Na de Amerikaanse fabrikanten is president elect Donald Trump vastberaden om ook buitenlandse merken een fikse veeg uit de pan te verkopen.
Zoals bekend veegt Trump de vloer aan met autobedrijven die van plan zijn om in Mexico auto’s te gaan bouwen of de bestaande productie uit te breiden. Zo heeft Ford de Mexicaanse keutel teruggetrokken en gaat het merk braaf binnen de Amerikaanse landsgrenzen auto’s produceren, in plaats van de productiecapaciteit in Mexico uit te breiden. Ook BMW heeft nu een waarschuwing van The Donald te pakken. De aankomende president heeft gedreigd met een importheffing van 35% op BMW’s die in een nieuwe geplande fabriek te Mexico worden gebouwd en in Amerika worden verkocht.
Het Beierse merk produceert al 3-series in Duitsland en China en plande daar dus een Mexicaanse fabriek bij, tot groot ongenoegen van Trump. Laatstgenoemde denkt dat het veel beter voor BMW zou zijn als het merk lekker in Amerika gaat produceren. Bovendien geeft Trump aan dat hij helemaal geen tegenstander is van vrije handel. Puntje is alleen dat Duitsers geen Chevrolets kopen, dus hij ziet niet in waarom Amerikanen zonder belemmeringen BMW’s aan mogen schaffen die ook nog eens lekker goedkoop in Mexico zijn gebouwd.
Reactie BMW
BMW heeft zojuist gereageerd op het gegrom van Trump. De Duitsers houden vast aan hun plannen om in Mexico 3-series te gaan bouwen, volgens planning gebeurt dat vanaf 2019. (Via: Bild)
Foto: Compositie met sambaballen, sombrero en 3-serie. Olieverf op linnen, eigen werk
100 reacties
Mensen hier vergeten wel eens dat hij niet gekozen is als president van Europa maar dat hij het beste moet doen voor de VS.
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt; de fabrikanten (=aandeelhouders) krijgen hogere productiekosten want duurdere werknemers, maar de amerikaans arbeiders gaan er op vooruit want meer werk. Maar daar het zogeheten “trickle down” effect uit diverse studies nogal ineffectief is gebleken denk ik dat je als land globaal meer hebt aan arbeiders die een hoop te besteden hebben dan aan een paar rijke aandeelhouders die veel te besteden hebben.
Trouwens, productie is de basis van een gezonde economie op lange termijn. Als je zoals Nederland voornamelijk in kennis en diensten handelt ben je enorm afhankelijk van iemand anders. Over korte termijn gesproken!
Citaat uit een artikel in het FD. Maar jij weet t natuurlijk beter, dude.
dat zijn 700 mensen die weer spulletjes en diensten uit de vs kunnen kopen, pure winst, voor de samenleving dan.
Daar komt nog bij dat deze chantage twee kanten op werkt, een bedrijf dat in de VS blijft of investeert dwingt bij een type als Trump veel makkelijker belastingvoordelen en subsidies af. Ondertussen zorgen deze (gesubsidieerde) investeringen in de VS weer voor efficiëntere , meer geautomatiseerde fabrieken die dus minder werk opleveren. Dit is geen speculatie, maar blijkt al uit de eerste deals die Trump ondertussen heeft gemaakt zoals die met Carrier.
Overigens , zijsprongetje.. er wordt op het moment ook stevig gelobbyd om een 100% invoerbelasting te heffen op alle Europese motorfietsen. Dit als ‘straf’ voor een verbod in de EU op vlees met te veel hormonen erin.
Subsidies voor grote bedrijven zijn soms noodzakelijk om ze te lokken. Doet Trump het niet dan doet een ander het wel.
Dat zijsprongetje is natuurlijk belachelijk. Vanuit onze ogen tenminste. Vanuit de vs is dat weer heel anders en daar gaat het om. Trump is (bijna) president van de vs en niet van Europa.
We zullen het wel niet eens worden, ook niet na het gebruik van tig statistieken, historische voorbeelden en het citeren uit uitgebreide analyses die ik dus lees omdat mijn complete schoonfamilie Amerikaans is, maar ik ben ervan overtuigd dat dit soort maatregelen over het algemeen averechts werken juist ook voor het land waar dhr Trump dus president wordt. Jammer genoeg zal het ook ons geen goed doen.
Ze hebben vanalles te verliezen. Koopkracht bijvoorbeeld. De drie grote jongens draaien intussen op rond de 100 miljard subsidie met hun lokale productie. Tel uit je winst.
Die 20 bmw dealers gaan dan misschien verdwijnen maar daar komen ook weer 20 andere dealers voor terug want de consument wil toch een nieuwe auto. Al komen er 18 nieuwe terug dan nog is het dikke winst natuurlijk.
Op papier goedkoper verkopen en daarmee de tax omzeilen, heel slim komt Trump in ieder geval niet over wanneer een automerk in dit geval zijn middelvinger op steekt naar de POTUS.
Is Trump ook de president van Europa dan ??
(Zou niet weten wie dat wel is trouwens) ..
Chevys worden hier extreem belast ..
En dat is pertinent niet Trump zijn schuld ..
En dat hij de gezonde samenwerking met BMW wil voortzetten snap ik heeeeeel goed ..
Eigenlijk gebeurt hier in NL hetzelfde alleen heet het geen importheffing, maar bpm/CO2 tax.
Als ik hier een nieuwe Chevy Suburban kan kopen voor €60.000,- dan ben ik de eerste die dat doet. Maar ze kosten minimaal €150.000,- en daar zit dan meer dan een ton aan belasting in. Wij belasten dus een Suburban met 200%..
Ik weet wel dat dit “veel te kort door de bocht” denken is, maar feit is wel dat door de hoge belastingen (die dan “natuurlijk” veroorzaakt worden door de hoge uitstoot) een fullsize SUV hier niet te betalen is.
Komt bij dat de uitstoot van bijv. een Suburban heel erg realistisch in kaart te brengen valt omdat er (waarschijnlijk) niet mee gesjoemeld is en een VAG (en veel meer merken??) alle testen bij elkaar frauderen om een lage uitstoot te creëeren en zo dus minder belastingen betalen.
Dat vind ik dus echt oneerlijke concurrentie, omdat ze er hier in de EU gewoon mee weg komen, er wordt een keer foei gezegd en daarmee is de kous af. Wij hebben dus een belastingstelsel die door EU fabrikanten moedwillig wordt omzeild en we doen er niets tegen. Fabrikanten buiten de EU spelen een eerlijk spel en worden dus gestraft. Op deze manier helpen wij “onze” merken dus aan een lagere belasting.
Maar de NAFTA herzien zal moeilijker zijn dan wat dreigementen te tweeten om het kiesvolk tevreden te houden.
Ben over het algemeen qua economische plannen pro-Trump, alleen het protectionisme gaat me af en toe iets te ver, hoewel het over het algemeen een goede zet is.
Grappig genoeg produceert men in de USA zelf nauwelijks nog auto’s, alleen assemblage vindt er plaats, de metrische(!) onderdelen komen gewoon uit het buitenland.
in de gloriejaren van de vs reed men daar niks anders dan eigen merken, waren ze toen zoveel ongelukkiger?
China is daar idd ook erg goed in, investeren ook in bedrijven over de hele wereld (SNS Reaal = bv ook in Chinese handen) en dat moet je niet willen als land, het beschermen van de eigen economie is veel belangrijker dan men over het algemeen denkt.
Werkeloosheid importeren ..
Werkgelegenheid exporteren ..
Denk dat Rutte jou wel snapt ..
Die vervolgens na 6 maanden teruggaat naar eigen land en daar ineens zeer rijk is, en al het verdiende geld in NL uitgeeft in Polen?
Dit is zeer schadelijk voor de economie
@joostje: sorry Jesse Klaver (goed tegen argument ook)
Althans proberen die fabriek hier te krijgen. Zoals Trump dus in de vs doet. Is dat alsnog niet rendabel dan vind die fabrikant zijn weg naar Polen/Mexico zelf wel.
En ook dat is een vicieuze cirkel want dan komt er meer welvaart in Polen/Mexico en worden ze daar weer duurder. Met als resultaat dat ze weer naar ons kunnen komen of nog goedkoper gaan.
En dan BMW’s goedkoper kunnen aanbieden dan het eeuwig verontwaardigde NL ..
Poor basterds ..
#1 Toyota Camry 26,848
#2 Honda Civic 26,741
#3 Toyota Corolla 22,362
#4 Nissan Altima 22,156
#5 Honda Accord 20,765
Als ik naar deze lijst kijk snap ik wel dat Trump zijn Detroit weer terug wil.
Worden allemaal in de USA gemaakt ..
Zijn net zo Amerikaans als een Ford F150 ..
nee. de ontwikkeling zit in japan.
Joh Japan ..
Doen daar ook aan importheffingen ??
Mwhahaha ..
Er was immers geen enkel Europees of Aziatisch merk dat zijn fabriek noodgedwongen moest skuiten, of sterker nog: een of meerdere merken op moest heffen (Scion daargelaten, maar of dat door de recessie komt betwijfel ik)
Detroit is nu een spookstad waar je voor 1000 dollar een woning koopt, daar gaat geen verandering meer in komen.
Een soort van Mexico dus ..
En of je nou die auto’s vanuit Europa verscheept en importheffingen krijgt of vlak bij de grens fabriceert en importheffingen krijgt rechtsom of linksom BMW gaat kosten besparen.
Maar goed, dit soort tweets vinden z’n fans geweldig. Vinden ze “stoer”. Ach ja, laat ze…
De man doet zich voor als een patriot, maar vertelde vanmorgen in een interview met een Duits en Brits journalist binnen 30 seconden meer waarheden dan ik andere politici in hun hele ambtsperiode heb zien doen.
Trump is een eersteklas hork en een pokkevent, maar misschien hebben we zo iemand juist nodig, van de flapdrollen die hier alles ontkennen, wegkijken en goedpraten kan ik niet echt warm worden.
Van niet één.
Politiek is veranderd in een populariteits contest, duizend euro mijnheer Rutte, weet u het nog?
ja, dat zou je er in kunnen lezen, ware het niet dat hij zijn hele regering volpropt met zakenvriendjes en ander wallstreet tuig.
Wat een faalhazen daar bij onze nationale staatsomroep.
http://nos.nl/artikel/2153209-trump-wil-sancties-rusland-opheffen-in-ruil-voor-kernwapendeal.html
Maar de staatsomroep is een faalhaas…
Het gaat in dat stuk over het eerste Internationale kranten interview. Zet dat dan in de titel en niet één opmerkingen van hem.
Ik vind dat de kwaliteit en de neutraliteit ver te zoeken is bij de Nederlandse nieuwsbrengers. Niet alleen de NOS maar ook rtl en de kranten. Het grenst aan het beledigen van mensen die wel interesse hebben in goed nieuws.
Je had trouwens ook in het door jouw aangehaalde stukje op de link in de eerste zin kunnen klikken waarin ze het hebben over “….eerste grote internationale kranteninterview…”. Zou je doorgelinkt worden naar het betreffende stuk.
Ik had het trouwens al gevonden hoor. Door een onzinnig lijkend stuk aan te klikken wat vermoedelijk zou gaan over rotzooi in zijn kantoor en vervolgens door te klikken.
Maar steek jij je kop maar lekker in het zand. Ik ga ondertussen opzoek naar het gehele interview. Het zal er wel weer op uitkomen dat ik daarvoor naar buitenlandse media moet.
Lijkt mij een kop dat nieuws bevat, informatief is en je ziet wat er in het stuk staat. Ik zie geen stemmingmakerij daar hou jij je meer mee bezig dan de NOS.
Maar ga vooral de buitenlandse media opzoeken. Kijk je wel uit voor subjectieve berichtgevingen dan wel “fake news”? Tweets van Trump zou ik trouwens ook niet al te serieus nemen als ik jou was. Tenzij je natuurlijk je kop in het zand wil steken. In ieder geval succes ermee!
En maak je maar geen zorgen over mijn nieuws bronnen. Dat is gewoon gerenommeerde buitenlandse media.
Mexicanen willen helemaal geen BMW’s ..
Dus waarom zou je ze daar produceren ??
Omdat het 2 dollar goedkoper is ..
Verdict ..
BMW is een schrieperig kutbedrijf ..
Hoi .. weet je wat een contradictie is ??
Als een Mercedes veel goedkoper is dan wil die Amerikaan opeens veel minder graag die BMW en veel liever die Mercedes.
Zouden jullie een artikeltje kunnen maken over het feit dat BMW de mini productie overplaats naar Hongarije ofzo ..
Met behoud van alle NLse subsidie en belasting vrijstellingen ..
Gewoon .. om even het eeuwig verontwaardigde NLertje wakker te schudden ..
al is het maar voor eventjes ..
In het land waar ik woon gaat er meer dan 35% naar de overheid ..
En waar woon jjj ??
Wat denken jullie?
ze hebben ook het marktvolume om dit af te dwingen.
bekijk de pro serie prijsvechters maar eens. door alle productie maar te outsourcen naar goedkope landen en zo producten goedkoper te maken, draai je je eigen maak industrie de nek om, komen er hele bevolkingsgroepen zonder werk te zitten en ben je bezig met een race naar de bodem van de prijs.
het gevolg is dat er straks een heel continent zit zonder mensen die iets kunnen (iets maken) en die geen geld kunnen verdienen om te leven.
Trump is in 1 ding heel goed, en dat is economie, dit gaat hij wel begrijpen en economisch zal het de USA wel voor de wind gaan. al het andere zal er onder lijden..
met een bruto prijs in Nederland (per merk is er uiteraard een verschil ) van
€ 50.000 ligt naar mijn mening niet boven de
€ 15.000