• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uber verbiedt auto’s met verbrandingsmotor

Auteur: willeme, gepost 20 september 2022 om 12:56 – 36 Reacties

Uber verbiedt auto’s met verbrandingsmotor, dus je moet een elektrische auto kopen om voor ze te mogen blijven rijden.

Uber, de dienst waarbij de rechter eraan te pas moest komen dat er sprake is van een dienstverband. Door het profiteren van deze chauffeurs kun je goedkoper van A naar B en kan Uber flink wat centjes verdienen. Een win-win dus!

Waarom chauffeurs überhaupt (pun intended) een via Uber hun diensten verlenen, is ons een raadsel. Nou ja, eigenlijk niet.

Uber verbiedt auto’s met verbrandingsmotor

Net als met Thuisbezorgd en Booking heeft Uber het voordeel dat er een enorme gebruikersgroep is en dat je simpelweg bent aangewezen bent op die partijen. Als jij voor Uber wil gaan rijden, moet je maar alvast hard gaan sparen, want binnenkort moet je een elektrische auto hebben. Uber verbiedt namelijk auto’s met een verbrandingsmotor.

Uber verbiedt auto's met verbrandingsmotor

Uber-CEO Dara Khosrowshahi wil namelijk alleen maar elektrische auto’s in de vloot hebben. Nu is dat geen groot geheim, hij heeft al vaker aangegeven dat dat het doel is. Er is nu echter ook een deadline aan verbonden. Dat laat Khosrowshahi weten aan CBS News.

Klanten zullen er eerder om vragen

Uber verbiedt de auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2030, dus de chauffeurs hebben nog even de tijd om te wisselen. Het zal zo maar kunnen dat de omslag al veel eerder komt. Ga maar na, elektrische auto’s worden betaalbaarder en zijn goedkoper in onderhoud om te rijden. Zeker voor de Uber-taxi’s in de stad is de winst voor de chauffeur enorm.

Uber verbiedt auto's met verbrandingsmotor

Maar het zal waarschijnlijk nóg sneller gaan door groepsdruk. Niet alleen omdat je collega-chauffeurs zich verheven voelen vanwege hun superieure Tesla, maar vanwege de klanten. Vanaf volgende week kunnen de passagiers namelijk selecteren dat ze met een EV gereden willen worden.

Uber komt ook de chauffeurs tegemoet. Zo kunnen ze een dollar per ritje meer krijgen en regelt Uber korting voor om de auto’s te laden. Ook heeft Uber met Hertz een samenwerking. Dan kan een chauffeur voor omgerekend 350 euro per week een Tesla Model 3 rijden met onbeperkte kilometers.

Meer lezen? Dit zijn 5 richtlijnen voor taxi-chauffeurs!

Ook interessant!

  • Burton 2CV
    Mijn Auto: Burton 2CV van Maarten
  • westfield
    Mijn Auto: Westfield Megabusa van Koen
  • Mijn Auto: Datsun 240Z van Luca
    Mijn Auto: Datsun 240Z van Luca
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, taxi, uber

Vorig bericht: « Kilometers rijden met je supercar kost echt veel geld
Volgend bericht: Skoda Vision GT is sportwagen uit Tsjechië »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jens zegt

    20 september 2022 om 13:12

    Wat een onzin.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      20 september 2022 om 16:21

      @jenssssss

      Een chauffeur wil lekker comfortabel wachten op zijn volgende klant. In de winter in een koude, stilstaande auto wachten met beslagen ramen nodigt mensen niet uit om in de taxi te stappen. Op warme zomerdagen zonder airco in de auto wachten zal ook niemand doen, zeker niet wanneer de chauffeur sjiek in pak is gekleed. Daar waar bij een auto met brandstofmotor de gehele motor moet draaien om de airco / verwarming te laten draaien, is dat bij een EV in het geheel niet nodig.

      Uber wil ervoor zorgen dat geen overlast door mensen met draaiende (voor sommige mensen stinkende) brandstofmotoren. Dit straalt namelijk niet positief af op het bedrijf.

      Dat mag jij natuurlijk onzin vinden, maar vanuit Uber kan ik me die stap goed voorstellen.

      Login om te reageren
  2. reactief zegt

    20 september 2022 om 13:16

    Je kunt al vrij lang aanklikken dat je met een EV gehaald wilt worden. Dat doe ik altijd als die mogelijkheid er is. Ik ga geen ronkende stink diesel sponsoren die non-stop de motor laat draaien in de stad.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      20 september 2022 om 13:24

      Hoeveel deugpunten kan je daarmee verdienen ?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        20 september 2022 om 13:53

        @amghans: Ik snap hem wel. Ik heb in een stad gewoond, en op een gegeven moment wat van die taxi’s wat dichterbij gehad met van die altijd lopende motoren. Gadverdamme, gelukkig werden die snel weer weggestuurd daar, anders kon ik de deuren/ramen niet eens open hebben op een mooie zomerse dag door de stank.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          20 september 2022 om 14:34

          Geruime tijd in de grote stad naast een vrij grote taxistandplaats gewerkt. Daar stonden de motoren van de taxi’s – een enkele uitzondering daargelaten – allemaal uit tot het moment, dat ze een klant hadden. Ook in de winter. Moet aannemen, dat dat in andere grote steden ook zo gaat.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            20 september 2022 om 15:16

            Ik zie de meeste taxi’s anders ook vaak met draaiende motor wachten. Misschien dat het nu wat minder is nu dieselprijzen de pan uitrijzen.

            Login om te reageren
          • steephh zegt

            20 september 2022 om 16:18

            @amghans Zelfs al zou je verhaal waar zijn, dan is dat enkel een observatie vanuit jou op één specifieke plek.

            Er zijn meer dan genoeg artikelen in de media te vinden. En je kan het eigen ogen zien bij je lokale drukke taxistandplaats. De taxibranche benoemt de problemen van met draaiende motor zelfs nog in hun vakblad: https://www.taxipro.nl/straattaxi/2018/03/07/maatregelen-tegen-taxi-overlast-nog-zonder-effect/

            Een chauffeur wil lekker comfortabel wachten op zijn volgende klant. In de winter in een koude, stilstaande auto wachten met beslagen ramen nodigt mensen niet uit om in de taxi te stappen. Op warme zomerdagen zonder airco in de auto wachten zal ook niemand doen, zeker niet wanneer de chauffeur sjiek in pak is gekleed. En helaas helaas, de airco én verwarming werkt alleen maar met draaiende motor in een ICE-voertuig..

            Het zou je sieren als je eens naar mensen en hun argumentatie luistert in plaats van je ogen en oren te sluiten en gelijk over deugen tegen @reactief begint haha.

            Login om te reageren
            • kniesoor zegt

              20 september 2022 om 18:11

              Artikel uit 2018. We leven inmiddels in 2022.

              ‘t Past misschien niet in je narratief, maar dat doet niets af aan de feitelijkheid van m’n observatie. Veel chauffeurs staan als ze op een klant wachten buiten hun oto’s te praten met collega’s. Al dan niet met een bekertje koffie en/of een sigaretje erbij. Moet daar wel bij vermelden, dat de gemiddelde taxichauffeur hier niet zo van de pakken/kostuums/jasjes is. In de zomer is het een overhemd of een polo. En in de winter trekken ze kennelijk liever een jack aan. Dat ze achterin doen als er gereden moet worden.

              Login om te reageren
              • steephh zegt

                20 september 2022 om 20:36

                @amghans

                Fascinerend hoe een artikel van enkele jaren oud waarin feitelijk gemeten overlast met draaiende motoren wordt benoemd, door jou als volledig irrelevant beschouwt wordt; waar tegelijkertijd jouw eigen observatie uit het verleden ineens wel goed genoeg is. ;)

                Wat je ogenschijnlijk nog steeds niet beseft: jouw observatie is net zoveel waard als de mijne. Beide observaties kunnen zowel volledig waar zijn tot volledig gelogen. Júist daarom kwam ik juist met een onderbouwing vanuit de branch om aan te tonen dat het ook echt anders kan liggen.

                Ik raad je nog wel aan om eens op te zoeken in welke context je het woord narratief nu het beste kan gebruiken, want hoewel erg populair in sommige kringen tegenwoordig (net als het gebruik van het woord deugen): hier slaat het gebruik kant nog wal.

      • mijosu zegt

        20 september 2022 om 13:54

        Ik proef ontkenning van de realiteit

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          20 september 2022 om 14:34

          Covid-19 gehad ?

          Login om te reageren
      • reactief zegt

        20 september 2022 om 14:21

        Top opmerking! Deugpunten… vertel eens, wat is het precies.
        En verdien jij met je opmerking dan weer punten waarmee ik jou in een hokje kan stoppen?

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          20 september 2022 om 14:40

          Qua dat eerste : dat weet je prima.
          Qua dat tweede : dat mag jij bepalen 🙂

          Login om te reageren
          • steephh zegt

            20 september 2022 om 15:25

            @amghans

            Haha mooi de vraag ontwijken ook. Wat is het nou? Of heb je per ongeluk iets geroepen waarvan je eigenlijk niet goed weet hoe je het moet omschrijven?

            Login om te reageren
            • Homer55 zegt

              20 september 2022 om 17:06

              Maat, je snapt toch gewoon wat hij bedoelt of niet?

              Login om te reageren
              • steephh zegt

                20 september 2022 om 20:37

                @homer55 dat weet je prima ;)

              • Homer55 zegt

                21 september 2022 om 10:58

                Mooi, hoeven we geen youtube verpissen discussie te houden 🤪

      • heckblende zegt

        20 september 2022 om 14:22

        1 HALO

        Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      20 september 2022 om 13:37

      Compenseren we elkaar mooi, ik weiger het in een EV te stappen, want ik wil die onzin weer niet sponsoren

      Login om te reageren
  3. e36thuglife zegt

    20 september 2022 om 14:23

    Ja leuk dan is me ritje uit de stad een uur ipv 10 min omdat ie onderweg nog moet opladen dus dan kan ik ipv 1x lekker 5x wodka red bull met MDMA kotsen achter in de waggi.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    20 september 2022 om 14:28

    Als Uber dat wil is het dan niet dat Uber dat moet regelen? Als mijn werkgever wil dat ik een roze uniform met gele stippen draag dan regelen zij dat. Of is Cliniclowns een veel betere werkgever dan Uber?

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      20 september 2022 om 14:47

      Ik denk dat bij de cliniclowns de clowns de werknemers zijn.
      En bij Uber zitten de cliniclowns in het bestuur.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      20 september 2022 om 15:26

      Ze bieden toch een dienstwagen aan. Wel 350/week maar met een beetje hart voor de zaak mag dat toch geen probleem zijn?

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        20 september 2022 om 15:35

        Dus jij betaald ook graag uit je eigen portemonee om voor je werkgever te kunnen werken? Beetje raar niet…

        Login om te reageren
    • knoopa zegt

      20 september 2022 om 16:04

      @mashell Het verschil is dat Uber in deze geen werkgever is. Je werkt als zzp’er via Uber als ik hun website moet geloven. Ze hoeven dus helemaal niets voor je te regelen, ze zorgen alleen dat mensen bij jou terecht komen. Uber kan dus gewoon alleen klanten bij je aanbieden als je een EV hebt, wil je geen EV rijden, dan ben je vrij om je klanten via een andere weg te zoeken.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 september 2022 om 17:49

        Daar denkt de rechter anders over:
        https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Amsterdam/Nieuws/Paginas/Uberchauffeurs-vallen-onder-CAO-Taxivervoer.aspx

        Login om te reageren
        • knoopa zegt

          21 september 2022 om 09:41

          @mashell geen idee of er sindsdien iets is veranderd of hoe de afspraken precies zijn aangezien ik zelf nooit voor Uber heb gewerkt maar als ik via hun website doorklik op chauffeur worden dan komt er een stappenplan tevoorschijn waarin wordt verteld dat je zelf je lessen, licentie e.d. moet betalen, een eigen auto moet hebben, en moet inschrijven bij de KVK. Ook zijn er zover ik kan zien geen afspraken dat je alleen via Uber klussen aan mag nemen, mag je klussen weigeren en loop je zelf het risico als er geen klussen zijn. Volgens de wet DBA wordt je dan gewoon als zelfstandige gezien.

          Kan natuurlijk zo zijn dat het in de werkelijkheid anders is of dat ze sinds deze uitspraak iets aan hun werkwijze hebben veranderd maar zoals ik het lees op hun website ben je zelfstandige dus hoeft Uber niets voor je te doen behalve klanten naar je toe sturen.

          Login om te reageren
  5. okmer zegt

    20 september 2022 om 14:33

    Kan ik dan door het vinkje uit te zetten een mooie ICE taxi krijgen? Zo een waar je achter op een comfortabele achterbank zit zonder die irrritante coil whine geluiden van die elektrische taxi’s?

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    20 september 2022 om 14:35

    Ach, ik vind het wel prima. De vaak korte taxiritten van punt A naar B in een grote stad met veel start-stopverkeer zijn bij uitstek ritjes waarvoor een EV zich perfect leent.

    Login om te reageren
  7. bmwadept zegt

    20 september 2022 om 15:44

    @Willeme, in Nederland is al mogelijk om bij Uber en Bolt elektrische taxi’s te bestellen ipv ICE.

    In Amsterdam zijn er afspraken dat taxi’s in 2025 elektrisch dienen te zijn. Ook Uber en Bolt.

    Al met al gaat het hier om een boodschap dat niet van toepassing is op Nederland.

    Login om te reageren
  8. bmwadept zegt

    20 september 2022 om 15:45

    Voordeel van EV taxi’s is dat ze zuinig zijn in stedelijke omgeving. Meeste ritten vinden ook plaats in de stad.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 september 2022 om 17:53

      Kleine correctie: EV’s zijn altijd zuinig. Auto’s met verbrandingsmotoren zijn juist zo verkwistend met brandstof in stedelijke omgevingen dat het meerverbruik op hogere snelheden eigenlijk niet eens opvalt.

      Login om te reageren
  9. Diesel Rocks zegt

    20 september 2022 om 20:12

    EV’s zijn levensgevaarlijk. Als ik al die spontane EV branden zie op youtube dan voel ik me niet veilig als ik bovenop zo’n 600+ kilo accu-bom zit. Als alle Ubers EV’s zijn dan neem ik wel een taxi. Nouja, niet nodig. Ik rij zelf een fatsoenlijke en veilige en schone diesel.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      20 september 2022 om 20:43

      @diesel435d

      Voertuigen met accu’s branden vooral langdurig maar minder intens, in tegenstelling tot voertuigen op fossiele brandstof: die zijn vaak fel en relatief kort.

      Als je filmpjes van spontane heftige EV branden ziet dan is het wellicht goed om even over je achterhoofd te krabben: het is niet voor het eerst dat er massaal desinformatie verspreid wordt over bijvoorbeelde brandende CNG bussen onder de titel: “dit zijn brandende accubussen”.

      https://www.reuters.com/article/factcheck-bus-fire-idUSL2N2WN1L4

      Onzin verspreiden is dus nergens voor nodig. Zegt oa. de ANWB, maar blijkt ook uit onderzoek van de Dekra. Net zo veilig of minstens zo veilig als auto’s op dinosap.

      https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/zijn-elektrische-autos-brandgevaarlijker

      Als de irëeele angst dat je voertuig in de brand vliegt zo heftig opspeelt, dan raad ik je aan om juist elektrisch te gaan rijden. Elektrische auto’s vliegen namelijk zelfs minder vaak in de brand:
      https://www.trouw.nl/binnenland/elektrische-auto-s-blijken-relatief-veel-minder-in-brand-te-vliegen~bbdc94c5/

      Neemt natuurlijk niet weg dat het blussen van een EV nog niet zo heel gemakkelijk is en tegenwoordig wordt dat vaak gedaan door het gehele voertuig onder te dompelen. Ook op dat gebied zijn er gelukkig allerlei ontwikkelingen om het blussen eenvoudiger te maken.

      https://www.nu.nl/auto/6211582/minibrandblusser-moet-elektrische-autos-redden.html

      Login om te reageren
  10. rulefollower zegt

    20 september 2022 om 20:46

    Het lijkt me dat dit lokaal beleid gaat zijn. Half Brazilië is uber chauffeur (en de andere helft maakt er gebruik van).
    Niet 1 ervan is een EV.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North