• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

U slaat hier linksaf, mag dat?

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 januari 2012 om 22:44 – 45 Reacties

Tikkie, jij bent hem


Wat kan je overkomen op een kaarsrechte snelweg? Nou, dit dus…

Het is niet zo dat de bestuurder in de auto naast de zwarte 350Z allemaal obscene gebaren zat te maken, en evenmin was er sprake van een Tsjetsjeense bruiloft.

Wat er dan wel aan de hand was weten we niet zeker, maar cameraman Martijn (die met de video aan kwam zetten) had een mogelijke verklaring, te weten: Shiftlock (de motor remt bij terugschakelen de wielen zo hard dat de wielen blokkeren… en bij een open diff het ene wiel harder dan het andere).

Zwarte 350Z overleeft het wel

Klinkt plausibel? Bovenstaande foto toont hoe de 350Z er na de onvrijwillige vrijpartij aan toe was (dat kan harder). Video op autojunk.

Ook interessant!

  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Video: enthousiaste inhaalactie van 350Z loopt helemaal mis
    Video: enthousiaste inhaalactie van 350Z loopt helemaal mis
  • Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
    Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
  • Video: Nissan GT-R sleept Volvo vrachtwagen door de sneeuw

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

350z, Coupe, crash, Nissan, Video, zwart

Vorig bericht: « Is de mini-MINI (Rocketman) dood? [updated]
Volgend bericht: Roemeense Hummer ziet Dacia over het hoofd »

Lees Interacties

Reacties

  1. jasperd zegt

    23 januari 2012 om 22:45

    Je geeft dan toch gas bij als je terugschakelt?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      23 januari 2012 om 22:46

      @jasperd: Exact, wie rev-matcht er nou niet bij terugschakelen?

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        23 januari 2012 om 22:48

        @Jochempie: de generatie die nog nooit van synchromesh heeft gehoord ?

        Login om te reageren
        • jolig zegt

          23 januari 2012 om 23:35

          @towi1989: Die generatie is denk ik nagenoeg uitgestorven.

          Login om te reageren
        • Bart_V zegt

          23 januari 2012 om 23:55

          @towi1989: ik doe het anders wel. als ik het niet doe zit ik met me snuffert tegen het stuur (leuk die dure koppeling)

          Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        24 januari 2012 om 09:56

        @Jochempie: Ik laat dat soort dingen altijd aan m’n auto over. :)

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      23 januari 2012 om 22:47

      @jasperd: Ow wacht, waarschijnlijk de eerste handbak die ze ooit gezien hadden…

      Login om te reageren
  2. jzaero zegt

    23 januari 2012 om 22:47

    Het klinkt inderdaad als een terugschakelfout. Vandaar dat je bij het flink terugschakelen ook tussengas hoort te geven.

    Login om te reageren
  3. panzerknacker zegt

    23 januari 2012 om 22:48

    zou best eens een versnelling teveel teruggeschakeld kunnen hebben idd, en dan hield ie ook zn stuur niet goed vast.

    Login om te reageren
    • jasperd zegt

      23 januari 2012 om 22:51

      @panzerknacker: dat kan ook nog, maar als dat gebeurd heeft stuur goed vasthouden ook geen zin meer

      Login om te reageren
  4. towi1989 zegt

    23 januari 2012 om 22:51

    Toch knap dat je zonder tussengas uberhaupt terug kunt schakelen naar een versnelling kunt krijgen waarmee je dit soort taferelen kunt krijgen

    Login om te reageren
    • tombiesheuvel zegt

      23 januari 2012 om 22:55

      @towi1989: Ik wou net zeggen, je moet toch al vét bond maken wil je het zover laten komen met terugschakelen.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        23 januari 2012 om 23:10

        Terug naar zijn twee moet de truuk wel doen denk ik..

        Login om te reageren
      • 964rs zegt

        23 januari 2012 om 23:36

        @tombiesheuvel: een keer een hele versnellingsbak opgeblazen op deze manier (niet ik dan) maar uit de data bleek dat de auto toen 14.000 toeren maakte ipv de 8500 die die normaal doet. Maar de auto wilde ook linksaf maar met een diff valt dat wel mee

        Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      23 januari 2012 om 22:58

      @towi1989:

      En dan nog, shift lock op een achterwielaangedreven auto kan toch nooit zo veel effect hebben?

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        23 januari 2012 om 23:04

        @towi1989: Het linkerwiel hoeft maar even langzamer te draaien, ze reden al dicht op elkaar, dus het kleine tikje in de balans zou genoeg zijn om dit te veroorzaken.

        Login om te reageren
  5. mattraket zegt

    23 januari 2012 om 22:57

    dat krijg je als je cool met een los handje op het stuur rondrijdt…

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    23 januari 2012 om 23:09

    Tja als zelfs rechtuit rijden te moeilijk wordt kan je maar beter je rijbewijs inleveren.

    Login om te reageren
  7. w1ck3d zegt

    23 januari 2012 om 23:18

    heb dit al gehad in de sneeuw door af te remmen op de motor met men bmw, effe scheef gaan als je moet stoppen voor een kruispunt is niet zo plezant..

    is dit enkel bij een open diff? of ook bij een sperdiff maar dan in mindere mate ofzo?

    Login om te reageren
    • aallex zegt

      24 januari 2012 om 00:35

      @w1ck3d: Nee kan ook bij andere diffs maar dan met 2 wielen tegelijk, zelfde effect als vol de handrem erop jagen. Net zo gevaarlijk maar beter op te vangen dan 1 blokkerend wiel.

      Login om te reageren
  8. RazorHead zegt

    23 januari 2012 om 23:26

    Vind het wel raar om zien, een maat van me heeft ook een 350Z en die gaat er ook aardig met los en heeft nog nooit iets vertelt over ‘shiftlock’ met z’n wagen.
    Tis gewoon een amerikaan, zegt toch voldoende? :D

    Login om te reageren
    • aallex zegt

      24 januari 2012 om 00:38

      @RazorHead: Wat je hier in het filmpje ziet is het ook wel heel erg bont gemaakt. Ik schat dat ze rond de 90-100 rijden. En ik heb wel eens met een BMW terwijl ik 90 reed terug in zn 2 gegooid en iets te laat gas gegeven, dus de motor remde heel even enorm af, en ik voelde hem al slippen. Wat hij hier waarschijnlijk doet is “per ongeluk” in z’n 2 zetten of echt super dom dat hij totaal geen gas geeft en dat het zn intentie was om terug te schakelen.

      Login om te reageren
  9. MLTB zegt

    23 januari 2012 om 23:28

    Wat een wijze lessen hier zo laat op de avond!

    Lijkt me erg extreem dit trouwens, ik hoor het trouwens voor het eerst dat dit zo kan uitpakken bij het terugschakelen; of mij nog nooit gebeurd laten we het daar maar op houden..

    Naar voor beide bestuurders, wel jammer dat de veroorzaken er relatief goed vanaf komt met zijn ‘foutje’.

    Login om te reageren
  10. michelyman zegt

    23 januari 2012 om 23:32

    Aaaah zonde! Blijven mooi auto’s die Ztjes. Vind die zwarte wel mooi met Nismo-achtige velgen.

    Login om te reageren
  11. bozewolf zegt

    23 januari 2012 om 23:39

    Redelijk onmogelijk om er iets over te zeggen aan de hand van alleen dat korte filmpje. Het ziet er wel knullig uit.

    En was Martijn nou echt de cameraman (op vakantie? rare naam voor ’n amerikaan?) of degene die het filmpje tipte?

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      23 januari 2012 om 23:51

      @bozewolf: LOL ! Dat is de (een) cameraman van AB.

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        24 januari 2012 om 00:10

        @luuktb: ooooOOOoooOOOooooo!

        dat verklaart het wel, ja

        Login om te reageren
  12. panzerknacker zegt

    24 januari 2012 om 00:18

    oh, hoe dom van mij, stond er geeneens bij stil dat deze auto achterwielaangedreven is, in dat geval is een shift lock onmogelijk de oorzaak hiervan, mischien merk je het wel en beetje en gaat de auto een klein beetje uit koers maar niet op de manier in het filmpje. Dan blijft het vreemd.

    Login om te reageren
    • aallex zegt

      24 januari 2012 om 00:42

      @panzerknacker: Nou als je 90-100 rijdt en je schakelt nonchalant terug zonder gas te geven “rev matchen” dan kan het zijn dat je auto dat niet pikt en de achterwielen blokkeren, ligt er natuurlijk ook aan wat voor een auto, als je een 316i pakt die gaat net 90 in z’n 2 maar als je bijvoorbeeld een ferrari pakt die gaat dan weer bijv 150 in zn 2 en schiet minder in z’n toeren waardoor de auto minder afremt. Maar ik heb nooit een 350z bestuurd dus weet niks van de versnellingsverhoudingen

      Login om te reageren
  13. vale46 zegt

    24 januari 2012 om 07:04

    Het lijkt er op dat zijn voorwielen blokkeren, maar deze heeft toch enkel achterwielaandrijving?
    Ik hou het eerder bij een klapband.

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      24 januari 2012 om 08:02

      @vale46: nee als je voorwielen blokkeren gaat de auto gewoon rechtuit, en bij een klapband met 100 kmh zou de auto niet zomaar een andere kant op moeten slaan.

      Login om te reageren
  14. The360box zegt

    24 januari 2012 om 07:12

    Denk dat de schade van die witte 350Z wel wat hoger ligt aangezien er allemaal onderdelen van af flikkeren.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      24 januari 2012 om 07:25

      @The360box: Welke witte??

      Blijft overigens zeer pijnlijk om dit te zien.. blijft ondanks alles nog steeds mijn droom auto.. de 350Z coupé..

      Login om te reageren
      • dutchiehd zegt

        24 januari 2012 om 08:01

        @ardonjr: Grijz dus, maar ik ben ook eerder benieuwd naar de schade van die grijze!

        Login om te reageren
      • The360box zegt

        24 januari 2012 om 11:38

        @ardonjr: Wit a.k.a. grijs waarschijnlijk.

        Login om te reageren
  15. dotternetta zegt

    24 januari 2012 om 08:36

    Ik denk dat er iets afbrak, het blijft een halve Renault..

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      24 januari 2012 om 16:52

      @dotternetta: Niks mis met Renault hoor tegenwoordig.

      Login om te reageren
  16. toeter11 zegt

    24 januari 2012 om 09:54

    dat is(lijkt) een terugschakel fout. In onze 52er vw kever, moet je ook gewoon tussengas geven effe een uurtje wennen en het gaat goed. heb er zelfs mee door amsterdam gereden, was zweten af en toe. gelukkig heb ik met onze daf geen last van foute terugschakeling!

    Login om te reageren
  17. Tommy2 zegt

    24 januari 2012 om 11:11

    Als de wielen echt gaan blokkeren is dat wel een grove fout van Nissan. Hier hadden ze wel wat op kunnen bedenken.

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      24 januari 2012 om 11:14

      @Tommy2: Natuurlijk niet, gewoon fout van de bestuurder. Heb t vaker zien gebeuren bij RDW auto’s, tis de bestuurder die gewoon een fout maakt. ASR zal niet ingrijpen en ESP is te laat om dit te corrigeren, de elektronica gaat je ook niet helpen hierbij.

      Login om te reageren
      • edjelpg zegt

        24 januari 2012 om 21:04

        @TheMaster: Je spreekt alsof je de feiten kent maar blijkbaar toch niet. Er zijn wel degelijk systemen op de markt om dit te voorkomen. zoek maar op ‘Motor-Schleppmoment-Regelung’ofwel MSR. Bij mercedes wordt dit in iedergeval gebruikt. Is gewoon een kwestie van het ESP uitbreiden en is veelal standaard.

        Login om te reageren
  18. TheMaster zegt

    24 januari 2012 om 11:12

    Met een LSD heb je hier volgens mij eerder last van (dat deze ineens zo dwars gaat) TOV een open diff… Denk dat dit een 350z is met LSD

    Login om te reageren
  19. Peej zegt

    24 januari 2012 om 13:03

    Heb toch het idee dat hij ineens volgas gaat en dat de kont i.c.m. een LSD en slippende wielen abrupt om komt zetten.
    Als je terugschakelt zonder gas te geven kan je die motor toch niet zo goed horen?!?

    Login om te reageren
  20. panzerknacker zegt

    24 januari 2012 om 13:39

    Ja precies, en dat hij ondertussen nog remt ook, waardoor de achterkant voorbij de voorkant wil zo abrubt.

    Login om te reageren
  21. daangti zegt

    24 januari 2012 om 13:49

    Meer mensen hebben vaak last van LSD, blijft gevaarlijk spul…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North