Toyota Prius is compleet in het nieuw gestoken

Auteur: , 96 Reacties

Oké jongens. We moeten dit toch echt even doen. Haal diep adem en maak je op voor de vierde generatie van de meest verkochte hybride-auto van Nederland.

Voordat we beginnen over zijn uiterlijk, laten we met een positieve noot beginnen, namelijk de innovaties in de aandrijflijn. Zonder cijfers vrij te geven claimt Toyota de meest zuinige hybride van het moment is. De thermische efficiency van de benzinemotor bedraagt ruim 40 procent – het hoogste cijfer ter wereld – en veel onderdelen zijn compacter. De nieuwe accu van nikkel-metaal (NiMH) is kleiner en kent volgens de Japanners betere prestaties.

De vierde generatie Prius is de eerste die op een modulair platform staat: de Toyota New Generation Architecture (TNGA). Toyota wist hiermee een lager zwaartepunt te creëren. Knap. Nürburgringtijden werden helaas niet verstrekt. Ook de achterwielophanging met dubbele draagarmen is nieuw, en door een kleinere accu toe te passen (nogmaals: cijfers zijn niet vrijgegeven, we weten niet hoeveel kWh er in zit) is de bagageruimte achterin toegenomen.

Toyota is blijkbaar nog steeds van mening dat zuinig rijden niet gepaard hoeft te gaan met een fraai uiterlijk. Het design, dat veel stijlkenmerken leent van de waterstofauto Mirai, is controversieel en gewaagd. En ongetwijfeld goed voor een riant lage luchtweerstand. Maar mooi is ‘ie vanuit geen enkele hoek te noemen. Ook een prestatie.

Zijn debuut is op de IAA, daar hopen we meer info over de motor en CVT-bak te krijgen. Over een Nederlands debuut is nog niets bekend.



96 reacties

😷
Back to the future komt dus toch echt in 2015, als het aan toyota ligt
Ik probeer er iets moois aan te ontdekken, maar hij is echt vanuit alle hoeken bizar lelijk naar mijn mening… Jammer de vorige was wel een kleine stap in de goede richting…
@PunicaOase: Onzin geklets. Dus de linker of rechter voordeur zijn erg lelijk. Hetzelfde met de buitenspiegels….en de voorruit…

Tja wat zijn die lelijk zeg…of bedoel je het design algeheel niet mooi?
@werf76: wat begrijp je niet aan “vanuit alle hoeken”? :-(
@punicaoase: lelijk doch origineel, ze proberen er tenminste nog iets leuks van te maken en dat kan je van sommige andere merken niet zeggen…
@jobberns: leuks om uitgelachen te worden ja met zo een auto
@PunicaOase: Ik heb zelf een Prius III gehad en dat was een uitstekende auto die ik iedereen kan aanbevelen. Maar hiervoor zal ik toch niet snel naar de dealer gaan. Je hebt helemaal gelijk: wat een lelijk auto is dit geworden.
@Brokkenpiloot: met geworden bedoel je gebleven neem ik aan?
@bigbrabo: Nee, geworden. Iedereen die mijn witte III zag (zwarte velgen, zonnecellen op het dak, zwarte spoiler), kwam terug op het vooroordeel dat de Prius lelijk is.

Bij deze auto heb ik nog geen hoek gevonden waar ik de auto fraai kan noemen.
Van voren vind ik hem best strak, maar wat er aan de achterkant is gebeurd… Pohh verschrikkelijk
Man, man, man.
Tja, het blijft meer een statement-auto dan eentje die een breed publiek zal aanspreken.
@Lustigson: ik spreek in Amsterdam vaak Amerikaanse toeristen en die zijn altijd super trots op dat ze een Prius rijden. Dan zeg ik altijd dat ze dat hier niet te hard moeten roepen…
@stfu: Ik probeer toeristen hier altijd te mijden.Wat op zich al een prestatie op zich is.
@sydney: ze komen op mij af, kan er helaas weinig aan doen.
@stfu:
Sta jij toevallig ergens op de hoek wit poeder te verkopen?
@Hubert: Wel op een hoek! Maar nee ;)
Oei, die is er niet mooier op geworden. Ik zal wel een van de weinigen zijn, maar de prius 3 vond ik zo gek nog niet.
Prius is een geheel eigen merk binnen Toyota. Het is de voorloper van een nieuw begin en tsjah you hate it or love it. Geloof me, hoe langer je er mee rijdt des te meer ga je de vormen waarderen
@mastemaker: hoe langer je er mee rijdt hoe impotenter je wordt zul je bedoelen..
@parker: volwassen reactie, heb je je driewieler al ingeruild?

Gelukkig is smaak persoonlijk en ja ook ik vind hem niet mooi, doch dat de nummer 1 ter wereld dit gaat produceren wil toch wel wat zeggen denk ik!
@mastemaker: de nummer 1 ter wereld…. tja alleen omdat iedereen die zelfs een audi te extravagant vind zo’n heerlijk Yaris verso, Previa, Corolla of Avensis besteld.
Sorry maar we hebben hier 40.000 km met een auris hybrid gereden maar dat was een ook ramp qua techniek, van rammelend interieur tot een radio die reageert op alles electrisch in de auto en van plastic wat verkocht word als leder tot een carkit die permanent weigert de commando’s te volgen…. me dunkt
@dutchneon: dan heb je niet gereden in een Auris, dan heb je hem afgeragt in mijn ogen. Kijk eens naar de statistieken met pech cijfers, ja In Japans gemaakte Toyota’s zijn beter kwaliteit als de europese maar niemand die tijden in een Auris rijden een Golf beter vinden (bijvoorbeeld 😉)
@mastemaker: afgeragd? laat me niet lachen het is de auto van mijn vrouw en die rijd een stuk roomser dan de chauffeur van de paus…. die Auris is niks degelijks aan. tuurlijk hij blijft rijden, maar er gaan weer andere dingen aan stuk of zijn gewoon niet goed doordacht / te weinig geld aan uitgegeven. Dat andere auto’s met pech langs de weg komen te staan heeft 9 van de 10 keer ook met onderhoud te maken, en het helpt niet dat mensen totaal geen besef meer hebben van techniek… dan kun je ook de garage niet meer vertellen wat er aan moet gebeuren!
En bedankt.. Mijn hele ontbijt kwam er weer uit..
@parker: Is je eigen schuld…je kijkt en reageert toch echt zelf ;)
Zeker in deze kleur is bij best te pruimen!
Nu maar hopen dat er een toeslag komt van 40.000 euro voor de kleuren wit, grijs en zwart!
Want met een beetje kleur is zelfs een prius nog niet zo gek :)
Toyota, kan de prius nog lelijker? Toyota: say no more!
Wat een gedrocht. Stop het is een kerktoren en Disney maakt er een film over. Bah.
@vonklausenburg: -is. Kijk. Dat krijg je ervan als je op de vroege ochtend grappig probeert te zijn zonder eerst koffie te drinken, Von Klausenburg. Eikel. Oprotten nu.
@vonklausenburg: ik zou dan nog wel ergens ‘in’ erbij zetten. Goedemorgen, nòg maar een bakje koffie?
Wat een lelijke wagen zeg. De lelijkste van alle generatie priussen.
Toyota was vroeger (in de jaren 90) best een ok merk, maar hun designer verpest het hele merk. Als ze beginnen met een goede nieuwe designer aan te nemen, dan zal dat het merk echt doen opleven.
@s2khonda: Aah, omdat de verkopen het nu zo slecht doen?
Vind eerlijk gezegd het oude model vele malen beter! Dit is afschuwelijk!!
Maak je geen zorgen. De meeste rijders kiezen deze in het grijs zodat de wagen visueel wegvalt tegen het asfalt.
Mooie kleur rood eigenlijk en wel en zwart ipv grijs kunststof in het interieur is best wel een revolutie.
Tja mooi is anders maar ook niet lelijker dan de BMW i3 dus…
KILL IT WITH FIRE
De voor en achterkant zijn inderdaad fugly, de achterkant is niet goed geproportioneerd. Ondeste deel is te laag.
Manmanman… Wat een lelijk hok. Verschrikkelijk.
Rood staat hem goed!
Als dit ding wel zuinig is dan kan ik er wel respect voor hebben. Maar ik heb er een hard hoofd in… Op de snelweg is het nog altijd gewoon een benzine motor. En Jappen zijn niet gemaakt voor op de snelweg wat vertanding betreft, dus niet erg zuinig meestal.
Erg mooi! Vooral de achterkant is goed gelukt!
@stekel01: ik wil je vrouw weleens zien
Bom dr op toch?
😷😷😬😬
hij was al niet de knapste maar oei was die lelijk geworden,misschien word hij mooier op leeftijd of na een paar facelifts
Dit is weer zo’n gevalletje ‘hier wil ik nog niet dood in gevonden worden’.
Ik zie een auto die tranen met tuiten huilt om zijn eigen uiterlijk…
Met deze koplampen lijkt het wel dat een meeuw op de voorkant heeft gescheten. Welke idioot heeft dit bedacht?
Zo’n extreem …. (Vul zelf maar in) exterieur. En dan tegelijk zo’n saaie binnenkant. Dat snap ik niet.
Je kunt in elk geval niet zeggen dat ze geen lef hebben bij Toyota.
How to get a person sick, there you go!
Hij is dus toch zo lelijk als op de spionagefoto’s. Ik snap ook niet waarom ie zo lelijk moet zijn, terwijl Tesla met hun mooie Mazda6, uh, Model S al een van de laagste CW-waardes heeft. Is nikkel-metaal trouwens niet wat ouderwets, nu we vooral lition ion gebruiken?
@stfu: lithium ion zit wel in de Prius Wagon dacht ik. Zal met prijs en/of ruimte te maken hebben?
Cool, weer een “fuck You” design van Toyota die de rest van de wereld laat zien dat je ook visueel uitdagende auto’s kan maken.
Mooi nee, maar ik kan er lang naar kijken…
@norge: Visueel uitdagend? Voor een visueel gehandicapte misschien ja….
@norge: dat heb ik dus ook. Het is niet mijn smaak, maar het is wel interessant om naar te kijken en nieuwe lijnen te ontdekken. En vooral in dit rood valt het wel mee wat lelijkheid en zaaddodend betreft.

Als Toyota een auto had willen maken die niemand lelijk vindt, hadden ze wel een Passat o.i.d. “ontworpen”…
Fiat multipla flashback
Hoeveel lijntjes ze ook nog in leggen, het is en blijft een lelijk hok.
Deze auto maakt een mix van emoties los; ik weet niet of ik moet lachen om het feit dat ze het durven te verkopen of huilen om het feit dat ze het durven te verkopen
Op de achterkant na vind ik hem prima. Net als de derde generatie gewoon prima.

Voor de looks koop je hem niet nee, maar dit is voor 9 vd 10 de meeste praktische bang4buck auto.
@flutterby: neh, dacia verkoopt in Nederland de meeste bang for buck. Voor 10 van de 10.
Maar waarom moet dit hok zo lelijk zijn? Een Auris is ook niet te geweldig maar nog altijd een stuk beter dan dit hok. Anders deze aandrijflijn in de GT86?
Zowaar een concurrent voor de fiat multipla als lelijkste auto ooit.
Zo, de meeste reaguurders hebben weer flink wat vitriool in het toetsenbord zitten… Of zand in hun vagijn.

Kom op, man even eerlijk. Wat hadden we dan verwacht? Een reïncarnatie van de 406 Coupe? Met 500pk voor 35k?

Dit is toch een guitig en kek karretje? Het lijkt erop dat de Prius gestopt is met groeien en zwaar worden, en dat het nu technisch gezien een nog meer vooruitstrevende auto is geworden. Daarbij vind ik dat dak wel gaaf gedaan, met name die daklijn achteren. Het is geen 550 Maranello, maar dat is nooit de bedoeling geweest: dus ik kan het wel waarderen. Waar de vorige Prius netjes maar saai was is deze cool en nerdy tegelijk.
@gtwillem: ik vind dat @norge het best wel treffend omschrijft. Ware het niet dat de meesten het wel degelijk lelijk vinden.

Maar technisch nog vooruitstrevender? De eerste prius was een revolutie in de autowereld. Dit is een (waarschijnlijk hele goede) evolutie. Ik denk dat we pas over een jaar of 20 weer een auto zullen zien die net zo vooruitstrevend is als de eerste prius.
@lekbak: ik doel met niet zozeer op de Gen 1, maar op nummer 2 en met name nummer 3. De Prius werd alsmaar zwaarder. Deze lijkt weer de weg van de eerste te gaan volgen.
Liever de vorige prius…die zag er nog wel redelijk uit.
Dit is iets te veel mirai naar mijn mening.
In tegenstelling tot dat Lexus en overig Toyota spul(al zijn de Aygo en Yaris best leuk) kan ik dit design juist op een Prius wel waarderen.
De auto industrie word echt kapot gemaakt
Word alleen maar lelijker. Lijkt wel beetje op hun waterstof auto
Moest er even aan wennen, maar toch gaaf ding: het ontwerp moest herkenbaar zijn als Prius, maar ook moet meteen zichtbaar zijn dat het ’t nieuwe model is. En lichter, en sneller, en groter en zuiniger. En dat voor dezelfde prijs. Toyota hanteert al jaren bewust de strategie om de opvallende techniek in een opvallend ontwerp te plaatsen. Missie geslaagd :-)
Geen saaie eenheidsworst / badge engineering auto
Helemaal top, hier wil echt niemand in rijden. Ik was bang dat het onverhoopt wel ‘enigzins’ te pruimen zou worden.
Nog lelijker dus
Nou hoor applaus. Net als je denkt dat het echt niet meer lelijker kan…
Ik vraag mij af of de designers denken van: ‘wij hebben weer fantastisch werk geleverd, wat een sensationeel mooi ding’ want ik denk dat totaal niet
Doe mij maar een hybride Auris stationcar, die is een stuk praktischer en aantrekkelijker.
Overigens heb ik uitgerekend dat ik met mijn 2001 V40 op 3G LPG in kosten het equivalent in benzine van 1 op 27 rijd (na verrekening extra wegenbelasting van 27 euro p/m) en voornamelijk water en CO2 uit mijn uitlaat laat komen. Dus voorlopig nog niet hybride.
Een lelijke auto nog lelijker maken is ook een prestatie. Man man man.. Het zal technisch een vooruitgang zijn maar het oog wil ook wat.
Hmm..eerst maar eens in het echt zien. En met een beetje grotere velgen is ie best wel te pruimen. Maar ja, wat weet ik er van, ik rij een sletje met 140 pk
Ik vind het prima zo. Die auto barbaren die dit gaan rijden verdienen ook geen mooie auto.
Zou het Toyota al zijn opgevallen dat ze de achterlichten ondersteboven hebben gemonteerd?
Zo tekende ik op de lagere school auto’s. Dus deze bevalt me wel. Laat maar komen.
Nou, ik vind ‘m eigenlijk gewoon best… ehm…
… lelijk.
No!, God! No, God, PLEASE, NO! NO! NO! NOOOO!
Erg geslaagd. uggh uggh

Knap om van zo’n lelijk hok een nog lelijker hok te maken
Mijn hemel! Hoeveel olifanten zijn er op die neus gaan staan zeg!! Wat een gedrocht!!
Hoe kunnen ze de auto nog lelijker maken dan ie al was?
De vorige vond ik zo lelijk nog niet. Dit is gewoon verschrikkelijk. Een extra reden om erop te haten.
Misschien kunnen ze hier beter een twee persoons auto van maken. Het ziet er namelijk naar uit dat ze de achterkant nog lager hebben gemaakt. In de vorige generatie kon ik al niet rechtop zitten achterin met mijn 1.85 meter lengte….
Me oma’s eierstokken beginnen spontaan te klapperen van dit schouwspel…
Ik ben enorm geïnteresseerd in de techniek van deze auto. Over de koets ben ik echt teleurgesteld, dat kunnen ze niet maken. De huidige zette de juiste trend met een best mooi design. Jammer dat ze dat niet doorzetten.
Mooi!

(Dat Valencia)
Wat een lelijk hok hebben ze er toch weer van gemaakt… Nog erger dan generatie 1 en 2…
Ik wacht op de Mansory uitvoering.
Er gaat never nooit een mooie auto bestaan die prius heet.
Waarom is het zo moeilijk om dat soort techniek in een mooi jas te stoppen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).