Vadertje Staat verkoopt de dikste VW Beetle ooit gemaakt

Auteur: , 43 Reacties

U weet wel, die neo-Kever waar je spontaan polsklachten van krijgt. Maar ook een neo-Kever met evenveel cilinders als zijn grote broer uit Stuttgart.

VW New Beetle RSI

Bij Domeinen Roerende Zaken staat namelijk een heuse Volkswagen New Beetle RSI. Daar waar de gewone New Beetle feitelijk een Golf IV met carnavalspakkie is, daar is de New Beetle RSI een Golf R32 (die overigens pas iets later kwam dan de RSI) in vermomming. Onder de kap dezelfde 3.2 VR6, zij het met 224 in plaats van 241 pk. Wel heeft de Beetle net als de R32 aandrijving op alle wielen, iets wat in combinantie met het racy onderstel tot overmatig snelle slijtage van de achterbanden leidt.

Daar waar de Golf R32 gewoon in serie geproduceerd werd, rolde de RSI slechts in een zeer kleine oplage van 250 exemplaren van de band in Mexico. Niet alleen de techniek was volledig anders dan die van een gewone New Beetle, ook visueel werd er het een en ander aangepast. De RSI was langer, lager en vooral breder. Een spoiler formaatje Fast and the Furious zorgt voor de broodnodige downforce, waardoor het net lijkt alsof de motor achterin ligt…

Exclusiviteit heeft zijn prijs en dat gold zeker voor de New Beetle RSI. Je moest in 2001 namelijk minimaal 106.638 euro bij de dealer achterlaten, terwijl je voor een rooitje minder in een Porsche Carrera 2 stapte. Een jaartje later zou de Golf IV R32 voor 42.270 in de boeken staan. U snapt, de RSI was alleen voor de meest doorgewinterde en liquide New Beetle-fans.

Wie destijds alleen kon dromen van een een Kever met muisarm, kan nu zijn slag slaan bij Domeinen RZ. Zij bieden een exemplaar uit 2003 aan, dat afgezien van de OZ-velgen in behoorlijke puike staat lijkt te zijn. We zijn benieuwd voor welk bedrag de wagen gegunt gaat worden, we vermoeden dat deze zeldzame klassieker in wording best een prima investering gaat kunnen blijken.


Met dank aan Maurits (niet de onze) voor de tip!



43 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Nou waarschijnlijk ligt het verkoopbod iets hoger dan mijn spaarpotje aan kan
Vadertje staat verkoopt meestal de ex auto’s van criminelen, of ondernemers die failliet zijn gegaan.

Bad-luck-cars..

Ik sla liever over.
Zeker voor dit ding, meer show dan Go.
gaaf ding, nooit geweten dat die zo duur was.
Ik snap sommige criminelen echt niet. Rondrijden in een superopvallende auto, waar er maar 250 van zijn gemaakt én dan ook nog eens je street credibility in 1,6 sec. te gronde richten
@thijse: dit kan een een auto van een ondernemer zijn die failliet is gegaan. Niet alles wat daar geveild wordt is van criminelen geweest.
@niels1995: dan snap ik de prioriteiten van die ondernemer niet helemaal. Dan verkoop je zo’n ding toch op tijd, voor de broodnodige liquide middelen?
@thijse: als jij als ondernemer schulden hebt worden goederen in beslag genomen en zullen de schulden beetje afbetaald worden. Als je de auto zelf verkoopt gaat dat geld uiteindelijk ook naar de belasting om je schulden af te lossen. Maakt niet heel veel uit
Het is wel één van de tofste project van volkswagen van afgelopen jaren. Ben benieuwd wat zoiets nog gaat opbrengen.
@clarkson: Staan er 3 te koop in Duitsland, vanaf €49950 tot € 99500(!) afhankelijk van de kilometerstand. Dus verwacht geen prijzen onder de 35-40K.

Overigens hebben wij er ook nog 1 in de ‘stille’ verkoop staan dus ik ga het maar eens in de gaten houden :-)
@roberto: thanks! Wat een geld zeg!
Ik snap wel dat er niet meer dan 250 stuks verkocht zijn.
Wat een geld !
Altijd gedacht dat er het 1.8 turboblok uit ondermeer de audi s3 8p in lag.. Weer wat geleerd dus.
@marijn90: 8l mijn excuses
Als je meer dan een ton uit gaat geven voor een Kever dan ben je flink bezopen geweest.
@rufctr01: Toch gek, als zo’n Kever ‘onder de hamer is geweest’ vinden veel mensen hem opeens wel meer dan een ton waard…
Gaaf ding hoor. Hebben!
Ik heb pas geleden in deze auto gereden, namelijk in Gran Turismo 6!
@persian1: tsja, dan kan ik ook wel zeggen dat ik eigenaar ben van een Bugatti, Koenigsegg, Ferrari, Lamborghini etc 😉
vanmiddag nog opgezocht zo’n beetle, iets zegt mij dat ik m moet kopen.. maar wil hem eigenlijk niet.. (altijd welkom hoor)
Dit kun je best kopen voor de investering. Als je er €50.000,- voor betaalt heb je iets unieks wat zeker niet minder waard word. Maar mij niet gezien, als ik dit elke dag in mijn garage zie staan dan word het een doorn in mijn oog.
Ik geloof er geen donder van dat je in 2001 minimaal 106.638 euro bij de dealer achter moest laten voor een New Beetle RSI. Dat kón toen namelijk nog helemaal niet, Euro’s achterlaten.
@potver7: je hebt gelijk! 106.000 gulden lijkt mij veel aannemelijker. 106.000 Euro voor een Kevertje, meer dan 2 ton in harde guldens!
@potver7: was toch wel zo!
@schellekens006: al vind ik 235000,- gulden ook een schrikbarend hoog bedrag voor dit.
@potver7: de euro is ingevoerd in 2001?!
@ghost:

Nope. 2002.
Vadertje staat mag m houden dan wel plat trappen over priced kevertje
Mag ik dit heel stiekem heel vet vinden? Ik vind dit namelijk heel stiekem heel vet…
@noflexzone: waarom stiekem?
Als jij hem vet vind, moet je dat gewoon vinden.
Schijt aan azijnzeikers!!
Er zaten eerst andere/foutere velgen onder. Stonden op de site van de beetle club, maar kan dat niet terug vinden.
Een van de (vorige?) eigenaren heeft ook een zwarte beetle gehad waar rond de 400pk uit de 1.8t werd gehaald.

Van deze weet ik zeker van dat ik hem een paar keer voorbij heb zien komen. Geluid wat zo’n ding maakt is top! Interieur is ook gaaf met carbon deurpanelen en instrumenten cluster. Met in dat cluster polo gti achtige instrumenten in plaats van de snelheidsmeter bij normale modellen.
De prijzen van de beetle RSI zijn de laatste 2/3 jaar al aardig aan het stijgen, maar blijkbaar heeft er niemand interesse via domeinen, want bij de vorige maand(en) is staat deze als niet gegund.
@Eric: niemand geeft de staat de ‘gun-factor’ en ik sluit mij daarbij aan; fuck em. Boycotten die klojo’s.
Volgens mij was dit ding behoorlijk aan het gewicht, daardoor niet echt snel ondanks de VR6. Take it away please!
Midtown Madness 2
@faalhaas: Jazeker! Dacht ik ook meteen
@faalhaas: so das lang gelede
Onlangs nog gekeken voor zo’n RSI, toen stonden er geen te koop zover ik weet. Nu een 2-3 in Duitsland. Een goede investering lijkt het me sowieso.
Bizar dat mensen dit geld voor deze auto uitgaven…. Het is wel een schattig wagentje hoor0, en een lage opgave. Maar deze auto koste meer dan een 911? Meer dan een M3? Twee en een halve R32 die in ieder opzicht beter is? En alles wat hij te bieden heeft is die opgave van 250 auto’s?
Lastig hoor, koop ik een Aston Martin DB4 Zagato, of koop ik alle 250 Kevers RSI?
@escort77: eigenlijk helemaal niet zo’n moeilijke keuze..
Hier bij mij in de buurt rijd er ook een in de zelfde kleur. Was even bang dat het dat exemplaar was. Dat is namelijk bad news maar gelukkig is het een andere.
Zo veiling geeft me altijd de kriebels… Al die auto’s, motoren, quads, campers, trikes, 3 wielers, vrachtwagens, verkeersbord-aanhangers… allemaal geven ze me het gevoel “Koop mij!, dan krijg je ook the curse of losing all your money’…

Het grappige is dat dat ook echt zo blijkt te zijn. 99% van de nieuwe eigenaren hebben ook pech met zo’n auto/motor/voertuig… Niet alleen pech met het gekochte maar ook in andere zaken ineens… Regelmatig zie ik auto’s die een jaar geleden verkocht zijn bij een willekeurige veiling weer terug komen… en dan vaak bij een faillisement veiling… Een auto kopen op veiling is eigenlijk je financiele doodvonnis tekenen…
En dan alleen maar omdat je enkele euro’s goedkoper uit bent in AANSCHAF (en dan komen de veilingkosten erbij, eventueel BTW, BPM, dan blijkt het een limoen te zijn waardoor je nog meer geld kwijt bent aan een nieuwe motorblok, nieuwe versnellingsbak etc…. En je hebt 0, nix, nada garantie….

Nouja, als ik zie dat mensen op diverse veilingen meer bieden exc veilingkosten dan het spul NIEUW in de winkel zou kosten met verzendkosten EN garantie… A succer is born every minute…

Bad mojo… indeed.
“Overmatige slijtage van de achterbanden” ???

Waarom dan, het is gewoon een 4wd systeem met een haldexkoppeling, net als de TT, S3, en golf r32 van die tijd…
Het blijft een Beetle…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).