• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?

Auteur: Dizono, gepost 11 oktober 2015 om 13:34 – 34 Reacties

Afbeelding Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?Afbeelding Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?Afbeelding Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?Afbeelding Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?Afbeelding Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?Afbeelding Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?Afbeelding Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?

Jaguar XJ220 is stukkkk
Op zoek naar een leuk zondagmiddagprojectje om de vader-zoon-relatie wat op te vijzelen? Zoek dan niet verder.

Je kunt natuurlijk voor 500 euro een prima rijdende zescilinder op de kop tikken en er mee gaan racen, je kunt ook twee eurotonnetjes stuk slaan op een stuk oud ijzer dat verre van road worthy is. Je krijgt dan net zoveel cilinders en slechts een litertje meer slagvolume. Een 3.5 V6 die volgens de verkoper in uitstekende staat verkeert overigens.

Dat kan niet worden gezegd van de rest van deze Jaguar XJ220. Jaguars supercar uit begin jaren ’90 heeft een flinke schuiver gemaakt (of een burnout?) en het schitterende plaatwerk is zowel aan de voor- als achterzijde ernstig beschadigd. Het interieur heeft de crash ogenschijnlijk overleefd, maar laat dat nu net het visueel minst aantrekkelijke deel van de Jag zijn.

Slechts 275 exemplaren werden er van de XJ220 gebouwd, waarvan een deel maar moeilijk aan de man gebracht kon worden door Jaguar. Nu lijken de Jags iets gewilder, aangezien twee ton voor een kapotstuk exemplaar blijkbaar reëel is. Of toch niet, want voor 336.000 euro spotten we al een knap exemplaar. En we hebben niet de illusie dat bovenstaande occasion voor 136.000 euro weer in puike conditie kan worden gebracht. Wij passen dus even.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
    Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, Jaguar, occasion, schade, xj220

Vorig bericht: « Carlos Sainz start gewoon tijdens de Grand Prix van Rusland
Volgend bericht: Dieselgate: 3.600.000 1.6 TDI’s Europa krijgen hardwarefix »

Lees Interacties

Reacties

  1. wheelerdealer zegt

    11 oktober 2015 om 13:48

    De XJ220 heeft altijd een magische lading gehad.

    Zeker niet de mooiste supercar van de 90’s wel een met karrevrachten karakter.

    Login om te reageren
    • miichal zegt

      11 oktober 2015 om 14:00

      @wheelerdealer: misschien iets voor wheelerdealer?

      Login om te reageren
      • Junior540 zegt

        11 oktober 2015 om 16:23

        @miichal: of gas monkey garage

        Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      11 oktober 2015 om 14:03

      @wheelerdealer: ‘magische lading’. Dat zei mijn ex ook altijd ?

      Login om te reageren
      • frankel zegt

        11 oktober 2015 om 21:30

        @gtwillem: daarom is het ook je ex. ?

        Login om te reageren
    • Robbert01 zegt

      11 oktober 2015 om 14:09

      @wheelerdealer: Inderdaad en daarom blijf ik mij nog wel eens verbazen dat de prijzen relatief laag blijven. Geweldige auto zo’n XJ220.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        11 oktober 2015 om 14:20

        @robbert01: volgens mij zijn de XJ220 prijzen zijn ook al aan het stijgen, helaas. Anderhalf jaar geleden had je voor 2 ton al een goede XJ220: prijzen lopen nu al hard naar de 3-4 ton.

        Nu weet ik niet of dit 100 procent waar is, want ik heb er geen bronnen voor, maar het schijnt dat Jaguar nog een paar onverkochte ‘nieuwe’ exemplaren hebben staan. De XJ220 was geen verkoop succes, en de laatste gingen er met fikse korting ooit.

        Login om te reageren
        • Robbert01 zegt

          11 oktober 2015 om 15:02

          @gtwillem: Kan kloppen en dat maakt het, naar deze tijd, helemaal apart. Velen halen niet eens de oorspronkelijk verkondigde nieuwprijs uit 1992. Porsche’s en Ferrari’s die bijzonder zijn, maar lang niet zo iconisch als de XJ220 in mijn ogen was/is die gaan voor een veelvoud van dit bedrag. Ik hoop stiekem dat de waardering toch nog zal stijgen en daarmee de prijzen ook. Jaguar is in ieder geval weer goed op weg met de huidige modellen.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            11 oktober 2015 om 15:47

            @Robbert01: ik kan mij het jaar 1993 nog goed herinneren. Ik loop met mijn broer op de AutoRai. Op de Jaguar stand aangekomen, vragen we of we even bij de XJ220 mogen kijken. Het het mag! Ze open het glazendeurtje en we zijn de enigen de vlak bij de auto staan. Het apparaat was laag, lang, aerodynamisch en oh ja: de snelste auto ter wereld. Ook het interieur was erg gaaf: overal knoppen, leer en metertjes! Echt een cool interieur, dit exemplaar had een glazen dak, net als een glazen motorkap, waardoor je de V6 kon zien.

            Daarna nog even de F40 gezien. En hoekige auto waarbij ze het interieur vergeten waren. Dat hele iconische vind ik wel meevallen: het is de laatste Ferrari die Enzo heeft meegemaakt en het was een raceauto voor de straat. De XJ220 had meer vermogen, was sneller, mooier interieur, cooler exterieur en was de eerste straatauto die echt een toptijd op de Ring neerzette van 7:42 (Magnussen). In een wereld waar er een EB110, XJ220 en CTR ‘YellowBird’ zijn, is een F40 niet echt de meest iconische auto. Maar hey! Scheelt inde kosten!

            Login om te reageren
        • Dizono zegt

          11 oktober 2015 om 17:10

          @gtwillem: het probleem was dat ze klanten een supercar met V12 en lambo style deuren hadden beloofd. Het uiteindelijke model had een V6 (met twee turbo’s en meer pk’s dan de v12 weliswaar), maar klanten haakten massaal af. De concept stamt uit eind jaren ’80, het hoogtepunt van de bubble, die tijdens de productie al volledig uiteengespat was.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            11 oktober 2015 om 17:37

            @dizono: klopt. Naast een V12 had Jaguar ook AWD beloofd. Omdat dit te zwaar en te duur ging worden (qua ontwikkelingskosten) is het deze (voor prestaties althans, betere) layout geworden. En een financieel dipje begin jaren 90 hielp ook al niet. Als genadeklap: de snelste was ie maar voor even. McLaren kwam met de F1 die alle records brak. Maar toch: indrukwekkende automobiel.

            Login om te reageren
          • HzR zegt

            11 oktober 2015 om 20:54

            @dizono: het originele prototype met V12 staat in het National Motor Museum in Gaydon. Indrukwekkende motor onder die glazen motorkap!

            Login om te reageren
  2. norge zegt

    11 oktober 2015 om 13:55

    Er is vast nog wel ergens een MG Metro 6R4 die een nieuw hartje nodig heeft… De rest? Oud metaal..

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    11 oktober 2015 om 13:55

    Als je je vader-zoon-relatie wilt opvijzelen kun je volgens mij het beste een oude Alfa Spider nemen. Mooie wagen, redelijk makkelijk onderdelen voor te krijgen en ook nog een wagentje dat lekker rijdt. En omdat het een oude Alfa is ban ben je er zeker van dat je ook na de restauratie genoeg tijd met elkaar doorbrengt in de garage en zorg je er ook nog eens voor dat, mocht hij het nog niet zijn, je zoon een voorliefde voor Alfa erin krijgt gestampt.

    Login om te reageren
  4. Donstil zegt

    11 oktober 2015 om 13:55

    Oké wie maakt de Jetcars grap even dan hebben we dat ook maar gehad.

    Login om te reageren
  5. wheelerdealer zegt

    11 oktober 2015 om 14:02

    @michall.

    Haha! Aint got the skills and or the cash to do this car right.

    Login om te reageren
  6. ritchie zegt

    11 oktober 2015 om 14:05

    Neeh teveel moeite

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    11 oktober 2015 om 14:25

    Dan moet de vraagprijs aardig omhoog gegaan zijn 1/2 jaar terug kocht je een goede voor 2ton.

    Login om te reageren
  8. m-tfsi zegt

    11 oktober 2015 om 14:32

    Zou dit dat ding van taxtherich zijn?
    Of er zijn er veel in deze kleur geleverd? Zelf nog nooit eerder gezien in deze kleur behalve in het TTR filmpje

    Login om te reageren
  9. terazino zegt

    11 oktober 2015 om 14:56

    Prachtige wagen. Heb in de jaren 90 een XJ220 in het echt mogen aanschouwen bij Caspers Jaguar in Groningen. Flink grote wagen ook. Heb er volgens mij een uur omheen gelopen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      11 oktober 2015 om 17:22

      @terazino: dan heb je nog behoorlijk de gang erin gehouden, om binnen een uur om een XJ220 te lopen: die dingen zijn inderdaad erg groot!

      Login om te reageren
  10. kilum zegt

    11 oktober 2015 om 15:48

    als het echt alleen plaatwerk schade is valt het nog mee. Maar ik vermoed dat er wel wat meer aan de hand is.

    Login om te reageren
  11. rs6issnel zegt

    11 oktober 2015 om 15:53

    Aint nobody got time for that.

    Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    11 oktober 2015 om 16:21

    Het geen verkeerde investering zijn. Hij gaat in de toekomst flink meer waard worden.

    Login om te reageren
  13. larsyboy1997 zegt

    11 oktober 2015 om 17:07

    Nooit van m’n leven een XJ220. Elk jaar terug naar de fabriek en alles wordt vervangen, of je er nou mee rijdt of niet

    Login om te reageren
  14. MaartenD zegt

    11 oktober 2015 om 17:51

    Arno Heirath uit Zeewolde heeft er een te koop staan voor 550k dus je kan wel zeggen dat deze Jaguar flink in prijs is gestegen. Heeft een flinke tijd een 220 te koop gestaan bij een Jaguar dealer in NL maar die leek haast onverkoopbaar.. Nu kan je er blijkbaar 550k voor vragen…

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      11 oktober 2015 om 19:52

      @maarten020: Mijn volvo s60 uit 2003 staat ook te koop voor 190K… Dus je kan wel zeggen dat deze volvo behoorlijk in prijs is gestegen! Wat ik bedoel te zeggen is, vragen is iets anders dan het er ook voor krijgen.

      Login om te reageren
  15. MaartenD zegt

    11 oktober 2015 om 18:01

    En er staan er ook eentje voor 368k te koop bij Houtkamp in Oudekerk a/d Amstel
    http://www.houtkamp.nl/

    Login om te reageren
    • damrakker zegt

      11 oktober 2015 om 18:20

      @maarten020: meenemen, Mweeeehh

      Login om te reageren
  16. tmenges zegt

    11 oktober 2015 om 20:06

    Nooit een mooie auto gevonden dit! totaal geen verhoudingen, een overhang voor en achter waar de gemiddelde shovelmachinist jaloers op wordt, velgen die eruit zien als wieldoppen , een opgeboorde rover 6-cilinder, spiegels van een citroen cx, snap serieus niet waarom dit lelijke ding zoveel waard zou moeten zijn.

    Login om te reageren
  17. mrB zegt

    11 oktober 2015 om 23:10

    Ik zou er een interpretatie van de xk75 concept, of hoe die ook alweer heet van maken. Dan ben je de enige op aarde die een echte in privé bezit heeft.

    Btw, ik heb de xj220 altijd erg gaaf gevonden. Ik ben het dan ook volledig eens met @gtwillem dat het met iconisch is dan een f40.

    Login om te reageren
  18. Tonnie zegt

    12 oktober 2015 om 01:35

    Als ik ooit t geld zou hebben, zou ik een puntgaaf exemplaar in dit blauw of in het groen willen!

    Login om te reageren
  19. futse zegt

    12 oktober 2015 om 09:24

    @mrB : Ik zou er een interpretatie van de xk75 concept, of hoe die ook alweer heet van maken. Dan ben je de enige op aarde die een echte in privé bezit heeft.

    Interpretatie? Echte? Hmmmm

    Login om te reageren
  20. vondudenstein zegt

    13 oktober 2015 om 12:33

    XJ220. Zeker een van de mooiste hypercars uit die tijd. Zeker als je die bak recht of schuin van voren ziet. Wat een monster! Van de zijkant vind ik hem iets minder. Maar elke keer weer als ik denk aan die intro van Need For Speed 2 wordt ik weer gek op dat ding. Toen der tijd had je nog geen Youtube waar je even 20 filmpjes kon aanslingeren om zo’n auto rijdend te zien. Wonend in de omgeving van Arnhem, reden we regelmatig langs de dealer daar waar die zilveren raket in de hoek stond. Magisch man.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North