• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

UK garage presenteert Lotus Extrema

Auteur: ricardo, gepost 25 januari 2009 om 21:41 – 51 Reacties

Lotus Extrema

UK garage kennen we onder andere al van deze 490 pk sterke Ford Mustang. Onlangs presenteerde het in Milaan gevestigde bedrijf de Lotus Extrema, gebouwd op basis van de Lotus Exige mk1.

Als eerste valt de nieuwe body van de Extrema op. De uit fiberglas of carbon vervaardigde body lijkt overigens zeer veel op de huidige Lotus Exige. De wielbasis van de Lotus is met 20 cm toegenomen om ruimte te bieden aan de nieuwe motor+versnellingsbak. De instelbare schokdempers zijn afkomstig van Koni en de remmen worden geleverd door het merk AP.

De streetlegal Lotus is leverbaar met verschillende motoren. Als eerste de van GM afkomstige LS3 motoren (420 en 500 pk), de LS7 (519pk) en de LS9 (649 pk). Laatstgenoemde haalt na 2.9 seconden de 100 km/h en voegt 30 kg toe aan het standaard gewicht van 970 kg.

Als je 970 kg te zwaar vindt voor een Lotus dan is ‘ie er ook met een superlichte V8 van Powertec (95 kg). Verkrijgbaar als 2.6 met 360 pk, als 2.8 met 450 pk en als 3.4 met 560 pk. Met één van deze motoren weegt de Lotus niet meer dan 750 kg

Voor de veiligheid is er een brandblusser geïnstalleerd en is er een rolkooi aanwezig.Teven beschikt de auto over digitale video apparatuur(?). Prijzen beginnen bij 66.000 euro ex belastingen. (via autoblog.it)

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

exige, Lotus, tuning

Vorig bericht: « Wat heb je nodig voor Tray Drifting?
Volgend bericht: Joehoe! Een Lancia Ypsilon Armand Basi »

Lees Interacties

Reacties

  1. ward430 zegt

    25 januari 2009 om 21:42

    -edit: fixed-

    Login om te reageren
  2. Mikeee zegt

    25 januari 2009 om 21:44

    Dit is echt heel ziek doe die ls 9 maar :P
    en weetje zeker dat de prijs bij 66 000 eurie begint dat is niet te gek dan voor zon auto

    Login om te reageren
  3. Sjaakk zegt

    25 januari 2009 om 21:50

    deze zit er echt goed uit. en voor maar 66.000,- dat is niet veel voor zo’n auto. niet dat ik dat zomaar heb, maar toch.

    Login om te reageren
  4. RenJie zegt

    25 januari 2009 om 21:50

    dit is echt heeel ziek.. die 3.4 V8 met 560 pk lijkt me veel interessanter dan die LS9.

    Login om te reageren
  5. Mardec zegt

    25 januari 2009 om 21:51

    Streetlegal!!!! (veryfineprint)but only in the UK(/veryfineprint)

    Voor de rest wel super sjiek :-) Die powertech’s, steken die ook niet in de radical SR8 en SR8 LM ?

    Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    25 januari 2009 om 21:52

    lekker voor trekdees :D enige punt van verbetering zit hem nog in de stuur-positie. Net als de Elise GT3(?) wagens hadden ze het stuurtje en de bestuurder in het midden moeten zetten :)

    Lever ‘em trouwens maar met LS7 af… kan ik wel waarderen ;)

    Login om te reageren
  7. Arco zegt

    25 januari 2009 om 21:55

    @ Mike : Naast de aanschaf van een Exige Mk.I. ;)

    Maar wat een vermogen als je een LS9 erin laat lepelen…. :mrgreen:
    Dat kan je toch niet normaal op het wegdek overbrengen met zo’n laag gewicht ??

    Login om te reageren
  8. Tom zegt

    25 januari 2009 om 21:56

    Wat is de gelijkenis met de lotus exige nog? :D
    -andere motor
    -ander (langer) onderstel
    -andere transmissie
    -andere schokdempers
    -andere remmen

    – enkel de boddy trekt in de verte nog een beetje op de exige en daar dan de naam op bepalen? :D

    Login om te reageren
  9. gekke turbo zegt

    25 januari 2009 om 21:59

    Doe mij maar de 750 kg lichte met 560 pk gunstigere pk/kg verhouding en goedkoper bij de 3 maandelijkse cheque aan de fiscus!

    Login om te reageren
  10. Edman zegt

    25 januari 2009 om 22:09

    Doe mij maar zo’n titanium 3.4 liter blokje van Powertech. ‘Oi ‘oi, dat zal lekker gaan!

    Login om te reageren
  11. Een betere ontwerper zegt

    25 januari 2009 om 22:09

    Die video apparatuur zal wel aan boord zitten zodat het eindelijk eens ophoudt met die video’s op youtube van wannabe amateurdrivers waarvan NIEMAND ooit een keer een camera GOED heeft vast kunnen houden. Ik zie elke naad, knop en spijkerbroek, maar nooit de teller of de omgeving…

    Wel ziek ding hoor, ik wil em wel.

    Login om te reageren
  12. corvette z06 zegt

    25 januari 2009 om 22:10

    ziet er niet slecht uit hoor .

    Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    25 januari 2009 om 22:11

    Ja, die wil ik. Graag met 3.4liter v8. Daar ben ik wel blij genoeg mee.
    Eigenlijk is de motorkeuze een hele uiteenlopende.
    Zwaar en laagtoerig met veel koppel vs licht en hoogtoerig met een stuk minder koppel.
    Leuke keuzes. :D

    Login om te reageren
  14. Wieldop zegt

    25 januari 2009 om 22:20

    doe mij die powertech van 560 maar, daarvan ligt het pk/ton ratio op 700, die ander 650

    Login om te reageren
  15. Jaapschaap zegt

    25 januari 2009 om 22:20

    die zal wel flinke prestaties leveren :o

    Login om te reageren
  16. clijde zegt

    25 januari 2009 om 22:23

    Levensgevaarlijk :)

    Login om te reageren
  17. Svensson zegt

    25 januari 2009 om 22:27

    @ ricardo: Het is Powertec, zonder h erachter ;)

    @ Mardec: Betreft inderdaad dezelfde blokken als in de SR8 (LM). Wist trouwens niet dat ze ook een 3,4L versie produceren :o

    http://www.powertecengineering.com/pdf_downloads/v8engine.pdf

    Ziet er verder waanzinnig uit deze Extrema! De Powertec-motoren zijn duidelijk het meest racy, maar ik denk dat de GM LS-motoren een hoop onderhoudsvrijer zijn…

    -edit: dank-

    Login om te reageren
  18. Cantago zegt

    25 januari 2009 om 22:32

    Is dit een grapje? Droom ik?

    Dat zijn echt ziekelijk mooie cijfers!!

    Login om te reageren
  19. RH zegt

    25 januari 2009 om 22:39

    Kanonnen… dat is ongeveer hetzelfde als een Veyron uitrusten met 2000 pk… leuk die acceleratie maar de tussensprints…

    Login om te reageren
  20. Ikke zegt

    25 januari 2009 om 22:56

    wel MK2 koplampen, erg mooie bak, die LS9 is wel ziek, maar ik vraag me af wat er sneller zal zijn, de LS9 vs de Powertec motoren, aangezien de LS9 een krankzinnige hoeveelheid newtonmeters produceerd, maar wel 150kg zwaarder is.

    Login om te reageren
  21. RenesisHP zegt

    25 januari 2009 om 22:58

    @RH.

    Wat is er met de tussensprints?
    Ik denk niet dat daar enig probleem is te vinden. Bij de dikke achtcilinders heb je bijna altijd trekkracht en de kleine achtcilinders wil je graag op toeren houden. :D

    Login om te reageren
  22. Zuki Zashi zegt

    25 januari 2009 om 23:11

    “tasse incluse” lijkt me inclusief (Italiaanse) belastingen.

    Login om te reageren
  23. Bram zegt

    25 januari 2009 om 23:20

    Ongelovelijk dit…hoe goed zijn deze motoren?

    Login om te reageren
  24. Svensson zegt

    25 januari 2009 om 23:25

    Overigens vind ik de superlichte Powertec-motoren veel beter bij de “performance through lightness”-filosofie van Lotus passen dan de krachtigere maar zwaardere GM LS-blokken.

    Login om te reageren
  25. Svensson zegt

    25 januari 2009 om 23:26

    Die Powertec-motoren klinken fantastisch trouwens, vooral de versies met 8 individual throttle bodies. Check hier een filmpje van de Radical SR8 LM met 2.8 liter RPB blok.. geweldig dat aanzuiggeluid! En dan heeft ie nog ruim 1000rpm over..

    http://youtube.com/watch?v=QKltKZfBdQs&fmt=18

    Kan IMO geen LS7/9 aan tippen, meer power of niet.

    Login om te reageren
  26. Svensson zegt

    25 januari 2009 om 23:32

    Sorry, er gaat wat mis… post vanalles dubbel :?

    Login om te reageren
  27. RH zegt

    25 januari 2009 om 23:32

    @mx5/rx8owner,
    Ik bedoel eigenlijk dat dat helemaal ziek moet zijn. Zo’n vederlicht ding, die moet door de geluidsbarriere kunnen ofzo…

    Login om te reageren
  28. erik zegt

    26 januari 2009 om 00:33

    dat bedrijf van die v8’s geeft nu een garantie van 30 uur tussen rebuilds op die extreem getunede dingen… doe dan maar 200 pk minder en wat meer rijden (gaat er trouwens bij niemand anders een alfa 33 stradale belletje rinkelen bij zo’n kleine, achtergeplaatste v8 en dit gewicht?)

    Login om te reageren
  29. Svensson zegt

    26 januari 2009 om 00:50

    @ eric:

    Die 30 uur rebuild intervals die je daar aanhaalt zijn wel berekend op racegebruik, dus met een aanzienlijk percentage van die tijd volgas rijden. Maar ik geef je gelijk, die GM LS-blokken zijn een stuk onderhoudsvrijer, zoals ik ook al zei. Dan moet je wel genoegen nemen met een veel minder racy karakter en een tammer geluid.

    Moest overigens niet denken aan de 33 Stradale, maar aan de RSW Evo van Russell Savory Performance (ook wel bekend van de RST-V8 en Caterham V8 Levante). Dat is in principe hetzelfde concept, dus een verlengde en verbrede Exige met lichtgewicht V6 of V8 motor.

    Meer info incl filmpje:
    http://www.lotus-central.com/index.php/features/104-the-ultimate-evo-lution.html

    Login om te reageren
  30. Svensson zegt

    26 januari 2009 om 00:50

    Die 30 uur rebuild intervals die je daar aanhaalt zijn wel berekend op racegebruik, dus met een aanzienlijk percentage van die tijd volgas rijden. Maar ik geef je gelijk, die GM LS-blokken zijn een stuk onderhoudsvrijer, zoals ik ook al zei. Dan moet je wel genoegen nemen met een veel minder racy karakter en een tammer geluid.
    Moest overigens niet denken aan de 33 Stradale, maar aan de RSW Evo van Russell Savory Performance (ook wel bekend van de RST-V8 en Caterham V8 Levante). Dat is in principe hetzelfde concept, dus een verlengde en verbrede Exige met lichtgewicht V6 of V8 motor.

    Meer info incl filmpje:
    http://www.lotus-central.com/index.php/features/104-the-ultimate-evo-lution.html

    Login om te reageren
  31. Svensson zegt

    26 januari 2009 om 00:57

    @ erik:

    Die 30 uur rebuild intervals die je daar aanhaalt zijn wel berekend op racegebruik, dus met een aanzienlijk percentage van die tijd volgas rijden. Maar ik geef je gelijk, die GM LS-blokken zijn een stuk onderhoudsvrijer, zoals ik ook al zei. Dan moet je wel genoegen nemen met een veel minder racy karakter en een tammer geluid.

    Moest overigens niet denken aan de 33 Stradale, maar aan de RSW Evo van Russell Savory Performance (ook wel bekend van de RST-V8 en Caterham V8 Levante). Dat is in principe hetzelfde concept, dus een verlengde en verbrede Exige met lichtgewicht V6 of V8 motor.

    Login om te reageren
  32. Svensson zegt

    26 januari 2009 om 01:00

    Hier een linkje naar de RSW Evo waar ik het over had:
    http://www.lotus-central.com/index.php/features/104-the-ultimate-evo-lution.html

    Op de een of andere manier verschijnen m’n reacties pas 10 minuten na het posten :?

    Login om te reageren
  33. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    26 januari 2009 om 06:23

    Damn nice, maar die brandblusser joh das alleen maar gewicht ;)

    Login om te reageren
  34. Blackjack77 zegt

    26 januari 2009 om 07:53

    Knappe machine. Juist de velgen zijn niet mijn smaak. Voor de rest de perfecte ferrari & co killer.

    Login om te reageren
  35. Dennism6 zegt

    26 januari 2009 om 07:54

    en de LS9 (649 pk). Laatstgenoemde haalt na 2.9 seconden de 100 km/h en voegt 30 kg toe aan het standaard gewicht van 970 kg.

    vanaf 66 k… Man, dit is echt megavet! :D
    Hoe duur zal de laatste met 649 pk zijn? iemand een idee? :O :D

    Login om te reageren
  36. SGSG zegt

    26 januari 2009 om 08:28

    Dit is de motorsport elise bodykit redelijk standaard verkrijgbaar om je elise om te bouwen nr een track-day car. De hele kit is verkrijgbaar voor tegen de 3000 pond. Dit is ook vergelijkbaar met de honda elises (die tot 320 pk gaan) en de audi elises (die tot 400pk gaan) zeer ziek maar je moet michael schumacher noemen om die om de baan te houden denk ik ! Ik denk dat je er haast niet mee op de openbare weg kunt rijden.

    Login om te reageren
  37. Mies zegt

    26 januari 2009 om 08:36

    Nou laat die ringfilmpjes maar komen. Denk alleen wel dat die met een Powertec blok aanzienlijk duurder zullen zijn….

    Login om te reageren
  38. ikke_ferrari zegt

    26 januari 2009 om 09:04

    Sex op wielen… oh mijn god wat heerlijk.

    Doe mij d’r maar eentje…
    Als ik mag kiezen… doe dan maar de 750kg 3.4L V8 met 560pk.

    Die LS9 klinkt heel leuk, maar pk/kg verhouding van de V8 is beter :D

    Login om te reageren
  39. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 januari 2009 om 09:29

    750 kg en 560 pk?

    Yumyum!!

    Kart anyone?

    Login om te reageren
  40. mcx zegt

    26 januari 2009 om 09:40

    Streetlegal :) Met die paar centimeter bodemspeling kom je niet ver.

    Login om te reageren
  41. thijs zegt

    26 januari 2009 om 10:30

    Dit zal wel ziek zijn om mee te rijden! Vraag me idd ook af wat et verschil zal zijn tussen de LS9 en de Powertec 3.4 V8..

    Login om te reageren
  42. ///M-POWER zegt

    26 januari 2009 om 10:33

    die velgen zijn helemaal fout

    Login om te reageren
  43. SjoRs zegt

    26 januari 2009 om 10:43

    Alleen streetlegal voor de UK of ook de rest van de EU?
    Leuk speelgoed voor track-days! Hoop hem een keer te zien bij een time-attack event op Assen of Zantvoord! Maar zou wel jammer zijn als hij alleen street-legal is in de UK….

    Login om te reageren
  44. EJS zegt

    26 januari 2009 om 12:02

    Doe mij maar een exemplaar met 560pk sterke powertech v8, zelfs als die in Nederland niet straatlegaal zou zijn, zo’n auto is het waard om regelmatig uitgelaten te worden op de Nürburgring ofzo:D Zou overigens wel zonde zijn als hij hier niet straatlegaal zou zijn, want zo’n auto als dagelijks vervoer is veel leuker dan een te zware ferrari of andere veels te zware supercar! Zelfs al hebben ze dubbel zo veel pk..

    Login om te reageren
  45. Jan C. zegt

    26 januari 2009 om 12:05

    Ligt het aan mij of lijkt dat woord “Extrema” op de zijkant er maar een beetje extra opgeplakt in Paint ofzo?

    Login om te reageren
  46. transam73 zegt

    26 januari 2009 om 13:53

    Okee hij kan hard maar wat ziet het er weer SAAAAAAAAAAAAIIII uit:

    “De uit fiberglas of carbon vervaardigde body lijkt overigens zeer veel op de huidige Lotus Exige.” Inderdaad. En die leek weer zeer veel op de Lotus Elise. Trouwens, de 2-Eleven appel valt ook niet ver van diezelfde boom.

    Lotus was toch ooit het merk van de spraakmakende modellen: Seven (nog steeds in talloze kitcar vormen geliefd door velen), Europa (simpele maar doeltreffende techniek, het ‘smoel’ van de Elise komt hiervandaan), Elan (gereincarneerd in de super-succesvolle MX-5 en aanverwante artikelen), Esprit (de rijdende wigvorm in al zijn puurheid), 340R (Ariel Atom avant la lettre)…

    Mooi of lelijk, het was tenminste steeds iets anders – en had ballen. Nu recyclen ze de Elise shape onderhand al 15 jaar lang en ook wel heel ver over de uiterste houdbaarheidsdatum uit. Zie de ‘nieuwe’ Europa (…) of de teleurstellende Evora. Hoe lekker de bommetjes ook zijn om in te rijden – geloofwaardigheid als merk met een eigen smoel is Lotus voorlopig echt kwijt.
    Jammer hoor.

    Login om te reageren
  47. transam73 zegt

    26 januari 2009 om 13:59

    @Jan C.: inderdaad een hele slechte photoshop. Je ziet in de andere foto dat het er niet op staat – en dat de dorpelsectie veel te rond is om er zo, plat, dat woord op te plakken.

    Ongeinspireerd, net als de rest van de auto.

    Login om te reageren
  48. co-driver zegt

    26 januari 2009 om 20:22

    Van mij mag er een 3.5 V6 uit een BTCS ( 450 pk ) i.p.v die véél te dikke V8 komen!

    Login om te reageren
  49. matthis zegt

    26 januari 2009 om 22:08

    met videouitrusting! kan je zelf achter de klpd aan :)

    Login om te reageren
  50. Simpson zegt

    27 januari 2009 om 12:00

    wauw, krijg je daar ook schone onderbroeken bij?

    want 7 kleuren is toch minimaal bij dit soort specs denk ik

    Login om te reageren
  51. Exige fan zegt

    16 februari 2009 om 20:16

    Dat is zo’n beetje de mooiste auto die er is!

    Standaard Exiges zijn al te bruut, en ondanks dat ze een vierpittertje hebben zijn deze al zo ontzettend snel. Alleen de laatste versnellingen mogen wat mij betreft langer zijn voor een hogere top standaard.

    Maar meer dan 300hp in een Exige geweldig! Nooit geweten dat de standaard motoren niet genoeg zijn haha maar een LS9 blok? haha. Meteen even langs de Corvette huistuner gaan en eer een 900hp blokje van laten maken. Heb je 950 kg en 900 pk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North