• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota nog steeds werelds meest waardevolle automerk

Auteur: autoblogger, gepost 25 april 2008 om 22:23 – 29 Reacties

2008 Brandz

Bijna 3 jaar geleden schreven we dat Toyota het meest waardevolle automerk ter wereld was, een recent onderzoek toont aan dat die positie nog steeds staat. Het Japanse bedrijf is niet alleen het grootste automerk maar heeft ook de meest waardevolle naam tussen de andere merken. Het Amerikaanse Google is overall het meest waardevolle merk.

Het onderzoek is afkomstig van de BrandZ 2008 Ranking (PDF). De Top 3 bestaat uit Google, GE (General Electric) en Microsoft. Het eerste automerk staat op nummer 12 (Toyota), gevolgd door BMW op de 17e plek, Porsche op de 28e plek en Mercedes op de 36e positie.

1. Toyota (12)
2. BMW (17)
3. Porsche (28)
4. Mercedes (36)
5. Honda (37)
6. Nissan (59)
7. Ford (68)
8. Chevrolet (69)
9. Volkswagen (96)
10. Lexus (..)

Maarrr, als we even wat verder filteren dan zien we dat BMW als Europees merk een stuk beter scoort. In Europa (ex UK) is het Duitse automerk namelijk het op één na meest waardevolle merk (na Nokia). Porsche staat op nummer 4 en Mercedes op nummer 6.

The third annual BrandZ ™ Ranking issued today proves that brands are becoming ever more valuable and powerful in driving business growth. Companies that own brands in the BrandZ Top 100 have significantly outperformed the stock market when compared to the S&P 500.

The new edition of the BrandZ Ranking was announced by leading global market research and consulting firm Millward Brown. It identifies the world’s most powerful brands as measured by their dollar value. The brand ranking is produced by Millward Brown Optimor, the group dedicated to helping companies maximize returns from brand and marketing investments.
The combined value of all brands in the BrandZ Top 100 increased by 21% from $1.6 trillion in 2007 to $1.94 trillion in 2008, more than double the increase experienced the previous year. Google tops the list again with a brand value of $86.1bn followed by GE at $71.4bn and Microsoft at $70.8bn.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • BREEK: Toyota blijkt meest smerige automerk te zijn
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, millward-brown, top10, Toyota

Vorig bericht: « Venturi Fetish update: 0-100 in 3,5 seconden!
Volgend bericht: Autoblog kijkcijferhit Tom Boonen is rijbewijs kwijt »

Lees Interacties

Reacties

  1. HQ3 zegt

    25 april 2008 om 23:00

    Does it mean if some one pay 35 billion USD then they can buy Totoya? of course only if Toyota is willing to sell.

    Login om te reageren
  2. Jesper zegt

    25 april 2008 om 23:00

    Werk ik toch bij het goeie bedrijf :D

    Login om te reageren
  3. Edo- zegt

    25 april 2008 om 23:01

    BMW offcourse

    Login om te reageren
  4. Jesper zegt

    25 april 2008 om 23:01

    ahum, ik bedoel natuurlijk; dat komt omdat ik daar werk :P

    Login om te reageren
  5. Swiffer zegt

    25 april 2008 om 23:28

    Ik mis toch Coca-Cola wat volgens mij verreweg het bekendste merk is, een bekendheidsgraad van dik over de 90%. Daar kunnen die it merken nog niet aan tippen.

    Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    25 april 2008 om 23:35

    @Swiffer: heb je die PDF geopend? Coca-cola staat op de 4e plek.
    Daar kunnen die IT-merken dus wel aan tippen ;)

    Login om te reageren
  7. Swiffer zegt

    25 april 2008 om 23:48

    Als je in de 60+ markt kijkt kent iedereen coca-cola terwijl het mij sterk lijkt dat de relatief jonge merken als microsoft en google dit wereldmerk overklassen in deze leeftijdscategorie. Dus ik zet mijn twijfels bij dit onderzoek, of ik begrijp niet wat ze onder meest waardevol verstaan bij dit onderzoek.

    Login om te reageren
  8. vla zegt

    25 april 2008 om 23:49

    het Duitse automerk het op één na meest waardevole merk (na Nokia).

    Way off! ;) :P

    Login om te reageren
  9. dekster zegt

    25 april 2008 om 23:52

    Voor mij is dit toch het meest waardevolle merk.

    Login om te reageren
  10. Rick dos zegt

    26 april 2008 om 00:17

    *kuch* proest *kuch* Ik zeg maar niks…

    Nou, oké dan.

    Het is toch wel bewonderenswaardig dat twee relatief kleine autofabrikanten (BMW en Porsche) zulke hoge ogen gooien.

    Login om te reageren
  11. INSIDEMAN zegt

    26 april 2008 om 00:33

    jaaa BMW..:D:D:D…

    Dan ga ik toch bij het op een na meest waardevaste merk van de wereld werken, terwijl ik nu bij het meest betrouwbare merk werk.

    Emotie gaat toch voor ;)

    Weet uit ervaring (bij ons in de showroom) de Toyota’s toch vrij prijzig zijn, dit is wel een mooi verkoop argument.;

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    26 april 2008 om 07:12

    het zijn allemaal goodwill en fictieve bedragen/prijzen voor bedrijven die toch niet te koop zijn ..
    de ranking lijkt me wel rieel overgens ..

    Login om te reageren
  13. IlCuoreSportivo zegt

    26 april 2008 om 07:26

    DEXTER :Dat dacht ik net toch ook te zeggen :)
    Wat een lijst, nissan, lexus, toyota??????????????? wie kiest die toestand?
    Zullen ik en Dexter ook ff een lijstje maken,
    1. Ferrari (natuurlijk) supporteren morgen hé
    2. alfa romeo
    3. maserati
    4. Aston Martin
    5. Porsche
    6. koenigsegg
    7. Lamborghini
    …
    110 997 Lada
    110 998 Nissan
    110 999 Lexus
    111 000 Toyota

    Ertussenin mogen jullie nog aanvullen.
    Toyota’s zijn voor mensen die autorijden haten maar toch een auto nodig hebben, ken je het…
    Hopelijk gaan ze morgen weer af als een gieter in de GP van Spanje :)

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    26 april 2008 om 07:31

    @Ilcouresportivo ..
    het is niet de bedoeling dat je overal maar jouw homo-top 7 gaat neer donderen ..
    dan moet je toch echt een paar topics terug ..

    Login om te reageren
  15. bouwman zegt

    26 april 2008 om 08:03

    @IlCuoreSportivo

    En zelf kun je geen auto betalen zeker? En al kon je er een betalen dan mag je niet autorijden omdat je waarschijnlijk nog niet de 18 jaar grens gepasseerd bent.

    Toyota is gewoon de beste, geef je daar nou maar gewoon aan toe en niet elke keer weer van dit soort kinderachtig gedrag vertonen bij elk bericht dat verschijnt over Toyota.

    En ja, ik rijd een Toyota, een Celica GT Four wel te verstaan. Knappe jongen die mij bij houdt…

    Login om te reageren
  16. Bastiaan zegt

    26 april 2008 om 08:54

    Ik snap het niet, hebben mensen geen smaak meer tegenwoordig? Toyota maakt nou echt niet de mooiste modellen en ze zijn nog best prijzig ook.

    Login om te reageren
  17. KenDM zegt

    26 april 2008 om 09:45

    @Bastiaan

    De wereld bestaat niet helemaal uit gekke autobloggers. Het zijn simpelweg gewoon niet allemaal autofanaten that’s it. En dan maakt het een stuk minder uit wat je rijdt, de price/looks ratio kan je een stukje minder schelen of je hebt dan gewoon een andere smaak als consument.

    Jij houdt van Gucci een merk wat in stijl Nike ver overtreft, aan de andere kant is de bekendheid voor Nike (met name in de niet westerse wereld) een stuk hoger.

    Login om te reageren
  18. Chuppa zegt

    26 april 2008 om 10:01

    @ autoblogger

    Klein detail: BMW is niet zozeer het op één na meest waardevolle merk in Europa, maar het op één na meest waardevolle Europese merk in de lijst.

    Overigens opvallend om te zien hoe enorm hoog Porsche in de lijst scoort. Vooral ook als je naar groei etc. kijkt!

    Login om te reageren
  19. ML zegt

    26 april 2008 om 10:06

    Was Toyota juist niet dat merk dat zelf merken zoals Scion en Lexus in het leven heeft geroepen omdat het merk Toyota bepaalde belangrijke doelgroepen niet aansprak?
    Wat dat betreft lijkt mij een merk als Audi, BMW of Mercedes puur vanuit emotionele waarde veel sterker. Als deze merken een soortgelijke auto als Toyota bouwen kunnen ze een dubbele winstmarge vragen omdat het merk zo gelieft is.

    Login om te reageren
  20. RX-7 Owner zegt

    26 april 2008 om 10:09

    waar staat mazda

    Login om te reageren
  21. autoblogger zegt

    26 april 2008 om 10:21

    @Chuppa: check, je hebt helemaal gelijk. Heb het aangepast.

    @RX-7 Owner: niet in de top100 in ieder geval ;)

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    26 april 2008 om 12:16

    @IlCuoreSportivo

    Misschien Lamborghini voor Koeningsegg zetten en Jaguar ook een mooi plaatsje bovenaan geven? ;)

    Login om te reageren
  23. Ca.dil zegt

    26 april 2008 om 15:56

    ML, bekendheid staat niet persee gelijk aan waarde… Zoals eerder al duidelijk werd bij Coca Cola..

    Login om te reageren
  24. dale zegt

    26 april 2008 om 15:59

    lekker grappig die lexus met (..)
    duitse propaganda

    Login om te reageren
  25. Birger zegt

    26 april 2008 om 19:28

    @IlCuoreSportivo & Dekster

    Groot gelijk, ik miste Alfa ook in de lijst, iedereen heeft nu wel al eens een Porsche gehad zeker. :)

    Login om te reageren
  26. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 april 2008 om 19:44

    Kinders, kinders: het gaat om de WAARDE van een merk!
    Niet hoe die auto’s eruit zien!!!

    Alfa Romeo in de lijst?????
    ‘Tuurlijk, mooie auto’s, maar het merk gaat economisch HARD richting de afgrond!

    En nog ff cudo’s aan Lincoln!!
    Whoahahahaaaaaa

    Login om te reageren
  27. Peter zegt

    27 april 2008 om 12:11

    Chevrolet scoort erg goed , het merk doet het ook redelijk goed hier in nederland dacht ik .

    Ben benieuwd hoe het de komende jaren er uit zal zien

    Login om te reageren
  28. Jan-Jaap-Karel-Kees zegt

    27 april 2008 om 18:34

    @Bouwman
    Waarom is Toyota het beste?
    Hoe heb je dat gemeten?
    Ja wordt mss het meest verkocht, maar geeft dat aan dat het het beste is?

    Login om te reageren
  29. markieanta zegt

    28 april 2008 om 08:27

    Wat een rukonderzoek zeg…
    p.s. sorry van de oneliner, maar zulk belachelijk nieuws heb ik nog nooit gehoord.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North