
Vorige maand schreven we over de Z4 sDrive35is die zonder “M” ook best vlot van z’n plaats komt. We wisten al dat er ook een 3-serie met het 35is blok zou komen, waarvan de planning en een deel van de specificaties nu zijn uitgelekt.
De productie van de 335is Cabrio begint in maart van dit jaar en in mei volgt de productie van de Coupé. Het N54 twin turbo blok levert 326 pk, goed voor 450 Nm koppel en 500 Nm met overboost. De Z4 sprint met dit blok in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Dat is net zo snel als de huidige M3, dus de 335i zal naar verwachting iets meer tijd nodig hebben. Al was het alleen maar om uit het vaarwater van de M3 te blijven.
Verder krijgt de auto een sportuitlaat met zwart chromen pijpen, een extra koeling, 7-traps Double-Clutch transmissie (DCT), de Coupé moet zijn mistlampen inleveren in ruil voor extra koelgaten, een M sportpakket, achter diffuser en 18 inch sloffen.
We kunnen nu natuurlijk wachten op de 135is. Wellicht dat voor BMW de 35is specificatie zal worden wat voor Audi de S aanduiding is.
Met dank aan iedereen voor de tip.







Spannend
Is het nu 322pk of 344pk?
Ik denk het eerste, aangezien dat 22pk meer is dan de 335i?
En is de ‘is’-aanduiding niet al sinds de E30-serie van BMW zo een sportievere versie?
@Nichos: Klopt sinds de E30 318is
Ze hebben al enige tijd een performance package voor de huidige 335i met betere koeling en meer vermogen in het BMW performance programma. Zo nieuw is het allemaal niet, meer slimme marketing.
Doe mij even de rekensom van 322HP naar 344PK….
@DeSjaak: of natuurlijk de niet in nederland geleverde E30 320is, deze was sneller dan de 325i die bij ons wel geleverd werd.
@Megakix: volgens wiki is:
1 PS = 0.98632 hp (SAE)
1 PS = 75 kilopond-meters per second
(75 kp·m/s)×(9.80665 N/kp) = 735.49875 N·m/s ≈ 735.5 N·m/s ≈ 735.5 W ≈ 0.7355 kW ≈ 0.98632 hp (SAE)
O wacht, volgens mij klopt dat niet helemaal… Dan kom je uit op ongeveer 339 of zo.
Zo te horen krijgt de 335is dezelfde blok als de BMW 740i.
Hij klinkt natuurlijk niet als een E46 M3 maar hij is wel een goeie vervanger.
E30 318is? Wat te denken van de 1800TI/SA (naast de 1800) en de 2002ti/2002tii (naast de 20002) uit de jaren ’60 / ’70?
@MBABC:
Ik zie in al die type aanduidingen die je noemt geen ‘is’ ergens achter staan….
Je hebt van de E30 de 318 is en de 320is, met een 2L 4 cylinder met 192pk. Speciaal gebouwd voor landen waar auto’s met een cylinderinhoud groter dan 2000cc zwaar belast werden/worden.
@Nichos en @MBABC:
Voor de E36 was er ook een 318is, t.o.v. de 318i was dit een 16V blok met 140 pk ipv 115 pk
Waarom doen ze de mistlampen van de Coupé verwijderen voor de koeling en voor de Cabriolet niet? Lijkt me juist dat de Cabriolet meer lucht nodig heeft vanwege het extra gewicht dat ‘ie mee moet nemen…
@HDM: klopt, ik ben zelf natuurkundige en ken deze formules…Het is evenwel niet correct. Deel 322 maar door 0,98 en je komt zéker niet uit op 344…Zo heeft de M5 500HP en 507PK…die verhouding klopt. Kortom, het is dus 322 PK voor de 335is…grappig, want bij Ziptuning krijg je 365PK en 520Nm….beetje een flut-motor-facelift zo.
@Bennink: als het dak open is, heb je méér koeling ? ;-)
@Megakix: Dát zal het wezen :-D LOL
Het blok levert 322pk ipv 344.
US hp berekening, standaard 335i heeft 300pk, +22pk erbij voor de IS.
Wat een domme typeaanduiding van deze BMW. Hou het beetje simpel ofzo..
@ Bennink: klopt, maar Coupé’s wroden vaak gezien als het ‘Performance-model’, de Cabrio toch meer als cruiser… Maar wel een snelle cruiser!
;)
@ Megakix: dat wilde ik net schrijven, maar ik dacht: dat is TE flauw!
:D
500 nm…..fors….zal erg aangenaam toeren zijn met zo’n motor….de vormgeving van de Z4 daar kan ik nog steeds niet aan wennen….ligt wellicht deels aan het imago…..dus dan maar die Coupé svp :)
mmm klinkt als erg gaaf speelgoed zo… maar wel weer onbetaalbaar ws… :)
iS, stond dat niet voor dubbele nokkenas?
135is moet wel een bommetje worden :D
Laatst was er een bericht over deze motor voor in de 1-coupe. Hierin werd omschreven dat er een turbo wegvalt en een twin-scroll erop komt. Later in het bericht wordt vermeld dat deze motor ook in de 3-serie komt te liggen.
Mijn conclusie is dat het dus om deze motor gaat.
Hoe komt het dan dat hier wel TwinTurbo staat vermeld?
@Jack
De 335i krijgt de nieuwe twinscroll turbo (N55 blok)
De 335is behoudt het N54 blok met 2 turbo’s
“Wellicht dat voor BMW de 35is specificatie zal worden wat voor Audi de S aanduiding is”
de vorige 3 serie’s Coupe/Cabrio hadden de typeaanduiding IS ook al!
Niets aan het onderstel gedaan?
Dan is het ook geen IS vind ik.
@GOD: M-sport package houdt al een M-onderstel in…
@Majinstar: ik heb altijd iets tegen chippen gehad, grotendeels onterecht trouwens, maar BMW perst veel pk’s uit een relatief klein blok, zonder extreme gevaren te creëren voor de levensduur, moet het dan nog meer?
@BMWE93
Ik heb het andere bericht nog’s doorgekeken. Klopt wat je zegt. De 335i krijgt N55, 335is blijft bij de N54.
Correctie: De Z4 35i sdrive trekt op van 0 naar 100 in 5.1 sec ? De 335i trekt op in 5.7 sec van 0 naar 100. De M3 trekt op in 4.9 sec. Dus waarschijnlijk zal dit blok tussen de 5.0 en 5.5 sec liggen.
Als je het mij vraagt niet echt een vooruitgang. In dat geval kan je liever de 335i gewoon chiptunen.
@Majinstar: beter van wel, heb je niet de extra koeling maar wel de kracht. En het scheelt je waarschijnlijk een paar ruggen.
lekkerrrrrrrrrrr!!
Maar de “s” wordt dus een soort van M light? In ieder geval, het blijft vet, zeeeeer ver!
En je hebt de 325is en 325es, voor de states.
Vet hoor :D bmw is goed bezig met dit blok! Gaaf ga zo door :)
boring! we willen gewoon de m3!
@ NLBUURMAN
Exterieur M Sport Package.
Heeft met het uiterlijk te maken en niets met het onderstel.
@GOD: Als je hier in België het m-pakket neemt is die ophanging daar zoiezo inbegrepen maar je kan die ophanging ook krijgen zonder het exterieur-pakket :)
@GOD,
Op de 1 hatch in elk geval wel, want andere vering hoort in mijn ogen bij onderstel thuis.
Klinkt allemaal super, en het leukste vind ik nog dat er nergens het woord “zuinig” genoemd wordt! Eindelijk weer een auto die bedoeld is om mee te rijden, heerlijk!