UberPop start in R’dam en Den Haag, investeert in A’dam [updated]

Auteur: , 15 Reacties

Er is de laatste tijd onafgebroken veel te doen over Uber, en zijn 'snordersdienst' UberPop. Dit belet de service niet uit te breiden: vanaf vandaag is UberPop ook in 010 en 070 beschikbaar. Daarnaast kiest Uber Amsterdam als tweede thuishaven.

No Munnie?!?!

Zonetaxi

Met het invoeren van UberPop in twee andere grote steden wordt niet alleen de bestaande taximarkt aangevallen, Uber neemt hiermee ook de NS Zonetaxi in het vizier. We moeten heel eerlijk bekennen niet goed op de hoogte te zijn van het succes en de omvang hiervan, maar duidelijk is dat het NS-initiatief met UberPop flinke concurrentie krijgt.

Naast de uitbreiding van de instap-Uberdienst krijgt Ubers eerste stad in Nederland een boost van het bedrijf: het verhuist het ontwikkelteam van zijn app naar Amsterdam. Yay, werkgelegenheid!

Imagoprobleem

Ondanks de vlotte uitbreiding en een waardering van het bedrijf dat al boven de 10 miljard dollar ligt groeit de kritiek ook. Met name het Amerikaanse management gedraagt zich zo nu en dan als een olifant in de porseleinkast, en schroomt niet met modder te gooien wanneer hen dat zo uitkomt. Kort geleden opperde een Uber-baasje dat er door een privédetective maar eens goed naar de handel en wandel gekeken moest worden van een journalist die zich negatief over Uber had uitgelaten.

Daarnaast klagen chauffeurs dat er onder de streep wel erg weinig voor ze overblijft.

Desondanks is de presence van Uber, dat zelfs bekende muziekmeneren in dienst heeft, niet meer weg te denken. Ik persoonlijk heb de app overigens wel geïnstalleerd, maar me nog niet aangemeld. Wie weet op het moment dat het relevant wordt wel.

Update 05-12: De expansiedrift van Uber stuitte op verzet van de sterke arm der wet, zo meldt NOS. Wegens het niet hebben van een taxivergunning, zijn meerdere Uber-chauffeurs bij het Centraal Station in Rotjeknor op de bon geslingerd. Het OM bepaalt de hoogte van de boetes, maar gezien de eerdere gebeurtenissen in Amsterdam kunnen dat weleens flinke bedragen worden.



15 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Instappen bij een willekeurig iemand mét auto en te veel uurtjes achter het stuur maar misschien zonder rijbewijs én taxipas? Lijkt me niet een heel goed plan.
@sydney: Instappen bij een willekeurig iemand mét auto. Dat eerste stukje lijkt me al geen fijn idee.
@azenomei: Niet te bang hoor, niet iedereen is tegenwoordig terrorist of extremist…
@sydney: nou veel erger dan echte taxi chauffeurs zal het niet worden vermoed ik.
@Donstil: echte? fake taxi!
@sydney: Uber walst op deze manier over de taxi-wereld heen. Uber zou in de app de mogelijkheid moeten geven om ‘in bezit van taxipas’ als klant te kunnen aanvinken. Dan is het eerlijk, kan je kiezen als klant en kunnen huidige taxi chauffeurs desnoods overstappen. dit lijkt me DE oplossing, ik zou dit idee bijna willen kickstarten.
Het is op zich een waanzinnig goed initiatief, maar ik ben nooit zo’n fan van moedwillig de wet overtreden.

Uber heeft een punt, want veel regelgeving betreft taxivervoer is hopeloos ouderwets. Maar dat is nog geen reden. Kunnen we niet naar het model gaan zoals of in de VS: je huurt bij een grote centrale een taxi voor een dag, alles boven de huur is de omzet van de taxichauffeur. Hoe vriendelijker, behulpzamer en eerlijker hij rijdt/is, hoe meer klanten hij kan vervoeren en dus meer voor zichzelf overhoudt.
Hoe zit het met de inzittenden verzekering na een ernstig ongeluk, al dan niet veroorzaakt door de Uber chauffeur(se)? En welke Ubert weet nu een juiste kostprijs te berekenen voor een ritje per km?, incl. onderhoud, banden, slijtage, etc, etc.
@Sracerr: In het algemeen kan ik zeggen dat Uber de gewone autoverzekering gebruikt terwijl taxi’s toch wel ongeveer 5x zoveel betalen voor een verzekering. Bij een ongeval heb je altijd wel bewijs bij een taxi terwijl er blijkbaar gevallen bestaan bij Uber waarvan ze zeggen dat men van niets weet.

In België moeten taxi’s ook om de 6 maand gekeurd worden, terwijl een gewone auto (zoals die van Uber) pas vanaf 4 jaar om het jaar gekeurd moeten worden.

Sommige vinden Uber iets van de toekomst maar je kan alleen maar bestellen via een app en betalen met een kredietkaart… wat je dus evengoed kan bij de meeste taxi bedrijven…
Voor mij riekt het nog steeds naar een Arrogante Amerikaanse manier om via een veredelde manier van afpersing de concurrentie te mores te leren. Maar ik heb mij nog niet verdiept in de kostprijs per rit in NL, wie wel?, dan kunnen we ons daar eens in gaan verdiepen.
@Sracerr: Heb er al een paar keer mee gereden in Amsterdam en Azië. Het is echt een stuk goedkoper de mensen zijn heel vriendelijk en de auto’s heel schoon. Vaak wat oudere bestuurders. Normaal betaal ik van Amsterdam centraal maar huis €35 via über ongeveer €20
Ik als taxichauffeur ben natuurlijk niet objectief, maar hier even mijn mening.

Ik werk voor een groot bedrijf, wat uitsluitend zakelijk vervoer doet. Veel zal ik dus niet merken van Uber.

Echter vind ik het wel oneerlijk voor de mensen die vissen in de vijver waar Uberpop nu een grote vissersboot uitzet. Deze vissersboot houdt zich niet aan de regels, is niet verzekerd, hoeft geen kennis te hebben van wat dan ook en betaalt ook geen inkomstenbelasting.

De taxichauffeurs die wel gedupeerd worden hebben geld geïnvesteerd in het halen van een taxipas, moeten jaarlijks een cursus doen (bijv. EHBO), zijn verzekerd en dragen netjes belasting af.

En dan kun je wel roepen dat de taxiwetten hopeloos verouderd zijn, maar is dat een excuus om je niet meer aan de wetten te houden?
Nu is controle mogelijk. Met snorders niet.

Mijn devies: keihard aanpakken die Uberpop!
Goedzo! Tijd voor innovatie in de taxiwereld en gekke regels!! Go Über!!! Go
Prima, veel slechter kan het in 010 niet meer worden. Daar vinden ze het nog steeds normaal dat je woekertarieven betaalt voor een verrotte W124 200d van 30 jaar oud met een chauffeur die geen nederlands spreekt en alles op z’n tomtom rijdt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).