• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota wil meer sportauto’s: nieuwe Supra onderweg?

Auteur: ricardo, gepost 6 december 2011 om 09:03 – 57 Reacties

Toyota Supra renders

“Personally, I love the smell of gasoline and the sound of an engine, so I hope that this type of vehicle never disappears,” aldus de Chef Sportauto’s van Toyota die de GT 86 het leven gaf. En hij hint voorzichtig naar een nieuwe Supra!

Door economische onzekerheid heeft Toyota recentelijk nog de bijl in alle LFA Roadster-plannen gezet, dus het is maar de vraag hoe realistisch een compleet nieuwe sportwagenproject in dit tijdperk is. Maar als het aan chief engineer Tetsuya Tada ligt, de man verantwoordelijk voor de GT 86, komen er zelfs twee sportmodellen bij. Wil Toyota dan zo graag met het gezapige muesli-imago afrekenen?

In ieder geval moet er een kleine sportwagen bijkomen die onder de GT 86 wordt gepositioneerd, maar ook een achterwielaangedreven model dat boven de coupé komt te staan, en moet doorgaan voor een heuse Supra-opvolger. En elke vorm van Supra-revival kunnen we natuurlijk alleen maar heel hard toejuichen terwijl we met een Toyota-vlaggetje zwaaien.

Tegenover het Australische Drive liet testchef Tetsuya Tada weten dat er nog geen definitieve beslissing is genomen over een eventuele terugkeer van de iconische boobieshaker driftkoning die al sinds de jaren ’70 de ronde doet, daarnaast is het de vraag of de Japanners vasthouden aan de naam ‘Supra‘. Bij de GT 86 heeft men ook besloten om de naam ‘Celica’ niet opnieuw af te stoffen. Wel lijkt het hem logisch dat de ontwikkeling van een next-gen Supra samen met Subaru gedaan wordt, dus dat betekent op termijn wellicht een Supra met Subaru-badges. Wellicht.

Mochten de droomplannen van Toyota’s technische man uitkomen, en komen er daadwerkelijk nog twee sportmodellen bij, dan gaan we terug naar een tijd dat je bij Toyota nog eens terecht kon voor serieus leuk rijspeelgoed (MR2, Celica, Supra). Immers, ze hadden niet voor niets ooit de slogan “fun to drive”. Maak dat maar weer eens waar, Toyota.

Ook interessant!

  • supra onderdelen
    Toyota levert nieuwe onderdelen voor oude Supra's
  • Video: jongen crasht geleende nieuwe Supra
  • Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden
    Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden
  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

gt86, supra, tetsuya-tada, Toyota

Vorig bericht: « Oorzaak Japanse mega-crash, man (60) krijgt straf?
Volgend bericht: Nissan Juke-R hangt de hooligan uit op Silverstone »

Lees Interacties

Reacties

  1. resulutionNL zegt

    6 december 2011 om 09:08

    Als er een nieuwe supra komt, dan moet die ook net zo laag worden als eerst, en niet net als de GT 86 zon lompe dak.

    Supra… blijft tog een mijn favorieten…

    Login om te reageren
    • resulutionNL zegt

      6 december 2011 om 09:08

      @VWTouran75: Supra… blijft tog een van mijn favorieten… *

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        6 december 2011 om 09:11

        @VWTouran75: Als je het dan helemaal goed wilt doen: Supra… blijft ’toch’ een van mijn favorieten.

        Login om te reageren
  2. Quintin zegt

    6 december 2011 om 09:12

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. meneersander zegt

    6 december 2011 om 09:12

    Als ik zo terug denk aan het ritje wat ik ooit in een Supra heb gemaakt, dan kan ik alleen maar zeggen, DOEN!!!

    Login om te reageren
  4. audicoupe84 zegt

    6 december 2011 om 09:13

    Als Paseo rijder ben ik meer in het kleinere model geïnteresseerd dan in een nieuwe Supra.

    Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      6 december 2011 om 09:28

      @audicoupe84: Lol @ je avatar :-) Knap om, als Audi liefhebber, toe te geven dat je Toyota rijdt, omdat die gewoon rijdt.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        6 december 2011 om 09:41

        @dotternetta: Omdat die ‘gewoon rijdt’ ??

        Login om te reageren
        • dotternetta zegt

          6 december 2011 om 10:15

          @kaasboerin: “gewoon rijdt” in de zin van: hij doet het altijd!

          Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 december 2011 om 10:17

      @audicoupe84: Als mede-Paseo rijder ben ik ook wel geïnteresseerd in een kleiner coupémodel, als tegenhanger van de CR-Z!

      Login om te reageren
  5. gforce zegt

    6 december 2011 om 09:14

    ónder de GT 86?? Das toch net instap sportwagen? Lijkt me meer iets van sportief model dan. Met 150pk is ie niet heel sterk, kan niet concurreren met VW Polo GTI om maar es iets te noemen, maar als je te ver omhoog gaat dan schiet je jezelf weer in de voet.

    Die kan ik niet zo goed volgen, maar afgezien daarvan, een nieuwe Supra zou natuurlijk super zijn! :)

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 december 2011 om 12:40

      @gforce: Concurrentje voor de Renault Wind?

      Login om te reageren
    • amateur zegt

      6 december 2011 om 17:08

      @gforce: In de tekst staat de supra boven de gt86 komt.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        7 december 2011 om 21:29

        @amateur: In de tekst staat ook dat er twee modellen eventueel misschien mogelijks zouden kunnen bijkomen. Eentje erboven (Supra) en eentje er onder (MR2?)…

        Login om te reageren
  6. Renesis zegt

    6 december 2011 om 09:16

    En ik maar denken dat de GT 86 de opvolger is van de Corolla Levin/Sprinter Trueno (AE86) i.p.v de Celica.

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      6 december 2011 om 09:42

      @Renesis: precies. Maar ik ben benieuwd wat ze eronder willen positioneren dan. mss net zoiets als de oude Honda CRX? \o/ of de Renault Wind? :r

      Login om te reageren
    • dragspert zegt

      6 december 2011 om 10:05

      @Renesis: gran turismo overkill anyone? :p

      Login om te reageren
      • Renesis zegt

        6 december 2011 om 21:06

        @dragspert: Gran Turismo? Neh Initial D ;)

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 december 2011 om 12:47

      @Renesis: Het draagt dan wel een deel van de naam, om marketingredenen, maar ik zie er toch meer een nieuwe Celica in dan een AE86. Daarnaast zal een auto met Celica-eigenschappen makkelijker te verkopen zijn dan één met AE86-eigenschappen.

      In Japan heet ie trouwens gewoon ’86’, zonder GT dus…

      Login om te reageren
      • mugen zegt

        6 december 2011 om 20:58

        @Esprit_de_Flandre:
        Onder de 86, dat moet dan haast fwd zijn. Nieuw platform ontwikkelen voor een volgende mr2 lijkt onwaarschijnlijk.
        Samenwerking met Daihatsu om kei-platform te delen of kei+formaat zoals Suzuki wagon-R+ waarmee ze samen een low-budget, imago booster/fun to drive auto ontwikkelen(in de V.S. Scion, Europa/China Toyota, Japan Daihatsu) lijkt mij waarschijnlijker. Supra zal dan wss op een afgedankt, opgewaardeerd lexus platform(om kosten te besparen)vorm vinden…Leuk om te speculeren :-)

        Login om te reageren
  7. jordy14 zegt

    6 december 2011 om 09:25

    Laat maar komen!!!

    Login om te reageren
  8. V-Power zegt

    6 december 2011 om 09:27

    Ze hadden de MR2 en Celica nooit uit productie moeten nemen. Destijds gaven ze als reden dat de gemiddelde uitstoot van het merk omlaag moest. En nu ineens weer allemaal sport auto’s? Begrijp me niet verkeerd: ik vind het echt fantastisch, maar waarom de onderbreking van 6 jaar?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 december 2011 om 12:48

      @V-Power: Omdat ze zich wilden concentreren op modellen die een deftig pak geld binnen brengen. En dat is gelukt, ze zijn de grootste ter wereld geworden. Zonder MR, zonder Celica, zonder Supra…

      Login om te reageren
  9. kaasboerin zegt

    6 december 2011 om 09:32

    “Personally, I love the smell of gasoline and the sound of an engine, so I hope that this type of vehicle never disappears,” .. Quote of the Year. Lekker bezig Toyota zo mag ik ’t horen!

    Login om te reageren
  10. Ram-G-maN zegt

    6 december 2011 om 09:34

    Weer in samenwerking met Subaru?! Als ze het maar niet in hun hoofd halen een Supra van een boxermotor te voorzien! De L6 2JZ-GTE heeft namelijk een groot aandeel in de Supra Magie.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      6 december 2011 om 10:31

      @AutomotiveDesigner: yup, en ze moeten de enoooooooorme spoiler niet vergeten! :)

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        6 december 2011 om 12:48

        @Svenska_Aeroplan_AB: Die komt toch in zo’n Ikea-doos, die spoiler?

        Login om te reageren
        • Ram-G-maN zegt

          7 december 2011 om 11:22

          @Esprit_de_Flandre: :lol:

          Login om te reageren
    • Lan_Evo zegt

      6 december 2011 om 14:28

      @AutomotiveDesigner:
      Hmm, ik denk dat je er toch wel donder op kan zeggen dat er sowieso geen 6-in-lijn in komt te liggen, dat is helaas een uitstervend ras aan het worden, volgens mij heeft alleen BMW ze nog? Denk eerder dan aan een V6 met 2 turbos a la GT-R, boxermotor in een Supra zit ik ook niet echt op te wachten.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        6 december 2011 om 17:36

        @Lan_Evo: las ergens dat Merc terug wil naar de L6.

        Login om te reageren
    • speedlimit zegt

      6 december 2011 om 18:49

      @AutomotiveDesigner:

      De 2jz-gte…naar mijn mening de beste/lekkerste 6-in-lijn ooit :)

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        7 december 2011 om 11:25

        @speedlimit: Naar mijn mening gaat dat eerder naar de RB26DETT Z2. 8)

        Login om te reageren
    • easy zegt

      6 december 2011 om 19:49

      @AutomotiveDesigner: Vergeet niet dat een boxer motor gunstig is voor de wegligging van een auto. Een 6 cilinder twin-turbo boxer (hoewel voor Supra-fans misschien “vloeken in de kerk”) zie ik wel zitten. ;)

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        7 december 2011 om 11:33

        @easy: Ik snap jouw punt. Desalniettemin kun je de zwaartepunt van een L6 verlagen d.m.v. dry sump-systeem.

        Login om te reageren
  11. ericc zegt

    6 december 2011 om 10:20

    ze hadden niet voor niets ooit de slogan “fun to drive”. Maak dat maar weer eens waar, Toyota.

    Nu ze samenwerken met BMW ‘Freude am fahren’ kunnen ze eindelijk een deftige M-motor in de Supra leggen!!!!
    Nu ga ik mijn mond spoelen met javel!!!

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      6 december 2011 om 10:49

      @ericc: Fun to drive –> Freude am fahren! Lol, ik was dit al aan het typen, toen pas zag ik jouw reactie :)

      Login om te reageren
    • speedlimit zegt

      6 december 2011 om 18:53

      @ericc:

      Er is vaak zat een 2jz-gte supra motor in een bmw 3 gelepeld…hoe bedoel je deftige m-motor???

      Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    6 december 2011 om 10:29

    Hmm Toyota Supra: Dark Resurrection? Leuk! Ik zeg doen!

    Login om te reageren
  13. Vanquish zegt

    6 december 2011 om 10:36

    Laat maar komen! Ergens hoop ik erop dat ze die karakteristieke achterlichten op een of andere manier weer zullen laten terugkomen.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      7 december 2011 om 00:32

      @Vanquish: Absoluut, die rij bolletjes aan weerszijden moeten terugkomen!

      Login om te reageren
  14. autoblogfan zegt

    6 december 2011 om 11:09

    In januari ga ik werken voor Toyota, ik heb er geen moeite mee om deze modellen in de showroom te hebben. Laat maar komen.

    Login om te reageren
  15. TSI-tje zegt

    6 december 2011 om 12:06

    Ze zijn goed bezig, de mannen (m/v) van Toyota Motorsport(TRD?). Maar als de nieuwe Supra qua prijs in de zelfde catogorie gaat vallen als de laatste incarnatie, zal deze direct als exoot aangemerkt moeten worden en zullen we hem, hier in Nederland, nog minder zien als een Nissan GTR.
    En dát zou wel weer heul jammer zijn.

    Login om te reageren
  16. MichaelvdBroek zegt

    6 december 2011 om 12:13

    Helaas word die toch nooit betaalbaar ben ik bang, kijk maar na de nieuwe GTR.

    Login om te reageren
  17. Freewarefreak zegt

    6 december 2011 om 12:17

    Ja, laat maar komen! Een nieuwe Supra is Suppaaahh! :)

    Login om te reageren
  18. tuning zegt

    6 december 2011 om 12:27

    Ik ben totaal geen fan van toyota maar de supra heb ik altijd kunnen waarderen.
    Als ze het nu eens 1 keer niet verkl*ten met een nieuw model qua uiterlijk te verkrachten zoals bij de GT86 laatst, dan kunnen ze er nog aardig wat van gaan verkopen lijkt me.

    Login om te reageren
  19. G-Ammo zegt

    6 december 2011 om 12:36

    Lekker hoor :D! Laat Toyota z’n gang maar gaan, die weten heus wel hoe het moet ;)

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      6 december 2011 om 13:24

      @G-Ammo: Inderdaad, wat betreft de dieselmotoren hebben ze de juiste keuze al gemaakt.

      Login om te reageren
    • masterstig zegt

      6 december 2011 om 15:07

      @G-Ammo: Nou…..Ik weet het zo net nog niet, of je Toyota haar gang kunt laten gaan :D

      Login om te reageren
    • integraturbo zegt

      7 december 2011 om 09:43

      @G-Ammo: Idd want voor de rest is er weinig spannends bij Toyota te halen..

      Login om te reageren
  20. masterstig zegt

    6 december 2011 om 15:07

    Supra’s waren een van de weinige leuke Toyota’s ooit, dus hopelijk nu ook weer goed, laat maar komen!

    Login om te reageren
  21. pikes83 zegt

    6 december 2011 om 15:40

    Ik wacht de eerste test rondjes al af op de groene hel,toyota zal er wel weer een jaar of vijf over doen voor dat de supra productie rijp is. Ze zullen ook denk ik wat techniek van de lexus lfa toe passen denk ik wat op zich logisch is

    Login om te reageren
  22. Megakix zegt

    6 december 2011 om 17:37

    Als de foto een voorbode is van de nieuwe Supra…dan wordt ik toch wel heel erg enthousiast !

    Login om te reageren
  23. KaCh1ng zegt

    6 december 2011 om 19:30

    supra is leuk , mr als er nu ene zou uitkomen gaan toch mensen er niet naar kijken liever een A5/3serie/e-coupe

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      7 december 2011 om 00:31

      @KaCh1ng: Waarom?

      Login om te reageren
    • integraturbo zegt

      7 december 2011 om 09:14

      @KaCh1ng: ja moet je nagaan wat alleen naam al doet. “Wat de boer niet kent dat eet/vreet hij niet”? Mensen zijn soms net schapen…

      Login om te reageren
  24. bozewolf zegt

    7 december 2011 om 00:31

    Zes cylinders, 3 (+?) liter, twin-turbo en coupe mag toch geen verkeerd uitgangspunt heten :D

    Ouwe Supra was geen lichtgewicht dus wat dat betreft valt er geen reputatie hoog te houden.

    In-lijn zou natuurlijk het tofste zijn. Ik weet nog wel een ditje of datje van motoren af, maar ik zou niet weten waarom een V6 “beter” zou zijn. Er is het formaat, misschien dat ze bij de nieuwe GT-R daarom een V6 ipv ouwe 6-lijn gebruikt hebben, voor een compacter knorretje.

    Maar met een beetje slim design moet een 6-lijn toch ook prima passen?

    En was een 6-lijn niet samen met de V12 de enige 2 configuraties die een natuurlijke balans hadden? Ik weet het zeker van de V12, niet helemaal zeker van de 6-lijn.

    Uiteindelijk is een Supra opvolger natuurlijk goed nieuws.

    Login om te reageren
  25. mellie zegt

    8 december 2011 om 10:59

    Hier kan ik alleen maar van dromen laat maar komen. :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North