Zet je cowboyhoed op want het is tijd voor de Grand Prix van Amerika!
Het is 21:00 met een kille buitentemperatuur. Laat de zon maar schijnen in je woonkamer met de Amerikaanse Grand Prix. Op het moment dat de race van start ging (14:00, lokale tijd) was het namelijk 26 graden in Austin, Texas. Zorgde de race voor een eventuele verhitte strijd?
Max start vandaag vanaf P4. Voor hem staan teamgenoot Ricciardo en Mercedes-rijders Rosberg en Hamilton. Verstappen kiest ervoor om op hardere banden te starten in vergelijking met zijn Australische teamgenoot. De 19-jarige maakt een matige start waardoor Raikkonen P4 inpikt. Ook de hete adem van Vettel dreigt voor de Nederlander. Ricciardo doet het beter en komt tussen Hamilton en Rosberg te rijden. Nico Hulkenberg valt uit. Terwijl de meeste rijders bezig zijn met hun vierde ronde ligt de Duitser al uit de race.
In de negende ronde maken Raikkonen en Ricciardo een pitstop. Ze switchen naar softs. Ook Verstappen gaat verder op softs en komt achter Button te rijden. Een fraaie inhaalactie volgt echter snel en Verstappen knalt Button voorbij. “Box box box!” horen we hierna over de radio voor Nico Rosberg. De coureur vervolgt zijn rit op mediums. Vettel heeft intussen de leiding overgenomen van Hamilton. Max pakt P5 door Raikkonen aan de binnenkant te pakken (video).
Over de radio krijgt Max te horen dat hij zijn banden niet kapot moet rijden in zijn haast om Rosberg in te halen. “I’m not here to finish 4th” is het antwoord van de 19-jarige. Max luistert naar zijn team en blijft op een veilige afstand van de Duitser. In de 25ste ronde maakt Raikkonen een stop om zijn weg te vervolgen op supersofts. Ricciardo gaat over op mediums. Het lijkt erop dat hij de race wil uitrijden op deze banden.
Dan compleet drama bij Red Bull. Max Verstappen komt de pits binnen en het team was hier niet op voorbereid. Kostbare tijd wordt verloren. Een communicatiefout tussen de Nederlander en zijn team bleek de oorzaak. Verstappen vervolgt zijn weg op mediums en zakt naar P7. Het blijft niet bij een slechte pitstop. De auto van Max vertoont in de 31ste ronde kuren en Verstappen is genoodzaakt te stoppen (video). Nul punten voor de 19-jarige tijdens de Grand Prix van Amerika. Het is over en uit voor de Red Bull-rijder.
Niet alleen Max heeft problemen. Kimi Raikkonen onderneemt een pitstop en bij het verlaten van de pits stopt hij direct met rijden. De pitcrew heeft de rechterachterband niet goed vastgezet. De Ferrari-rijder rolt achteruit (lol!) terug de pits in. De Fin stapt uit zijn bolide en ook voor Raikkonen zit de race erop.
De Mercedes-rijders ontduiken alles wat er achter hun heeft afgespeeld en doen een 1-2tje. Ricciardo doet een derde plek en Vettel volgt op P4. De volledige uitslag van de Grand Prix van Amerika check je hieronder.
1. Hamilton
2. Rosberg
3. Ricciardo
4. Vettel
5. Alonso
6. Sainz
7. Massa
8. Perez
9. Button
10. Grosjean
11. Magnussen
12. Kvyat
13. Palmer
14. Ericsson
15. Nasr
16. Bottas
17. Wehrlein
18. Ocon
19. Raikkonen (DNF)
20. Verstappen (DNF)
21. Gutierrez (DNF)
22. Hulkenberg (DNF)
mrporter zegt
Jammer dat Max uitviel. Was verder een saaie race
donvincenzo zegt
@mrporter: Toen Max nog niet was uitgevallen was er ook al niet veel aan.
roppp zegt
@mrporter: ik heb niet gekeken en dat was maar goed ook, want het was een saaie race.
michielb10 zegt
@roppp: hoe weet je dat nou als je het niet hebt gezien… verder vond ik de race echt wel gaaf, al helemaal als max verder had kunnen rijden
yajouri zegt
@roppp: je hebt niet gekeken en toch kun je concluderen dat het een saaie race was…?
87sandyd zegt
@mrporter: wel Driver of the Day geworden :’)
harrie zegt
Jammer van Max, gelukkig blijft de schade beperkt door het uitvallen van Raikonnen. Die 4e plek in de WK stand kan nog steeds.
Sainz driver of the day, denk dat Alonso nog wel een tijdstrafje krijgt.
545e60 zegt
@harrie: Duidelijk fout van massa. Hij was er al voorbij
Frenkyboy zegt
Schitterend: “I’m not here to finish 4th”. Jammer dat hij uitviel.
donvincenzo zegt
@frenkyboy: Hij heeft dus wel gelijk gekregen.
viezefreddyw zegt
En zo keken we vorig jaar naar een absolute wereldrace in Amerika van onder ander Max Verstappen, en zo kijken we nu naar een heel saaie race en dat komt niet perse door het uitvallen van Max. En nu weer zijn de Mercedessen ongenaakbaar terwijl ik hoopte dat Red Bull op dit circuit nog het een en ander teweeg kon brengen.
En dan Max. Ja, doodzonde. Zijn schuld van de valse pitstop en zonde dat z’n motor er mee stopte. Maar eerlijk is eerlijk, een P4 was het maximale haalbare.
willeme zegt
@viezefreddyw: Ik vond de race eigenlijk niet zo saai. Ja, aan de top gebeurde er weinig spannends, maar dat lag ook niet in de lijn der verwachting. Sainz, Alonso en Massa waren leuk om te zien strijden om P5. Ook de Renaults waren meerdere keren verwikkeld in een strijd om, ehh, P12 ofzo. Het is gewoon een enorm gaaf circuit. De twee rechte stukken zijn voor de auto’s met Mercedes PU belangrijk, maar die McLaren en Toro Rosso gingen erg strak over het tussenstuk. Dit circuit mag nog wel even op de toekomstige kalenders blijven staan!!
viezefreddyw zegt
@willeme: Ik vind het circuit ook erg fraai! Mag van mij ook wel erg lang op de kalender blijven.
Maar goed, ik vond de race wel saai. Het enige leuke inderdaad was de battle tussen Sainz, Massa en Alonso. Maar de race duurde 56 ronden. In die battle zagen we uiteindelijk maar twee inhaalactie’s van Alonso, dat was het… Verder hebben we toch niet naar al te veel spannende dingen gekeken?
willeme zegt
@viezefreddyw: Voor mij ging de race zo voorbij, dus wat dat betreft niet direct saai. Je ziet dat T1 bij deze baan op diverse manieren genomen kan worden. Daarna heb je diverse doordraaiers, waardoor de auto’s na T1 toch behoorlijk naast elkaar kunnen rijden. Kvyat had een onbezonnen actie daar, de Renaults lagen geregeld in elkaars weg, de Spanjaarden wisten een showtje neer te zetten. Maar dat zijn niet de belangrijkste plaatsen.
2017 lijkt een goed jaar te worden voor F1. Renault gaat terug naar boven komen. Daar ben ik van overtuigd. Ook McLaren gaat een mega stap zetten. Op deze baan zag je dat het chassis echt niet verkeerd is. Dus hopelijk komen de teams in de top 3 ook dichter bij elkaar. Dan heb je Mercedes, Red Bull, Ferrari, Renault en Mclaren vooraan, met (wederom hopelijk) Force India, Haas en Williams daar vlak achter. Het zal anders uitpakken, maar het zou wel leuk zijn als er een vier, vijf teams zijn die races kunnen winnen!
viezefreddyw zegt
@willeme: 2017 kan inderdaad een erg spannend jaar worden. Eigenlijk kan niemand weten welk team er vanaf volgend jaar er met kop en schouders bovenuit gaat steken. Ik hoop oprecht dat Renault volgend jaar een fantastisch goede auto gaat bouwen met een erg sterke en snelle motor. Daarmee kan het team weer potten breken en met zo’n sterke motor heeft Red Bull gelijk een groot voordeel. Ik ga er van uit dat Red Bull weer een ijzersterk chassis gaat bouwen en een hoop mechanische grip weet neer te leggen. Het mooie is dat als Renault een sterke motor maakt, dat Toro Rosso ook gelijk weer een ontzettend goede auto gaat krijgen. Buiten de motor om bouwen zij ook al jaren erg sterke auto’s. Met de twee coureurs zitten ze volgend seizoen sowieso wel gebeiteld. Sainz zal in ieder geval moeten laten zien dat hij klaar is voor een volgende stap en Kvyatt moet zijn F1 carrière nieuw leven inblazen. Als hij dat niet doet verwacht ik dat volgend jaar z’n laatste jaar is. In ieder geval bij Toro Rosso..
McLaren is ook weer op de juiste weg. Hun auto begint steeds sterker te worden en hun motor steeds sneller. Dat zag je vandaag ook weer met twee auto’s in de punten. En dat terwijl Button een slechte kwalificatie had.
Ja, ik kijk er nu al heel erg naar uit.
Kvgorp zegt
@viezefreddyw: vind het maar een lelijk circuit dubbelen s-ses. Lekker inspiratie vol. En daarna1 op 1 kopieën van bochten van andere circuits. Top hoor.
easygoingmartin zegt
Wat is het toch met “nieuwe motoren” en niet finishen.. # Hamilton-boem en Max-zoem
lambo4all zegt
@easygoingmartin: ik denk niet dat Max een nieuwe motor heeft, lijkt me raar zo op de 3-na laatste race.
kapitein187 zegt
@lambo4all: ik dacht wel een nieuw blok. Nummer 5. Of was die al eerder dit seizoen gebruikt?
mmarzzz zegt
@easygoingmartin: max heeft kapotte versnellingsbak, ligt niet aan het blok
john4545 zegt
Weer een lucky win voor LH crybaby. ZOnder vsc zou Ros met softs hem helemaal gek geren, die zorgde dat de FIA tegen Max zei: en nu stoppen met echt racen.
Over racen gesproken: Hamilton en Ros waren de snelste op de baan, ongeveer 8 a 9 seconde langzamer dan hun kwalificatietijden…. Ik heb de tv na 26 rondjes uitgezet. 2017 kan niet snel genoeg komen om dit city cruisen te eindigen. 9 seconden langzamer dan wat zon auto doet op de limiet is gewoon belachelijk. Oma-racen.
mrB zegt
@john4545: Hamilton heeft het hele weekend gewoon gedomineerd. Niks lucky.
john4545 zegt
@mrb: Ros was op een andere strategy dan LH, en had het hem heel moeilijk gemaakt op een veel snellere band. Dus ja, Erg lucky. En in mijn boekje was Ros ook sneller in practise 2 en Q2. Hij is gewoon de betere coureur, period.
smiley70 zegt
@john4545: Volgens mij is het ook afhankelijk van de hoeveelheid brandstof, en dat blijft gelijk in 2017.
drdrift zegt
@john4545: geen speld tussen te krijgen, ik heb de tv ook uitgezet en iedereen die dit leuk vindt……ach laat maar
koeckenbacker zegt
@john4545:
Na uw getier in het ron dennis topic, en het af en toe lezen van de comment-sectie op gpupdate.nl, zou ik u dit forum van harte kunnen aanraden.
Hier houden zich veel figuren op die van alles lukraak goed proberen te spellen, rijders belachelijk benoemen, en een hoog “ik weet het beter gehalte” hebben.
Kijkje nemen?
Mvg
pomoek zegt
@koeckenbacker: drop the mic.
john4545 zegt
@koeckenbacker: Ik zal het overwegen, maar zolang ik geen rode banner met gele ster bovenaan dit blog zie, en afwijkende meningen toegestaan zijn heb ik het ondanks sommige ad hominems aan mijn adres van old kranky’s die niets beters te vertellen lijken te hebben, het prima naar mijn zin hier.
Dank u!
itiswhatitis zegt
@john4545: geef ze eens ongelijk waarom een motor onnodig gaan belasten. Ze mogen immers maar 5 motoren per jaar gebruiken
mrB zegt
In een paar ronde ging de race van Verstappen van kwaad tot erger. Zonde. Ook van Raikkonen trouwens.
Fantastische race van Sainz en Alonso. Vooral Sainz heeft Massa goed achter hem gehouden!
Robert zegt
Ik had vooral de indruk dat de matige start van Verstappen te wijten was aan de mindere grip die de ‘even’ startplaatsen ten deel vielen. Dat was volgens mij ook de reden dat Rosberg zich gedwongen zag de naar rechts te duiken -en zo de deur voor Ricciardo open te houden.
harrie zegt
@rrrobert: Denk dat bij de start de supersofts van Ricciardo en de Ferrari’s ook nog wel wat schelen tov de softs van Max en de Mercedessen.
Robert zegt
@harrie: Oh, dat zal ook zeker hebben meegespeeld.
ahs1979 zegt
@harrie: Max gaf tijdens het interview na de race aan, waar Jack Plooi het niet over de gare pitstop wilde/durfde te hebben, dat hij van start was gegaan met teveel voorvleugel. Na de eerste pitstop is dit gecorrigeerd en was de balans weer goed.
pomoek zegt
@ahs1979: Ik was wel verbaast dat hij zo snel naar binnen ging, op de hardere banden had hij het langer moeten uithouden. Maar het verhaal van de vleugel kan ik mij voorstellen, de 2e stint ging een stuk beter. Eigenlijk dus de eerste fout die Verstappen heeft gemaakt dit weekend. Het per ongeluk naar binnen komen is de 2e, behoorlijk klungelig eigenlijk. Tenslotte reed hij véél te lang door met een kapotte motor. Hij parkeerde zijn auto op een onhandige plek, de MB’s konden een extra pitstop maken en zijn teammaat had het nakijken. Fout 3 dus eigenlijk.
harrie zegt
@pomoek:
Doorrijden en op die plek stoppen was instructie van het team. Vervolgens wilde auto niet in neutraal waardoor hij niet naar achter geduwd kon worden maar gehesen moest worden, met VSC tot gevolg.
Verder wel een ongelukkige race voor hem ja.
Dizono zegt
@RRRobert: ik had vooral de indruk dat Hamilton bewust net iets eerder/harder remde dan strikt noodzakelijk om zo rosberg iets te blokken tov ricciardo…
awesome zegt
@RRRobert: of gewoon de hardere band, terwijl Ricciardo, Vettel en Raikkonen de zachtere compound onder de auto hadden.
joost1990_2 zegt
Kwalitatief uitermate treurig
aadzor zegt
Jongens, ik weet dat de hele wereld van Alonso houdt. Maar dit waren 2 inhaalacties die eigenlijk niet konden. Massa van de baan af beuken en daarna de plek aan Sainz niet teruggeven nadat hij de bocht niet haalt.
Robert zegt
@aadzor: inderdaad. Als Max deze manoeuvres had laten zien was de concurrentie weer en masse over hem heen gevallen…
sel777 zegt
@aadzor: week die nou af van zijn lijn toen ie remde of remde die van zijn lijn toen ie week!? Op naar de rijdersbriefing… u.i.
vtechlover zegt
@aadzor: eerste actie is fout van massa, de tweede was idd fout van Alonso..
lambo4all zegt
@aadzor: alonso zat er volledig naar en Massa stuurde op hem in. Voorwiel op voorwiel.
Check.
hij was 100m voor het aanrempunt van de bocht al voorbij Sainz en dus verremde hij zich simpelweg en schoot wat door. Hij maakte de fout dus tijdens de inhaalactie met Sainz.
Check.
Conclusie: zero problems for Fernando.
Dutchdriftking zegt
Toch erg jammer.
ehnl zegt
het is weer een prachtig voorbeeld van taalkundig gefröbel, maar ik vind het echt een doodzonde voor een stukjesschrijver van autoblog om de ‘pit’ consequent ‘pits’ te noemen…!
lambo4all zegt
Goed race van Verstappen, na zijn foutje ging het helaas wel snel berg af.
Verder gewoon solide race gezien, niet heel veel spektakel. Mclaren zich weer beetje herpakt na het drama in Japan, Sainz een hele solide race gereden. Tja verder vond ik het wel leuk, maarja ik zou de hele dag naar testen kunnen kijken. Dus of dat nou zoveel zegt.
Rob zegt
Toch leuk dat het Amerikaanse team Haas een puntje pakt. Gun ik ze ook wel, ze komen namelijk zo sympathiek over. En ze hebben by far de mooiste stickers op hun bolide.
ahs1979 zegt
@Rob: het zijn ook niet al teveel stickers die de livery verstoren.
ahs1979 zegt
Die Virtual Safety Car heeft soms ook wel niet het gewenste effect. De twee Mercedes coureurs reden een rondje rond de 2:10 toen de VSC van kracht werd een Ricciardo een 2:30. Vervolgens konden Lewis en Nico een “gratis” pitstop doen. Ergens klopt het niet. Zelfs met pitstop werd de voorsprong van Lewis op Daniel groter tijdens deze VSC periode.
lambo4all zegt
@ahs1979: dat zegt natuurlijk precies niets over het effect van de vc en alles over het moment waarop deze werd ingezet slimmerik.
oetelaar zegt
Mooie inhaalacties gezien van Max. Tel daarbij op zijn profetische woorden over de radio die op mij een beetje ‘cocky’ overkomen en mijn zondagavond was weer gevuld. Ik was trouwens oprecht blij voor Sainz – sterke race en mooie battles.
bassx zegt
Jammer dat Red Bull de race verprutste voor Ricciardo. Door max door te laten rijden kwam er een VSC. Helaas kreeg Rosberg een “Free Stop” zoals de Australiër zelf zei.
ahs1979 zegt
@bassx: en eigenlijk gek dat ze de VSC pas activeren als de wagen van Max in de grindbak geparkeerd stond. Terwijl hij daarvoor met een gangetje van 40 km/u over de baan heen reed. Of had de VSC niet eerder geactiveerd mogen worden?
bassx zegt
@ahs1979: Meestal wordt er pas met geel gezwaaid wanneer een F1 auto stil komt te staan of naast de baan rijdt (dit laatste is een geautomatiseerd systeem). De regel dat een coureur niet onnodig gevaarlijk mag rijden houdt in dat Max in zo’n geval niet op de racelijn mag rijden, zelfs als achteraf blijkt dat het doorrijden onnodig is geweest kan een coureur hier later nog om gestraft worden.
niekie1999 zegt
De race was wel oké. Ik vond Daniel in het begin erg goed rijden, blijf toch genieten van de Australiër. Max maakte met de pitstop toch echt de fout, anders zou hij niet zeggen: “I thought you boxed me, sorry.” Het uitvallen was jammer, maar ik meende het geluid al te horen bij het aanremmen van de hairpin het rechte stuk op. En dacht ook dat Max tijdens het terugschakelen wel erg veel toeren maakte, maar dat zal wel aan mij liggen…
john4545 zegt
Verstappen uitgeroepen tot ”rijder van de race’. Ik begrijp dat voor veel Nederlanders het nog steeds een (nieuw) feest is dat onze Max op zondagen 9 seconden langzamer dan in kwalificatie mee mag oma-en, maar dit is wel erg vertekenend, nietwaar?
harrie zegt
@john4545:
Olav Mol schijnt opgeroepen te hebben om op Max te stemmen wat de boel nogal beïnvloed heeft, debiele actie van hem die flink afbreuk doet aan de eretitel.
Sainz en Alonso reden ijzersterk en verdienden hem, maar die moeten de Spaans chauvinistische stemmen delen.
dracae zegt
@harrie: Olav Mol heeft gemeld dat gemiddeld een kwart van de stemmen uit Nederland komt en dat daarom Max zelfs na het uitvallen wel kon winnen.
Dat is niet oproepen om op Max te stemmen.
hij zij daarna ook nog iets dat er op leek alsof hij het daar juist niet mee eens was.
Olaf Mol spreekt vaak in vreemde constructies en wil zich nog wel eens vergissen… maar laten we hem niet afbranden om iets dat hij niet heeft gedaan…
Overigens, wat mij betreft was Sainz de man van de dag of anders inderdaad Alonso.
skinnybmw zegt
Een aantal onjuistheden in dit snel getypte verslag…o.a. dat Max naar het team luisterde en achter Rosberg bleef…hij kon Rosberg helemaal niet aanvallen. En de slechte pitstop was toch echt Max z’n fout wat hij ook tijdens de race toegaf…hier lijkt ’t of het team ook een aandeel had. Chauvinisme okay, maar schrijf geen onwaarheden.