• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tsunami-aftermath: Japanse autofabrikanten lijden

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 maart 2011 om 12:46 – 40 Reacties

Drijvende auto Japan

Japan is nog verre van hersteld van de zware aardbeving en de daarop volgende tsunami die het eiland afgelopen vrijdag troffen. Behalve onafgeronde herstelwerkzaamheden aan de getroffen fabrieken leidt de sores in de kerncentrales tot stroomtekorten. Verder zijn ze ook afhankelijk van toeleveranciers die ook zo hun problemen kennen, en waardoor een onderdelentekort kan ontstaan.

De grootste toeleverancier, Denso Corp, kampt in ieder geval met problemen. Combineer dit met het feit dat de logistiek in de automotive wereld tegenwoordig retestrak is afgesteld, en je hebt bij een hapering al snel een probleem.

Verder is het de vraag in hoeverre de infrastructuur beschadigd is. Auto’s voor de export moeten naar de havens worden vervoerd (bijvoorbeeld over het spoor), en als er een weg of een stuk spoor beschadigd is loopt dat natuurlijk ook vast. Voor de Japanse export is dit in ieder geval funest, en die liep al niet zo lekker vanwege de dure Yen.

Kijken we naar de autofabrikanten, dan meldt Nissan via een persbericht het volgende:

Although all plants, except for the Iwaki engine plant, have been able to repair some damaged facilities and/or equipment, it is still taking time to arrange delivery of parts from our suppliers. As for the Iwaki engine plant, with aftershocks still heavily impacting the region, restoration activities are expected to take longer than at other plants. Our operations schedule will be as follows.

* Oppama Plant, Tochigi Plant, Yokohama Plant, Nissan Shatai

Suspending operations until Sunday, March 20
(Note: Part of the Yokohama Plant resumed operations on March 13.)

* Kyushu Plant, Nissan Shatai Kyushu

Resuming production on Thursday, March 17, and Friday, March 18, while inventory of supplies lasts. However, operations after Saturday March 19 are yet to be decided.

Situation following the earthquake in Western Shizuoka, on Tuesday, March 15

* JATCO’s Fuji Plant and Fujinomiya Plant, which manufactures transmissions, have reported partial damage to its buildings and equipment. Operations have been suspended and damage is currently being assessed.

Via Reuters vernamen wij zojuist dat Toyota alle twaalf de fabrieken tot 22 maart dicht houdt. De sluiting van de fabrieken sinds afgelopen maandag heeft al geleid tot een productieverlies van 40.000 voertuigen. Het zal dan ook niet verbazen dat de sluitingen dagelijks voor een miljoenenstrop zorgen. Ook Suzuki houdt de fabrieken minimaal tot donderdag dicht, en Honda houdt een fabriek in Hamamatsu (motoren en versnellingsbakken) tot zondag gesloten.

De Japanse fabrikanten die buiten Japan relatief veel fabrieken hebben staan komen er nog het beste van af, maar een groot deel van de productie speelt zich toch op het eiland af, en dat betekent een extra strop voor de Japanners.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota

Vorig bericht: « Vossen Wheels voorziet Audi A8L van lichtmetaal
Volgend bericht: Gespot: een doorsnee-avondje in Dubai »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    16 maart 2011 om 12:51

    Tsja…het is werkelijk een ramp allemaal…dan is verkoop van blik nog het minst boeiend…

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      16 maart 2011 om 13:43

      @Megakix: Mee eens want het klinkt nogal egoïstisch, maar de mensen ter plaatse verdienen er wel hun geld mee. Er zit ook een enorme toeleveringsindustrie en als de situatie niet snel herstelt, zullen er ongetwijfeld bedrijven failliet gaan. Het is dus in een ieder belang om alles daar zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen. VWB kortlopende leveringen lijkt me het geen probleem. Parkeerterreinen van importeurs staan vol en er zijn heel wat autoschepen van Japan naar Europa onderweg a 5000 auto’s per stuk.

      Login om te reageren
  2. LJ zegt

    16 maart 2011 om 12:54

    echt verschrikkelijk deze ramp… En zeker niet alleen voor de auto-industrie..nou maar hopen dat er geen nucleaire ramp bij komt!

    Login om te reageren
  3. laurensje zegt

    16 maart 2011 om 12:55

    Ik hoop van harte dat ze de boel zo snel mogelijk weer op orde krijgen. Een economische crisis is het laatste wat ze nodig hebben.

    Login om te reageren
  4. jzaero zegt

    16 maart 2011 om 12:55

    Zelfs als groot autoliefhebber kan de autoproductie daar mij nu even niks schelen. Veel belangrijker is dat iedereen die daar nu woont en leeft weer hun leven kan oppakken. Erg tragish wat daar is gebeurt, de foto’s alleen al doen gewoon pijn.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 maart 2011 om 12:55

      @jzaero: gebeurd*

      Login om te reageren
      • The_12oach zegt

        16 maart 2011 om 13:04

        @jzaero: +1 meer hoef ik er niet op te zeggen.

        Login om te reageren
    • petermb zegt

      16 maart 2011 om 13:13

      @jzaero: +1
      Er komen al weer ongehoorde grappen op Twitter voorbij.

      Er zou een nieuwe VW op de markt komen, de Tsunami, een model wat net iets groter dan een Golf is…..

      Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    16 maart 2011 om 12:59

    Misschien kunnen we om Japan te steunen wat meer japanse auto’s kopen? Ze zullen de deviezen hard nodig hebben…

    Login om te reageren
  6. ferrari94tr zegt

    16 maart 2011 om 12:59

    it is all about the money

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    16 maart 2011 om 13:07

    de yen is ook nog eens aardig gestegen rond deze ramp. Erg slecht voor de concurrentiepositie.
    (natuurlijk is de ramp erger maar commentaar hier lijkt me zinloos).

    Login om te reageren
  8. Atenza zegt

    16 maart 2011 om 13:13

    Mazda wordt weer eens overgeslagen..
    .
    • 30 million Yen earmarked for assistance to the affected region
    • Temporary production stop in Hiroshima and Hofu
    • Vehicle delivery in Europe not expected to be affected
    .
    Mazda Motor Corporation with headquarters in Hiroshima, Japan – as well as their colleagues at Mazda Motor Europe and all European organisations and dealers – want to convey their deepest sympathy to everyone affected by the major earthquake and Tsunami in northeast Japan.

    To ensure the safety of its employees, their families and suppliers in the affected region, and to support country-wide rescue efforts, Mazda has decided to shut down production at their plants in Hiroshima and Hofu, both of which are about 1,000 km away in the southwest of the country. Any further steps in response to the crisis will be announced accordingly.

    As a first response, Mazda is making an immediate donation of 30 million yen to support rescue efforts and assistance in the region. Mazda plans to monitor the situation and will also make badly needed materials – along with personnel – available as required.

    Up until now, no Mazda employee has been directly affected as a result of the catastrophe. Mazda administrative buildings in Tokyo and the Mazda Development Centre in Yokohama escaped damage. Information is constantly coming in about other Mazda facilities and supplier companies, and Mazda is also looking into the effects the catastrophe could have on exporting vehicles by ship from Japan to Europe. However, these shipments usually take the south route in the direction of Taiwan, and are processed in areas far removed from the area affected by the catastrophe. The availability of Mazda vehicles in Europe is ensured for the time being, because production and transport of vehicles at Mazda’s Japanese assembly plants are several months ahead of supply.

    Login om te reageren
  9. Atenza zegt

    16 maart 2011 om 13:14

    Hier nog wat extra nieuws over de gevolgen voor Europa (die wel mee lijken te vallen dan): http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/9270766/__Japanse_autofabrieken_tijdelijk_dicht__.html?p=7,1

    Login om te reageren
  10. karstenlommers zegt

    16 maart 2011 om 13:16

    Alle weggespoelde en kapotte auto’s moeten ook weer worden vervangen.
    Dit zal vast later voor een boost zorgen.

    Login om te reageren
  11. Roelio zegt

    16 maart 2011 om 13:19

    Op economisch gebied is dit voor VW een waar geschenk uit de hemel nu zullen zij zwaar op Toyota inlopen om de grootste autofabrikant te worden, maar dat weegt natuurlijk in de verste wegen niet op tegen de totale verwoesting in Japan.

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      16 maart 2011 om 13:34

      @Roelio: Valt ook wel mee. Zwaar inlopen? VW heeft nog miljoenen voertuigen te gaan voordat ze uberhaupt in de buurt komen. Daar kan een tsunami niet bij helpen. Daarnaast is het niet het doel van een bedrijf om de grootste te zijn. Een bedrijf moet winstgevend zijn, continuiteit garanderen en aandeelhouderswaarde creeren. Dat VW een grote mond heeft en ten koste van alles de grooste wil zijn is echt alleen hun visie. Maakt Toyota geen moer uit.

      Login om te reageren
    • xilver zegt

      16 maart 2011 om 13:47

      @Roelio: Dit is voor geen enkel autobedrijf goed… Alle beursgenoteerde merken lijden zwaar onder deze ramp. Bekijk maar de aandelenmarkt, een mens begint er gewoon van te wenen.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        16 maart 2011 om 13:50

        @xilver: Nuja op langere termijn zal het wel een goede zaak zijn voor de niet-Japanse producenten want hun Japanse concurrentie valt weg. Ook qua grondstoffen hoeven ze op lange termijn niets te vrezen omdat Japan vooral veel importeert en bijna niet exporteert (2de grootste olie-importerende land ter wereld).

        Login om te reageren
  12. xilver zegt

    16 maart 2011 om 13:46

    Het doet gewoon pijn… Daimler stond zo mooi… en nu… alles weg… foetchie! Samen met mijn centjes o_O.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 maart 2011 om 19:15

      @xilver: Hoeveel zijn ze gezakt?

      Niet mee inzitten, dat komt wel terug…

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        17 maart 2011 om 20:03

        @Esprit_de_Flandre: Jaja dat weet ik wel ;-) De Japanse beurzen zijn terug aan het recuperen. Het is gewoon niet fijn op de moment zelf ^^

        Login om te reageren
  13. Benjamin1 zegt

    16 maart 2011 om 14:18

    Toyota heeft wel een nieuwe lakkleur per direct leverbaar op voorraadauto’s: lichtgevend groen met leuk glow in the dark effect!

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      16 maart 2011 om 14:34

      @Benjamin1: Over een klein weekje onthullen ze ook een nieuwe Prius, op kernenergie! :)

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 maart 2011 om 16:16

      @Benjamin1: @RickB: niet leuk..

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        16 maart 2011 om 16:30

        @jzaero: Oke.

        Login om te reageren
  14. Atenza zegt

    16 maart 2011 om 14:28

    Moet wel zeggen dat het enigszins leuk is om de Japanse auto’s te spotten :P Dan wel op foto’s, dan wel op het nieuws waar de auto’s meegesleurd worden of wanneer een reporter in centrum van Tokio staat. Ken immers alle Japanse auto’s

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      16 maart 2011 om 15:15

      @Atenza: af en toe zie je een Vitz (yaris) voorbij zwemmen

      maar als Denzo plat ligt dan heeft toyota wel huge problems
      zowat alle elektro van de auto’s komt daar vandaan

      Login om te reageren
  15. RickB zegt

    16 maart 2011 om 14:33

    Niet alleen de auto fabrieken lijden! De hele Japanse economie stort in elkaar!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      16 maart 2011 om 15:16

      @RickB: Dat is een econoom en nobelprijswinnaar niet met jou eens ;)

      http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/03/15/meltdown-macroeconomics/?seid=auto&smid=tw-NytimesKrugman

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        17 maart 2011 om 19:25

        @baasbas: Geloof jij nog in economen na de crisis? The Wall Street Journal heeft veel weg van de Fabeltjeskrant…

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          17 maart 2011 om 20:04

          @Esprit_de_Flandre: Gelieve mijn studies niet zwart te maken :mrgreen: ik moet later nog aan de bak geraken ;-)

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            17 maart 2011 om 22:30

            @xilver: Denk je dat je het beter gaat doen dan die klojo’s die de boel al mooi verkl°°t hebben? Als je dat kan, dan verdien je beter dan de Nobelprijs, dan krijg je van mij de Esprit de Flandre-prijs. ;)

            Login om te reageren
            • xilver zegt

              17 maart 2011 om 23:22

              @Esprit_de_Flandre: Only can go better ;-) Momenteel is het systeem zodanig verkloot dat het bijna niet erger kan worden :D

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                18 maart 2011 om 22:54

                @xilver: Oh, wees gerust, het kan altijd nog erger. Er is nog genoeg om ver te verkl°ten…

                Je hebt dus nog een toekomst! :P

              • Esprit_de_Flandre zegt

                18 maart 2011 om 22:59

                @Esprit_de_Flandre: *nog genoeg Over Om te …*

              • xilver zegt

                18 maart 2011 om 23:34

                @Esprit_de_Flandre: Zal mijn best doen… als je een hoop spaarcentjes hebt.. ik zal ze met plezier in mijn zak steken ;-)

              • Esprit_de_Flandre zegt

                19 maart 2011 om 14:26

                @xilver: Grrrr! Jij bent blijkbaar al aan het solliciteren voor een functie bij Fortis, als ik je zo bezig hoor… :evil:

              • xilver zegt

                20 maart 2011 om 19:16

                @Esprit_de_Flandre: Fortis moet mij nog eerst mijn aandelengeld terugverdienen! En bij een bank wil ik niet bepaald terecht komen… te veel grijs volk als je het mij vraagt.

  16. audirs6ravant zegt

    17 maart 2011 om 09:09

    Hoe gaat t met Subaru?

    Login om te reageren
  17. pontiac zegt

    17 maart 2011 om 17:32

    ik heb meedelijde met die mensen die getroffen zijn…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North