Dieselgate: 3.600.000 1.6 TDI’s Europa krijgen hardwarefix

Auteur: , 55 Reacties

Alleen een softwareupdate is niet genoeg voor de frauduleuze dieselmotoren in Volkswagens, Audi's, Skoda's en Seats.

1.6 TDI

Volkswagen moet 3,6 miljoen auto’s met een EA189 1.6 TDI voorzien van andere software én hardware in Europa. De 2.0 TDI heeft in Europa alleen een software-upgrade nodig, maar in Amerika moet ook de hardware worden aangepast, kondigde de Amerikaanse CEO eerder aan. Het is nog niet duidelijk wat er met de EA-189 1.2 TDI motoren moet gaan gebeuren. Of er dus ook hardwareaanpassingen gedaan moeten worden bij de 1.2 is nog niet duidelijk.

De recalls beginnen in januari en Volkswagen hoopt eind 2016 alle auto’s te kunnen hebben aangepast. In totaal zijn er in Europa ongeveer 8 miljoen auto’s verkocht met een EA-189 dieselmotor die moet worden teruggeroepen.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



55 reacties

Top, hoe autoblog met dit nieuws bezig is! Goed omschreven en soms met een leuke knipoog! Ga zo door!
VW, Audi, Seat en Skoda hebben inmiddels VIN-cleckers online voor NL, dus eigenaren tasten niet meer in het duister. Overigens is het verhaal complexer dan ik dacht, niet alle Euro5-motoren hebben de software. Het gaat om de modellen die door MQB zijn vervangen, Octavia 2, golf 6 enzovoort. Alleen de Yeti, Tiguan en Beetle zijn nog niet door MQB vervangen.
Lijkt me toch bijna onmogelijk om bijvoorbeeld nog een adBlue systeem toe te voegen… Tenzij ze al een soortgelijk systeem hadden ontworpen maar gezien de kostenbesparing de andere ‘oplossing’ gekozen hebben.
1.6 tdi, daar hebben we nogal wat van in Nederland. Ben wel benieuwd hoeveel er in Nederland terug moeten en wat deze aanpassing in praktijk voor de eigenaren gaat betekenen.
Dat wordt dan een kostbare geschiedenis voor vag…. ombouw met hardware zal niet zonder meer problematisch verlopen lijkt me.
Tenminste is dieselgate spannender dan lewis hamilton zien rijden
Ben benieuwd in hoeverre dit verplicht is. Als in; “mag je je auto nog verkopen als ‘ie niet is aangepast?” Of slepen ze je voor het gerecht als je je gebakje niet komt brengen?
@e39540itouring: Waarom zouden ze dat in godsnaam doen? Als jij een product koopt is dat product (je raadt het heel misschien al) van jou! Je mag er mee doen wat je wilt, op eigen terrein natuurlijk. Het ergste wat hypothetisch zou kunnen gebeuren is dat de RDW je niet meer op de openbare weg toelaat door je kentekenbewijs ongeldig te verklaren.
@FelixF: wat jij hypothetisch schetst is toch precies mijn vraag? :-) kan en mag de rdw dat?
@e39540itouring: Als je auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet ja. Dan word je bij de eerstvolgende APK afgekeurd.
@oxymoron: niet helemaal waar. Ja, ze gaan binnenkort (volgens mij 2016) wel controleren op emissie en roetfilters, maar nee ze gaan niet de hele auto nalopen op typegoedkeuring. Als jij bijvoorbeeld een E46 320i swapt naar 330i, zie je dat niet in één oogopslag. Daar zullen ze verder ook niet naar kijken. Pas bij een algemene controle waar ze dit soort dingen expliciet gaan controleren, gaan ze je pakken. Maar hoe ziet de RDW bij zo’n controle of jij aan emissie voldoet? Die controleren ze daar niet
@jzaero: Ze houden bij de RDW wel bij of er een terug roepactie is geweest en of de auto al terug geweest is. Dus op die manier zouden ze er wel wat van kunnen zeggen.
@ronnys: Correct, dat is inderdaad wel zo.
Hoe gaat dit aflopen voor VW in Nederland? Veel VW’s zijn hier in NL dankzij hun lage uitstoot opgave. Dat is de reden waarom ze o.a. een lage bijtelling genoten, of dat er niet of nauwelijks wegenbelasting voor over betaald hoefde te worden. De overheid heeft jarenlang die dingen jarenlang financieel ontzien. Nu blijkt dat dit op basis is van manipulatieve software is, kan ik mij indenken dat de staat hier wel wat van terug zou willen. Ik weet niet hoe dit juridisch in zijn werk gaat, maar ik begrijpen dat dit nog een staartje krijgt. Zelfde geldt voor fleetowners.
@gtwillem:

Eersteklas flessentrekkerij heet dat juridisch en eerlijk gezegd voel ik me ook genomen, ik betaal het volle pond voor mijn JTDm Alfa, een VW rijder dus niet, maar ja, deze regering heeft ballen van wattenbollen.

Me had als overheid het lease contract met PON opengebroken voor de nationale politiewagens en een schadeclaim neergelegd, zodat de leaseprijs bijna nihil is.

Ik heb de indruk dat er veel partijen zijn met kilo’s boter op hun hoofd !
@desjonnies: Deze fraude heeft vooral invloed op de stikstof-uitstoot. Dit heeft geen invloed op de bepaling van de bijtelling of wegenbelasting.
@melkkoe: Die uitstoot is juist bepalend voor de bijtelling en wegenbelasting tenminste wegenbelasting nu niet meer. Plus de hoogte van de bpm.
@clarkson: Stikstofoxide (NOx) is niet hetzelfde als koolstofdioxide (CO2). Ons bijtellings- en BPM-systeem is enkel op het laatste gebaseerd, hoe krom dat ook mag zijn.
@metalmike:
Klopt, maar deze week stond er een flimpie op AJ waarin te zien was dat het verbruik ook beïnvloed wordt door de sjoemelsoftware.
10% meer verbruik zorgt ervoor dat ze never aan hun Co2 uitstoot voor de respectievelijke bijtellingsklassen kunnen voldoen.
Nu zie ik het niet zo’n vaart lopen waar het restitutie voor de misgelopen belastinginkomsten gaat maar voor de inruilwaarde zal het ook niet goed zijn.
@ultraleggera: één heel filmpje. Denk dat je iets meer dan één heel filmpje nodig hebt om enkele miljarden aan belasting inkomsten derving te claimen.

Maar goed: t gaat om belastingen. En als je een beetje het klappen van de zweep kent, dan weet je dat de belastingdienst wel aan z’n centen komt, mocht t niet aan de haak zijn qua typegoedkeuring VersuS verbruikscijfers.
@ultraleggera: Dat was een Amerikaans filmpje. Waar ze die software hebben uit proberen te zetten en dan weer te testen. Toen waren de resultaten ong 10% slechter.
Zover we weten hebben we nog altijd niet gelezen over iemand die resultaten kan presenteren dat deze software ook daadwerkelijk actief was tijdens Europese tests. Kan me zomaar voorstellen dat velen daarmee bezig zijn dus als men iets vindt, dan krijgen we het zeker te lezen. Tot dusver hebben we alleen een artikel van de SüdDeutsche Zeitung die dat claimt op basis van statements.
Niemand die t zal verrassen dat als het blijkt dat de 189’s software hebben die de EU tests kan herkennen en op basis daarvan een andere engine mode inschakelen: maar we hebben t bewijs niet.
Zolang je dat bewijs niet hebt, heb je ook geen rechtzaak.
@metalmike: BPM zelf is al krom. Maar de nox heeft zeker invloed hier op.
@melkkoe: de NOx uitstoot hangt zéér nauw samen met de CO2 uitstoot; NOx reduceren betekent hogere CO2 uitstoot.
@406_v6: nope. Hoeft totaal biet gekoppeld te zijn. Mijn super onzuinige cv-ketel kan een nihil aantal ppb’s NOx uitstoten. Of andersom. Super zuinig zijn maar mega NOx uitstoot.
Let op: kan. Hoeft niet. Zonder EGR klep gaat de NOx hoog zijn en de CO2 wellicht juist hoog. Wie zal t zeggen wat die software deed?
@406_v6: Het is denk ik eerder andersom. NOx komt door hoge temperaturen. NOx reduceren betekend lagere temperaturen aanhouden in de verbrandingskamer. Om dit te bereiken moet je minder diesel inspuiten. Hierdoor heb je minder vermogen maar ook een lagere CO2 uitstoot.
@gtwillem: ‘nauwelijks’ is een groot woord he; maar goed, je hebt het inderdaad over ‘mogelijk onterecht 14% of 20%’. Was van de week in het nieuws dat VW met de overheid heeft afgesproken dat dit geen financiële consequenties voor de bijtelling van bestaande leasers zal hebben. Of VW de overheid compensatie betaald is verder onbekend; maar voor burgers is de schade qua restwaarde moeilijk in te schatten totdat de consequenties van de aanpassingen/callback exact bekend zijn …
@gtwillem: Op basis van Nederlands recht kan VW worden aangesproken op basis van bedrog (art. 3:44 BW). Dwaling zou mogelijk ook nog kunnen, indien het niet lukt om de opzet te bewijzen (art. 6:228 BW).
Ook zouden vorderingen op grond van oneerlijke handelspraktijken (specifiek misleidende handelspraktijken) ex art. 6:193c BW kunnen worden ingesteld door de overheid of bijvoorbeeld de Autoriteit Consument & Markt.
Mogelijk zou een vordering op grond van onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW ook nog lukken. Dat kan op grond van een inbreuk op een recht, een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht en een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt. Alle drie de vereisten kunnen in aanmerking komen.
@gtwillem:
Die bijtellingregel gaat over co2, niet over nox, echter door aanpassing zal het verbruik en co2 uitsoot ws wel stijgen.
Gaat aardig in de miljarden lopen dan. (Aanpassing zal toch minstens een paar honderd euri per auto bedragen?) en dan is het alleen nog maar Europa… Oeioei
Wordt leuk met inruilen over een paar jaar. Restwaarde zal wel een aardige klap krijgen. Ook een rechtzaakje daar over?
Waarom? Is het dashboard ineens lelijk? Zitten de stoelen slecht? Alle andere redenen om voor die auto te kiezen zijn die ineens ook weg?
@galverink: Als je het heel rationeel bekijkt heb je gelijk…

Alleen zijn autokopers vreemde wezens. Ze kopen een auto niet alleen op basis van tastbare eigenschappen, maar laten hun keuze ook afhangen van minder tastbare zaken, zoals kwaliteit en betrouwbaarheid. En laat dat laatste nu nét één van de kernwaarden zijn van Volkswagen en ook een belangrijke reden waarom hele volksstammen dat merk rijden en waarom een Volkswagen op de tweedehands markt zo geliefd is.

Je zou op dit moment maar je Volkswagen TDI willen inruilen. Of er net voor de affaire er een gekocht hebben van je zuurverdiende centen.
@moveyourmind: Aan de andere kant, als je heel rationeel naar de auto kijkt had je nooit een VAG gekocht. Ze zijn gewoon lang niet zo betrouwbaar als het imago doet voorkomen.
En als je net een VAG hebt gekocht is er ook nog niets aan de hand, want dan is het een goed gebruikte en deze dieselgate heeft geen invloed op de betrouwbaarheid. Dus extra kosten heb je er niet aan en als je er nog eens 4 jaar in rijd maakt het voor de inruil ook niet meer zo veel uit.
@ronnys: Haha, dat eerste is waar. Voor wat betreft de inruilwaarde voor kersverse eigenaren zal het ook nog wel loslopen.

Blij dat ik auto’s heel impulsief koop en het verstand het altijd verliest van de kinderlijke gevoelens die in mij opkomen als ik een auto heel graag wil hebben, het liefst auto’s uit het rariteitenkabinet van de automobielindustrie die bijna niemand heeft en wil hebben. Merken als Volkswagen, Audi en andere populaire merken zijn dus sowieso niet aan mij besteed.
Misschien begrijp ik het niet goed maar ik heb ergens de indruk dat de Nederlandse belastingdienst en dus ook de belastingbetaler, geld zijn misgelopen door Volkswagen. Mocht dat zo zijn dan heeft Volkswagen dus feitelijk geld van ons gestolen. In dat geval zou de Nederlandse staat dat geld dan ook terug moeten vorderen. Kan iemand mij vertellen of het klopt wat ik denk?
@meridian:

Yep .. Dag 1 is er al besloten om er nix nul noppes tegen te doen ..
Gedogen dus ..
Ten eerste om dat de NL overheid het niet kan / durft / wil ..
Ten tweede omdat de beerput dan opengaat betreffende overheids aanbestedingen ..

Klassiek stukje NL corruptie politiek dus ..
@lincoln:
Heb je ook nog iets anders te melden dan steeds hetzelfde riedeltje herhalen dat eu zo verrot is bla bla bla?
@super: Jij denkt dus serieus dat de eu in nederland ligt???
@meridian: Eerst maar even afwachten hoe ze het gaan oplossen en wat de consequenties daarvan zijn voor prestaties en uitstoot. Lijkt me iets verstandiger dan meteen weer in de slachtofferrol te schieten…
Noemen ze dat nou klantenbinding bij VAG?
Iemand een idee hoe veel koppel / pk je overhoudt?
@enricoleerdam: is dat interessant dan? 😂
@enricoleerdam
Beeldend uitgedrukt: je prestaties nemen af en je verbruik gaat omhoog alsof je er een onzichtbare passagier bij hebt. In de praktijk niet de moeite waard.
Toch lullig voor de eigenaren…
iemand een idee, wat die hardware dan inhoudt? grotere turbo misschien?
@TDI-goeroe: wat dacht je van een adblue tank(je) met bijbehorende attributen (injector voor de NOx cat, evt de NOx cat zelf en dat soort dingen).
@406_v6: Zouden ze echt zo ver gaan? Mijn gedacht komen ze er ook door meer EGR en de voorinspuiting later te zetten. maar dat heeft wel een serieuze invloed op de prestaties…
Ik kom dit al bij andere merken tegen. Bij EU6 kom ik waardes van 1.5 tot 1° voorinspuiting tegen!
@phdg: waarschijnlijk wel, ze willen (en kunnen) nu waarschijnlijk niets anders meer willen ze nog een beetje geloofwaardig overkomen.
@406_v6: Om dat met Adblue op te lossen heb je flink wat Adblue nodig. Dat wordt dan om de keer als je diesel tankt ook Adblue bijvullen.
Mijn 1.6 tdi greenline octavia hoeft niet terug wat mij wel verbaasde ( volgens de checker). Je zou denken dat de eco modellen het meeste gesjoemel onder de kap zou hebben.
@antoonniels: Aan de andere kant, een boel van die eco rommel is al zover geknepen dat er bijna geen vermogen meer inzit en dus ook een veel lagere verbrandingstemperatuur heeft. Hierdoor onstaat er ook veel minder NOx.
Mogelijk worden een deel van de overige 1.6 ook zo geknepen….
Als eigenaar zou ik geen gehoor geven aan deze recall, je motor gaat er niet bepaald op vooruit met zo’n downgrade.
Ook de 1.2 tdi valt er tussen heb het na geken ik heb chassis nummer ingevoerd daar stond er in dat ik ook terug geroepen word maar wanneer Nog niet bekend

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).