We gaan even terug naar het jaar 1964 en spotten Prins Bernhard samen met “il Commendatore” Enzo Ferrari in Maranello voor een Ferrari 330.
De foto is, naar verluidt, gemaakt op 22 mei 1964 toen Prins Bernhard in Italie was om zijn vriend John Loudon te vergezellen. Die ging namelijk zijn nieuwe auto op te halen. En dat is deze Ferrari 330 met chassisnummer 5957.
De oorspronkelijke kleurstelling van deze was Grigio Fumo met een Rosso VM interieur, oftewel grijs met een rood interieur. De familie Loudon is overigens nauw betrokken bij de familie van Oranje-Nassau. Zo leerde prinses Juliana de Duitse prins Bernhard zur Lippe-Biesterfeld kennen dankzij bemiddeling van John Loudon. Ook heeft de familie Loudon een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Shell. (via: ferrarichat.com)
Uiteraard wist je allang dat Prins Bernhard ook meerdere Ferrari’s in bezit heeft gehad.
Joopieboy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
srm88 zegt
Mooi verhaal, ware het niet dat dhr Loudon in mei 1964 reeds 9 jaar onder het gras lag.
Overigens Bernard altijd +1
robbie zegt
@srm88: hmm, idd… Wellicht dat het zijn broer was ;)
406_v6 zegt
@srm88: Het gaat dus over John Hugo Loudon……. Geboren 1905, overleden 1996. Past qua leeftijd ook beter bij Benno. Deze John Hugo Loudon was van 1951 – 1965 bestuursvoorzitter van Shell.
betonstaal zegt
Gaaf, en dan die oto terugrijden naar London?
robbie zegt
@betonstaal: Nederland.
bruinbeer zegt
@betonstaal: – 1
betonstaal zegt
@bruinbeer: wat -1 bruine beer?
audicoupe84 zegt
Mooi he! Hebben wij of Lockheed betaald
norge zegt
@audicoupe84: uiteindelijk altijd “wij” :P
srm88 zegt
@audicoupe84: boeiuh. Heb liever dat er m’n belastingcentjes aan zo’n Italiaanse schoonheid gespendeerd worden dan aan één of andere miljarden verslindende faal zoals de HSL of bodemloze Mediterrane putten.
robbie zegt
@audicoupe84 & @audicoupe84 deze auto is NIET van Bernhard. Staat overduidelijk in het artikel…
audicoupe84 zegt
@robbie: Wie denk je die dat snoepreisje betaald hebben?
robbie zegt
@audicoupe84: Ferrari?
topless zegt
@robbie:
In het artikel staat dat de auto was gekocht door iemand die al 9 jaar dood was. Overduidelijk geen betrouwbare info.
raphael zegt
In de tijd dat Ferrari nog een keuze voor connaisseurs was.
betonstaal zegt
@raphael: wie kopen ze nu dan?
norge zegt
Ach die Bernhard met zijn groene Ferrari,ze liepen in de fabriek met een boogje om zijn auto heen ….
Klassiekerrally zegt
@norge: Omdat ‘ie niet rood was?
norge zegt
@Klassiekerrally: Omdat tie groen was.
fit4fun zegt
@norge:
Wellicht niet: ik dacht dat ik ergens had gelezen dat Enzo zelf ook een groene Ferrari reed (privé)? De oude Ferry Porsche reed ook groene auto’s dacht ik, hij was een verwoed jager, vandaar zijn voorkeur voor die kleur (corrigeer me svp mocht ik het verkeerd hebben onthouden).
http://mercurypress.photoshelter.com/image/I0000ywOeKLlmHIg
norge zegt
@fit4fun: Enzo reed een blauwe Thema ,en zijn lievelings kleur op een Ferrari was geel ,dat heb ik teminste ooit eens gelezen ……
schim zegt
Dankzij Bernhard werden toen alle Ferrari’s voorzien van Koni schokdempers.
robbie zegt
@schim: grappig, daar heb ik nooit zo bij stil gestaan eigenlijk.
norge zegt
@schim: Ook daar zal Bernard best wel wat aan verdient hebben.
schim zegt
@norge: Wellicht, maar feit was dat de wegligging van de Ferrari’s sterk verbeterde na het monteren van Koni’s.
Megakix zegt
Loudon is AKZO also…
406_v6 zegt
@Megakix: Dat was het neefje van John Hugo, Aarnout Alexander.
meneersander zegt
Wat een beauty is die 330 toch. Jammer dat Bernhard er niet meer is, hij had de nieuwe FF vast ook wel wat gevonden.
Tonnie zegt
Leuk zo’n oud verhaaltje :)
hjhj zegt
wat een mooie, en bijzondere foto..