• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dieselgate: 3.600.000 1.6 TDI’s Europa krijgen hardwarefix

Auteur: CasperH, gepost 11 oktober 2015 om 14:24 – 55 Reacties

1.6 TDI


Alleen een softwareupdate is niet genoeg voor de frauduleuze dieselmotoren in Volkswagens, Audi’s, Skoda’s en Seats.

Volkswagen moet 3,6 miljoen auto’s met een EA189 1.6 TDI voorzien van andere software én hardware in Europa. De 2.0 TDI heeft in Europa alleen een software-upgrade nodig, maar in Amerika moet ook de hardware worden aangepast, kondigde de Amerikaanse CEO eerder aan. Het is nog niet duidelijk wat er met de EA-189 1.2 TDI motoren moet gaan gebeuren. Of er dus ook hardwareaanpassingen gedaan moeten worden bij de 1.2 is nog niet duidelijk.

De recalls beginnen in januari en Volkswagen hoopt eind 2016 alle auto’s te kunnen hebben aangepast. In totaal zijn er in Europa ongeveer 8 miljoen auto’s verkocht met een EA-189 dieselmotor die moet worden teruggeroepen.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.

Ook interessant!

  • betrouwbare Volkswagen Nivus
    Betrouwbare Volkswagen Nivus naar Europa!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, fraude, tdi, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Twee ton voor een spannend projectje, waarom ook niet?
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Rusland 2015 [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    11 oktober 2015 om 14:32

    Top, hoe autoblog met dit nieuws bezig is! Goed omschreven en soms met een leuke knipoog! Ga zo door!

    Login om te reageren
  2. knipperlichtje zegt

    11 oktober 2015 om 14:37

    VW, Audi, Seat en Skoda hebben inmiddels VIN-cleckers online voor NL, dus eigenaren tasten niet meer in het duister. Overigens is het verhaal complexer dan ik dacht, niet alle Euro5-motoren hebben de software. Het gaat om de modellen die door MQB zijn vervangen, Octavia 2, golf 6 enzovoort. Alleen de Yeti, Tiguan en Beetle zijn nog niet door MQB vervangen.

    Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    11 oktober 2015 om 14:40

    Lijkt me toch bijna onmogelijk om bijvoorbeeld nog een adBlue systeem toe te voegen… Tenzij ze al een soortgelijk systeem hadden ontworpen maar gezien de kostenbesparing de andere ‘oplossing’ gekozen hebben.

    Login om te reageren
  4. yupyup zegt

    11 oktober 2015 om 14:45

    1.6 tdi, daar hebben we nogal wat van in Nederland. Ben wel benieuwd hoeveel er in Nederland terug moeten en wat deze aanpassing in praktijk voor de eigenaren gaat betekenen.

    Login om te reageren
  5. 406_v6 zegt

    11 oktober 2015 om 14:45

    Dat wordt dan een kostbare geschiedenis voor vag…. ombouw met hardware zal niet zonder meer problematisch verlopen lijkt me.

    Login om te reageren
  6. uncivilsum zegt

    11 oktober 2015 om 14:47

    Tenminste is dieselgate spannender dan lewis hamilton zien rijden

    Login om te reageren
  7. e39540itouring zegt

    11 oktober 2015 om 14:49

    Ben benieuwd in hoeverre dit verplicht is. Als in; “mag je je auto nog verkopen als ‘ie niet is aangepast?” Of slepen ze je voor het gerecht als je je gebakje niet komt brengen?

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      11 oktober 2015 om 15:31

      @e39540itouring: Waarom zouden ze dat in godsnaam doen? Als jij een product koopt is dat product (je raadt het heel misschien al) van jou! Je mag er mee doen wat je wilt, op eigen terrein natuurlijk. Het ergste wat hypothetisch zou kunnen gebeuren is dat de RDW je niet meer op de openbare weg toelaat door je kentekenbewijs ongeldig te verklaren.

      Login om te reageren
      • e39540itouring zegt

        11 oktober 2015 om 17:52

        @FelixF: wat jij hypothetisch schetst is toch precies mijn vraag? :-) kan en mag de rdw dat?

        Login om te reageren
        • oxymoron zegt

          11 oktober 2015 om 19:43

          @e39540itouring: Als je auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet ja. Dan word je bij de eerstvolgende APK afgekeurd.

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            12 oktober 2015 om 00:11

            @oxymoron: niet helemaal waar. Ja, ze gaan binnenkort (volgens mij 2016) wel controleren op emissie en roetfilters, maar nee ze gaan niet de hele auto nalopen op typegoedkeuring. Als jij bijvoorbeeld een E46 320i swapt naar 330i, zie je dat niet in één oogopslag. Daar zullen ze verder ook niet naar kijken. Pas bij een algemene controle waar ze dit soort dingen expliciet gaan controleren, gaan ze je pakken. Maar hoe ziet de RDW bij zo’n controle of jij aan emissie voldoet? Die controleren ze daar niet

            Login om te reageren
            • ronnys zegt

              12 oktober 2015 om 09:54

              @jzaero: Ze houden bij de RDW wel bij of er een terug roepactie is geweest en of de auto al terug geweest is. Dus op die manier zouden ze er wel wat van kunnen zeggen.

              Login om te reageren
              • jzaero zegt

                12 oktober 2015 om 09:57

                @ronnys: Correct, dat is inderdaad wel zo.

  8. gtwillem zegt

    11 oktober 2015 om 14:51

    Hoe gaat dit aflopen voor VW in Nederland? Veel VW’s zijn hier in NL dankzij hun lage uitstoot opgave. Dat is de reden waarom ze o.a. een lage bijtelling genoten, of dat er niet of nauwelijks wegenbelasting voor over betaald hoefde te worden. De overheid heeft jarenlang die dingen jarenlang financieel ontzien. Nu blijkt dat dit op basis is van manipulatieve software is, kan ik mij indenken dat de staat hier wel wat van terug zou willen. Ik weet niet hoe dit juridisch in zijn werk gaat, maar ik begrijpen dat dit nog een staartje krijgt. Zelfde geldt voor fleetowners.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 oktober 2015 om 15:05

      @gtwillem:

      Eersteklas flessentrekkerij heet dat juridisch en eerlijk gezegd voel ik me ook genomen, ik betaal het volle pond voor mijn JTDm Alfa, een VW rijder dus niet, maar ja, deze regering heeft ballen van wattenbollen.

      Me had als overheid het lease contract met PON opengebroken voor de nationale politiewagens en een schadeclaim neergelegd, zodat de leaseprijs bijna nihil is.

      Ik heb de indruk dat er veel partijen zijn met kilo’s boter op hun hoofd !

      Login om te reageren
      • melkkoe zegt

        11 oktober 2015 om 16:18

        @desjonnies: Deze fraude heeft vooral invloed op de stikstof-uitstoot. Dit heeft geen invloed op de bepaling van de bijtelling of wegenbelasting.

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          11 oktober 2015 om 16:27

          @melkkoe: Die uitstoot is juist bepalend voor de bijtelling en wegenbelasting tenminste wegenbelasting nu niet meer. Plus de hoogte van de bpm.

          Login om te reageren
          • metalmike zegt

            11 oktober 2015 om 16:35

            @clarkson: Stikstofoxide (NOx) is niet hetzelfde als koolstofdioxide (CO2). Ons bijtellings- en BPM-systeem is enkel op het laatste gebaseerd, hoe krom dat ook mag zijn.

            Login om te reageren
            • ultraleggera zegt

              11 oktober 2015 om 16:46

              @metalmike:
              Klopt, maar deze week stond er een flimpie op AJ waarin te zien was dat het verbruik ook beïnvloed wordt door de sjoemelsoftware.
              10% meer verbruik zorgt ervoor dat ze never aan hun Co2 uitstoot voor de respectievelijke bijtellingsklassen kunnen voldoen.
              Nu zie ik het niet zo’n vaart lopen waar het restitutie voor de misgelopen belastinginkomsten gaat maar voor de inruilwaarde zal het ook niet goed zijn.

              Login om te reageren
              • postzegel zegt

                11 oktober 2015 om 19:52

                @ultraleggera: één heel filmpje. Denk dat je iets meer dan één heel filmpje nodig hebt om enkele miljarden aan belasting inkomsten derving te claimen.

                Maar goed: t gaat om belastingen. En als je een beetje het klappen van de zweep kent, dan weet je dat de belastingdienst wel aan z’n centen komt, mocht t niet aan de haak zijn qua typegoedkeuring VersuS verbruikscijfers.

              • gregorius zegt

                12 oktober 2015 om 08:48

                @ultraleggera: Dat was een Amerikaans filmpje. Waar ze die software hebben uit proberen te zetten en dan weer te testen. Toen waren de resultaten ong 10% slechter.
                Zover we weten hebben we nog altijd niet gelezen over iemand die resultaten kan presenteren dat deze software ook daadwerkelijk actief was tijdens Europese tests. Kan me zomaar voorstellen dat velen daarmee bezig zijn dus als men iets vindt, dan krijgen we het zeker te lezen. Tot dusver hebben we alleen een artikel van de SüdDeutsche Zeitung die dat claimt op basis van statements.
                Niemand die t zal verrassen dat als het blijkt dat de 189’s software hebben die de EU tests kan herkennen en op basis daarvan een andere engine mode inschakelen: maar we hebben t bewijs niet.
                Zolang je dat bewijs niet hebt, heb je ook geen rechtzaak.

            • clarkson zegt

              11 oktober 2015 om 18:25

              @metalmike: BPM zelf is al krom. Maar de nox heeft zeker invloed hier op.

              Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          11 oktober 2015 om 17:56

          @melkkoe: de NOx uitstoot hangt zéér nauw samen met de CO2 uitstoot; NOx reduceren betekent hogere CO2 uitstoot.

          Login om te reageren
          • postzegel zegt

            11 oktober 2015 om 19:55

            @406_v6: nope. Hoeft totaal biet gekoppeld te zijn. Mijn super onzuinige cv-ketel kan een nihil aantal ppb’s NOx uitstoten. Of andersom. Super zuinig zijn maar mega NOx uitstoot.
            Let op: kan. Hoeft niet. Zonder EGR klep gaat de NOx hoog zijn en de CO2 wellicht juist hoog. Wie zal t zeggen wat die software deed?

            Login om te reageren
          • ronnys zegt

            12 oktober 2015 om 09:57

            @406_v6: Het is denk ik eerder andersom. NOx komt door hoge temperaturen. NOx reduceren betekend lagere temperaturen aanhouden in de verbrandingskamer. Om dit te bereiken moet je minder diesel inspuiten. Hierdoor heb je minder vermogen maar ook een lagere CO2 uitstoot.

            Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 oktober 2015 om 15:11

      @gtwillem: ‘nauwelijks’ is een groot woord he; maar goed, je hebt het inderdaad over ‘mogelijk onterecht 14% of 20%’. Was van de week in het nieuws dat VW met de overheid heeft afgesproken dat dit geen financiële consequenties voor de bijtelling van bestaande leasers zal hebben. Of VW de overheid compensatie betaald is verder onbekend; maar voor burgers is de schade qua restwaarde moeilijk in te schatten totdat de consequenties van de aanpassingen/callback exact bekend zijn …

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 oktober 2015 om 15:12

      @gtwillem: Op basis van Nederlands recht kan VW worden aangesproken op basis van bedrog (art. 3:44 BW). Dwaling zou mogelijk ook nog kunnen, indien het niet lukt om de opzet te bewijzen (art. 6:228 BW).
      Ook zouden vorderingen op grond van oneerlijke handelspraktijken (specifiek misleidende handelspraktijken) ex art. 6:193c BW kunnen worden ingesteld door de overheid of bijvoorbeeld de Autoriteit Consument & Markt.
      Mogelijk zou een vordering op grond van onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW ook nog lukken. Dat kan op grond van een inbreuk op een recht, een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht en een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt. Alle drie de vereisten kunnen in aanmerking komen.

      Login om te reageren
    • super zegt

      11 oktober 2015 om 16:27

      @gtwillem:
      Die bijtellingregel gaat over co2, niet over nox, echter door aanpassing zal het verbruik en co2 uitsoot ws wel stijgen.

      Login om te reageren
  9. e39540itouring zegt

    11 oktober 2015 om 14:52

    Gaat aardig in de miljarden lopen dan. (Aanpassing zal toch minstens een paar honderd euri per auto bedragen?) en dan is het alleen nog maar Europa… Oeioei

    Login om te reageren
  10. stfu zegt

    11 oktober 2015 om 15:05

    Wordt leuk met inruilen over een paar jaar. Restwaarde zal wel een aardige klap krijgen. Ook een rechtzaakje daar over?

    Login om te reageren
  11. galverink zegt

    11 oktober 2015 om 15:09

    Waarom? Is het dashboard ineens lelijk? Zitten de stoelen slecht? Alle andere redenen om voor die auto te kiezen zijn die ineens ook weg?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      11 oktober 2015 om 20:04

      @galverink: Als je het heel rationeel bekijkt heb je gelijk…

      Alleen zijn autokopers vreemde wezens. Ze kopen een auto niet alleen op basis van tastbare eigenschappen, maar laten hun keuze ook afhangen van minder tastbare zaken, zoals kwaliteit en betrouwbaarheid. En laat dat laatste nu nét één van de kernwaarden zijn van Volkswagen en ook een belangrijke reden waarom hele volksstammen dat merk rijden en waarom een Volkswagen op de tweedehands markt zo geliefd is.

      Je zou op dit moment maar je Volkswagen TDI willen inruilen. Of er net voor de affaire er een gekocht hebben van je zuurverdiende centen.

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        12 oktober 2015 om 10:30

        @moveyourmind: Aan de andere kant, als je heel rationeel naar de auto kijkt had je nooit een VAG gekocht. Ze zijn gewoon lang niet zo betrouwbaar als het imago doet voorkomen.
        En als je net een VAG hebt gekocht is er ook nog niets aan de hand, want dan is het een goed gebruikte en deze dieselgate heeft geen invloed op de betrouwbaarheid. Dus extra kosten heb je er niet aan en als je er nog eens 4 jaar in rijd maakt het voor de inruil ook niet meer zo veel uit.

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          12 oktober 2015 om 19:25

          @ronnys: Haha, dat eerste is waar. Voor wat betreft de inruilwaarde voor kersverse eigenaren zal het ook nog wel loslopen.

          Blij dat ik auto’s heel impulsief koop en het verstand het altijd verliest van de kinderlijke gevoelens die in mij opkomen als ik een auto heel graag wil hebben, het liefst auto’s uit het rariteitenkabinet van de automobielindustrie die bijna niemand heeft en wil hebben. Merken als Volkswagen, Audi en andere populaire merken zijn dus sowieso niet aan mij besteed.

          Login om te reageren
  12. meridian zegt

    11 oktober 2015 om 15:13

    Misschien begrijp ik het niet goed maar ik heb ergens de indruk dat de Nederlandse belastingdienst en dus ook de belastingbetaler, geld zijn misgelopen door Volkswagen. Mocht dat zo zijn dan heeft Volkswagen dus feitelijk geld van ons gestolen. In dat geval zou de Nederlandse staat dat geld dan ook terug moeten vorderen. Kan iemand mij vertellen of het klopt wat ik denk?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 oktober 2015 om 15:19

      @meridian:

      Yep .. Dag 1 is er al besloten om er nix nul noppes tegen te doen ..
      Gedogen dus ..
      Ten eerste om dat de NL overheid het niet kan / durft / wil ..
      Ten tweede omdat de beerput dan opengaat betreffende overheids aanbestedingen ..

      Klassiek stukje NL corruptie politiek dus ..

      Login om te reageren
      • super zegt

        11 oktober 2015 om 16:28

        @lincoln:
        Heb je ook nog iets anders te melden dan steeds hetzelfde riedeltje herhalen dat eu zo verrot is bla bla bla?

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          11 oktober 2015 om 21:40

          @super: Jij denkt dus serieus dat de eu in nederland ligt???

          Login om te reageren
    • FelixF zegt

      11 oktober 2015 om 15:34

      @meridian: Eerst maar even afwachten hoe ze het gaan oplossen en wat de consequenties daarvan zijn voor prestaties en uitstoot. Lijkt me iets verstandiger dan meteen weer in de slachtofferrol te schieten…

      Login om te reageren
  13. norge zegt

    11 oktober 2015 om 15:13

    Noemen ze dat nou klantenbinding bij VAG?

    Login om te reageren
  14. enricoleerdam zegt

    11 oktober 2015 om 15:18

    Iemand een idee hoe veel koppel / pk je overhoudt?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 oktober 2015 om 17:57

      @enricoleerdam: is dat interessant dan? ?

      Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      11 oktober 2015 om 19:54

      @enricoleerdam
      Beeldend uitgedrukt: je prestaties nemen af en je verbruik gaat omhoog alsof je er een onzichtbare passagier bij hebt. In de praktijk niet de moeite waard.

      Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    11 oktober 2015 om 15:20

    Toch lullig voor de eigenaren…

    Login om te reageren
  16. TDI-goeroe zegt

    11 oktober 2015 om 16:16

    iemand een idee, wat die hardware dan inhoudt? grotere turbo misschien?

    Login om te reageren
    • ultraleggera zegt

      11 oktober 2015 om 17:16

      @TDI-goeroe:
      http://www.mtb-blog.nl/wp-content/uploads/Crankstel-schematisch.jpg
      Naar ik me heb laten vertellen gaat dit het worden.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        11 oktober 2015 om 19:32

        @ultraleggera: Hahaha, geniaal!!

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 oktober 2015 om 18:01

      @TDI-goeroe: wat dacht je van een adblue tank(je) met bijbehorende attributen (injector voor de NOx cat, evt de NOx cat zelf en dat soort dingen).

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        11 oktober 2015 om 19:22

        @406_v6: Zouden ze echt zo ver gaan? Mijn gedacht komen ze er ook door meer EGR en de voorinspuiting later te zetten. maar dat heeft wel een serieuze invloed op de prestaties…
        Ik kom dit al bij andere merken tegen. Bij EU6 kom ik waardes van 1.5 tot 1° voorinspuiting tegen!

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          11 oktober 2015 om 20:21

          @phdg: waarschijnlijk wel, ze willen (en kunnen) nu waarschijnlijk niets anders meer willen ze nog een beetje geloofwaardig overkomen.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 oktober 2015 om 09:12

        @406_v6: Om dat met Adblue op te lossen heb je flink wat Adblue nodig. Dat wordt dan om de keer als je diesel tankt ook Adblue bijvullen.

        Login om te reageren
  17. antoonniels zegt

    11 oktober 2015 om 16:27

    Mijn 1.6 tdi greenline octavia hoeft niet terug wat mij wel verbaasde ( volgens de checker). Je zou denken dat de eco modellen het meeste gesjoemel onder de kap zou hebben.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      12 oktober 2015 om 10:34

      @antoonniels: Aan de andere kant, een boel van die eco rommel is al zover geknepen dat er bijna geen vermogen meer inzit en dus ook een veel lagere verbrandingstemperatuur heeft. Hierdoor onstaat er ook veel minder NOx.
      Mogelijk worden een deel van de overige 1.6 ook zo geknepen….

      Login om te reageren
  18. Tommy2 zegt

    11 oktober 2015 om 21:18

    Als eigenaar zou ik geen gehoor geven aan deze recall, je motor gaat er niet bepaald op vooruit met zo’n downgrade.

    Login om te reageren
  19. Berkii zegt

    12 oktober 2015 om 07:30

    Ook de 1.2 tdi valt er tussen heb het na geken ik heb chassis nummer ingevoerd daar stond er in dat ik ook terug geroepen word maar wanneer Nog niet bekend

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North