• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trabant: Oost-Duitse kwaliteit op z’n best

Auteur: Dennis, gepost 14 juni 2007 om 09:12 – 25 Reacties

Trabant eindcontrole

Trabant was een automerk van de Sachsenring fabrieken uit het voormalige Oost-Duitsland (DDR). In de jaren zestig was de Trabant een redelijk moderne auto te noemen, maar ondanks verschillende verbeteringen, kon het merk de techniek in het Westen niet bijbenen, waar de auto dan ook bekend stond als kwalitatief zeer slecht.

Feitelijk was de Trabant behoorlijk robuust en de techniek vrijwel onverslijtbaar. Als er iets stuk ging, kon dit eenvoudig door de eigenaar zelf worden gerepareerd. Tegenwoordig is de Trabant vooral populair onder verzamelaars en liefhebbers van klassieke auto’s.

Het hoge doe-het-zelf gehalte wordt onderstreept wanneer je naar onderstaand filmpje kijkt. Op het filmpje kun je zien hoe de eindcontrole (niet geheel onbelangrijk) wordt uitgevoerd. Sluit de motorkap netjes af en gaan de deuren soepel open en dicht. Zo niet, dan wordt dat even met “ambachtelijk vakmanschap” in orde gemaakt. Gelukkig is er ondertussen veel veranderd…

Ondertussen viert het Duitse karretje zijn vijftigste verjaardag. Komend weekend zullen naar verwachting tienduizenden Trabant-fans afreizen naar het Oost-Duitse Zwickau om zijn verjaardag te vieren.

Met dank aan Powerslide en Thom voor de tips!

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Video: burnouts maken is nog best moeilijk
  • Gelekte Nissan 400Z oogt best lekker
  • Linkse heethoofden stichten brand bij Duitse Tesla-fabriek

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Funny, Klassiekers, trabant, Video

Vorig bericht: « Seat komt met stadsauto en softroader
Volgend bericht: Column Lotte: Vakantieleed »

Lees Interacties

Reacties

  1. Julian zegt

    14 juni 2007 om 09:26

    ah wat een auto’s! zal wel communistisch zijn he, nobody care’s about nobody’s responsibility, keuze is er toch niet

    Login om te reageren
  2. john zegt

    14 juni 2007 om 09:26

    ze werken tenminste wel door

    Login om te reageren
  3. martini zegt

    14 juni 2007 om 09:28

    toen kon dat nog, zo zie je wat voor koekblikken dit waren en trouwens niet zo gek dat je in deze auto’s je jezelf ook al kon doodrijden met 5 km/h LOL

    Login om te reageren
  4. Glenn zegt

    14 juni 2007 om 09:29

    nee hoor, bij volvo hier in gent wordt nog steeds dezelfde techniek toegepast. waarom ook niet, werkt toch perfect, en zo enkele deuken maken elke trabant uniek!

    Login om te reageren
  5. P@ zegt

    14 juni 2007 om 09:45

    LOL @ filmpje! Gewoon even met de voet de grill wat bijstellen :’)

    Login om te reageren
  6. Frank zegt

    14 juni 2007 om 10:08

    De motivatie is toch hoog… tenminste voor de camera.

    Login om te reageren
  7. DAT zegt

    14 juni 2007 om 10:14

    Het plaatwerk wordt eigenlijk gewoon met de hand gemaakt.

    Dat ambacht krijg je tegenwoordig alleen maar bij dure engelse wagens.

    Login om te reageren
  8. D.D.B. zegt

    14 juni 2007 om 10:27

    Geweldig! Dít is nou autohistorie zoals het zou moeten zijn! Zie je tegenwoordig toch niet meer? Dit filmpje geeft een Trabant nog meer waarde. Super filmpje!
    Oja, écht Duits detail: dat matje…

    Login om te reageren
  9. Jan zegt

    14 juni 2007 om 10:31

    Geweldig om die routinehandelingen bij die lui te zien! Tikkie hier, trap daar- effe buigen op weer een andere plek en allemaal met het grootste gemak van 1000den keren gedaan hebben. Dat blik en dat plastic was zo zacht dat het allemaal met minimale gebaren kon. Geen geheimen aan die auto voor deze mannen. Schitterend! …Moet je nu eens proberen als je Laguna of je Tiguan een wat slecht sluitende motorkap heeft!

    Login om te reageren
  10. Rimmert zegt

    14 juni 2007 om 11:33

    @Jan
    Och in Roemenië doen ze het nog steeds zo toch?
    http://www.autoblog.nl/archive/2006/01/26/video_maybach_schadeherstel

    Login om te reageren
  11. Jan zegt

    14 juni 2007 om 11:35

    “maar ondanks verschillende verbeteringen, kon het merk de techniek in het Westen niet bijbenen” wezenlijk is de techniek niet verbeterd. In de jaren ’80 werd een andere stuursysteem geïntroduceerd en eind jaren ’80 een andere motor. Niet dat men bij Trabant niet wou: Er zijn meerdere prototypes gemaakt, maar dit pastte niet in de “planpolitiek” van Oost-Duitsland. Men wou al lange tijd af van de twee-takt motor. Het merk had de mogelijkheid simpelweg niet om de techniek bij te benen. Overigens, ondanks dat de wachttijd voor een Trabant (meer dan) 10 jaar kon duren, was het autobezit in Oost-Duitsland van alle Oostblok landen het hoogst: 1 op 10.

    Login om te reageren
  12. Adriaan zegt

    14 juni 2007 om 11:39

    voor de Vlamingen …….

    HAHA.. tis precies de man van Melle

    Login om te reageren
  13. Murrrphy zegt

    14 juni 2007 om 12:22

    Ik herinner me een tripje dat ik ooit maakte naar de DDR (voor die Wende dus…) met een Kadett (weliswaar een GSI, in ’t wit). Dat trok veel bekijks: een échte Kadett. Eén man bevuilde zich zelf bijna bij het aanschouwen van deze Über-automobiel.

    ’t staat voor altijd in mijn geheugen gegrift, zo dichtbij en toch zo veel verschil…

    Wel een gaaf filmpje trouwens.

    Login om te reageren
  14. joejojo zegt

    14 juni 2007 om 12:38

    Ontzettend gaaf filmpje:

    Kunnen jullie Autoblog daar geen serie over maken.
    O.a. oost europese bakkies, maar ook de oudere uit bv jaren 70 en 80?

    Heerlijk om naar te kijken

    Login om te reageren
  15. pvl zegt

    14 juni 2007 om 13:02

    @Adriaan Koekoekstraat, nr. 70, in Melle. Tis nie voor mij, tis voor mijn eenzaamheid ;) :) :). Da was nog eens tv!!!

    @Glenn Kheb der ook ooit es gestaan voor een vakantie jobke en ik kan het alleen maar bevestigen. Maar ja die techniek werkt wel uitstekend. Naar het schijnt algemeen toegpast in de autoindustrie, jep nog steeds!!!

    Login om te reageren
  16. Jan zegt

    14 juni 2007 om 13:07

    @Murrrphy, gezien dat er wel degelijk Volkswagen Golf, Volvo 242, Citroën GS e.d. werden geïmporteerd, neem ik je verhaal met een korreltje ozut.

    Login om te reageren
  17. lodewijk zegt

    14 juni 2007 om 13:11

    WTF man!!:p ik zou mijn geduld al lang verloren hebben bij die deur haha.

    Login om te reageren
  18. LPH zegt

    14 juni 2007 om 13:20

    Daar komen de parkeerdeukjes dus vandaan ;-)

    Login om te reageren
  19. CSL zegt

    14 juni 2007 om 13:38

    gewoon je hamer erbij pakken en rammen op dat ding.

    Login om te reageren
  20. Pim zegt

    14 juni 2007 om 13:52

    Ik dacht dat ik een beunhaasch was, maar dit slaat alles.

    Eigenlijk moest het deuntje van Eigen Huis en Tuin eronder.

    Login om te reageren
  21. Murrrphy zegt

    14 juni 2007 om 14:20

    @ Jan
    Klopt! Maar die waren dan wel behoorlijk zeldzaam. Dit was in 85 in een hagelnieuwe Kadett (één van de laatste serie dus). En in wit was-ie behoorlijk flashy (ook wel fout natuurlijk, maar toch).

    Login om te reageren
  22. Johan zegt

    14 juni 2007 om 14:32

    Das echt nog uit de tijd van de hamers en sikkels…

    Login om te reageren
  23. Knorrit zegt

    14 juni 2007 om 17:13

    Zie ik daar Herman Finkers? …

    Login om te reageren
  24. GerreLekker zegt

    14 juni 2007 om 17:55

    Ik kan u bevestigen dat het bij een aantal Europese merken de dag van vandaag het er soms ook nog zo aan toe gaat….

    Gehoord van een werknemer bij ….. als de deur niet goed past, even met een paar man aanhangen, zal den wel passen…

    Login om te reageren
  25. DXR zegt

    15 juni 2007 om 00:15

    Lachen man die trabies. ze rammelen, stinken en pruttelen allemaal anders.
    Deze heeft ook wat aandacht gekregen toen ik hem zag ;)
    http://groups.msn.com/_Secure/0UQBsGfgXQ8EvMj1JzoOemA4bjbbgPB7egtAuFV9JDb70PB4mpIdi!fUjlOzV3jmWvguJV9KQlodM!BjAJa8lnuHO6jTsCzDR4xY57mmI9bV04*ZAGdtjHh8*Xh8QbJ*6/P?dc=4675615822276271120

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North