• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf 2013 Formule1 met 1.6 turboblokjes

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 december 2010 om 17:43 – 109 Reacties

un motor muy pequeño, no me gusta!


En ga er maar van uit dat deze 1.6 vierpitters met turbo iets meer vermogen hebben dan jouw Corsa OPC/MINI Cooper S.

De introductie van de kleine viercilinders hing al een tijdje in de lucht, maar sinds de World Motor Sport Council van de FIA er vandaag in een vergadering een besluit over heeft genomen is het officieel. Voor het eerst in 25 jaar keert de turbo terug in de Formule1, met als voornaamste reden dat ook de F1 ‘groener’ moet. Met de nieuwe regels moet een stukje extra duurzaamheid in de F1 gewaarborgd worden.

De downsize-trend was al een tijdje gaande: ik kan me herinneren dat Ferrari nog met dikke V12’s reed toen ik voor het eerst Formule1 keek. De laatste jaren reed elk team met een 2.4 liter grote V8. De nieuwe motoren moeten met behulp van KERS en uiteraard de turbo’s genoeg vermogen leveren om de auto’s nog een beetje vooruit te stuwen. Het toerental wordt begrensd op 12.000 tpm, en de zuinigheid moet met zo’n 35% toenemen ten opzichte van de huidige V8-units.

Per seizoen krijgen de teams in 2013 vijf motoren, en in 2014 worden dit er vier. Het is dus zaak het blok niet in een race al helemaal af te raggen.

Naast dit technische nieuws heeft de FIA verder per 2011 het verbod op teamorders laten varen, dus Ferrari mag in de toekomst weer vrolijk orders uitdelen aan zijn rijders. (bron: FIA)

Ook interessant!

  • Formule E safetycar
    Formule E safetycar heeft maar liefst 761 pk
  • Formule 1 op Zandvoort gaat definitief door!
  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, Techniek, turbo

Vorig bericht: « Video: Autoblog op de Miljonair Fair 2010
Volgend bericht: Strooizout is alweer schaars »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vanquish zegt

    10 december 2010 om 17:46

    Laat ze dan meteen op waterstof rijden…

    Login om te reageren
    • captain zegt

      10 december 2010 om 17:50

      @Vanquish:
      of batterijtjes :D kan de ontwikkeling voor straatgebruik enkel bevorderen

      Login om te reageren
      • Burdy zegt

        10 december 2010 om 18:05

        @captain: Ze gaan volgend jaar weer met kers rijden, dus dat gaan ze dan weer doen.

        Login om te reageren
        • Seroo zegt

          10 december 2010 om 18:08

          @Burdy: Kers kan ook zeer goed met behulp van een vliegwiel, sterker nog de meesten zullen dat gaan doen.

          Login om te reageren
          • Burdy zegt

            10 december 2010 om 18:11

            @Seroo: Volgens mij doet niemand dat. Alleen Williams het het ontwikkelt met een vliegwiel en die gaat het volgend jaar niet eens gebruiken.

            Login om te reageren
            • Robert--123 zegt

              10 december 2010 om 22:39

              @Burdy: Porsche ook met die gt3 hybrid geloof ik.

              Login om te reageren
              • Burdy zegt

                11 december 2010 om 16:24

                @Robert–123: Porsche gt3 hybrid made by williams. Of in ieder geval het kers-systeem via het vliegwiel. Ze gaat het alleen niet gebruiken in de f1.

  2. Alpinaa zegt

    10 december 2010 om 17:49

    Wat een onzin! De extra C02 uitstoot van die paar weekends per jaar maakt ook niet zo veel uit. En onlangs lazen we hier nog dat wat extra CO2 in de lucht juist goed was. Ik hoop dat dit net zoals het KERS systeem na een jaar wordt gedropt, maar dan wel voor altijd.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      10 december 2010 om 18:06

      @Alpinaa: Ik vind het ook totaal nutteloos en overbodig. Een vlucht London-NY met een Boeing 747 verbruikt evenveel brandstof dan een heel F1-seizoen voor alle teams samen! Voorbeeldrol? Verplichte technologische ontwikkeling voor de productiewagens? Ik vind het allemaal zever en de essentie van F1 gaat verloren….

      Login om te reageren
      • York zegt

        11 december 2010 om 12:50

        @xilver: Heb jij er al eens over nagedacht hoeveel volle 747 er om de 2 weken heen en weer vliegen om al die auto’s, mensen en onderdelen op de juiste plekken van de wereld te brengen? Ik ben voorstander dat we stoppen met het f1 circus van de hene kant naar de andere kant te doen verhuizen. Doe gewoon elk werelddeel na elkaar. Zou ook heel veel (onnuttige?) vluchten besparen.

        Login om te reageren
  3. Fietsblogger zegt

    10 december 2010 om 17:49

    Dat hele cirsus verplaatsen over de hele wereld kost meer brandstof dan de race zelf.

    Login om te reageren
  4. integralechubasco zegt

    10 december 2010 om 17:50

    EXIT TEAMORDERS!!! En wie zorgt ervoor dat Max Mosly monddood wordt gemaakt. Wat een afgang zeg voor de l*lhannes… :)

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      10 december 2010 om 17:51

      ik bedoel natuurlijk exit teamorderverbod….

      Login om te reageren
  5. turan zegt

    10 december 2010 om 17:50

    1.6L, 4 cil, turbo, max 12000rpm… Ik hoop maar dat er nog wat leuk geluid uit komt…

    Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    10 december 2010 om 17:51

    4 cilinders? Welkom grasmaaier.

    Login om te reageren
    • Burdy zegt

      10 december 2010 om 18:09

      @Jochempie: Ik dacht aan opgevoerde stofzuiger. Grasmaaiers is ook geen verkeerde

      Login om te reageren
  7. RickB zegt

    10 december 2010 om 17:52

    Ja hoor!
    Krijg je nu allemaal auto’s met F1 techniek?

    Login om te reageren
  8. BmwMPower zegt

    10 december 2010 om 17:56

    Je kunt gewoon geen Formule 1 coureur zijn, en een 1.6 met turbo rijden…
    Stap dan op.

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      10 december 2010 om 18:07

      @BmwMPower:
      laten we niet vergeten…
      Nelson Piquet in een 1,5 turbo… ;)

      Login om te reageren
      • E34M5touring zegt

        10 december 2010 om 18:17

        @integralechubasco: Jaaa en die deed 1500pk in kwalificatie setting

        Login om te reageren
        • Mee zegt

          10 december 2010 om 22:27

          @E34M5touring: Ja, en na de kwalificatie smeten ze dat blok weg en begonnen ze met een nieuw. Nu gaat 1 motor 5 raceweekends (!) mee moeten gaan…

          Login om te reageren
      • Pro-normaal zegt

        11 december 2010 om 18:26

        @integralechubasco:

        En het is nog wel een BMW-turbomotor!!! ;)

        Login om te reageren
  9. wokpan zegt

    10 december 2010 om 18:00

    Ik vind het wel mooi, goede opgave om creatief veel pk’s en duurzaamheid per blok te genereren. Bevorderd hoogstwaarschijnlijk de techniek in de commerciële productie

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      11 december 2010 om 14:00

      @wokpan: ikniet, dit is de hoogste raceklasse van de wereld, ik wil minimaal 800pk zien. en misschien 8, 10 is leuker maar het liefst 12 cilinders zien. tuurlijk waren de 1982 turbo wagens idioot snel met 1500pk, maar die gingen maar 1 race mee en ze hadden speciale motoren voor een kwalificatie. nu moeten ze er een eeuw mee doen. dus zullen ze niet boven de 600pk uitkomen. bijna alle ronderecords staan nog uit 2004, dus sneller zijn de wagens de laatste jaren nou ook niet geworden..

      Login om te reageren
  10. robbie zegt

    10 december 2010 om 18:01

    De opvolger van de Enzo krijgt dus een 1.6T ipv dikke V12?

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      10 december 2010 om 21:15

      @robbie: Misschien wel de 6-pitter uit de F40 met wat turbo’s.

      Login om te reageren
      • agarde zegt

        10 december 2010 om 21:19

        @agarde: 8-pitter*

        Login om te reageren
  11. Gregorius zegt

    10 december 2010 om 18:03

    Denken ze nou echt dat er ook maar 1 kip gelooft in het feit dat andere mensen gaan denken dat het nu groener is? Wat een onzin.
    Ook wel mooi dat ze iets de ‘World motor sport council’ noemen. Je had het ook de Ecclestone’ friends noemen.

    Login om te reageren
  12. Burdy zegt

    10 december 2010 om 18:06

    Nou dat gaat dan als een stel opgevoerde stofzuigers klinken.

    Login om te reageren
  13. autobandventieldopgroef zegt

    10 december 2010 om 18:08

    Vanaf 2013 stop ik met F1 kijken

    Login om te reageren
  14. flyingd zegt

    10 december 2010 om 18:08

    formule ford is toch ook 1.6 liter? is dat nu de konings klasse? zelfs de F3 heeft meer ballen als ze dat gan doen.

    ik zeg RIP F1!!!

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    10 december 2010 om 18:22

    Grappig om te zien hoe snel iedereen vergeet…

    BMW F1 1.5 Turbo (1.000+ pk)

    http://www.youtube.com/watch?v=pCdJYocXlwg
    http://www.youtube.com/watch?v=eG-4sSoXlaM

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M12

    Login om te reageren
    • cheetacars zegt

      10 december 2010 om 18:25

      @robbie: dan vraag ik me alleen af waarom de V12’en weer terug zijn gekomen. Bovendien was de F1 toen ook een tikje vrijer dan nu qua veiligheid en vermogen.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        10 december 2010 om 18:35

        @cheetacars: de turbo’s zijn afgeschaft omdat het compleet uit de hand liep (veeeeel teveel vermogen).

        Login om te reageren
    • flyingd zegt

      10 december 2010 om 18:33

      @robbie: Die zijn we niet vergeten, en dat waren mooie tijden. maar het waren tenminste wel 6 cilinders!

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        10 december 2010 om 18:40

        @flyingd: niet allemaal hoor. Die BMW was gewoon een viercilinder. En volgens mij zaten er nog wel meer viercilinders tussen.

        Login om te reageren
        • flyingd zegt

          10 december 2010 om 18:55

          @robbie: My bad! je hebt gelijk, 4 cilinder is inderdaat korrect

          Login om te reageren
        • Maksimum zegt

          11 december 2010 om 19:17

          @robbie: De basis voor BMW F1 turbo blok was gewoon een standaard gebruikt 2002 turbo blok. Doordat het blok al een aantal jaren oud was was het zeker dat alle giet spanningen eruit waren. 4 cilinder!

          Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      11 december 2010 om 11:57

      @robbie: Toen was de turbodruk ook iets hoger dan die nu gaat worden.

      Login om te reageren
  16. cheetacars zegt

    10 december 2010 om 18:24

    Leuk, je carrière als coureur beginnen in een Cliootje met 1.6 en eindigen in een Lotus Renault F1 1.6?

    De F1 wordt er wederom niet meer beter op. Ik kan de activisten aanraden eens te onderzoeken wat echt de uitstoot veroorzaakt en eens echt te bewijzen dat het slecht is.

    Login om te reageren
  17. bozewolf zegt

    10 december 2010 om 18:26

    Inderdaad robbie.

    De helft van de azijnpissers zou het verschil waarschijnlijk niet eens horen…

    omdat je F1 kijkt puur en alleen omdat ze V-X motoren gebruiken, ga toch fietsen.

    “Oh nee, er zijn 6 cylinders verdwenen! Nu is mijn interesse voor de sport op slag foetsie!”

    Ga dan op zondagmiddag lekker breien ofzo, kleuters.

    Login om te reageren
    • killioq zegt

      10 december 2010 om 18:41

      @bozewolf: wat heb jij dan liever in je auto zitten? 1.6 v4 of een 2.4 v8? het is toch logish dat er minder drama uit een viercilindertje komt dan uit een v8.

      toevalig, hoe je brieclub dan, of is het de v4 fanclub?

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        10 december 2010 om 18:45

        @killioq: Heb je daar een vertaling van of mag ik zelf puzzelen?

        Login om te reageren
      • CLK-GTR zegt

        11 december 2010 om 14:05

        @killioq: Een V4??? Volgens mij worden dat toch 4-cilinders in lijn.

        Login om te reageren
    • vale46 zegt

      10 december 2010 om 21:33

      @bozewolf: 6 cilinders verdwenen?
      Ze rijden nu met V8 motoren & ze gaan naar 4 cil motoren. Het rekensommetje kan je zelf wel maken ;)

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        11 december 2010 om 03:59

        @vale46: Omdat heel veel mensen zeken over V8’s, V10’s en V12’en, dacht ik de gulden-middenweg te nemen en voor minus 6 cylinders te gaan.

        Maar leuk geprobeerd. Leuk om je te zien, volgende keer beter.

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          11 december 2010 om 10:28

          @bozewolf: IK zal het maar geloven zeker.
          Fouten maken is menselijk hoor :p

          Login om te reageren
    • vale46 zegt

      11 december 2010 om 10:39

      @bozewolf:
      BTW: ik ben géén azijnpisser, maar in vind het wel erg dat ze zo drastisch downsizen.
      DE koningsport met 4cil motoren? Komaan zeg! Dat staat toch niet? Neem nu de Nascar, daar blijven ze met dikke V8 motoren rijden, waarom kan F1 dat niet?
      Bij de FIA, daar zitten de azijnpissers!!

      Login om te reageren
      • Pro-normaal zegt

        11 december 2010 om 18:29

        @vale46:

        Nogmaals, in 1981 werd ene Piquet sr. wereldkampioen met een viercilinder BMW (2002?) motor met turbo… :roll:

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          12 december 2010 om 12:19

          @Pro-normaal:
          En dat wil zeggen?… Ze hebben ook ooit met 6 wielen gereden(&kampioen geworden dacht ik?), kan je daar ook over beginnen.
          Ik vind het gewoon spijtig dat ze zo drastisch downsizen. Je loopt toch ook niet te pronken met “héé jongens, ik heb een 1.6L 4cil turbo!” Dat klinkt gewoonweg niet vind ik.

          Login om te reageren
  18. wilco zegt

    10 december 2010 om 18:30

    Ik vind het wel jammer. Ik ga er wel op letten, maar qua geluid merk je het verschil WEL. Als je de V10 en V8 eens vergeleken hebt weet je dat het gewoon waar is. Ik ben benieuwd waar de F1 heen gaat, ik dacht dat het de top van de autosport was….

    Ik vond het 2.4 V8 idee op zich wel prima zat. Zat nog genoeg rek in.

    Login om te reageren
  19. The360box zegt

    10 december 2010 om 18:32

    Kijk, dit is niet leuk, dit is geen F1 meer, doop het dan om tot F4, met wat rijden ze eigenlijk in de F2 en 3 want dit wordt echt hopeloos…

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      10 december 2010 om 19:41

      @The360box:

      F3 zijn 4cilinder vw motoren meen ik. Maar niet hoogtoerig

      Login om te reageren
      • CLK-GTR zegt

        11 december 2010 om 14:08

        @72bug: Maar dat zijn wel 2liters.

        Login om te reageren
      • CLK-GTR zegt

        11 december 2010 om 14:09

        @72bug: Ah ja, Mercedes levert ook F3 motoren.

        Login om te reageren
  20. mrbones zegt

    10 december 2010 om 18:34

    jammer van al de regels. Kan niet wachten tot een echte liefhebber de echte formule 1 terugbrengt

    Login om te reageren
  21. d15b2 zegt

    10 december 2010 om 18:35

    Formule 1 wordt steeds suffer met al die regeltjes.

    Login om te reageren
  22. bozewolf zegt

    10 december 2010 om 18:35

    Jezus, het zijn maar een paar cylinders hoor….doe niet zo panisch.

    Login om te reageren
  23. supasweet zegt

    10 december 2010 om 18:37

    oh man, binnenkort in de tuning wereld, koop je F1 1.6 Blokje hier voor een prikje; ik ga eerlijk zijn, ik wil zon blokje wel in men vectra leggen hoor
    En stel je voor, een dikke S klasse met S200 klinkt ineens wel vet dan. ” vraagje aan Button: liever een 1.6 F1 of toch liever de Honda CR-Z Hybrid? “

    Login om te reageren
  24. GOD zegt

    10 december 2010 om 18:52

    Als geld het probleem is kunnen ze beter voor een groot lui turbo blok gaan dat heel lang mee gaat.
    Een 6 liter V12 twin turbo haalt met gemak de kracht die nodig is zonder veel in te spannen en hoog in de toeren te komen. Kwa eco zal het niet geweldig zijn maar ik kreeg gisteren te hoeren dat de hele C02 hype een fabeltje is (Nee echt?)

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      10 december 2010 om 19:05

      @GOD: Wilde jij een geblazen twaalfcylinder van 6 melkpakken groot in een F1 proppen?

      Ik hoop dan wel dat je een schoenlepel meeneemt :D

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        10 december 2010 om 20:23

        @bozewolf: Als het niet past maak je de wagen toch groter ;)

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          11 december 2010 om 04:00

          @GOD: Misschien wel leuk, hele brede platte auto’s. Soort scheurende boterhamtrommels.

          Gat in de markt, man!

          Login om te reageren
  25. TKoote zegt

    10 december 2010 om 19:01

    De FIA en WMSC maken de Formule 1 kapot. En dan heb ik het niet over de motoren…

    Login om te reageren
  26. i-love-v60 zegt

    10 december 2010 om 19:11

    @Robbie. Ja, de meeste snotneuzen hier op de site zijn geboren in de V12 tijd. Hebben nog nooit van de Renault of BMW turbo motoren gehoord. Het hedendaagse geluid van de F1 motoren wordt m.i. voornamelijk veroorzaakt door de hoge toeren en dat zal niet veranderen. Dus jonkies…alles komt goed. Groet opa LOL

    Login om te reageren
  27. PantheraLeo205 zegt

    10 december 2010 om 19:14

    Laten ze dan om de 2 jaar een V10-seizoen inlassen, gewoon voor die apocalyptisch fenomenale klank.

    Login om te reageren
  28. 750i zegt

    10 december 2010 om 19:19

    Heel het Formule 1 gebeuren doet me eerlijk gezegd niet meer zoveel. Zoals het vroeger was wordt het waarschijnlijk nooit meer, denkende aan de BRM met een 16-cilinder 1.5 motor. Voor mij het allermooiste motorgeluid dat ooit is geproduceerd. (check de filmpjes op youtube)

    Login om te reageren
  29. Sracerr zegt

    10 december 2010 om 19:19

    Honda 1.5 ltr. v-6 twin-turbo waar Senna in reed:
    1500+ pk-tjes, doei V-12, 10-8. Eindelijk wordt het weer gevaarlijk in de F1 met de turbootjes, lekker vlammen en zo nu en dan een opgeblazen bolide. ik kan niet wachten… (opa race).

    Login om te reageren
    • saba,... zegt

      10 december 2010 om 19:45

      @Sracerr: dus niet, 12.000 toeren max, en je hebt er 5 voor een seizoen,…

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      10 december 2010 om 21:41

      @Sracerr: De turbodruk zal (zoals in bijna alle motorsporten tegenwoordig) begrensd worden.
      Iets wat ik het F1-turbo-tijdperk niet het geval was & waardoor het vermogen enorm was.
      Deze motoren zullen het vermogen wan de huidige motoren niet evenaren als je het mij vraagt?! spijtiggenoeg.

      Login om te reageren
  30. Karel zegt

    10 december 2010 om 19:22

    Leuk, helemaal terug naar vroeger: toen was het 3 liter ongeblazen of 1,5 liter met turbo…. :-)

    Login om te reageren
  31. ds3lover zegt

    10 december 2010 om 19:23

    de nieuwe Ferrari F2013
    http://www.mario-kart.net/images/mkds/101605/luigi.jpg

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      10 december 2010 om 21:16

      @ds3lover: +1

      Login om te reageren
  32. Megakix zegt

    10 december 2010 om 19:48

    Het was al treurig, nu helemaal….sukkelige F1-circus…

    Login om te reageren
  33. Bert zegt

    10 december 2010 om 19:55

    Smoke a lot…. jij kijkt zeker geen F1 meer?
    Naast Ferrari rijden ook andere teams mee, die ook teamorders uitvaardigen.

    Net als Red Bull in de laatste race een Toro Rosso opzij liet gaan voor Webber…
    Maar dat vergeet men snel natuurlijk.

    Login om te reageren
  34. wouter24 zegt

    10 december 2010 om 19:56

    http://www.youtube.com/watch?v=0yCsdnUW2Ww

    Login om te reageren
  35. vale46 zegt

    10 december 2010 om 21:16

    1.6 Liter 4-cil. turbo, red line @ 12.000 rpm…
    versus
    2.4 Liter V8 atmosferisch, red line @ 18.000 rmp

    *gaat in een klein hoekje zitten wenen*

    Ik mag dan tenminste toch hopen dat de turbodruk onbeperkt is? o:)
    Waarschijnlijk niet want dan halen ze er een dikke 1000pk uit. *weent nog harder*

    Het enige positieve aan deze verandering is dat er misschien nieuwe technieken kunnen ontwikkeld worden die hun weg kunnen vinden naar de productie-wagens. Maar daar stopt het in mijn ogen ook.

    Nadelen:
    -Grotere ontwikkelingskosten want ze moeten héél betrouwbaar zijn
    -coureurs zijn afhankelijker van de motor want als hij ploft moeten je andere motoren het plots minstens 1/5 langer uithouden
    -het geluid, een 4 cil turbo zal zo mooi wel niet klinken, zeker tegen maar 12.000rmp
    -het imago: DE koningsport die zich verlaagd tot 4cil motortjes. Waar zijn we mee bezig? :o

    Mijn dag is nu wel serieus verneukt!! :(

    Login om te reageren
  36. midasracer zegt

    10 december 2010 om 22:05

    12000rpm, pffff. Turbo prima, maar zo weinig toeren is echt triest. Ze mogen de filmbeelden dan ala Knightrider wel wat versnellen, anders denk je dat je naar de Ford junior cup zit te kijken. Waarschijnlijk vluchten de grote rijders in 2013 naar Amerika of de GP1 race serie (bestaat die eigenlijk nog?).

    Login om te reageren
  37. Vince zegt

    10 december 2010 om 22:31

    Jammer van de toerenbeperking, maar opzich geeft een nieuwe setting de kans om de gevestigde orde weer eens door elkaar te gooien, na jaren van motorbevriezingen. Ik zeg, kom maar op!

    Login om te reageren
  38. 13mw zegt

    10 december 2010 om 22:40

    formule 1 word alleen maar saaier en saaier

    Login om te reageren
    • Vince zegt

      10 december 2010 om 22:48

      @13mw: Zeg dat wel. Maar 4 titel kandidaten in de laatste race, dat is veel saaier dan een Duitser die halverwege het seizoen al kampioen is.

      Login om te reageren
  39. laus zegt

    11 december 2010 om 10:24

    ik neem maar aan dat ze er niet langzamer van worden. Wel een misplaatst gevoel van autoriteit van de FIA. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat F1 volledig wordt uitgekotst.

    Login om te reageren
  40. mr. V8 zegt

    11 december 2010 om 10:27

    `Hiermee is de F1 officieel verkracht. Als groot fan doet mij dit ontzettend pijn. Hoe kan de pinnacle of racing nou met 4 cilinder motoren gaan rijden van 12.000 rpm. F1 gaat dood op deze manier!

    Login om te reageren
    • Vince zegt

      11 december 2010 om 11:38

      @mr. V8: Vermogen blijft ongeveer gelijk op 750 pk, bovendien komt er nog een vermogenboost door het kers-systeem (81pk) en zal de motor iets lichter zijn. Ik zeg eerst afwachten voor te oordelen.

      Login om te reageren
  41. Paul zegt

    11 december 2010 om 12:13

    Dat neemt toch wel wat weg van de charmes van F1 vind ik zelf.
    Neem nou een spa-francourchamps, vrije training, op de tribune, een Ferrari f1 welke alleen op het parcours rijd en welke je tussen de bergen door hoort janken…en nu een 1600 met turbofluit…mwahh
    Mijnsinziens was de v8 al minder, het had gewoon moeten blijven zoals
    http://www.youtube.com/watch?v=oHDEHKfkX2o

    Login om te reageren
  42. Tarrel zegt

    11 december 2010 om 12:44

    Ik heb wel zin in een nieuw turbo tijdperk, ik vind het een goede evolutie als de auto’s minstens even snel blijven rijden. F1 moet de naam krijgen van de snelste sport, niet daarvoor de luidste.

    Login om te reageren
  43. js zegt

    11 december 2010 om 13:54

    ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen… Zulke veranderingen vind ik geweldig om dat er dan tenminste nog’ns wat motortechnische inventiviteit naar boven moet komen.

    voor het milieu zal dit niet beter zijn tijdens de F1, maar wat er van doordringt naar de consumentenmarkt denk ik wel. Ik zie het al helemaal zitten een 1.6 16v turbo met directe injectie en 400Nm koppel over het ganse toerental bereik… :)

    Login om te reageren
  44. bakkerst zegt

    11 december 2010 om 14:38

    tja, het zat er ook dik in dat men groen zou willen gaan doen. Het is in veel (hogere) kringen moreel wenselijk om zich een groen imago aan te meten als het op CO2 en brandstof verbruik aankomt. Terwijl de directe effecten nog niet geheel duidelijk zijn, en er veel grotere winsten te halen zijn in andere sectoren. Maar, zoals bij veel zaken, “image is everything” dus doet men groen. Groen is een hype, en groen is een leugen (op automobiel gebied zeker) Ja er is een beperkte hoeveelheid fossiele brandstof op deze aarde. Synthetische brandstof maken is niet heel moeilijk, we kunnen het. Het CO2 probleem speelt alleen omdat de CO2 uit fossiele brandstof “extra” wordt “toegevoegd” aan de totale hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. De CO2 die vrijkomt bij het gebruik van non-fossiele brandstof komt oorspronkelijk ook uit de atmosfeer, en voegt dus geen donder toe aan het zogenaamde broeikaseffect.

    Waarom willen grote instanties en individuele mensen toch zo krampachtig “groen” zijn. Omdat het “ethisch verantwoord” is en omdat men zich moreel verheven wil voelen. Niet omdat men geeft om het milieu of om de toekomst, maar om zichzelf.

    On topic.

    Ik heb zelf al een poos met de gedachte gespeeld van een brandstof budget. Het hele ge-eikel over motor reglementen in de F1 heeft toch tot doel het terugdringen van CO2 uitstoot en vervuiling etc? Stel dan een vaste hoeveelheid brandstof beschikbaar aan het begin van elk seizoen aan elk team, en laat ze zelf kiezen met wat voor type motor men dat wil opstoken. (en sta tanken tijdens de race weer toe)

    Dan stimuleer je innovatie en concurrentie pas echt. In de huidige situatie bepaald 1 groepje knuppels voor alle (creative) ingenieurs wat de beste oplossing is, zonder alle technische en creatieve knappe koppen de kans te geven. Ik durft toch wel te stellen dat de ingenieurs van alle F1 team met meer oplossingen en betere oplossingen kunnen komen dan het clubje bij de FIA of de WMSC.

    Brandstof budget, en vrije motor keuze, en de F1 wordt (volgens mij) een stuk interessanter.

    Login om te reageren
  45. Robbert89 zegt

    11 december 2010 om 14:46

    W.A.A.R.O.M. EEN FOTO VAN ALONSO ERBIJ??? Ik ben niet tegen hem ofzo…. maar dit is wel een beetje apart.

    On-topic. Dit vind ik dit dus echt niet leuk. Van V10 naar geknepen V10 naar V8, naar 4 cillinder… Wat volgt,,,, 3 cillinder uit een VW fox? Hoelang blijft F1 nog de koningsklasse???

    Login om te reageren
  46. Archiebald zegt

    11 december 2010 om 17:24

    ipv dat ze nu eens kijken of ze niets aan het transport kunnen niet? Minder vliegen, misschien minder circuits (zelfde baan 2 weken achter elkaar, 2e week tegen de klok in?) etc..

    een 1.6 – 4cil turbo… kom op zeg! Ik zeg, weg met de motor regels, laat elk team maar zelf bepalen wat ze willen, 4 cil, V8, V12, W16…. turbo’s… Red Bull X1 kom er maar in :D

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      12 december 2010 om 12:28

      @Archiebald:
      Realistisch plan, maar neem nu die RBR X1, die kan 7.5G opwekken in de bochten, dan geraken de piloten soms even bewusteloos in de wagen, net zoals in het hoogtepunt van het turbo-tijdperk. Daarom zijn de Turbo’s dan uiteindelijk ook aan banden gelegd.

      Maar ik ben ook voor zo een vrijheid, 2 regels: Max 1.4L inhoud &1 motor/2weekends en pers er maar uit wat je kan, en de wagens moeten minstens zo veilig zijn als de huidige. (zodat je de krachten en de veiligheid nog enigsinds in de hand hebt)
      & laat aerodynamische foefjes (bewegende stukjes) ook maar toe.
      Zou wel leuk worden denk ik ;)

      Login om te reageren
  47. norge zegt

    11 december 2010 om 18:14

    Zien we weer motorblokjes met grootte gaten erin door de lucht vliegen?

    Login om te reageren
  48. Imom zegt

    11 december 2010 om 18:22

    Sinds 01/05/94 geen formule 1 meer voor mij.

    Login om te reageren
  49. Maksimum zegt

    11 december 2010 om 19:25

    Goede zaak. Eigenlijk ben ik voorstander van geen regels. Maar de turbo terug is meer dan logies! Als ze het niet verboden hadden in de F1 hadden we al 10/15 jaar eerder de zuinige snelle 1.4 Turbo’s in de auto’s gehad die we nu hebben. Dan hadden we nog voor vele jaren extra kunnen genieten van onze fossiele brandstoffen.

    Het zal zeker de koningsklasse blijven en heeft daar ook baat bij. 12.000rpm is natuurlijk weinig en dat zal niet voor niks zijn. Ze zullen toch verwachten rond de zelfde snelheid te zitten (of na 3 jaar..). Mocht het te traag gaan verander de RPM regel. 1000rpm extra en ze hebben direct 8% meer pk

    Login om te reageren
  50. mikeslsamg zegt

    11 december 2010 om 19:31

    Vet de turbo’s komen terug. ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar als je die beelden uit de jaren 80 ziet.

    Login om te reageren
  51. Danny zegt

    11 december 2010 om 21:49

    PFff.. wat een reacties hier van mensen die totaal geen technische kijk hebben op de autosport.

    Het probleem is het mooiste verwoord op de BBC door Coulthard. “The tires are winning from the car, in the old days, the car would always win from the tires”

    HIj zegt hier in principe, iets wat ik al jaren roep! We mogen dan wel 4 titelkandidaten gehad hebben… maar het blijft BAGGER! elk jaar wordt het erger puur door regelementen. De auto wordt zo gelimiteerd en de banden hebben zich zo ver ontwikkeld dat iedereen op de limiet rijden kan! overstuur, onderstuur etc. is bijna niet meer mogelijk ook door stijfheid carroserie een echte opposite lock betekent gewoon dat je oversturend de baan af glijd, daar ook de stuur uitslag beperkt is.

    Downforce is zo gigantisch wat het inhalen gigantisch beperkt.. Circuits worden erger en erger het zijn biljartlakens zonder enige ongelijkheid erin wat het nog weer makkelijker maakt! vinden die idioten het gek dat het treintje rijden wordt?!

    Milieu is 100% onzin, er is geen schade er komt geen schade en het klimaat veranderd geen donder! wat de laatste winters wel weer bewijzen, het is puur een geldkwestie. Ik hoop dat wikileaks hierover ook nog publiceren zal! Argh.. naieve mensen die niet weten hoe de wereld in elkaar zit.. je wordt genaaid! that’s all!

    Ik heb al meer interesse gekregen voor de cups waar de Ferrari 430’s en zometeen de 458’s (GT2) tegen de Porsche’s rijden! Veel gaver! Geen formule auto, minder stijf.. moelijker te rijden.
    F1 is puur technische setup! Mooi voorbeeld is Ferrari in Turkije.. Hun auto was alleen die race even heel slecht.. of toevallig hadden alonso en massa net even een slechte dag! Ahum.. bullshit! dit bewijst gewoon dat technische data en technische setup ( computer setups) het enige is waardoor een auto hard gaat, mooi voorbeeld van hoe weinig een coureur directe invloed heeft op de baan! Bijna NIETS! Dan denk je.. waarom betaald Ferrari Alonso nog zo veel.. en Schumacher dan? Schumacher was nog van the old days.. die kon echt rijden, en daarbij tegenwoordig het belangrijkste.. TECHNISCHE know how en setup kennis!!!!

    Spanning in cijfers na en voor de race in de kampioenschaps lijsten.. who cares! willen we dat niet op de baan zien? op de baan maakt het voor mij niets spannender al hebben ze alle 24 dezelfde punten.. dan kijk ik na de race wel weer hoe de puntjes dan staan.

    Ik zou zeggen boycotten die hap! 1 pot nat..

    Pfff.. 1.6 turbo blokjes.. ooohh wat ben ik blij met mijn 166 3.0 V6 laat ze maar een keertje op Zandvoort komen.. in 2020 rijdt ik ze met mijn “klassieker” en waarschijnlijk moraal en wettelijk verboden auto helemaal aan stront!

    Belachelijke troep is het aan het worden die Formule 1, hoe zeer mijn hart ook bij Ferrari ligt, ik hoop alleen dat ze nu echt een andere klasse gaan opzetten.

    De F1 is alleen nog koningsklasse door marketing.. verder zijn er klasse’s die technisch gezien veel meer “koning” zijn.. en als er Ferrari’s mee zouden rijden.. direct officieel de koningsklasse genoemd mag worden!

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      12 december 2010 om 12:40

      @Danny:
      Mooie geschreven, maar sommige dingen vind ik toch niet helemaal kloppen.
      Dat de banden het nu winnen van de wagens is niet hélemaal waar, ze kan nog steeds een drift doen met een F1wagen. Maar vroeger hadden ze rechtuit nog wielspin in 4de versnelling, dat bedoel jij denk ik.

      De jongens die F1 rijden hebben weldegelijk tallent, De rijders maken weldegelijk nog het verschil (Alonso/Massa? Schumacher/rosberg?) Maar het verschil dat ze maken ligt nu voor meer dan de helft bij het afstellen van de wagen, dat is nu eenmaal ook een kunst op zich!
      Dus de rijders maken het verschil, maakt niet uit hoe!

      & setup is niet alles om een goede wagen te hebben, geld is er voor nodig!

      Voor de rest kan ik me wel ongeveer vinden ik je mening.

      Login om te reageren
    • JPM zegt

      12 december 2010 om 13:02

      @Danny: Domste comment ooit op autoblog. ‘Deze koude winters bewijzen dat de wereld niet opwarmt’ man man man, dankzij debielen zoals jij die alleen in complottheorien geloven zitten we in deze troep. Waar is de tijd dat alleen verstandige mensen mochten spreken en de rest moest zwijgen. Wat dat betreft brengt het internet ons niet veel goeds.

      Login om te reageren
  52. vale46 zegt

    12 december 2010 om 13:27

    @JPM: Daar heb je wel een punt, het is niet omdat het veel sneeuwt dat de globale opwarming er niet meer is. Maar om eerlijk te zijn: auto’s properder maken gaat echt niet veel uithalen, grote verbruikers als boten, vliegtuigen & elektriciteitscentrales zuiniger maken, daar zal de wereld pas beter van worden.
    Het is idd een soor van complottheorie, maar ik zag er wel wat in, bij sommige dingen had ik ook wel bedenkingen (zoals dit) maar heb ik niet op gereageerd.

    Login om te reageren
    • Vince zegt

      12 december 2010 om 16:02

      @vale46: Waar je winst van kunt halen moet je het halen toch? Probleem met auto’s (in tegenstelling tot boten en veel energiecentrales) is dat ze zich bevinden waar het meeste mensen zijn. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat 22 auto’s zuiniger maken geen enkel effect heeft, maar technische veranderingen geven juist nieuwe uitdagingen in de F1.

      Login om te reageren
  53. Danny zegt

    12 december 2010 om 20:01

    @ JPM: Beste voorbeeld van de meest naieve mensen in Nederland.

    – Uit wetenschappelijk onderzoek is eerder al gebleken, dat helemaal niet vastgesteld is. ( Ja jij gelooft dat wel, want alles wat het NOS journaal zegt is waar.. of niet JPM? )
    – Officiele documenten zijn gelekt waaruit vastgesteld kan worden dat het hier een hoax betreft, die hele opwarming van de aarde geldklopperij is.

    – Als de aarde hierdoor echt naar de *** gaat, en mensen zoals jij vreselijk bang zijn hiervoor. Jij wilt geen internet.. geen invloed, geen democratie.. loop je helemaal voor “het probleem” weg. NU heb je invloed, maar nee jij hebt blijkbaar vertrouwen in de hoge heren in Den Haag. ZIJ zijn degene waarom wij nog niet op Waterstof / electriciteit rijden!!!! Geloof je nu echt dat dat technisch nog niet mogelijk is????

    Nog een voorbeeld van hoe naief de mens kan zijn!!
    Ik zal een boekje voor je open doen, de wereldeconomie draait voor een groot gedeelte op olie, belangrijke mensjes in deze wereld ( er het is maar een klein groepje ) ik noem bijv. Rockenfeller.. ( je zult er wel nooooit van gehoord hebben ) die bepalen of jij op olie rijdt of niet. Waarom? Als jij niet op olie rijdt… krijgen zij geen muntjes meer binnen… krijgen zij geen muntjes meer binnen… verliezen zij macht op den duur.

    Alles draait om geld! Wakker worden JPM.. dankzij internet en moderne sociale media, hoef jij niet langer naief te leven. En misschien wel het belangrijkste… je hebt niet langer een excuus om weg te lopen voor dit soort problemen in de wereld!!

    Owhja.. de huidige winters was daarbij niet eens als direct voorbeeld bedoeld.. maar meer als symboliek.
    Wel je meer info over die klimaatmaffia… hoor ik het wel :) Kan het 1 en ander feilloos uitleggen aan je! ;)

    Login om te reageren
  54. Danny zegt

    12 december 2010 om 20:08

    owhja.. omdat het als “media” gezien kan worden.. en sja… JPM.. het staat wel op internet.. op deze site zelfs.. autoblog! Dus pas op misschien is het wel een complot omdat het op internet staat!

    Maargoed, staat ook een stukje over vrachtschepen of iets dergelijks geloof ik.

    KIjk ietsje verder dat je neus… verdiep je bijvoorbeeld eens wat er boven ons vliegt aan commercieel en vracht verkeer door de lucht…. alle schepen op het water….
    Probeer tot logische verhoudingen voor jezelf te komen.. zelf jou moeten we aant nadenken kunnen krijgen ;)

    owhja.. het voorbeeld NOS journaal, laatst is op het NOS journaal een heel stuk geweest over wat voor een beesten wij in indonesie tijdens de oorlog zijn geweest. Destijds mocht dat niet op tv uitgezonden worden namelijk.

    Vind jij het niet vreemd dat Denemarken het enige land is waar wetenschappers op tv zijn geweest ( ala NOS journaal) om volledig uit te doeken te doen waarom 11 september doorgestoken kaart is?

    Niet zo naief! En als ik je net kennis heb doen laten maken met de aarde waar je op leeft? Welkom! ;)

    Login om te reageren
  55. sir_smokalot zegt

    13 december 2010 om 12:55

    “Following dialogue with the engine manufacturers and experts in this field, the power units will be four cylinders, 1.6 litre with high pressure gasoline injection up to 500 bar.”

    Is dat veul?

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      13 december 2010 om 13:15

      @sir_smokalot: Na een krat bier pis jij nog niet eens 1 bar dus 500bar is heul veul.

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      13 december 2010 om 17:50

      @sir_smokalot: Valt best mee, een gewone auto heeft tussen de 400-500 bar meende ik. diesels bijna 1000 bar.
      BTW: veel stelt dit niet voor, volgens de wet kracht=druk X oppervlakte, en als je weet dat de leidingen echt niet zo dik zijn vallen de krachten relatief gezien nog best mee, maar het boeltje moet toch stevig in elkaar zitten.

      Ik had graag wat meer geweten over de turbodruk, zijn daar beperkingen over opgelegd?

      Login om te reageren
  56. Cantago zegt

    13 december 2010 om 19:40

    1.6 liter turbo motoren? Met 4 cilindertjes maar? Dat beloofd weinig goeds… Ik heb eens op Zandvoort de Tyrrell 026 van Frits van Eerd vol gas mogen aanschouwen… Dat ging pas! Echt een ongeëvenaard geluid, prachtig! Ben benieuwd wat dit gaat doen…

    Login om te reageren
  57. Cantago zegt

    13 december 2010 om 19:42

    Wacht even… Ik bedenk me nu ineens… Beter dit dan F1 met elektro-karretjes!

    Login om te reageren
  58. RvdG zegt

    21 december 2010 om 18:53

    @Cantago Dat is de volgende stap… of ze zetten een draaimolen met een hamster aan de versnellingsbak.

    Login om te reageren
  59. chief zegt

    30 december 2010 om 21:28

    waarom hoor ik iedereen alleen maar over het aantal cilinders van de nieuwe motoren.
    zoals ook al word gezecht hier was de 4 pitter van BMW van vroeger geweldig, beetje voor mijn tijd helaas.
    maar het grootste probleem word, als ik RTL GP magazine moet geloven komt er een restrictie in brandstofverbruik, en max 650 pk ofzo.
    dat vind ik het grootste probleem, niet de kleine motoren, maar hoe erg ze gelimiteerd worden er vermogen uit te krijgen, en dat alles voor het milieu :(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North