• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Van achterstand naar voorsprong: inhaalrace met 20 nieuwe Audi’s in 2 jaar

Auteur: Wouter, gepost 30 juni 2025 om 11:00 – 8 Reacties

Audi 20 nieuwe modellen in 2 jaar

Vorsprung durch technik – het klinkt leuk, maar bij Audi ontbrak het aan nieuwe modellen.

Na een periode van vertraging in productontwikkeling, staat Audi nu aan de vooravond van een ongekend productoffensief. In twee jaar komen er maar liefst 20 nieuwe modellen, iedere maand lanceert Audi een nieuw model. Wat zit er achter deze inhaalbeweging en is het voldoende om de voorsprong terug te pakken?

De context: van stilstand naar versnelling

Audi erkent dat het achterop is geraakt. CEO Gernot Döllner spreekt openlijk over softwareproblemen en vertragingen in de architectuur waardoor de Q6 e-tron en zustermodel Porsche Macan veel later op de markt zijn gekomen. Het creëerde een domino-effect dat het hele productportfolio beïnvloedde. Het resultaat: een stilgevallen modelstrategie en verouderde line-up in 2023.

Wouter Karssen in gesprek met Audi CEO Gernot Döllner

De ommekeer: Audi Agenda

Sinds de komst van Döllner in 2023 is de “Audi Agenda” uitgerold: een brede transformatie op strategisch, operationeel én cultureel vlak. Het doel is om Audi toekomstbestendig te maken. Deze herstructurering richt zich op nieuwe bedrijfsmodellen, snellere besluitvorming en het opnieuw uitvinden van het merk-DNA inclusief design, software en productie.

20 modellen in 24 maanden – hoe dan?

De cijfers liegen er niet om: Audi lanceert 20 nieuwe modellen tussen begin 2023 en halverwege 2025. Het zijn zowel volledig elektrische voertuigen (zoals de Q6 e-tron), plug-in hybrides (e-hybrid) in alle segmenten, maar ook komen er nog nieuwe Audi’s met verbrandingsmotoren. 

Daarmee transformeert Audi van het merk met het oudste premiumportfolio naar het jongste binnen slechts twee jaar. De eerlijk gebiedt natuurlijk wel te zeggen dat Audi vanalles als nieuw model lijkt te tellen. De Sportback van de Q5, dat is een nieuw model. Een A5 met een hele dikke motor noemen we RS5 en telt Audi ongetwijfeld ook mee. 

Plug-in hybride als overbruggingsstrategie

Opvallend is de duidelijke keuze voor plug-in hybrides. Audi positioneert deze techniek niet als overgangstechnologie, maar als een volwaardig, toekomstbestendig alternatief dat “de komende 7 tot 10 jaar” relevant blijft. Dit past binnen het streven naar flexibiliteit in een onvoorspelbare markt, waarin sommige regio’s nog niet klaar zijn voor volledige elektrificatie. 

Te snel? Van correctie naar continuïteit

Hoewel de versnelling nu zichtbaar is, erkent Audi dat het tempo daarna weer naar een stabieler niveau moet. Vanaf 2026 wil het merk jaarlijks twee nieuwe modellen uitbrengen, dat is vol te houden voor engineers, marketeers en dan snappen klanten het misschien ook nog. Een gefaseerde aanpak moet voorkomen dat nieuwe vertragingen ontstaan.

Audi’s ambitie: van volger naar vormgever

Döllner spreekt niet alleen over volume en snelheid, maar ook over identiteit: “We willen Audi opnieuw uitvinden.” Met Massimo Fraschella als nieuwe designchef, de samenwerking met Rivian op softwaregebied én een reorganisatie naar een matrixstructuur wil Audi sneller en innovatiever worden. De focus ligt op onderscheidende designs, betere in-car experience en leiderschap in geautomatiseerd rijden.

En LED’s. Audi is en blijft koning van de wat overdreven lichtsignaturen. Voor alle nieuwe modellen kan je tegenwoordig de dagrijverlichting voor op verschillende patronen instellen. Het is volstrekt onnodig, maar dat geldt voor meer zaken in het leven.

De kers op de appelmoes is echter de OLED-achterlichten. Audi is nog de enige fabrikanten die het voor elkaar heeft gekregen, technisch was dat nog niet zo makkelijk. Ook de OLED’s zijn onnodig, maar wel heel fraai, zeker in het donker. Let er maar eens op als de dagen weer korter worden.

Conclusie

Audi’s inhaalrace is niet alleen een reactie op het verleden, maar een poging om de toekomst te claimen. Met 20 nieuwe modellen in 2 jaar probeert het merk zich te herpositioneren als technologisch en designmatig leider. Of dit lukt, hangt af van meer dan productlanceringen, het draait om visie, uitvoering en veerkracht.

Wat denken jullie? Houdt Audi dit vol?

Ook interessant!

  • Elf jaar na dato debuteert nieuwe feature in een Pagani
  • Gespot - de nieuwe Polestar 4
  • 'Tesla-terrorist' hangt 20 jaar celstraf boven het hoofd
  • Gespot - de nieuwe Audi A5 Avant

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, dieselgate, elekrisch, Hybride, plug-in

Vorig bericht: « Let op voor nep-hulpverleners: zo gaan ze te werk
Volgend bericht: Video: Honda is de weg kwijt »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrSkyline zegt

    30 juni 2025 om 11:56

    Ik mis een advertorial label

    Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    30 juni 2025 om 13:51

    Nieuwe modellen uitbrengen is 1 ding. Ze steeds blijven updaten is iets anders.
    Kijk naar de eerste e-tron, was echt vrij snel gedateerd, de facelift was too little too late. Dat doet Tesla toch wel beter.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 juni 2025 om 23:06

      Hoezo dan? Tesla heeft haar modellen heel lang op de markt en dan krijg je lullige updates als een scheet kussen of een kleine facelift. Die e-tron is extreem comfortabel en op de lange afstand ook opmerkelijk zuinig.

      Login om te reageren
  3. 307-2.0-chipped zegt

    30 juni 2025 om 15:05

    Naast het feit dat die modellen steeds meer en meer op elkaar gaan lijken.
    Vroegah kon je tenminste nog zien of het een 80 of 100 was.
    Bij de eerste ”A” versies van Audo ook nog wel.
    Maar daarna……….

    Login om te reageren
  4. JelmerS zegt

    30 juni 2025 om 15:48

    De huidige ‘nieuwe’ modellen horen er duidelijk nog niet bij met het voorop lopen met design

    Login om te reageren
  5. Klojum zegt

    30 juni 2025 om 16:13

    Laat Audi eerst maar eens z’n Quality Control flink optrekken.
    ‘Meer’ is niet hetzelfde als ‘beter’.

    Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    30 juni 2025 om 18:00

    Hoop dat ze materiaalkwaliteit interieur daarbij niet vergeten……dat is tegenwoordig om te janken bij Audi.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 juni 2025 om 23:09

      Als je opgeschuimd plastic dashboard met kwaliteit associeert dan ja, dat is na de Q2 minder geworden. Bij alle merken overigens, de airbags zijn inmiddels beter en om de schermen zonder rammeltjes te bevestigen heb je een steviger dashboard nodig.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North