is pas een apparaat! (mooi)
Ik ben heel benieuwd of ze de V8 en het onderstel iets onder handen hebben genomen. Ze zeiden dat de auto heel wat procenten zuiniger was geworden, dan zijn voorganger…
De auto is dus echt niet zuiniger en is bijzonder traag met aanrijden, waardoor je zowat een kickdown moet geven om van je plek te komen. Als ie eenmaal gaat, dan krijg je respect voor de V8, je zit zo op de 180. Verder staat de auto nog steeds op een ladderchassis, waardoor de auto toch nog wel wat overheld in de bochten. De elektronica zou voor mij daar ook iets scherper mogen, dit geld ook voor de automaatbak. Verder een topauto, maar hoop dat ze met het facelift model wel wat wijzigingen doorvoeren…
@jonkerswheelstore:
O ja, ik had het trouwens nog bij de importeur gevraagd, maar ik dacht dat er afgelopen jaar in Nederland van de V8 70 stuks waren verkocht…Dat is me toen bij Louwman verteld iig..
@jonkerswheelstore:
Ik weet niet wat jij verwacht van een LC maar dat ding is retesnel weg, meeste volgen ons niet, en overhellen is nu niks waar je bij een LC over begint das voor gewone autotjes :D. Ophanging is echt subliem, niets is comfortabeler op de weg
@lennertg:
Ik zeg ook niet dat de auto mij tegenvalt, ik geef alleen de punten aan waar zowel ik, als mijn vrouw, bezwaar op hadden. de sport en comforstanden maken elkaar ook niet zoveel uit. De auto zou zuiniger moeten zijn dan zijn voorganger, als je een kick down geeft is ie zo weg ja, maar daarom is hij juist ook niet zuiniger. maargoed, ieder zijn wensen en eisen…
Ik ben benieuwd hoe de facelift versie rijdt….
Euhm.. De type aanduiding ‘Prado’ is niet voor de EU LC, maar een aanduiding dat de LC voor midden-oosten is. Wij hebben daar een LC (100) gehad, maar mochten deze met verhuizing niet importeren helaas.. Je ziet in oman alleen LC in catalogus staan, echter dus twee (zeer verschillende) modellen en beide versies zijn in ‘Prado’ variant verkrijgbaar. De kleine LC is meer op Europese markt gericht (kijk naar afstelling, formaat) en meer bedoeld als SUV, de grote LC is een echt werkpaard
Deze auto toont voor mij aan dat Toyota niet echt veel emotie in hun ontwerp stopt…
Wat een lelijk hok! En idd typisch japans
De wieltjes bij de eerste foto van onder zijn echt ielig:(
Nou ik vind het een geweldige auto ,ik heb er in Dubai, Amerika,Canada, China, Japan, Australie en in India er heel veel gezien , en in dat laatste land in India heb ik de Land Cruiser V8 gereden eentje uit dit jaar tijden mij reis naar India, niet op de openbare weg maar op een Toyota Terrein het rijdt echt lekker vind ik trouwens
@964rs
En wat nou als het bijv bmw land cruiser was?
@jazzzo28: waar heb je het over?
@jazzzo28: BMW kan toch helemaal geen zo’n fantastische auto’s bouwen als dit?
@Esprit_de_Flandre:
Daar heb je gelijk in, maar dan zou tie wel veel beter worden gewaardeerd
130.000 euro… voor dat geld ga je toch gewoon een Range Rover kopen..
@Wapwap: Nee want dan sta je veel te vaak in panne
@lennertg: Is dat je persoonlijke ervaring of denk je dat gewoon? De nieuwe generatie Range Rover (va 2002) is namelijk een erg goede auto.
@Wapwap: Persoonlijke ervaring van me pa en meerdere kameraden. Zolang je gewoon verkeer doet valt het nog wel mee maar als je door begint te rijden, zwaardere aanhangwagens trekken, off road dan zijn ze snel om zeep. Ze zeggen altijd dat ze beter worden maarja tis gewoon weer iets anders wat het laat afweten. Range rover met 4ton zonder problemen moet ik nog tegen komen, Toyota zijn er zat.
OT: alleen nederland is zo duur, in belgië kost ie maar 80.000.
@Wapwap: ook mijn persoonlijke ervaring.. Het is een fraai stukje design, maar Waardeloze auto.. Heb er nog 1 staan zelfs..
Laatst een stukje met dit wereldwonder op wielen gereden, Elke andere SUV ziet er gewoon lullig uit naast dit werkijzer.
@norge: valt mee: Range Rover, GL, ehmmmmm, ok zijn er inderdaad niet zoveel… Ik vind 1 ding jammer: hij is gewoon niet mooi.
130.000 Euro…
De mensen die dat kunnen betalen gaan idd wel voor een RR of een Duitse V12 uber SUV terwijl de mensen die de wel een LC nodig hebben (paardentrailers, marktkooplui) hem waarschijnlijk niet kunnen betalen. Ik voel een verkooptoppertje aankomen :roll:
@mopar: Niet iedereen is liefhebber van RR of Duits. Ik zou alvast de LandCruiser kiezen…
Maar dat van ‘de mensen die het nodig hebben’, daar heb je een punt. Misschien tijd voor een echt werkpaard, op basis van de LC, maar dan zonder al de overbodige luxe…
Ahh, de Land Cruiser! Het was/is/zal altijd een auto zijn om U tegen te zeggen,
Ongeacht de uitvoering. (Prado/V8/ 70-serie o.i.d.) Hopelijk zal ik een x deze auto mogen berijden, of het nou in NL of Indonesie is(dat laatste lijkt me redelijker;) Moge de Land Cruiser-familie nog vele generaties voortbrengen!
PS: @robbie: de Land Cruiser Prado heeft in Europa ook een 3.0L 4cyl diesel met 170 pk en 410Nm koppel, naast de 4l v6 benzine met 240 pk en 377 Nm koppel
http://taddicts.com/wp-content/uploads/2011/08/Black-2012-Sequoia.jpg
Deze is echt groter
@chrispothast: Das gewoon een tundra met 3e zitrij. Off-road zal die niet beter zijn dan een standaard LC V8.
@chrispothast: Is ook vele malen goedkoper, kijk maar bij de prijzen in US, maar of die kleiner is twijfel ik toch beetje aan. Zitten volgens mij niet ver van elkaar af.
@lennertg: Alle auto’s in de US of A zijn goedkoper. Dan stel ik me toch soms vragen bij de kwaliteit ervan…
Is idd op basis van Tundra maar het artikel gaat over Suv en niet over pick-ups
En deze is wel degelijk een stuk groter dan de landcruiser. Dit staat los van de prijs of of road capaciteiten.
@chrispothast: Dus alleen maar omdat de laadbak dicht is gemaakt is het nu opeens een SUV? Feit blijft dat je met de lange wielbasis gewoon minder ver komt in het terrein.
@mopar: sequoua is SUV kan ik ook niks aan doen.
@chrispothast: Even opgezocht en behalve de lengte (20cm) is er niet veel verschil met de LC, zowel hoogte als breedte 3-5cm
@chrispothast:
Artikel gaat helemaal niet over een suv.
De LandCruiser is een terreinwagen ;)
@speedlimit: de landcruiser staat ook als suv te boek maar ik snap je punt
pff… ik moet zeggen dat ik het wel nou heb met toyota, maar als ik eerlijk moet zijn, dan geef ik toch echt wel toe dat ik voor dat geld wel wat leukers kan halen hoor.. een cayenne s / cayenne turbo bevalt mijzelf anders prima! ;)
@bigcar: En als het dan toch zo’n hoge wielen ding van Toyota moet zijn dan vind ik zo’n Tundra 2011 veel dikker!
@Freewarefreak: juit’em +1, die dus ;)


ALLEEN als je tussen een hoogwielige toyota mocht kiezen, en dus niet bij de concurrenten, dan word het dus sws de toendra.
aardige bak trouwens:
@Freewarefreak: *juit’em -> juist’em
dat ding kost in de USA ook helemaal niks btw, echt spotgoedkoop…
de modellen die toyota te bieden heeft aan de amerikanen zijn anders ook niet mis, kijk maar anders even:
http://www.toyota.com/modelselector/
Wat zie je deze Landcruisers toch veel in Rusland. Ik denk samen met de G de populairste 4×4 zijn in het hogere segment. Dit zal ook weer een topper worden.
Ik snap overigens niet waarom de Japanners altijd zo’n lelijk spiegeltje op de motorkap hebben. Iemand?
@e550: ben momenteel in Kiev aan het vertoeven.. En hier zie je ze op elke hoek van de straat staan en heb zelden zulke lovende verhalen over de lc gehoord..
@mopar
Het is allemaal best simpel;
Heb je perse een betrouwbaar werkpaard nodig die ook nog luxe is en voor de lange termijn: Toyota.
Wil je af en toe een karretje trekken over prachtig geasfalteerde wegen en is er op elke hoek een dealer én wil je je verplaatsen in stijl: X5, Q7, Landrover etc
Zo’n Tundra is trouwens écht een dikke bak. Toen ik werd ingehaald in m’n golfje 1 zat dat wiel zo’n beetje op ooghoogte :)
Jammer alleen dat in Nederland vooral bouwvakkers die dingen kunnen betalen op ’n grijs kenteken. Idem voor Dodge Ram etc.
X5, leuk maar heel ‘fout’ zodra die wat ouder is en iedere Deen of Chinees erin gaat rijden. (maar wel tanken met een heel zuur gezicht).
Cayenne, veelste goedkoop 2ehands
Touareg; lelijk logo…
Landrover; leuk zolang ie recent is, daarna een bak voor arme paardrijliefhebbers die denken dat ze stijlvol zijn. Nieuw zijn ze wel leuk maar je houdt jezelf voor de gek om te denken dat je een goed product hebt (dieselpompen etc)
G-klasse, hier zal ik niet teveel over zeggen om niet teveel hartjes te krenken :)
Lelijk?
Geen emotie in het ontwerp?
Liever een cayenne? (en die is mooi???)
Of een auto mooi is interesseert mij ongeveer net zoveel als of mijn computer mooi is.
Een auto kopen met emotie is ongeveer net zo slim als het vertrouwen van een bank of een verzekeringsmaatschappij.
Kapot door het trekken van een aanhanger?
Dan moet je wel heel goed je best gedaan hebben, ik heb met die vorige bomen uit mijn tuin(tje) ontworteld.
Overhellen?
Echt wel! Als je met de gedachte dat je in een Mini (niet zo’n nieuwe) rijdt de bocht doortrekt.
Echt niet! Als je hem behandelt naar het gewicht dat je meetorst. (en vergeleken met een volgeladen volkswagenbusje is deze V8 een racewagen in de bocht)
Afijn, dit is mijn tweede V8. Als je wat beters te koop hebt hoor ik het graag.