• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TRW introduceert niet-meedraaiende airbag

Auteur: Dennis, gepost 10 december 2006 om 14:14 – 31 Reacties

TRW fixed airbag

Multinational TRW, naar eigen zeggen “The Global Leader in Automotive Safety Systems”, heeft een nieuw soort airbag ontwikkeld die een stuk veiliger moet zijn. De airbag is één van de lifesavers in de auto, maar wanneer ‘ie af gaat is dat lang niet altijd een pretje. Je krijgt een flinke klap in je gezicht (nog altijd beter dan happen in het stuur) en je kunt er brandwonden aan overhouden.

TRW fixed airbagDan zijn er nog de gevallen waarin de airbag op het cruciale moment dienst weigert en de gevallen waar mensen met hun hoofd naast de airbag schieten. Met name dat laatste wil TRW oplossen door ervoor te zorgen dat de airbag niet meedraait met het stuur. Nu moet de airbag in het stuur rond zijn, doordat de positie van het stuur tijdens de botsing natuurlijk niet valt te voorspellen. Wanneer de airbag niet meedraait, kan deze een vorm krijgen die de bestuurder beter opvangt. Op zich natuurlijk een prima idee, maar ik geloof niet dat ik een stuur, waarbij het middenstuk niet meedraait een fraai gezicht vind. Misschien is het een kwestie van wennen, want TRW heeft inmiddels al een aantal Europese autobouwers zover gekregen om de vernieuwde airbags te gaan gebruiken. (via: engadget.com)

Ook interessant!

  • terugroepactie Tesla
    Tesla moet wéér terugroepactie houden
  • Audi youngtimers
    Audi youngtimers worden massaal terug geroepen
  • Ferrari introduceert 812 VS aan trouwe klanten
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

airbag, Techniek

Vorig bericht: « Ferrari 599 GTB door Hamann
Volgend bericht: Toyota’s “Light Special Service Campaign” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Nullius zegt

    10 december 2006 om 14:24

    Het middenste gedeelte van het stuur zal wel meedraaien, maar binnenin het stuur zal het gedeelte waar de airbag verborgen zit, niet meedraaien.
    Op het eerste zicht zal er dus weinig veranderen denk ik.

    Login om te reageren
  2. Michiel_vd_Brink zegt

    10 december 2006 om 14:28

    Het stuur van Citroën heeft een stilstaand hart en dat vind ik weldegelijk erg mooi.

    Login om te reageren
  3. Y. zegt

    10 december 2006 om 14:34

    “…ik geloof niet dat ik een stuur, waarbij het middenstuk niet meedraait een fraai gezicht vind.”

    Zeg het maar, wat wil je liever: een ‘mooi’ stuur of grotere kans op het overleven van een frontale klap? Met andere woorden: heb je een stuur-met-airbag primair voor ’t uiterlijk, of mag ’t ook nog zo goed mogelijk voldoen aan z’n inhoudelijke functie?

    Zie overigens, voor een actueel voorbeeld van niet-meedraaiend middenstuk, de Citroen C4. Is dat nou werkelijk zo rampzalig om naar te kijken?

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    10 december 2006 om 14:44

    inderdaad dacht ik dat citroen dit al ruim een jaar gebruikt in onder andere de C4… verder vind ik het er op een citroen redelijk uit zien maar ik moet er niet aan denken dat dit in een M5 of Lamborghini terecht komt :o

    en zowiezo zou ik het in mijn eigen auto niet willen want af en toe wil je ook wel met 1 hand half-in-het-midden sturen :-P en die vrijheid wil ik lekker niet inleveren ;)

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    10 december 2006 om 14:55

    @Y: Wellicht heeft de meest veilige auto wel een grote rubberen stootrand rondom. De reden dat we dit niet op onze auto’s zien is omdat dit gewoon geen gezicht is. Het is dus continu een kwestie van afwegen tussen functioneel nut (veiligheid) en wat cosmetisch verantwoord is. Geloof me, auto’s kunnen nog veel veiliger, maar dan worden ze zo lelijk dat niemand ze nog wil kopen.

    Login om te reageren
  6. Lebastille zegt

    10 december 2006 om 15:33

    Ik dacht ook meteen aan de Citroën. Lijkt me niet zo vernieuwend eigenlijk. Wel een goed idee in ieder geval, nu kan de airbag tenminste optimaal vormgegeven worden. Een goede ontwikkeling, maar niet spectaculair te noemen.

    Login om te reageren
  7. JPM zegt

    10 december 2006 om 15:46

    Ik vind dat bij de Citroen echt lelijk. Het komt zo saai en inspiratieloos over. Ik denk dat velen het met me eens zullen zijn. Het is zo wij-zijn-Citroen-en-willen-anders-zijn-dan-anderen-maar-het-lukt-niet…

    Login om te reageren
  8. Dennis zegt

    10 december 2006 om 15:49

    Is het niet zo dat Citroën nog wel gewoon een ronde airbag gebruikt? TRW meent vernieuwend te zijn doordat de airbag nu niet meer meedraait, deze afwijkende vormen kan worden gegeven die de bestuurder beter opvangen.

    Login om te reageren
  9. Mister-E zegt

    10 december 2006 om 15:50

    @JPM,

    -EDIT, op de persoon spelen is nergens voor nodig-

    Login om te reageren
  10. K zegt

    10 december 2006 om 15:50

    Ik heb liever een mooi stuur waar je iederdag tegenaan kijkt, dan een leijk stuur die iets veiliger is.

    Zorg gewoon dat je niet crashed….

    Login om te reageren
  11. Alwood zegt

    10 december 2006 om 15:55

    “@JPM,

    Jij bent zielig en inspiratieloos. ”

    gelukkig is Mister-E een geweldig inspiratievol persoon, en dat laat hij dan ook graag en duidelijk merken.

    eigenlijk voeg ik me dan liever bij de zielige inspiratie-loze mensen, in JPM’s mening(!) kan ik me beter vinden. verder wordt er in nederland toch vooral naar de zielige mensen geluisterd, krijgen we misschien toch weer meer mooie auto’s :)

    Login om te reageren
  12. joep zegt

    10 december 2006 om 16:11

    @dennis, Volgens mij is de airbag in de C4 niet rond maar rechthoeking, zodat daardoor borst en buik beter beschermd worden. Dat was ook een van de redenen die citroen ga voor het stilstaande hart van dat stuur.

    Login om te reageren
  13. Fova' zegt

    10 december 2006 om 16:13

    Ik bots toch niet!

    Login om te reageren
  14. Marnix zegt

    10 december 2006 om 16:32

    IK WIL GEEN CITROEN STUUR. ik kies hier dan wel voor het uiterlijk. En anders moeten ze maar een systeem maken dat de cover mee draait maar het systeem zelf niet.

    Login om te reageren
  15. Y. zegt

    10 december 2006 om 17:08

    Jullie hebben natuurlijk allemaal groot gelijk: beter dood of zwaar gewond uit een auto met een ‘mooi’ stuur komen, dan levend uit een auto met een lelijk stuur.

    Hoe kon ik toch zo dom zijn…

    Login om te reageren
  16. bèta zegt

    10 december 2006 om 17:16

    I agree Y.

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    10 december 2006 om 17:20

    oja ik was bijna vergeten hoe onmisbaar zon stuur is in de veiligheid van een auto. nou laat ik dan maar een fiat uno nemen uit 1990 en er zo’n stuur in zetten in plaats van zo onverantwoord en onveilig in me volvo te blijven rijden :S

    Login om te reageren
  18. JPM zegt

    10 december 2006 om 18:09

    Hmm, worden we persoonlijk?

    Login om te reageren
  19. JPM zegt

    10 december 2006 om 18:12

    Ik bedoelde inspiratieloos, zo van we moeten anders zijn, maar we weten niets nuttigs dus doen we maar iets nutteloos zoals het midden van het stuur blijft staan. Als het nuttig was zou de rest van de autowereld het wel overnemen.

    Login om te reageren
  20. Fej zegt

    10 december 2006 om 18:32

    @ FOVA

    maar wat als er iemand tegen jou botst?

    Login om te reageren
  21. Michiel_vd_Brink zegt

    10 december 2006 om 18:33

    Fej: “maar wat als er iemand tegen jou botst?”

    Dat mag toch helemaal niet? :P

    Login om te reageren
  22. Fej zegt

    10 december 2006 om 18:50

    @ Michiel van den Brink

    soms heeft het meer met (niet) ‘kunnen’, dan met ‘mogen’ te maken …

    Login om te reageren
  23. Jan zegt

    10 december 2006 om 19:01

    Hoe zit dat dan met optionele sportstuurtjes?

    Dat stuur van de Citroen C4 vind ik wel iets speciaal maar ben blij dat het bij citroen is en niet bij de serieuzere merken.

    Login om te reageren
  24. Rick dos zegt

    10 december 2006 om 19:27

    Nee, voor mij hoeft het niet! Lig ik liever een paar weken plat met brandwonden, dan met een stuur waar ik me elke dag weer aan kapot zou ergeren! ;) :D

    Waarom springt er trouwen niet een kussen uit dat ding?! Ik bedoel, als je lichten dan toch uit gaan dan kan je dat net zo goed op een comfortabele manier doen! ;)

    Login om te reageren
  25. AJ zegt

    10 december 2006 om 20:07

    Leuk voor in saaie middenklassers en ouwe lullenbakken, zolang ze maar geen citroën stuur in een M3 zetten vind ik het best.

    Wat dat betreft vind ik dat veel mensen sowieso overspannen doen als het om veiligheid gaat. Vroeger hadden auto’s niet eens een gordel en tegenwoordig is het al ‘erg onveilig’ als de airbag niet helemaal naar behoren werkt. Zo vaak bots je nou ook weer niet. :P

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    10 december 2006 om 20:29

    Citroën is zijn tijd weer eens ver vooruit… :P :D

    Login om te reageren
  27. Boss zegt

    10 december 2006 om 20:52

    Eens en dan nooit weer…dan houd je het wel weer voor gezien. :P

    Login om te reageren
  28. mgs013 zegt

    10 december 2006 om 22:49

    algemeen : als de constructeur vind dat het erin moet staan ga je niet kunnen kiezen of je moet een sportstuurtje nemen of er eentje zelf plaatsen. de vrijheid van gebruik ligt uiteindelijk bij de gebruiker zelf. als je het mij vraagt is een niet meedraaiende airbag wel beter.

    hoezo : iedereen vind zichzelf een goede chauffeur. waarom gebeuren er dan zoveel ongevallen?

    bevinding : hoe een stuur”hart” eruit ziet is niet van belang , het kan waarschijnlijk binnenkort in verschillende vormen verkregen worden.
    als dit voor de veiligheid is mij best. maar de tuners gaan dit uiteraard gebruiken voor der een schermpje formaat 7inch in te plaatsen en dan ….

    Login om te reageren
  29. stephano zegt

    11 december 2006 om 00:49

    leveren zij de stuurtjes + airbags niet gewoon aan citroen ?

    als dat niet zo is mochten ze wel een ander plaatje meesturen van het stuur want dit is echt het citroen stuur ( alles tot aan de knopjes klopt ( ook bij endgadget de source van dit verhaal )

    zover ik het zie …

    oud nieuws …..( gewoon een leverancier/ ontwikkelaar die “stoer wil doen” )
    met goedkeur van PSA neem ik aan ;)

    Login om te reageren
  30. ZeRoo zegt

    11 december 2006 om 10:17

    ” Wellicht heeft de meest veilige auto wel een grote rubberen stootrand rondom. De reden dat we dit niet op onze auto’s zien is omdat dit gewoon geen gezicht is.”

    Wat is er mis met de botswagens op de kermis??
    Als zo’n wagen voor op de weg zou komen, zou ik er gelijk voor gaan.. *bots*bots*

    Login om te reageren
  31. Zoef zegt

    11 december 2006 om 18:12

    “Geloof me, auto’s kunnen nog veel veiliger, maar dan worden ze zo lelijk dat niemand ze nog wil kopen. ”

    Dennis, dadelijk breng je “ze” nog op ideeën! Dan worden superveilige auto’s die op kermisbotsautootjes lijken verplicht – dat is de eerste vlieg – én koopt niemand geen auto’s meer – dat is de tweede vlieg in één klap voor de stilstandpromotors.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North