• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Type-badges van AMG: snap jij het nog?

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 september 2012 om 12:43 – 64 Reacties

Mercedes AMG badge-soep


Vroeger was alles eenvoudiger: als je een 1.8 of 2.0 had, dan stond dit gewoon op je kofferdeksel. Tegenwoordig gooit downsizing roet in het eten, en weerspiegelen typenamen niet altijd meer de motorinhoud. AMG heeft nog ouderwets grote motorblokken, maar raakt desalniettemin ook verstrikt in namen en nummertjes.

De veelheid aan aanduidingen en badges leverde Mercedes’ huistuner zo veel vragen op, dat ze het nodig achtten om een stukje verduidelijking te geven. Komt ie:

We received many questions in regards to us calling our cars 63 AMG and having 6.3 lettering on the side of our cars, even though the engine displacement is only 6.2 liters.

Based on the history of AMG, the number 6.3 has played an important role (eg. 300 SEL 6.3 AMG); therefore, the “63” numerology has become a pseudo-brand designator for AMG with the majority of models wearing this on the rear of the vehicle. This is done as a model designation without correlation to potential engine displacement.

As a part of our current AMG naming strategy, vehicles will be given one of four designations on the rear of the vehicle:

65 AMG for BiTurbo V12 Powered Vehicles
63 AMG for BiTurbo V8 Powered Vehicles and Normally Aspirated 6.3 V8 Powered Vehicles
55 AMG for Normally Aspirated 5.4 V8 Powered Vehicles
SLS AMG for the SLS Coupé and Roadster

As it has been in the past and is currently, the badging on the wings (side fender) will continue to represent the engine of the vehicle. The following four designations are currently being used for series AMG’s:

V12 BITURBO
V8 BITURBO
V8 AMG
6.3

We hope that this helps to clear up any confusion and gives some insight to our current models.

Duidelijk toch? Nee, niet helemaal. Het is een stukje marketinglogica van de bovenste plank, en bovendien ook nog eens krom uitgelegd. Eerst ontkennen ze (terecht) dat er een 6,3 liter V8 in de lineup zit, om vervolgens doodleuk te spreken over Normally Aspirated 6.3 V8 Powered Vehicles.

Wat wel duidelijk is, zijn de badges op de flanken: 6.3 voor de (langzaam uitstervende) atmosferische 6,2 liter V8, V8 AMG voor de SLK55 AMG en eventuele andere modellen met de ongeblazen 5,4 liter V8, en V8 en V12 BITURBO voor de geblazen units.

Maar hoe zal het gaan als AMG, zoals de geruchten beweren, overschakelt naar een nieuwe 4 liter V8? Wat voor naam moet daar dan aangehangen worden? Dit is niet makkelijk, aangezien de 2 liter viercilinder die in de A-klasse debuteert de naam x45 AMG gaat krijgen.

En dit probleem is zeker niet exclusief voor AMG, veel andere fabrikanten lopen de laatste tijd ook flink te klooien met hun typenamen. De reden is duidelijk: een nieuwe motor met minder inhoud maar meer power een ‘lagere’ typenaam geven dan zijn voorganger achten de marketingboys als dodelijk voor het imago. En zo kan het dat bij bijvoorbeeld BMW exact dezelfde motor in het ene model x35d heet, en in het andere x40d.

Marketing, het is een kunst, maar de logica is soms ver te zoeken.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Mercedes

Vorig bericht: « Gespot: Brabus Widestar Mercedes GL op NL kenteken
Volgend bericht: Autoblog trailer: Audi S8 trio! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Yeelen zegt

    16 september 2012 om 12:52

    Zo kun je je als autokenner al snel onderscheiden van de leek met een grote mond: gewoon eens vragen wat voor motor er in een _40d/i-model van BMW ligt :)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 september 2012 om 13:13

      @Yeelen:

      autokenners weten helemaal nix over BMW ..

      Login om te reageren
  2. hollow zegt

    16 september 2012 om 12:52

    Ooit eens aan een iemand moeten uitleggen dat in een huyndai i35 niet dezelfde motor ligt als een BMW 335i. True story.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      17 september 2012 om 08:26

      @hollow: hahaha mooie vergelijking! +1 maar zit op mijn mobiel dus kan hem niet echt geven…..

      Login om te reageren
  3. themsdosnerd zegt

    16 september 2012 om 12:53

    als er 206cc achter op een auto staat heeft hij ook geen 206cc motor

    Login om te reageren
  4. exotic zegt

    16 september 2012 om 12:54

    Ik heb ooit eens aan iemand moeten uitleggen dat de Bugatti geen motorinhoud van 16L en 4 cylinders had. En dat de letters EB niet stonden voor “Extreme Bug”.

    Zucht…

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      16 september 2012 om 12:59

      @exotic: 4 liter per cilinder… Het geluid à la Bulldog?

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 september 2012 om 13:02

      @exotic: Bugatti geeft tegenwoordig trouwens in persberichten aan dat zijn motor een 7,9 is.. Sense. It makes none.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        16 september 2012 om 13:46

        @sir_smokalot: De motorinhoud heeft toch niets te maken met de 16.4 verwijzing? Dat is toch louter de W16, 4 turbo’s-verwijzing. En heeft Bugatti niet steeds met een 7.9l zitten rondlopen (soms wel afgerond door journo’s naar 8.0)? Of volg ik al helemaal niet meer?

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 september 2012 om 13:17

      @exotic:

      is het misschien zo dat je een beetje in het ooitje bent genomen ??

      of zeg ik nu iets heel doms ??

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        16 september 2012 om 13:19

        @lincoln: Nee maat, hij was helaas serieus..

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 september 2012 om 13:23

          @exotic:

          vroeg hij je ook nog een doosje bougie-vonkjes te halen ??

          Login om te reageren
          • exotic zegt

            16 september 2012 om 15:55

            @lincoln: Dat nog net niet.

            Login om te reageren
    • xilver zegt

      16 september 2012 om 13:47

      @exotic: Je hebt toch nozems rondlopen die het lef hebben om schaamteloos zoiets te zeggen…

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        16 september 2012 om 15:56

        @xilver: Ik heb vooral een hekel aan types die doen alsof ze alles weten..

        Login om te reageren
  5. MAB zegt

    16 september 2012 om 12:59

    aan het eind hebben AMG’s nog steeds de lekkerste motors en geluid.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      16 september 2012 om 13:02

      @MAB: Wie in het begin dan?

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        16 september 2012 om 13:17

        @dennisr: vul zelf maar in.

        Login om te reageren
  6. pieterveer zegt

    16 september 2012 om 13:02

    BMW deed het vroeger andersom. De 315 was een 1.6, de 316 een 1.8. Wat daar de marketinggedachte achter was weet ik niet.

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    16 september 2012 om 13:05

    Zou mijn buurman echt denken dat ik een 3.0 in mijn Hyundai heb?

    Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      16 september 2012 om 16:02

      @norge: nope, 3 pk’s

      Login om te reageren
  8. 4991 zegt

    16 september 2012 om 13:06

    4.0 V8? is er meer over bekend?

    Login om te reageren
  9. Flatfour zegt

    16 september 2012 om 13:07

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      16 september 2012 om 18:04

      @Flatfour: wat doen die 2 ladyboys op autoblog?

      Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    16 september 2012 om 13:11

    badges zijn ALTIJD gay ..
    zowel de badge-plakkers als de badge-opmerkeraars ..

    sneue bezigheid voor sneuerikken ..

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      16 september 2012 om 13:18

      @lincoln: Je kan het dus niet goed vinden met de M en AMG-versies van BMW en Mercedes.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 september 2012 om 13:22

        @xilver:

        marketing moet je minachten zoals het jouw minacht ..

        Login om te reageren
        • mightymike zegt

          16 september 2012 om 23:59

          @lincoln: wouw en dat gebruikt internet? De hele wereld is een groot marketing spektakel, of je nou je appels bij de AH bonus haalt, een nieuwe iphone 5 koopt of een oude kut franse bak koopt

          Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      16 september 2012 om 16:12

      @lincoln: @lincoln: Een M3 badge op een 318i of een AMG badge op een C 200 CDI, dat is idd gay.
      Maarrrr…als ik naar de CLK 500 van mijn buurman kijk (waar de nieuwe V8 in zit met 385 pk) en daar 200 zie staan dan moet ik daar wel om lachen. En verderop woont er iemand met een Golf V R32 zonder badges waarvan ik weet dat de auto voor EUR 14.000,- getuned is bij de VR6 Specialist en nu iets va 450 pk heeft. Kijk, zoiets vind ik wel mooi

      Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      16 september 2012 om 18:03

      @lincoln: badges zijn alleen gay als je een badge koopt en die op je een minder sterke auto plakt.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 september 2012 om 18:49

        @jordy14:

        nope .. da,s humor ..

        heb ooit een zwik Lacoste polo,s gekocht waar het logootje ondersteboven geborduurd is ..
        en ik beleef nog elke dag plezier aan die domme badge-gleurders ..

        dommer volk bestaat niet ..

        Login om te reageren
        • jordy14 zegt

          16 september 2012 om 20:20

          @lincoln: ja als jij dat humor vind,

          Login om te reageren
  11. piebepost zegt

    16 september 2012 om 13:22

    Waarom geen referentie naar vermogen of eventueel zelfs koppel?

    Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    16 september 2012 om 13:26

    Heb nooit begrepen waarom AMG niet een I voor de naam zette om aan te geven dat het een injectiemotor betrof. Kan je bijvoorbeeld met een M erachter aangeven dat het een motor betreft. En met de cijfer acht geef je aan hoeveel cilinders het is.

    Dus dan krijg je iets van:

    I AMG M8

    Zoiets bijvoorbeeld…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 september 2012 om 13:29

      @Rick-dos:

      LOL ..

      Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      16 september 2012 om 13:39

      @Rick-dos: Diesel is CDI das toch al genoeg?, de rest is benzine injectie :)

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 september 2012 om 13:58

        @tunefuldjmike: Gewoon. Om dat feit nog eens te benadrukken. ;)

        Login om te reageren
    • xilver zegt

      16 september 2012 om 13:41

      @Rick-dos: Heb je dan ooit een AMG gezien op diesel? Dan behoeft het toch geen enkele verdere verklaring.

      Waarom zou je überhaupt al duidelijk willen maken aan de omstaanders of je met diesel of benzine rijdt? Normaal weet je dit bij aankoop van een wagen en voor de leken is er nog de tankdop.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 september 2012 om 14:00

        @xilver: Waarom zou je het niet duidelijk willen maken? Je hoeft je er toch niet voor te schamen?

        Als ik hun was zou ik ook nog een parade langs de Scheveningse boulevard organiseren. En dan ook iets met trots in de naam van die parade verwerken.

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          16 september 2012 om 14:09

          @Rick-dos: Ik zeg ook niet dat je je hoeft te schamen om met diesel rond te rijden… ik vind het alleen onnuttige informatie om te delen, dan kan je net zo goed zeggen moet hoeveel deuren je rondrijdt.

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            16 september 2012 om 14:15

            @xilver: Om de hoeveelheid deuren te vermelden is idd onzin. Maar als je aangeeft dat het een injectiemotor is en 8 cilinders heeft dan zegt het toch wel wat over de geaardheid van dat ding.

            Login om te reageren
      • 4991 zegt

        16 september 2012 om 14:26

        @xilver: here you go: http://www.autoweek.nl/autonieuws/1101/eerste-amg-diesel-c-30-cdi

        Login om te reageren
    • xilver zegt

      16 september 2012 om 13:43

      @Rick-dos: Daarenboven is het lettertje ‘i’ al genoeg verkracht door marketeers… Huyndai i30, i60,… BMW i-drive en dan natuurlijk niet te vergeten iphone, ipad, i-steek-die-letter-daar-waar-de-zon-nooit-schijnt, enzovoorts.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 september 2012 om 14:13

        @xilver:

        i-gelhoofd ..
        i-zonnebankie ..
        i-fitness ding doen ..
        i-tandjes bleken ..
        i-zongfestival ..
        i-crucify ..

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          16 september 2012 om 14:24

          @lincoln: Laat ik het voor je samenvatten

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            16 september 2012 om 14:29

            @xilver:

            LOL .. good one dude ..

            ik kan je alleen wel adviseren @Rick-dos zijn eerste post nog eens GOED door te lezen ..
            meer zeg ik niet ..

            Login om te reageren
    • redbeams zegt

      16 september 2012 om 20:03

      @Rick-dos:

      Zullen de AMG eigenaren leuk vinden een “I” ervoor…I AM Gay…LOL :)

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        16 september 2012 om 22:27

        @redbeams: Je hebt ‘m bijna. Als je nou ook even “M8” vertaalt. ;)

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          16 september 2012 om 22:56

          @Rick-dos:

          Checkmate ;)

          Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      16 september 2012 om 23:02

      @Rick-dos: Te veel porno is niet goed voor je ontwikkeling :-}

      Login om te reageren
  13. huayraforlife zegt

    16 september 2012 om 13:45

    snap jij het nog?
    Ja, maar ik begrijp het niet

    Login om te reageren
  14. joseppe zegt

    16 september 2012 om 14:00

    Er staat nog een fout in de uitleg van AMG. “63 AMG for BiTurbo V8 Powered Vehicles and Normally Aspirated 6.3 V8 Powered Vehicles” zou toch moeten zijn: Normally Aspirated 6.2 V8 Powered….., aangezien ze zelf zeggen geen 6.3 blokken meer te produceren.

    Login om te reageren
  15. joseppe zegt

    16 september 2012 om 14:07

    @joseppe, wakker blijven, het was de schrijver van dit stukje ook al opgevallen.

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      16 september 2012 om 14:14

      @joseppe: Moet wel zeggen dat er wat weinig nadruk wordt gelegd op het feit dat ook de 55AMG, ook een 5.4 liter hebben.
      Zoals anderen al aankaarten, er zijn veel meer merken waar de aanduiding toch niet logisch lijkt.

      Login om te reageren
  16. vale46 zegt

    16 september 2012 om 14:19

    zo moeilijk is het toch niet? Er zit toch een mooie logica achter?
    Al had ik hem wel wat anders gekozen ongeacht de turbo’s
    V12(6.2): 65 AMG (biturbo)
    V8(6.2): 63 AMG (biturbo)
    V8(5.4): 55 AMG (biturbo, al bestaat die nog niet zeker?)
    V8(4.0): ‘iets tussen 55 & 45 waar een mogelijk historisch verhaal bij zou passen’ AMG

    Logischer dan mijn lijstje kan het toch niet? om te weten of er een turbo op zit of niet moet je dan maar naar de zijkant kijken of er “biturbo” op staat.

    Login om te reageren
  17. Breinstein zegt

    16 september 2012 om 14:38

    Vroeger was het zo makkelijk en had niemand moeite met een c32 AMG. Het nieuwe biturbo blok had prima als 55amg verkocht kunnen worden. De 45 als 25amg en ga zo maar door. Men heeft het zichzelf alleen te moeilijk gemaakt door de consument dommer in te schatten en bullshit te verkopen.

    Login om te reageren
  18. starletje zegt

    16 september 2012 om 14:55

    Van de week dacht een oudere heer dat er een boxer motor lag in mijn Peugeot Boxer werk bus.

    Login om te reageren
  19. marokkaanseheld zegt

    16 september 2012 om 15:07

    Pff, al deze discussie om niks. 98% heeft nooit in een AMG gezeten, laat staan 1 daar van bezitten.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      16 september 2012 om 15:10

      @marokkaanseheld: Heb je uiteindelijk gelijk in… Hoeveel AMG’s en M’s tel je op een normale werkdag? Dat zal wel heel dicht bij de nul liggen…

      Login om te reageren
  20. maseratizzzzzzzz zegt

    16 september 2012 om 15:27

    Als ik een logo met ‘v8 biturbo’ of ‘6.3’ zie, dan weet ik dat ik goed zit.

    Login om te reageren
  21. lamborgfan zegt

    16 september 2012 om 15:47

    Hebben die gasten niks beters te doen bij M-benz dan uit te gaan leggen hoe die badges werken? Stap in.. maak wat mooie trailers met die v8-en en mijn zondag is weer goed!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 september 2012 om 17:18

      @lamborgfan: Trailers? Waarom sleep je de Actros er nou weer bij? Hoewel die kun je met een 16L V8 krijgen, daar is dat AMG spul speelgoed bij.

      Login om te reageren
  22. HDM zegt

    16 september 2012 om 15:57

    Lekker boeiend, nou nog de miljoen andere auto’s van andere merken behandelen waar de nummertjes ook niet kloppen. Veel succes.

    Login om te reageren
  23. kickass zegt

    19 september 2012 om 20:36

    Maar dan heb je in Monaco Mercedessen rondrijden met SAMGF. Wat betekent dat dan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North