• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tuningklassieker: Mercedes SL R107 van Koenig

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 december 2011 om 13:31 – 44 Reacties

Mercedes SL Koenig Specials
De jaren ’80 belden, ze willen hun Mercedes terug.

Austin Powers zei ooit over de jaren ’70 en ’80: You’re not missing anything, believe me. I’ve looked into it. There’s a gas shortage and A Flock of Seagulls. That’s about it. Kennelijk is hij indertijd met zijn Shaguar met een grote boog om het tunersgilde gereden, want anders had hij er wel gewag van gemaakt. Wat sommige tuners destijds met je auto deden was niets anders dan episch.

Wij toonden jullie al eens het retro/futuristische (afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt) interieur van een getunede Mercedes uit de jaren ’80. En dat smaakte naar meer. Vandaar dat we vandaag Koenig Specials, de veredelaar uit München, in het zonnetje zetten. Wellicht kennen jullie ze nog van deze Porsche 930, maar ze deden veel meer. Centraal in hun filosofie stonden dikke widebody’s en gruwelijk brede Schlappen, met velgen waarin het velghart heel diep verstopt zat.

In de jaren tachtig reden er met de SEC en de SL een paar iconische Mercedes-coupés rond. Een aangezien de zesde generatie SL kort geleden officieel bekend is gemaakt lijkt het ons wel toepasselijk om te kiezen voor de R107 SL, de derde generatie Sport Leicht.

Koenig maakte hier een versie van die direct cultstatus verwierf. Een overduidelijk voorbeeld hiervan was het feit dat hij figureerde in Miami Vice. En dan heb je het gemaakt.
Koenig SL in Miami Vice

En wanneer je zo’n icoon maakt, dan willen mensen je graag imiteren. Koenig inspireerde dan ook menig persoon om zijn SL van een widebody te voorzien, zoals je op onderstaande video kunt bekijken. Maar wat een geluidje komt er uit zeg!

En als we ons niet vergissen hebben we hier een origineel Koenig-exemplaar te pakken, die door een Japanse dame wordt gechauffeurd. Wederom met de authentieke, heerlijke V8-grom:

Maar behalve video- is er ook fotomateriaal, waarvoor we Bram van 1000SEL moeten bedanken. Met deze plaatjes komt de ware foutheid van de auto pas goed naar boven. Dankzij een supercharger werd het vermogen uit de 5,0 liter V8 tot maximaal 320 pk opgekrikt, en de brede achterkant werd geaccomodeerd met banden die 345 mm breed waren. Of er ook een snorhouder in zat weten we niet, maar het zou geen overbodige luxe zijn geweest als we naar de foto’s kijken.

Cool Stache brah

We laten u verder alleen met de widebody, achterspoiler, en het babyblauwe interieur. P to the I to the M to the P. Videomateriaal van W126’s (SE, SEC, SEL) staat daar en (korreliger) daar.

Ook interessant!

  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Zo ziet de spiksplinternieuwe SL eruit!

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, Klassiekers, Koenig, Mercedes, SL, tuning

Vorig bericht: « Kerstspeeltje: Hayabusa-trike met tot 315 pk
Volgend bericht: Video: gaat dit goed aflopen? [deel 2] »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    25 december 2011 om 13:37

    wel leuk, vooral in die tijd denk ik.. maar vind hem niet bepaald mooi..

    Login om te reageren
    • nissangtr zegt

      25 december 2011 om 22:05

      @dennisr: Ik ook niet, vooral de gouden velgen zijn niks.

      Login om te reageren
  2. Stopwearingpants zegt

    25 december 2011 om 13:43

    Ik houd van dat hele jaren 80 Miami sfeertje inclusief foute auto’s

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      25 december 2011 om 13:52

      @Stopwearingpants: ja ik ook wel! Het ‘vierkante decennium’ heeft best wat moois opgeleverd. Ik denk even aan de Maserati’s, Benzen uit die tijd en natuurlijk de Saab 900.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        25 december 2011 om 14:13

        @Svenska_Aeroplan_AB: …want een Saab 900 is vierkant?
        Volvo’s daarentegen…

        Login om te reageren
        • bisazza zegt

          25 december 2011 om 15:05

          @Pallas: facepalm…

          Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          25 december 2011 om 15:22

          @Pallas: Die van mij wel ja…

          Login om te reageren
      • jzaero zegt

        25 december 2011 om 16:34

        @Svenska_Aeroplan_AB: Eens, in mijn perspectief dan: Ik ben nog steeds erg fan van de E30 en E34 BMW’s, de jaren 80 heeft hele ‘gemeen’ ogende auto’s voorgebracht. Auto’s die wat duisters hebben, maar tegelijkertijd toch erg elegant zijn. Niks mis mee!

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          27 december 2011 om 19:41

          @jzaero: Eens, en ook de tuning, had toen iets goeds fout. Zo stond ik toen ooit eens uren te kwijlen bij een zwarte 911 cabrio, licht getuned met gouden BBS velgen…

          Maar ik ben zelf gek van auto’s als de Saab 900, en 9000 en Volvo 740 turbo’s… MB W124 300E/500E of de 560 SE/SEC en ga zo maar door… prachtig! :)

          Login om te reageren
  3. volvofreak zegt

    25 december 2011 om 13:45

    wat een lelijke wagen zeg

    Login om te reageren
  4. pasbuy zegt

    25 december 2011 om 13:49

    Serieuze vette poep!

    Login om te reageren
  5. swaffelaer zegt

    25 december 2011 om 13:57

    Potverdimme, wat een geweldig fout apparaat. Hoe ontzettend porno ben je als je daar in rondtoert!

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    25 december 2011 om 14:13

    Destijds DE natte droom van iedere wannabee souterneur.

    Login om te reageren
    • eduardovich zegt

      25 december 2011 om 18:50

      @desjonnies: denk dat je in die tijd wannabe kon weglaten..

      Login om te reageren
  7. jackass266 zegt

    25 december 2011 om 14:34

    Die eerste klinkt exact als mijn buurmans tvr chimera. Heel vet geluid!!!!

    Login om te reageren
  8. mierenneuker zegt

    25 december 2011 om 14:56

    Lijkt wel een BMW, kan er ook voor door als je neus aanpast.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      25 december 2011 om 17:30

      @mierenneuker: mierenneuker…

      Login om te reageren
      • 4poorte zegt

        25 december 2011 om 18:59

        @Svenska_Aeroplan_AB: mierenneuker :p

        Login om te reageren
  9. nissangtr zegt

    25 december 2011 om 15:09

    Mooie auto, maar zie hem liever standaard.

    Login om te reageren
  10. mbevo zegt

    25 december 2011 om 15:28

    Doe mij maar een normale,die is meer geld waard,dat dit ding

    Login om te reageren
  11. amgpowerrr zegt

    25 december 2011 om 15:29

    Vind hem wel iets hebben vooral in die tijd zal het heel wat zijn geweest.

    Knap dat je de lijn van tegenwoordig van de sl nog erin terug ziet.

    Login om te reageren
  12. knalfa zegt

    25 december 2011 om 16:25

    Spoiler eraf en dan is ie nog best goed te pruimen.

    Een vriend van me had er een helemaal AMG uitgevoerd, compleet zwart, dat was ook een dikke wagen!

    Login om te reageren
  13. Corrado16v zegt

    25 december 2011 om 16:37

    Je moet er van houden, die over the top looks.
    Ik vind het stiekem wel gaaf, lekker vierkant uit de tijd dat het nog kon!

    Login om te reageren
  14. betonstaal zegt

    25 december 2011 om 16:37

    Gaaf, ik laat mijn bakkebaarden staan, koop een bril met gouden montuur en wat grote zegelringen, jas met bontkraag en ik ben helemaal een Toppertje!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      25 december 2011 om 17:31

      @betonstaal: bontkraag?? Leren jekkie man! ;)

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        26 december 2011 om 01:58

        @Svenska_Aeroplan_AB: ja, krakend leder

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      25 december 2011 om 18:28

      @betonstaal: Is dat niet allemaal een beetje te jaren 70 ?

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        26 december 2011 om 01:57

        @dawwg: ja, maar ik ga niet met mijn tijd mee

        Login om te reageren
  15. hjhj zegt

    25 december 2011 om 17:52

    dit vind ik nou leuke AB onderwerpen,
    top!

    Login om te reageren
    • nissangtr zegt

      25 december 2011 om 17:58

      @hjhj:Vind ik ook leuke artikels.

      Login om te reageren
    • 4poorte zegt

      25 december 2011 om 18:58

      @hjhj: Ik ook!

      Login om te reageren
  16. cdp1193 zegt

    25 december 2011 om 19:48

    Je hebt natuurlijk altijd baas boven baas:

    nooit geweten dat die slr999 een retro-gevalletje was.

    Login om te reageren
    • nissangtr zegt

      25 december 2011 om 22:03

      @cdp1193: Wat is die lelijk!

      Login om te reageren
  17. corvettez06 zegt

    26 december 2011 om 00:02

    je moet deze auto,s niet vergelijken met nu, alles in zijn eigen tijd vervult de rol van die tijd , simpel is dat , is toch gaaf voor dat tijdsbestek .kan me zeker voor stellen dat dat toen cool was niks mis mee , nu is het nostalgie , ook gaaf maar dan anders.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      26 december 2011 om 01:39

      @corvettez06: Precies. Ik kan mij dat nog prima herinneren. In die tijd was dat dikke tuning. Andere tijden, andere smaken. Alles is onderhavig aan mode. En in die tijd was Miami Vice inderdaad erg populair. Heb ook nog een wit colbertje gehad met een roze shirtje er onder met blote voeten in instappers. Dat was toen hip op de boulevard.

      De Testarossa was toen een icoon, wat.. HET icoon. Hoeveel tuningsets zag je toen niet met de Testarossa louvres voor de achterwielen. Koenig deed het bij Mercedes, maar toen zag je dat zelfs van Zender e.d. ook op Golfjes en vooral op de Corrado. In die tijdsgeest gezien was dit toen inderdaad een ultra dikke Mercedes.

      Jeugdnostalgie. En heel eerlijk? Dat interieur van foto 12 (dubbeldin, elektrische Recaro’s, Koenig stuurtje, zo’n telefoon er in.. dat vind ik nu nog mooi.. ik heb dat allemaal echt gezien, vergeet niet dat was toen zooo dik..) ;)

      Login om te reageren
  18. Flatfour zegt

    26 december 2011 om 00:57

    Dit doe je niet met een Benz.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      26 december 2011 om 01:01

      @Flatfour: Toch is het gebeurd.

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      26 december 2011 om 01:59

      @Flatfour: wat doe je wel met een Benz? Stofhoesje er over heen trekken?

      Login om te reageren
  19. potjak zegt

    26 december 2011 om 10:55

    Als klein autogek mannetje vond ik juist dit soort creaties helemaal het einde, geweldig om weer terug te zien. Maar goed, smaak komt met de jaren en als ik het zo terug zie heb ik liever een orgineel

    Login om te reageren
  20. Hupke zegt

    26 december 2011 om 11:09

    Ongelofelijk, afschuwelijk en vreselijk ik kom woorden te kort maar ik heb de ’80s dan ook nooit meegemaakt misschien dat het toen nog aan te zien was.

    Login om te reageren
  21. mercedesfan zegt

    26 december 2011 om 12:25

    Erg mooi is deze creatie niet. Het is een groot uit gevallen speelgoed auto, made in China, gemaakt uit goedkoop blinkend plastiek. Het origineel is mooier.

    Login om te reageren
  22. Volvo_440_turbo zegt

    26 december 2011 om 14:28

    Dat waren nog eens tijden! Ongelooflijk dat we dat toen mooi vonden!
    @ freewarefreak, mooi verwoord trouwens!

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    26 december 2011 om 16:03

    Doe mij de 512 BB Koenig maar. Een van de weinige Koenigs die ik mooier vind dan het origineel. Meer dan 2 meter breed, ontzettend mooie kwaliteit en de looks die passen bij de prestaties.
    Extra toegevoegde waarde: Ferrari puristen gruwen er van. Leuk! :evil:

    Login om te reageren
  24. pieterveer zegt

    27 december 2011 om 11:03

    In die tijd hadden wij thuis een abo op Auto Motor & Sport, waarin het tuning-gilde adverteerde, zoals Gemballa, Brabus en Koenig. Moest altijd vreselijk lachen om de heerlijke wansmaak. Koenig maakte er helemaal een potje van met die wide body’s. Ik kan mij ook nog een Testarossa van die knapen herinneren. Indrukwekkend, dat wel. :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North