
Een standaard M5 met is kansloos tegen een GT-R. Maar wat als er een Competition Package op de Fünfer wordt geschroefd?
Met het Competition Package wordt het vermogen uit de M5’s 4.4-liter V8 van 560 naar 575 pk getild. Ook stabilisatoren, het actieve differentieel, en de veren en schokdempers zijn aangepakt, om de sedan wat circuit-fähiger te maken.
EVO zette Marino Franchitti achter het stuur van beide auto’s om een een vergelijkend warenonderzoek uit te voeren. Zijn bevindingen: de M5 gaat eerder over de limiet, en kampt daardoor sneller met een schuivend achterkantje. Dit is vervolgens wel prima te doseren met stuur- en gaspedaalbewegingen. In de BMW moet daarom harder gewerkt worden, terwijl de GT-R wat strakker van punt a naar punt b rijdt zonder gripverlies. Kortom, op een circuit houdt de 200 kg lichtere en vierwielaangedreven GT-R zich beter, maar in de M5 met Competition Package is het ‘leuker’. Althans, als dat je definitie van leuk is.
Voorspelbare uitslag, maar de vergelijking is de moeite. Check de video van EVO hieronder.
M5, want hij ziet er moddervet uit, heeft een mooier interieur, kan dwars, is praktischer en comfortabeler in het dagelijks gebruik en de GT-R zit al in de herfst van z’n levenscyclus.
Niets ten nadele van de GT-R hoor, die laat zien dat je de snelheid van een Ferrari voor de helft van het geld kunt krijgen.
@knipperlichtje: ja je koopt een m5 immers met het dagelijks gebruik in gedachte
@super:
Ik denk inderdaad dat een M5 koper in de markt is voor een sportieve daily driver. Goede mix van sportiviteit en comfort, niet heel opvallend maar kenners zien je wel en waarderen je keuze.
@Original_Arnoud:
sportief in de file staan; echt da bomb
@super: De M5 is een prima auto om mee in de file te staan. Veel luxer aangekleed dan bijvoorbeeld een vw golf
@super: Sjonge jonge wat kan jij zeiken..
Hoeveel M5 kopers komen regelmatig op de nurburgring of wat voor circuit dan ook denk je?
Laat staan hoeveel kopers van 911’en, Ferrari’s etcetera..
Luttele percentages die op 1 hand te tellen zijn.
Open your eyes.
Wat denk je dat de meerwaarde van een M5 is? Of waarom (sport)auto’s steeds comfortabeler worden en luxer?
Vraag en aanbod.
@knipperlichtje:
En laat dat alles zien in een auto die prima geschikt is als Daily….
Was ook niet echt een eerlijke battle he, zo’n GT-R maakt 99.9% van alle wagens met de grond gelijk. M5 inclus blijkt hieruit.
@spotu2: Maar het blijft een nixan ;)
Wat boeit mij welke sneller is ,of beter de bocht door gaat.
Zo rijden als een coureur is toch niet aan mij besteed, doe mij die heerlijke M5 maar.
@bofkont: Om er vervolgens stoer mee te doen wat voor snelle auto je wel niet hebt zeker?
Als de favoriet ineens minder sneller blijkt te zijn is snelheid plots niet zo belangrijk meer…
@notsobig: goed lezen is ook een vak of niet dan ;)
Het boeit mij niet welke sneller is!
Ik koop een wagen die ik mooi vind en uiteraard kan betalen.
Baas boven baas hou je toch altijd.
Daarbij beschik ik niet over de skills van een coureur.
@bofkont: Aha, dus dat wordt een 518d met een M-pakket erop en een upgrade aan het motorgeluid over de speakertjes? ;)
@notsobig: lol :)
Zonder twijfel de M5.
Prachtige, geweldige wagen, mooi geluid en de
Competition Package is al helemaal heerlijk!!
@jrmpower24:
Jaja mooi geluid vandaar ook het active sound zeker ;)
@redbeams: dat active sound maakt me echt niet uit.
De M5 F10 klinkt gewoon erg goed en dan is deze in dit filmpje nog niet eens de Competition Package met andere uitlaat: http://m.youtube.com/watch?v=JRbNROA1nko
Waarschijnlijk is het zoals in de M4 ook maar 2/3% van het motorgeluid dat je binnenin hoort.
@jrmpower24:
Blijft poep dat geluid van de m5 f10…kan niet tegen de m5 e60 op.
@redbeams:
Ik heb ook een CD-tje met oude F1 geluiden in mijn 3 cilinder turbo, net echt….
@redbeams: als dat je beste argument is om het geluid van een m5 af te kraken moet je jezelf nog maar eens achter de oren krabben, ik bedoel je weet vast wel dat een 4.4 V8 of dat nou met 2 turbo’s is of niet zeker wel lekker klinkt!
@karsvdtuin:
Ben het met je eens dat een v8 lekker klinkt…maar bij de m5 wordt het geluid teveel gedempt.
Tja m5 hoor. Niets ten nadele van de nissan. Maar wacht: nissan is underdog merk in deze. Mij dunkt dat de optelsom van reaguurders toch voor de nissan kiezen, heel menselijk en zeer voorspelbaar.
Wacht wel op een GTR met 4 deuren..
@norge: je hebt al lang genoeg gewacht, alsjeblieft :p
@norge: Die bordeaux rode Infiniti Q50 Eau Rouge met de 3,8L V6 uit de GT-R staat erg op op mijn lijstje of een Lexus GS F-Sport.
@norge: http://www.autoblog.nl/dit-is-een-nissan-gt-r-als-stationwagon-oh-wacht
Mooie auto die M5, maar ik ga toch voor de Nissan GT-R omdat jongensdroom kwijl…
@agera: wel jongensdroom van een petje dan..
@parker: Waarom kan dat niet je droomauto zijn? Misschien vinden sommige mensen techniek veel interessanter dan styling of een duur merkje?
Het word echt en echt ook een keer tijd dat bmw komt met een supercar! Make die M8 of M10!
GTR die Beamed bijna alles weg
GT-R 200kg lichter…hebben ze de m5 dan juist nog zwaarder gemaakt?
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=74070&id2=73948
Obesitas Familie bak incl. trekhaak en oversized motor,dacht het niet GTR altijd.
De V8 uit de M5 klinkt als bagger. Daarom ook die noodgreep van bmw met een fake-motorgeluid over de speakertjes.
Verder zonder twijfel de gtr. Een echte sportwagen. Maakt gehakt van de meeste concurrentie.
Ik rijd met veel plezier in een M5f10. Is het een compromis? Ja natuurlijk, net als iedere andere auto die je kiest. Partij voor een GT-R? Wel als het gaat om supersnel en comfortabel lange reizen te maken. En het geluid, lekker…als je er naast staat. Binnenin? Mwahhh…
GT-R, machtig mooi, BMW M5, ook machtig mooi.
Echter, de GT-R is ‘maar’ een Nissan, daarom kiezen veel mensen voor de BMW. Ook is de BMW 5 serie een stuk luxer en beter afgewerkt, het is een andere klasse. Tevens is hij ruimer.
Ik denk dat als je een kan kopen, dan heb je ook geld voor beide. De GT-R is meer voor jonger publiek, of midlife crisis, de M5 is meer voor wat ouder publiek.
Toch denk ik dat het tijd is voor M5 achtige auto’s met intelligente 4wd, aangezien het de auto in praktijk bruikbaarder maakt en veiliger. Wel een systeem wat het weggedrag niet verpest, bij voorkeur een vectoring systeem.
En toch zou ik liever een M5 E60 hebben dan beide deze wagens, dat geluid doet gewoon weg wat mij, wel is een manuel verplicht, touring versie mag ook trouwens.