Vandaag bereikte ons het bericht dat Trevor Wilkinson, de oprichter van sportwagenmerk TVR, op 85-jarige leeftijd is overleden. In 1947 richtte de Brit in Blackpool TVR op, een afkorting van zijn voornaam (TreVoR). Hij overleed op Minorca (Spanje), na een kort ziekbed.
In 1965 trok Wilkinson zijn handen al van TVR af, en verruilde vanaf zijn pensionering het regenachtige Engeland voor de warmere Balearen. TVR bestaat momenteel nog steeds, maar de toekomst van het merk is onzeker. Wat dat betreft hoeft hij in ieder geval niet meer met lede ogen aan te zien hoe zijn merk wordt verkloot door ‘de Rus‘ en zijn kornuiten. (bron: BBC)





hopelijk blijft het merk nog bestaan, want de tuscan en de sagaris vind ik heerlijke auto’s Lekkere associaal en bruut!
inderdaad , spijtig , gecondoleerd aan de familie
tvr maakt aparte auto’s die toch mijn aandacht weten te trekken. Mooie verwezenlijking heeft ie gedaan, rest in peace.
Wat een verlies :(
Een echte held was hij, hopelijk blijft het merk nog lang bestaan! Zou mooi zijn als eerbetoon aan zijn oprichter!
gecondoleerd ..
kerel had een leuke hobby en produceerde een beetje de slechtste superauto,s ooit ..
knap dat ie er uberhaupt geld mee verdient heeft ..
Ach, als je bedenkt hoeveel merken er de laatste decennia bankroet zijn gegaan en thans aan gene zijde van de werkelijkheid verblijven, heeft TVR het er in vergelijking nog betrekkelijk goed van afgebracht.
Het is meer dan een droomauto die ergens in de ijle gedachten van een wagenfanaat rondwaart. Het is een voertuig dat diep verankerd is in zijn existentie.
Met andere woordeen: het bestaat. Dat is al heel wat. Het kan – in tegenstelling tot een illusie – kritiek ontvangen. En een TVR kan de kritiek ook verdragen. Alles kan het verdragen, behalve een uur in de file. Een neiging tot oververhitting en een zuiders temperament, het gaat wel vaker met elkaar gepaard.
Het mooie aan de auto’s van TVR is de dualiteit tussen enerzijds het brute, en anderzijds het verfijnde en exclusieve. Hoe bouwvallig ze ook mogen zijn, ze voelen niet goedkoop of fragiel aan. Het klinkt wat raar nu ik het zo onder woorden breng, maar logica is van geen tel meer eenmaal je in een TVR gezeten hebt.
Het absurde en tegelijkertijd vanzelfsprekende van zo’n onbehouwen sportauto benadert de sensatie van het bij een vriend thuis bekijken van een overweldigend – maar gargantuesk geprijsd – schilderij van een grootmeester. Natuurlijk past het perfect en geeft het de kamer extra cachet, maar als je nadenkt hoeveel euro’s van bankrekening moesten verwisselen om het schilderij bij hem thuis tegen de muur te krijgen, ben je toch even de kluts kwijt.
A TVR is a work of art, maar ik betwijfel of ik er mijn duiten aan zou willen spenderen…
Allemaal 2 minuten stil…
Trevor Wilkinson, Rest in Peace
RIP
R.I.P.
Reed ie eigenlijk in een TVR?
Altijd jammer om te lezen dat zo iemand overlijdt, maar 85 is gelukkig een respectabele leeftijd.
Wat is er trouwens zo slecht aan TVR? Ze maken lekker veel kabaal, zien er erg goed uit, en gaan nog hard ook… Een beetje diversiteit is nooit mis! Bedankt Trevor. RIP.
R.I.P.
TVR was altijd al een exentrieke autofabrikant. Ze maakten auto’s die totaal buiten de boot vielen en daardoor juist zo geliefd waren. Respect voor wat hij heeft bereikt en hopelijk zet dit zich in de toekomst voort!
In de fabriek gebeurd al 2 jaar helemaal niets. De naam is een formaliteit. Heb geen illusies . . . . ’t is over en uit daar.
De tvr-link werkt niet trouwens. Ook dat nog.
Trevor RIP.
Old skool zie ik ze het liefst, alhoewel de Cerbera me ’t liefst is.
Dink mocht ’t willen, maar hij (1.86) paste er niet goed in. Wel even 200 geblazen, lekker. De auto is bruut en verloochend z’n afkomst niet – je voelt de TR4 erin zitten – maar de rit is vergeleken met bv een Diablo ouderwets en onbeholpen.
Het 15 jaar oudere Cerbera-design voelt uitgebalanceerder aan.
@ tombnolz : ik denk niet dat zo een oude man een tvr nog aan kon, zijn echt bruute auto’s en ik hoop dat het merk nog lang blijft bestaan.
85 jaar, toch een respectabele leeftijd. Requiescat in Pace !
@ jamesBROWN
Als je een TVR ooit gestart krijgt maakt hij veel kabaal en gaat hij lekker hard. Zonder dat eerste zien ze er gewoon goed uit. Natuurlijk verwachten we wel dat hij start, misschien daarom dat TVR niet het meest rationele is dat je in huis haalt.
TVR was al morsdood en nu is de man die ons dit fantastische merk bracht ook stilletjes overleden… RIP Trevor!
Lang leve Wiesmann, of zelfs Ginetta (dat nog WEL springlevend is met hun nieuwe hardcore G50!)
Het spijt me heel erg, maar is het niet Menorca?
RIP
@ Mr Maserati
Mag allebei. De officiële benaming is Minorca, maar Menorca wordt vaak gebruikt.
als ik aan TVR denk, denk ik aan de Cerbera. de TVR’s ken ik van GT serie. nu in de GT5P met de Tuscan six en de Tamora…heerlijke auto’s mee te rijden. heerlijk dat overstuur neigingen….niet de makkelijkste om ermee te rijden.
Morgen zit ik weer in een TVR: 350i – Dan’s – en een Cerbera . . . Zeker iets om naar uit te kijken.
Een vd weinige hier in NL:
Megabrute 4.2 met sportsexhaust: broekspijpen blazen er zowat af bij stationair!
Ik vind TVR’s ook ECHTE auto’s
Ik lees het nu pas… Wat jammer, waren echt fantastische auto’s! Gecondoleerd familie Wilkinson…
@Dink
Die kennen we! Op Nesselande Meeting nog even met de eigenaar gepraat, een echte liefhebber. Maar… Dat mag wel met een TVR.
@Appeltje: welke TVR? Andrew, Esper of Arnoud?