• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trump zet ook BMW het mes op de keel

Auteur: Author, gepost 16 januari 2017 om 11:47 – 100 Reacties

Trump zet ook BMW het mes op de keel


Na de Amerikaanse fabrikanten is president elect Donald Trump vastberaden om ook buitenlandse merken een fikse veeg uit de pan te verkopen.

Zoals bekend veegt Trump de vloer aan met autobedrijven die van plan zijn om in Mexico auto’s te gaan bouwen of de bestaande productie uit te breiden. Zo heeft Ford de Mexicaanse keutel teruggetrokken en gaat het merk braaf binnen de Amerikaanse landsgrenzen auto’s produceren, in plaats van de productiecapaciteit in Mexico uit te breiden. Ook BMW heeft nu een waarschuwing van The Donald te pakken. De aankomende president heeft gedreigd met een importheffing van 35% op BMW’s die in een nieuwe geplande fabriek te Mexico worden gebouwd en in Amerika worden verkocht.

Het Beierse merk produceert al 3-series in Duitsland en China en plande daar dus een Mexicaanse fabriek bij, tot groot ongenoegen van Trump. Laatstgenoemde denkt dat het veel beter voor BMW zou zijn als het merk lekker in Amerika gaat produceren. Bovendien geeft Trump aan dat hij helemaal geen tegenstander is van vrije handel. Puntje is alleen dat Duitsers geen Chevrolets kopen, dus hij ziet niet in waarom Amerikanen zonder belemmeringen BMW’s aan mogen schaffen die ook nog eens lekker goedkoop in Mexico zijn gebouwd.

Reactie BMW

BMW heeft zojuist gereageerd op het gegrom van Trump. De Duitsers houden vast aan hun plannen om in Mexico 3-series te gaan bouwen, volgens planning gebeurt dat vanaf 2019. (Via: Bild)

Foto: Compositie met sambaballen, sombrero en 3-serie. Olieverf op linnen, eigen werk

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, donald-trump, fabriek, mexico, verenigde-staten

Vorig bericht: « LOL! Lease-fiets twee keer zo duur als een Nissan Leaf
Volgend bericht: Mateschitz: succes in 2017 hangt af van Renault »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    16 januari 2017 om 11:51

    Nog even en de Amerikanen zijn weer in burger oorlog. Lekker bezig Donald!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 11:55

      @dutchdriftking: die man zet druk op buitenlandse bedrijven zodat ze in de vs fabrieken gaan openen. Bekijk het eens vanuit de vs, daar waar hij straks president van is. Ze hebben niks te verliezen maar krijgen misschien wel een autofabriek erbij.

      Mensen hier vergeten wel eens dat hij niet gekozen is als president van Europa maar dat hij het beste moet doen voor de VS.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        16 januari 2017 om 12:08

        @lekbak: can I get an amen :)

        Login om te reageren
      • super zegt

        16 januari 2017 om 12:12

        @lekbak:
        Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt; de fabrikanten (=aandeelhouders) krijgen hogere productiekosten want duurdere werknemers, maar de amerikaans arbeiders gaan er op vooruit want meer werk. Maar daar het zogeheten “trickle down” effect uit diverse studies nogal ineffectief is gebleken denk ik dat je als land globaal meer hebt aan arbeiders die een hoop te besteden hebben dan aan een paar rijke aandeelhouders die veel te besteden hebben.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 januari 2017 om 12:15

          @super: die aandeelhouders zitten toch allemaal of voornamelijk in Europa. Daar heeft de vs natuurlijk schijt aan. Zoals het hoort!

          Login om te reageren
          • laraki zegt

            16 januari 2017 om 13:41

            @lekbak: nope. Grote institutionele fondsen zijn de grootste aandeelhouders met veelal Amerikaanse financierders.

            Login om te reageren
          • driver38 zegt

            16 januari 2017 om 14:03

            @lekbak: het openen van de fabriek in de VS ipv Mexico gaat slechts rond de 700 banen opleveren. Niet dat de VS daar nou welvarender door worden. Vooral als je bedenkt dat door hogere verkoopprijzen er wellicht minder autos gaan worden verkocht en dus minder belastinginkosmten voor de overheid. Die trump is lekker populistisch bezig en denkt alleen maar aan de korte termijn.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              16 januari 2017 om 14:23

              @driver38: dude, een fabriek geeft aan veel meer mensen werk dan zij die direct in de fabriek werken. Dat zou iemand toch moeten weten die in de gaten heeft wanneer iets lange of korte termijn denken is.

              Trouwens, productie is de basis van een gezonde economie op lange termijn. Als je zoals Nederland voornamelijk in kennis en diensten handelt ben je enorm afhankelijk van iemand anders. Over korte termijn gesproken!

              Login om te reageren
              • driver38 zegt

                16 januari 2017 om 15:07

                @lekbak: In een interview met CNN zei Ford-topman Mark Fields dinsdag geen ‘deal’ met Trump gesloten te hebben. De investering in de VS die 700 banen moet opleveren moet volgens hem gezien worden als ‘een motie van vertrouwen’ in het nieuwe kabinet.

                Citaat uit een artikel in het FD. Maar jij weet t natuurlijk beter, dude.

            • super zegt

              16 januari 2017 om 15:40

              @driver38:
              dat zijn 700 mensen die weer spulletjes en diensten uit de vs kunnen kopen, pure winst, voor de samenleving dan.

              Login om te reageren
              • driver38 zegt

                16 januari 2017 om 16:35

                @super: linksom of rechtsom, het enige waar Trump mee schiet is de importheffing. Veel economen zeggen ook dat de maatregelen van Trump op de korte termijn positieve effecten zullen hebben. Vooral de primaire sector waar veelnwordt geproduceerd wordt gaandeweg steeds meer gerobotiseerd, waardoor de netto banen die de maatregelen van trump gaan opleveren zwaar gaan tegenvallen. Of denken mensen nog steeds dat de massaproductie van auto’s met de hand gebeurt?

            • barrier zegt

              16 januari 2017 om 20:03

              @driver38: net zoals alle staatshoofden btw. Logisch ook want score, lange termijn is zorg voor het staatshoofd alsdan.

              Login om te reageren
              • driver38 zegt

                16 januari 2017 om 20:18

                @barrier: idd, dat is mijn punt ook: goed voor trump, maar of het ook goed is voor t land? Nee.

      • dracae zegt

        16 januari 2017 om 18:30

        @lekbak: Nogal kortzichtig. Als een auto in de VS gebouwd wordt zal die duurder zijn en dus minder verkocht worden. meer dan de helft van de productie waarde van een gemiddelde auto gebouwd in Mexico komt uit de VS. Als die auto’s dus stevig minder verkocht worden dan doet dat ook de VS pijn.

        Daar komt nog bij dat deze chantage twee kanten op werkt, een bedrijf dat in de VS blijft of investeert dwingt bij een type als Trump veel makkelijker belastingvoordelen en subsidies af. Ondertussen zorgen deze (gesubsidieerde) investeringen in de VS weer voor efficiëntere , meer geautomatiseerde fabrieken die dus minder werk opleveren. Dit is geen speculatie, maar blijkt al uit de eerste deals die Trump ondertussen heeft gemaakt zoals die met Carrier.

        Overigens , zijsprongetje.. er wordt op het moment ook stevig gelobbyd om een 100% invoerbelasting te heffen op alle Europese motorfietsen. Dit als ‘straf’ voor een verbod in de EU op vlees met te veel hormonen erin.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 januari 2017 om 18:47

          @dracae: jij zegt dat de helft van de waarde nu al uit de VS komt. Dat zijn dus toeleveranciers. Die blijven dat echt wel als men ook de andere helft naar de VS brengt.

          Subsidies voor grote bedrijven zijn soms noodzakelijk om ze te lokken. Doet Trump het niet dan doet een ander het wel.

          Dat zijsprongetje is natuurlijk belachelijk. Vanuit onze ogen tenminste. Vanuit de vs is dat weer heel anders en daar gaat het om. Trump is (bijna) president van de vs en niet van Europa.

          Login om te reageren
          • dracae zegt

            16 januari 2017 om 21:31

            @lekbak: Ik twijfelde al of ik uberhoubt moest reageren, maar kon het niet laten. Dit onderwerp is veel en dan ook echt veel ingewikkelder dan jouw redenatie, die van mij en zeker die van Trump het doet lijken.

            We zullen het wel niet eens worden, ook niet na het gebruik van tig statistieken, historische voorbeelden en het citeren uit uitgebreide analyses die ik dus lees omdat mijn complete schoonfamilie Amerikaans is, maar ik ben ervan overtuigd dat dit soort maatregelen over het algemeen averechts werken juist ook voor het land waar dhr Trump dus president wordt. Jammer genoeg zal het ook ons geen goed doen.

            Login om te reageren
      • macready zegt

        17 januari 2017 om 00:23

        @lekbak:
        Ze hebben vanalles te verliezen. Koopkracht bijvoorbeeld. De drie grote jongens draaien intussen op rond de 100 miljard subsidie met hun lokale productie. Tel uit je winst.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 januari 2017 om 12:14

      @dutchdriftking: En als hierom BMW 20 dealers moet sluiten in de VS wegens tegenvallende verkopen, kost het dan geld of levert het geld op? Want een 3 serie rijder gaat dan een C klasse of een a4 kopen, en geen F150. De 3 serie rijder wil namelijk graag een Duitse wagen. Anders had hij wel een Cadillac gekocht.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 januari 2017 om 13:45

        @dutchdriftking: ik bedoel natuurlijk @lekbak

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        16 januari 2017 om 14:58

        @dutchdriftking: die mensen willen toch een nieuwe auto. Mercedes en Audi krijgen dan ook die 35% of hebben een fabriek in de vs dus dat maakt niks uit.

        Die 20 bmw dealers gaan dan misschien verdwijnen maar daar komen ook weer 20 andere dealers voor terug want de consument wil toch een nieuwe auto. Al komen er 18 nieuwe terug dan nog is het dikke winst natuurlijk.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 januari 2017 om 12:45

      @dutchdriftking: was er dan al vrede tussen Burger King en McDonalds?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 januari 2017 om 13:45

        @mashell: Concurrentie houd je scherp!

        Login om te reageren
    • dutchcourage86 zegt

      16 januari 2017 om 13:01

      @dutchdriftking: Tot nu toe heeft hij al wat dingen bereikt en met zijn uitspraken weet hij de wereld al aardig te sturen. Vandaag ook weer dat bericht over de NAVO, het zou me niets verbazen als landen ineens wel weer fors meer gaan investeren in defensie. Ik hoop alleen niet dat hij zo laks blijft met Rusland.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        16 januari 2017 om 13:12

        @dutchcourage86: Het is een van de weinige punten waar ik het mee eens ben. Ik geef liever geen cent uit aan defensie maar de realiteit is dat we dat nog steeds moeten doen. Nederland geeft net als veel naden in het westen te weinig uit aan defensie, vaak minder dan internationaal is afgesproken en zeker minder dan het NATO minimum. Het effect is dat we daarom ook minder te zeggen hebben over internationale politiek. Je kunt moeilijk altijd eisen dat de troepen van andere landen constant de kastanjes uit het vuur halen. Nu de VS zich minder internationaal gaat opereren zal Europa wat defensie betreft zelf meer de broek moeten ophouden. wat mij betreft een goede zaak dus.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 januari 2017 om 13:46

        @dutchcourage86: Als NL dat nu ook eens doet….

        Login om te reageren
    • exclusieviteitsfreak zegt

      23 januari 2017 om 22:35

      @dutchdriftking: Als hij het als President al denkelijk ’n half jaar zal uithouden, zal hij denkelijk van geluk mogen spreken, maar dat zullen we moeten afwachten . . .

      Login om te reageren
  2. lekbak zegt

    16 januari 2017 om 11:51

    Volgens mij kopen Duitsers massaal producten van GM. Trump is niet echt op de hoogte!

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      16 januari 2017 om 12:18

      @lekbak: Waarom komen in Europa auto’s als de Opel karl uit Korea? Kunnen die niet net zo goed in Antwerpen van de band rollen?

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      16 januari 2017 om 12:46

      @lekbak: ze kopen wel van GM, maar de Opels worden grotendeels in de EU geproduceerd, Trump wil nu dat de BMW’s in de US worden geproduceerd. Daar is natuurlijk wat voor te zeggen…

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        16 januari 2017 om 12:56

        @phevtreb: het rekensommetje van BMW heeft waarschijnlijk uitgewezen dat ze met 35% toeslag nog steeds meer winst maken dan productie in de US.
        Op papier goedkoper verkopen en daarmee de tax omzeilen, heel slim komt Trump in ieder geval niet over wanneer een automerk in dit geval zijn middelvinger op steekt naar de POTUS.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          16 januari 2017 om 14:33

          @awesome: of de juridische analyse van BMW heeft uitgewezen dat die 35% importheffing juridisch onhoudbaar en dus een losse flodder is.

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      16 januari 2017 om 12:54

      @lekbak: als Trump zorgt dat die Chevrolets op Europees niveau komen wil ik er best een overwegen. Nu krijg ik echter meer waar voor mijn geld bij de euro-merken.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 januari 2017 om 12:59

        @awesome:

        Is Trump ook de president van Europa dan ??

        (Zou niet weten wie dat wel is trouwens) ..

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          16 januari 2017 om 13:05

          @lincoln: dat zeg ik niet, maar omdat ‘wij’ geen chevy’s kopen kun je toch niet ongezien de tyfus wensen aan BMW door een tax op te leggen? Zorg dan dat je product klopt en aan de maatstaf voldoet.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            16 januari 2017 om 13:12

            @awesome:

            Chevys worden hier extreem belast ..
            En dat is pertinent niet Trump zijn schuld ..

            En dat hij de gezonde samenwerking met BMW wil voortzetten snap ik heeeeeel goed ..

            Login om te reageren
            • phevtreb zegt

              17 januari 2017 om 09:25

              @lincoln: @awesome:

              Eigenlijk gebeurt hier in NL hetzelfde alleen heet het geen importheffing, maar bpm/CO2 tax.

              Als ik hier een nieuwe Chevy Suburban kan kopen voor €60.000,- dan ben ik de eerste die dat doet. Maar ze kosten minimaal €150.000,- en daar zit dan meer dan een ton aan belasting in. Wij belasten dus een Suburban met 200%..

              Ik weet wel dat dit “veel te kort door de bocht” denken is, maar feit is wel dat door de hoge belastingen (die dan “natuurlijk” veroorzaakt worden door de hoge uitstoot) een fullsize SUV hier niet te betalen is.

              Komt bij dat de uitstoot van bijv. een Suburban heel erg realistisch in kaart te brengen valt omdat er (waarschijnlijk) niet mee gesjoemeld is en een VAG (en veel meer merken??) alle testen bij elkaar frauderen om een lage uitstoot te creëeren en zo dus minder belastingen betalen.

              Dat vind ik dus echt oneerlijke concurrentie, omdat ze er hier in de EU gewoon mee weg komen, er wordt een keer foei gezegd en daarmee is de kous af. Wij hebben dus een belastingstelsel die door EU fabrikanten moedwillig wordt omzeild en we doen er niets tegen. Fabrikanten buiten de EU spelen een eerlijk spel en worden dus gestraft. Op deze manier helpen wij “onze” merken dus aan een lagere belasting.

              Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        17 januari 2017 om 09:26

        @awesome: je krijgt bij EU merken meer waar voor je geld door een CO2 taks, die is gebaseerd op list en bedrog.

        Login om te reageren
  3. basv zegt

    16 januari 2017 om 11:51

    Is het eigenlijk wel legaal om enkel die bedrijven een taks te laten betalen?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 11:56

      @basv: in Europa waarschijnlijk niet. Maar de vs is niet zo onnozel om een stel bureaucraten uit een ander land hun de les te laten lezen.

      Login om te reageren
      • smiley70 zegt

        16 januari 2017 om 12:50

        @lekbak: Niet echt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Amerikaanse_Vrijhandelsovereenkomst
        Maar de NAFTA herzien zal moeilijker zijn dan wat dreigementen te tweeten om het kiesvolk tevreden te houden.

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      16 januari 2017 om 12:10

      @basv: Het is niet helemaal hetzelfde als wat jij zegt, maar NL heft ook BPM + BTW wat ook tegen de Europese regels is, en zo zijn er eigenlijk nog heel veel andere regels die NL en andere landen overtreden (m.a.w. schijt hebben aan de EU). Een grote reden waarom de EU eigenlijk niet zal werken in haar huidige vorm.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 januari 2017 om 12:48

        @lekkaah: BTW is gewoon legaal en de BPM op basis van CO2 uitstoot ook. Als je al dubieuze Nederlandse belasting dingen wilt noemen, begin eens bij de postbusfirma’s.

        Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    16 januari 2017 om 11:52

    BMW produceert toch ook al SUV’s in het land? Dat doen lang niet alle Europese merken, alleen Mercedes-Benz geloof ik.

    Ben over het algemeen qua economische plannen pro-Trump, alleen het protectionisme gaat me af en toe iets te ver, hoewel het over het algemeen een goede zet is.

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      16 januari 2017 om 14:05

      @granlusso: precies, de X3-X6 worden allemaal in Spartanburg gebouwd dus ik zie het probleem niet zo.
      Grappig genoeg produceert men in de USA zelf nauwelijks nog auto’s, alleen assemblage vindt er plaats, de metrische(!) onderdelen komen gewoon uit het buitenland.

      Login om te reageren
  5. FelixF zegt

    16 januari 2017 om 11:54

    Lekker bezig inderdaad daar, Trump bouwt lekker een muur om het land heen en de inwoners mogen straks alleen nog maar de superieure Amerikaanse Trabants, ehh ik bedoel Chevy’s kopen.

    Login om te reageren
    • super zegt

      16 januari 2017 om 11:56

      @felixf:
      in de gloriejaren van de vs reed men daar niks anders dan eigen merken, waren ze toen zoveel ongelukkiger?

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 11:59

      @FelixF: dit is ronduit geniaal joh. Alle merken willen graag goed verkopen in de vs en dat kan straks niet meer zonder daar de auto’s te fabriceren. Het resultaat is niet een Amerikaanse trabant maar gewoon vrije keuze èn werkgelegenheid! Met als bonus dat er misschien ook nog export is omdat dat dan voordeliger is voor die betreffende fabrikant.

      Login om te reageren
      • hammerman zegt

        16 januari 2017 om 12:15

        @lekbak: Trump heeft goed naar China gekeken, doen ze daar al jaren. Alleen de fabrikanten nog verplichten een joint-venture op te richten is wellicht een stap te ver.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          16 januari 2017 om 12:28

          @hammerman: Iedereen doet het, uiteindelijk is alles handje klap, Born in NL bijvoorbeeld, Fiat in Italie (gedreigd om naar het oostblok te verhuizen dus belastingvoordeel ‘gekregen’ in Italie)

          China is daar idd ook erg goed in, investeren ook in bedrijven over de hele wereld (SNS Reaal = bv ook in Chinese handen) en dat moet je niet willen als land, het beschermen van de eigen economie is veel belangrijker dan men over het algemeen denkt.

          Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    16 januari 2017 om 11:59

    Hahaha, ‘foto: Eigen werk’.

    Login om te reageren
  7. knalfa zegt

    16 januari 2017 om 12:02

    Is ook niet zo netjes van Trump. Productie wordt dus in de US al enorm opgeschaald. BMW is net een compleet nieuwe lijn in Spartanburg weg aan het zetten is voor de 3 grootste X modellen.

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    16 januari 2017 om 12:09

    Ach Trumpie toch, je bent straks de baas van een welvarend land dat direct aan een ontwikkelingsland grenst. Gun die Mexicanen ook wat. Dan komen er ook minder naar jouw landje toe en hoef je die muur misschien ook niet te bouwen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 januari 2017 om 12:32

      @berlinetta:

      Werkeloosheid importeren ..
      Werkgelegenheid exporteren ..

      Denk dat Rutte jou wel snapt ..

      Login om te reageren
  9. kapitein zegt

    16 januari 2017 om 12:22

    Idioot ook eigenlijk.. Werkzoekende Mexicanen het land uitsturen/weren en ondertussen bedrijven die daar werkgelegenheid creëren ook weer belemmeren. Iets met een vicieuze cirkel..

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      16 januari 2017 om 12:31

      @kapitein: Hoe zou jij het vinden als je wordt ontslagen en vervangen door een goedkopere Pool?
      Die vervolgens na 6 maanden teruggaat naar eigen land en daar ineens zeer rijk is, en al het verdiende geld in NL uitgeeft in Polen?

      Dit is zeer schadelijk voor de economie

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 januari 2017 om 12:50

        @lekkaah: maar gelukkig geven die Polen dat geld hier uit, aan drank en tweedehands auto’s.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          16 januari 2017 om 13:53

          @mashell: idd, ik zie vrijwel nooit PL kentekens in de randstad
          @joostje: sorry Jesse Klaver (goed tegen argument ook)

          Login om te reageren
      • joostie zegt

        16 januari 2017 om 13:00

        @lekkaah: Ga jij je daar serieus druk over maken? Alsof jij niet precies hetzelfde zou doen in die situatie. Pannekoek…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 januari 2017 om 14:28

          @joostie: dat is natuurlijk een redenatie van niks. Natuurlijk hebben al die gelukzoekers groot gelijk dat ze geluk willen zoeken. Daar ligt het probleem ook niet. Het probleem is dat ze niet tegengehouden worden in Nederland. Dat geldt voor zowel de Oost Europeanen als de asielzoekers die alleen voor het geld komen.

          Login om te reageren
      • kapitein zegt

        16 januari 2017 om 13:20

        @lekkaah; Ik heb liever dat een bedrijf in Polen werkgelegenheid creëert dan dat ze hier een een fabriek neerzetten waar vervolgens alleen maar Polen werken. Zolang daar niet genoeg werk is blijven ze hier namelijk toch we naartoe komen. Zoals ik al aangaf, een vicieuze cirkel.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 januari 2017 om 14:36

          @kapitein: zolang je ze hier niet tegenhoudt blijven ze steeds meer komen. Ook dat is een vicieuze cirkel. Die fabriek lekker hier proberen te krijgen èn die Polen tegenhouden is de oplossing.

          Althans proberen die fabriek hier te krijgen. Zoals Trump dus in de vs doet. Is dat alsnog niet rendabel dan vind die fabrikant zijn weg naar Polen/Mexico zelf wel.

          En ook dat is een vicieuze cirkel want dan komt er meer welvaart in Polen/Mexico en worden ze daar weer duurder. Met als resultaat dat ze weer naar ons kunnen komen of nog goedkoper gaan.

          Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    16 januari 2017 om 12:31

    35% !!

    En dan BMW’s goedkoper kunnen aanbieden dan het eeuwig verontwaardigde NL ..

    Poor basterds ..

    Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    16 januari 2017 om 12:33

    Mooie compositie foto, haha leuk gedaan!

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    16 januari 2017 om 12:39

    Top 5 best verkopende auto’s in the USA:

    #1 Toyota Camry 26,848
    #2 Honda Civic 26,741
    #3 Toyota Corolla 22,362
    #4 Nissan Altima 22,156
    #5 Honda Accord 20,765

    Als ik naar deze lijst kijk snap ik wel dat Trump zijn Detroit weer terug wil.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 januari 2017 om 12:43

      @janjansen:

      Worden allemaal in de USA gemaakt ..
      Zijn net zo Amerikaans als een Ford F150 ..

      Login om te reageren
      • super zegt

        16 januari 2017 om 15:44

        @lincoln:
        nee. de ontwikkeling zit in japan.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 januari 2017 om 16:44

          @super:

          Joh Japan ..
          Doen daar ook aan importheffingen ??

          Mwhahaha ..

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      16 januari 2017 om 13:03

      @janjansen: ‘zijn’ Detroit komt nooit meer terug. Dat komt door de fuck-ups van de Amerikaanse automerken.
      Er was immers geen enkel Europees of Aziatisch merk dat zijn fabriek noodgedwongen moest skuiten, of sterker nog: een of meerdere merken op moest heffen (Scion daargelaten, maar of dat door de recessie komt betwijfel ik)

      Detroit is nu een spookstad waar je voor 1000 dollar een woning koopt, daar gaat geen verandering meer in komen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 januari 2017 om 13:20

        @awesome:

        Een soort van Mexico dus ..

        Login om te reageren
  13. woodward zegt

    16 januari 2017 om 12:43

    Misschien wel een relevant artikel: http://www.autoblog.nl/nieuws/welk-merk-exporteert-de-meeste-autos-uit-de-vs-68718

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 januari 2017 om 12:58

      @woodward: Inderdaad een interessante toevoeging…

      Login om te reageren
  14. papa zegt

    16 januari 2017 om 12:54

    Straks is de x5 die volgens mij wel in de usa wordt gebouwd goedkoper als een 3 serie

    Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    16 januari 2017 om 12:58

    Kijk, prima response van BMW. Niet bezwijken voor chantage. Als Trump dit inderdaad doorzet dan gaat hij zich toch in de vingers snijden want het volk gaat morren.

    En of je nou die auto’s vanuit Europa verscheept en importheffingen krijgt of vlak bij de grens fabriceert en importheffingen krijgt rechtsom of linksom BMW gaat kosten besparen.

    Maar goed, dit soort tweets vinden z’n fans geweldig. Vinden ze “stoer”. Ach ja, laat ze…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 januari 2017 om 14:46

      @rick-dos: De VS is een belangrijke markt voor de VS. Goede kans dat die daar de in Europa gebouwde wagens krijgen en die in Mexico gebouwde wagens ergens anders heen gaan. Er zijn handelsverdragen tussen VS en Europa en transport is heel goedkoop.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 januari 2017 om 14:51

        @mashell: Dat zou ook heel goed kunnen. Moet bekennen dat mijn kennis van de materie niet zover reikt. Blijft onverlet natuurlijk dat dit soort uitspraken leuk voor de buhne is maar feitelijk niet zoveel impact heeft voor BMW.

        Login om te reageren
  16. roadrage78 zegt

    16 januari 2017 om 13:17

    Misschien moet iemand Trump inlichten over de uitstootheffing die Nederland hanteert voor onder andere Amerikaanse auto’s. Misschien kan hij Den haag ook ‘overtuigen’ daarmee te stoppen…

    Login om te reageren
  17. laraki zegt

    16 januari 2017 om 13:44

    Volgens Trump zijn er geen Chevrolets in Duitsland. Vind je het gek!

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    16 januari 2017 om 13:45

    Wij staan alleen maar apatisch toe te kijken als een Phillip Morris hier weggaat en vervolgens liggen de kosten van de ontslagen werknemers op ons aller schouders.

    De man doet zich voor als een patriot, maar vertelde vanmorgen in een interview met een Duits en Brits journalist binnen 30 seconden meer waarheden dan ik andere politici in hun hele ambtsperiode heb zien doen.
    Trump is een eersteklas hork en een pokkevent, maar misschien hebben we zo iemand juist nodig, van de flapdrollen die hier alles ontkennen, wegkijken en goedpraten kan ik niet echt warm worden.
    Van niet één.
    Politiek is veranderd in een populariteits contest, duizend euro mijnheer Rutte, weet u het nog?

    Login om te reageren
    • super zegt

      16 januari 2017 om 13:50

      @desjonnies:
      ja, dat zou je er in kunnen lezen, ware het niet dat hij zijn hele regering volpropt met zakenvriendjes en ander wallstreet tuig.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 14:40

      @desjonnies: heb je een linkje?

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 14:48

      @desjonnies: excuus, onze NOS heeft een stukje geschreven waar ze het in de titel hebben over de rommel op zijn kantoor. Ipv over de fucking inhoud. Ik had dat dus lekker overgeslagen maar er staat toch nog een nuttig zinnetje in (en een filmpje).

      Wat een faalhazen daar bij onze nationale staatsomroep.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 januari 2017 om 15:10

        @lekbak: als je ff wat verder kijkt.

        http://nos.nl/artikel/2153209-trump-wil-sancties-rusland-opheffen-in-ruil-voor-kernwapendeal.html

        Maar de staatsomroep is een faalhaas…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 januari 2017 om 15:28

          @rick-dos: en dat vind je niet een slechte titel?

          Het gaat in dat stuk over het eerste Internationale kranten interview. Zet dat dan in de titel en niet één opmerkingen van hem.

          Ik vind dat de kwaliteit en de neutraliteit ver te zoeken is bij de Nederlandse nieuwsbrengers. Niet alleen de NOS maar ook rtl en de kranten. Het grenst aan het beledigen van mensen die wel interesse hebben in goed nieuws.

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            16 januari 2017 om 15:38

            @lekbak: Ik kan begrijpen dat als iets precies uitgekauwd voor jou in de titel moet staan je het als “slechte” titel kunt beschouwen.

            Je had trouwens ook in het door jouw aangehaalde stukje op de link in de eerste zin kunnen klikken waarin ze het hebben over “….eerste grote internationale kranteninterview…”. Zou je doorgelinkt worden naar het betreffende stuk.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              16 januari 2017 om 15:57

              @rick-dos: ik zie graag een informatieve titel waaraan ik kan zien wat er in het artikel staat en ik heb ook liever geen titel die pure stemmingmakerij is.

              Ik had het trouwens al gevonden hoor. Door een onzinnig lijkend stuk aan te klikken wat vermoedelijk zou gaan over rotzooi in zijn kantoor en vervolgens door te klikken.

              Maar steek jij je kop maar lekker in het zand. Ik ga ondertussen opzoek naar het gehele interview. Het zal er wel weer op uitkomen dat ik daarvoor naar buitenlandse media moet.

              Login om te reageren
              • Rick-dos zegt

                16 januari 2017 om 16:21

                @lekbak: “Trump wil sancties Rusland in ruil voor kernwapendeal”
                Lijkt mij een kop dat nieuws bevat, informatief is en je ziet wat er in het stuk staat. Ik zie geen stemmingmakerij daar hou jij je meer mee bezig dan de NOS.

                Maar ga vooral de buitenlandse media opzoeken. Kijk je wel uit voor subjectieve berichtgevingen dan wel “fake news”? Tweets van Trump zou ik trouwens ook niet al te serieus nemen als ik jou was. Tenzij je natuurlijk je kop in het zand wil steken. In ieder geval succes ermee!

              • lekbak zegt

                16 januari 2017 om 16:27

                @rick-dos: ze schrijven wel vier zinnetjes over die sancties en de kerndeal ja. Voor de rest gaat het artikel over heel iets anders. Namelijk over het interview.

                En maak je maar geen zorgen over mijn nieuws bronnen. Dat is gewoon gerenommeerde buitenlandse media.

          • mashell zegt

            16 januari 2017 om 18:09

            @lekbak: omdat je ook “koppensnellers” hebt moet het meest belangrijke, meest relevante nieuws in de kop. Precies wat de NOS gedaan heeft. “Trump geeft kranteninterview.” Zou de prijs voor meest nietszeggende krantenkop van het jaar wel winnen.

            Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    16 januari 2017 om 16:52

    1 ding is duidelijk ..
    Mexicanen willen helemaal geen BMW’s ..

    Dus waarom zou je ze daar produceren ??
    Omdat het 2 dollar goedkoper is ..

    Verdict ..
    BMW is een schrieperig kutbedrijf ..

    Login om te reageren
  20. vos115 zegt

    16 januari 2017 om 17:52

    Niet buigen voor de arrogante k***zak. Een Amerikaan die een Biemer wil, koopt er toch wel één. Hij wordt namelijk ineens een stuk exclusiever. Net als Amerika moet de Europeaan ook maar eens Europees goedt gaan kopen in plaats van Amerikaanse, Japanse en Koreaanse rommel. Zo houdt BMW, maar ook VW en Mercedes de schade een beetje binnen de perken. Voor de rest gewoon goede producten maken, daar is altijd vraag naar.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 januari 2017 om 18:02

      @vos115:

      Hoi .. weet je wat een contradictie is ??

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 januari 2017 om 18:12

      @vos115: wat heb je er nou aan als iets exclusief is? Dat nut je toch niks?
      Als een Mercedes veel goedkoper is dan wil die Amerikaan opeens veel minder graag die BMW en veel liever die Mercedes.

      Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    16 januari 2017 om 19:14

    Beste autoblog ..

    Zouden jullie een artikeltje kunnen maken over het feit dat BMW de mini productie overplaats naar Hongarije ofzo ..
    Met behoud van alle NLse subsidie en belasting vrijstellingen ..

    Gewoon .. om even het eeuwig verontwaardigde NLertje wakker te schudden ..
    al is het maar voor eventjes ..

    Login om te reageren
  22. 730ld zegt

    16 januari 2017 om 19:28

    35% importheffing op BMW. Dat gebeurt echt niet zomaar. Die klojo denkt dat hij god is maar heeft wel zijn achterban nodig. En indien wel dan alle USA cars weigeren in de EU

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 januari 2017 om 19:32

      @730ld:

      In het land waar ik woon gaat er meer dan 35% naar de overheid ..

      En waar woon jjj ??

      Login om te reageren
  23. fayence7 zegt

    16 januari 2017 om 20:16

    Laten we gewoon feiten op tafel leggen en zo onze mening vormen. Ik weet ook nog geen 50% van de automotive business. Maar ben wel een petrolhead. Bijvoorbeeld: een auto met een prijskaartje van € 50.000 (incl BTW en BPM) kost af fabriek ………
    Wat denken jullie?

    Login om te reageren
  24. wimbers zegt

    16 januari 2017 om 21:41

    volkomen begrijpelijk. als je werkgelegenheid wilt creëren is dit een top aanpak.
    ze hebben ook het marktvolume om dit af te dwingen.

    bekijk de pro serie prijsvechters maar eens. door alle productie maar te outsourcen naar goedkope landen en zo producten goedkoper te maken, draai je je eigen maak industrie de nek om, komen er hele bevolkingsgroepen zonder werk te zitten en ben je bezig met een race naar de bodem van de prijs.

    het gevolg is dat er straks een heel continent zit zonder mensen die iets kunnen (iets maken) en die geen geld kunnen verdienen om te leven.

    Trump is in 1 ding heel goed, en dat is economie, dit gaat hij wel begrijpen en economisch zal het de USA wel voor de wind gaan. al het andere zal er onder lijden..

    Login om te reageren
  25. wimbers zegt

    16 januari 2017 om 21:44

    BTW, in nederland zit op elke auto toch veel meer dan 35% belasting?

    Login om te reageren
  26. fayence7 zegt

    16 januari 2017 om 22:08

    De productie van een auto
    met een bruto prijs in Nederland (per merk is er uiteraard een verschil ) van
    € 50.000 ligt naar mijn mening niet boven de
    € 15.000

    Login om te reageren
  27. mrrallycross zegt

    16 januari 2017 om 23:32

    Waarom richt hij zich dan vooral op Mexico. Ik zou dan gewoon alle import aanpakken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North