• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf vandaag 16 jarigen achter het stuur

Auteur: CasperH, gepost 1 november 2011 om 08:48 – 127 Reacties

2todrive


Het is zover: wie zestien jaar en zes maanden oud is mag vanaf vandaag rijlessen nemen!

Heb je je theorie én praktijkexamen succesvol afgerond dan mag je vanaf je zeventiende voortaan zelfstandig autorijden. Wel moet je dan altijd onder toezicht van een coach staan die minstens 27 jaar oud is en minstens vijf jaar zijn rijbewijs hebben.

Deze nieuwe regels zijn officieel nog een experiment onder de noemer 2todrive maar dit gaat natuurlijk niet meer afgeschaft worden. Zeker ook omdat het in andere landen al succesvol is toegepast en ongevallen scheelt bij jonge bestuurders.

De Nederlandse overheid is wel lief voor onze jongeren trouwens: je hoeft geen aparte sticker op je auto te plakken waardoor we weten dat er een kindchauffeur achter het stuur zit. Dat wordt zeker weten een hit bij de jeugd.

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Jongeren die rijden zonder rijbewijs neemt toe
  • Video: ritje in een Tesla met het nieuwe gekke stuur

Nieuwste artikelen

  • Dit verandert er in 2026 voor de Nederlandse automobilist
  • Dit zijn de duurste auto’s die in 2025 op kenteken zijn gezet
  • Een Lamborghini Urus met 2 ton op de klok, wat kost dat?
  • Gespot – Een unieke shooting brake op Nederlands kenteken
FacebookTweetPinLinkedIn

kinderen, rijbewijs, Verkeer

Vorig bericht: « Roemeense drifter dolt journalisten [video]
Volgend bericht: Luca di Montezemolo: Berlusconi moet optiefen »

Lees Interacties

Reacties

  1. baasbas zegt

    1 november 2011 om 08:53

    Meer automobilisten is precies wat we hier nodig hebben :)

    Overigens, ik ga er vanuit dat dit uitvoerig onderzocht is (door iemand anders dan Stapel) en er echt geen andere conclusie mogelijk is dan dat het écht veiliger is???
    Ik heb zo mijn bedenkingen als ik het meerendeel van het scootertuig zie. Oh en als ik terugdenk aan mijn eigen capriolen toen…

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      1 november 2011 om 10:08

      @baasbas: inderdaad! veiligheid aan de kant geschoven is simpelweg de ruimte er volgens mij niet voor een flinke groep extra automobilistjes :S Benieuwd hoe vlot die snelweg-verbredingen nu verder opschieten…

      Verder super natuurlijk dat vooral de fanatiekelingen, autoliefhebbers wel vroeg de kans krijgen. Had er graag aan meegedaan, ooit ;-) Achja, toen was ik beperkt tot terreinrijden op afgesloten parcoursen, ook niet vervelend…

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      1 november 2011 om 11:15

      @baasbas: Ik snap niet hoe een 16 jarige in godsnaam een rijbewijs kan betalen (lessen+afrijden+theorie). Laat staan een auto. Vertel ’t me maar.. Ach ja, aan de andere kant, ik zie ook snotneusjes van 16 op peperdure Vespa’s zitten, ik zie iets over het hoofd denk ik.

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        1 november 2011 om 11:32

        @kaasboerin: hosselen swa je weet toch

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          1 november 2011 om 18:58

          @crackdavid: Je bedoelt: in de watten gelegd door papa & mama … De meeste 16 jarigen kunnen amper scooter-rijden; later ze lekker daar 2 jaar mee spelen voordat ze zich als een mongool in de auto gaan gedragen.

          Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        1 november 2011 om 11:33

        @kaasboerin:

        De echte Vespa’s zijn inderdaad duur, maar die troep waar de jeugd en de midlifecrisisten op rijden koop je voor een appel en een ei.

        Login om te reageren
      • jensdm zegt

        1 november 2011 om 11:59

        @kaasboerin: ken je dat, ouders?

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          1 november 2011 om 12:13

          @jensdm: Sja, foute ouders heb je dan maat.. ;)

          Login om te reageren
          • koekoek zegt

            1 november 2011 om 12:32

            @kaasboerin:
            Dat je ouders je rijbewijs betalen hoeft niet gelijk te betekenen dat je foute ouders hebt lijkt me?

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              1 november 2011 om 12:42

              @koekoek: Mua.. Auto, verzekering, boetes, wegenbelasting.. Need I say more? Ik denk niet dat de verzekeraar het leuk gaat vinden dat je je 16 jarige snotneus in de bolide laat rijden terwijl je op tree 85 met 99% korting staat.

              Login om te reageren
              • jensdm zegt

                1 november 2011 om 12:46

                @kaasboerin: Als de verzekeraar door heeft dat je je zoon/dochter vaak laat rijden in een auto op jouw naam, laat staan er boetes mee krijgt, lig je al lang buiten met al je verzekeringen.

              • kaasboerin zegt

                1 november 2011 om 13:03

                @jensdm: Pre-cies ;) M.a.w. als je dat allemaal voor je zoon/dochterlief over hebt, zal die hoogstwaarschijnlijk nooit zijn/haar eigen reet afvegen..

              • kaasboerin zegt

                1 november 2011 om 13:03

                @kaasboerin: *Nooit afvegen*

              • kaasboerin zegt

                1 november 2011 om 13:04

                @kaasboerin: Nooit – Kunnen – afvegen!

              • jensdm zegt

                1 november 2011 om 13:19

                @kaasboerin: De auto kan echter ook op naam van zoon/dochter staan ;) De verzekering is dan wel wat (lees: veel) duurder, maar het gebeurt.

              • kaasboerin zegt

                1 november 2011 om 13:34

                @jensdm: Dan nog heeft de gemiddelde 16-18 jarige geen 3000,- p/j beschikbaar voor alleen al een verzekering. (auto,brandstof,boetes,belasting). Dus komen we weer terug op mijn eerst post hierboven. Ik denk ook niet dat veel ouders dat voor hun lieveling over hebben, bovendien, daar krijg je alleen maar verwende en brutale kindertjes van. Wat is dus het nut van de lagere leeftijd? Omdat het kán, gaat het ook vaak gebeuren? Ik denk dat ze de lessen cadeau krijgen, maar dit betekent wel dat elke verzekeraar hier op dit moment van baalt, deze gaan massaal in papa’s auto’tje rijden. Kan niet anders, het gebeurt nu al vaak genoeg.

              • wd40 zegt

                1 november 2011 om 15:06

                @jensdm: Hoe kun je überhaupt een auto op naam zetten van iemand die nog geen 18 is? De verzekering pikt dit zeker niet.

              • vanHunnerberg zegt

                1 november 2011 om 17:18

                @kaasboerin: wat de boer niet kent, vreet die niet. Dat jij je rijbewijs nou zelf hebt moeten betalen wil niet zeggen dat het fout is als ouders dat wel doen. Stukje financiële ondersteuning in het zelfstandiger worden, niks mis mee

              • kaasboerin zegt

                1 november 2011 om 17:54

                @vanHunnerberg: Lees even rustig mijn berichten opnieuw, probeer het dan nog eens, je zit klaarblijkelijk op een geheel ander golflengte.

          • jensdm zegt

            1 november 2011 om 12:42

            @kaasboerin: Hoezo als je ouders je rijbewijs en een autootje betalen heb je foute ouders?

            Dat de maan wit lijkt wil toch ook niet zeggen dat ze gemaakt is van melk..

            Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        2 november 2011 om 01:08

        @kaasboerin: in Heemstede Aeardenhoudt lijkt me dit heel normaal.

        Login om te reageren
  2. roy1263 zegt

    1 november 2011 om 08:54

    nice, nu nog tot maart volgend jaar wachten en dan lessen:D
    Maar wanneer gaan ze motorrijbewijzen vervroegen?????

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      1 november 2011 om 10:09

      @roy1263: motorrijbewijzen hadden ze ‘licht’ al lang naar 17 kunnen vervroegen inderdaad. Meteen van het gros van die brommertjes af…

      Login om te reageren
      • tvrspeedsix zegt

        1 november 2011 om 11:35

        @Alwood: En dan ook met zn tweeën dr op zeker :D

        Login om te reageren
  3. KD-Producties zegt

    1 november 2011 om 08:54

    YES we gaan maar meteen beginnen denk ik .

    Login om te reageren
  4. gijsso zegt

    1 november 2011 om 08:56

    Mooi programma, meer rijervaring opdoen. Dan krijg je waarschijnlijk minder van die gevallen dat je na twee weken je rijbewijs alweer kan inleveren.

    http://www.powned.tv/nieuws/raar/2011/10/na_twee_weken_rijbewijs_kwijt.html

    Maar in deze regeling zit wel iets heel raars. Ben je voor 1 november 1994 geboren, ben je te oud om mee te doen. Ja, je mag dan wel gaan lessen, maar je mag pas je rijexamen doen wanneer je dan daadwerkelijk ook 18 bent. Iets heel vreemds wat eigenlijk alleen maar Den Haag kan bedenken. Te oud zijn om te kunnen rijden.

    Login om te reageren
  5. kimi100 zegt

    1 november 2011 om 08:57

    Ik vind het lullig… Ik ben in Augustus 17 geworden en mag niet rijden en een vriend van me wordt in december pas 17 en die mag wel :(

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      1 november 2011 om 09:02

      @kimi100: Same story here. Je hebt altijd wel mensen die genaaid worden, maar dit vind ik helemaal nergens op slaan. Het heeft geen enkel recht op bestaan dat wij te oud kunnen zijn.

      Login om te reageren
    • meneersander zegt

      1 november 2011 om 11:19

      @kimi100: Ben het helemaal met je eens eerst viel je buiten de boot met het scooterrijbewijs, dat 3 maanden voor je verjaardag stinkend duur werdt, en nu vallen gasten die ouder zijn dan die 16jarige buiten de boot voor het rijden…

      Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      1 november 2011 om 11:38

      @kimi100: achja life sucks,. gelukkig heb jij je Ipadje nog en kan je lekker oefenen met Asphalt ;). Hou je centjes lekker op zak jong dan kun je strax ten minste een leuk bakkie kopen als de tijd rijp is.

      Login om te reageren
  6. sebasjuhh zegt

    1 november 2011 om 09:10

    @gijsso
    @kimi100
    Ik heb er ook last van.. Ben van september 94 :/ Leuk en aardig dat je al mag lessen maar de examens is waar het allemaal om draait! Maarja, ook niet de eerste keer dat Den Haag met zulke fouten komt.

    Login om te reageren
  7. jerome zegt

    1 november 2011 om 09:11

    En dezelfde situatie hier ook… Heb al het geld al bij elkaar en had me er ernstig op verheugd.. Klotezooi. Ik ga dit jaar waarschijnlijk en auto bouwen met mijn pa, kan ik er niet een in rijden. Dus nu nog tot September wachten…. ;-(

    Login om te reageren
    • OverSoft zegt

      1 november 2011 om 10:21

      @jerome: Dus EN net een rijbewijs EN een zelfgebouwde auto. Waarom zie ik dit gegarandeerd fout gaan?…

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        1 november 2011 om 10:45

        @OverSoft: dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk om zo te zeggen. Wat als zijn pa een professionele monteur is die een autootje met z’n zoon koopt om die vervolgens te ’tunen’?

        Login om te reageren
      • jerome zegt

        1 november 2011 om 10:58

        @OverSoft: Het gaat om een kitcar, op basis van een Triumoh Herald hoor. Dus dat zal geen strepentrekker worden ;-)
        En als ik daarin zou willen rijden blijft het onder begeleiding, en mijn vader kennende :P

        Maar hoezo zouden al die 17 jarigen slechter rijden?
        Zij moeten tenslotte toch een zelfde examen afleggen als een 18-jarige. Alleen is een 18-jarige helemaal vrij daarna en kan doen en laten wat diegene wilt. Iemand die 17 is moet dan nog een jaar ‘leren rijden’..

        Login om te reageren
  8. Vreddy_B zegt

    1 november 2011 om 09:15

    Vind het sowieso een belachelijke idee. De meeste ongelukken beginnen nog steeds onder jonge mensen, en dan gaan we ze ook nog eerder de weg op sturen. Volgens mij heeft het ook te maken met geestelijke ontwikkeling dat het gewoon onverantwoord is. Kijk eens naar de gemiddelde scooter rijder.

    Login om te reageren
    • audi18 zegt

      1 november 2011 om 09:22

      @Vreddy_B: het is in meerdere landen al gebleken dat het aantal ongelukken onder jongeren daalt, niet duidelijk genoeg? ze krijgen juist ervaring onder toezicht, zodat ze geen gekke dingen doen.

      Login om te reageren
      • Vreddy_B zegt

        1 november 2011 om 09:29

        @audi18:

        Kun je dit onderbouwen? Volgens mij gebeuren in Amerika de meeste ongelukken in de groep 16-19? Ook in Nederland gebeuren de meeste ongelukken in de groep 18-23. De leeftijd verlagen lijkt me volstrekt onverantwoord, het ontbreekt gewoon aan verantwoording op die leeftijd.

        Login om te reageren
        • gijsso zegt

          1 november 2011 om 09:33

          @Vreddy_B: ‘Volgens mij’ zegt genoeg. Kom jij dan ook maar met cijfers. Er gebeuren dan misschien wel de meeste ongelukken in die leeftijdsklasse, maar door deze regeling zal dat aantal waarschijnlijk dalen.

          Login om te reageren
          • Vreddy_B zegt

            1 november 2011 om 09:43

            @gijsso:

            Het is naief om te denken dat dit het zal oplossen. Maar ja volgens mij, ik had nog niet de moeite genomen om de cijfers op te zoeken.

            Nederland:http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Jonge_automobilisten.pdf

            Amerika waar het al mag vanaf 16: http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://www.cdc.gov/motorvehiclesafety/teen_drivers/teendrivers_factsheet.html

            Login om te reageren
            • Vreddy_B zegt

              1 november 2011 om 09:44

              @Vreddy_B:

              Correctie, Amerika: http://www.cdc.gov/motorvehiclesafety/teen_drivers/teendrivers_factsheet.html

              Login om te reageren
              • lennertg zegt

                1 november 2011 om 09:55

                @Vreddy_B: America kan je niet vergelijken, daar is er geen sprake van een vooropleiding met begeleider. Je kan daar gewoon op je 16e voor je rijbewijs gaan. In België is het al enige tijd zo en het aantal ongevallen is serieus gedaald. Je leert vanaf je 17e rijden met begeleider en kan vanaf dat je 18 bent voor je rijbewijs gaan. Vaak ga je dus met meer dan 100 uur ervaring naar het examen en toch nog wel wat anders dan 21 uur rijschool. Aangezien je zo lang rustig hebt gereden ga je minder snel gek doen op de weg. 10 per uur te hard vind je dan al gek en geef toe, das beter dan sommige petjes nu.

              • Vreddy_B zegt

                1 november 2011 om 10:01

                @lennertg:

                Misschien is Amerika niet helemaal te vergelijken. Maar het gaat om het besef het verantwoordelijkheidsgevoel is op die leeftijd gewoon lager. Maar als het ongevallen cijfer omlaag gaat (wat ik ernstig betwijfel) dan is het, het proberen waard…. En wat is er mis met de leeftijd op 18 te houden?

              • baasbas zegt

                1 november 2011 om 10:06

                @Vreddy_B: Mee eens. Maar misschien is het een argument om brommer-/scooterrijders te ontmoedigen. Je moet tegenwoordig meer betalen voor je bromfietsrijbewijs én je mag een jaar eerder autorijden. Dat samen ontmoedigt wellicht voldoende jeugd om als zelfmoordterroristen-zonder-kop op 2 wielen door het verkeer te krioelen. Dat lijkt me goed voor de statistieken, lees: fatale ongelukken. En ja, als minister/regelgever wordt je beoordeeld op statistieken. Minder dooien = goed gedaan…

                Is dat wat? :)

              • Vreddy_B zegt

                1 november 2011 om 10:13

                @baasbas:

                Met die argumentatie kan ik het eens zijn ;-).

        • Alwood zegt

          1 november 2011 om 10:12

          @Vreddy_B: iets zegt mij dat er in de door jou genoemde leeftijdsgroepen de meeste beginnende bestuurders zitten…

          Komt het dan 100% door de leeftijd dat ze ongelukken maken of omdat ze gewoon niet ervaren zijn?

          Ik denk het laatste, als je dus vroeg begint met rijden onder begeleiding (!), heb je veel meer ervaren chauffeurs als ze eenmaal alleen in de auto mogen zitten.

          Login om te reageren
          • Vreddy_B zegt

            1 november 2011 om 10:18

            @Alwood:

            Natuurlijk zijn ze meer ervaren als ze eenmaal 18 zijn. Het heeft natuurlijk te maken met onervarenheid. Maar ook leeftijd speelt zeker een rol.
            Maar het is vooral een plan die in de theorie goed werkt. Als de praktijk nou tegenvalt, wordt het dan terug gedraaid? Ik denk het niet.
            .
            Ik ben wel de laatste die vooruitgang tegen wilt houden. Maar sommige dingen moet je gewoon laten zoals ze zijn. Maar dat is mijn mening.. en geen feit natuurlijk ;-) Ik hoop dat ik er helemaal naast zit…

            Login om te reageren
          • mercedesgl zegt

            1 november 2011 om 16:56

            @Alwood: er zitten heel wat oudere gekken op de weg dus als ze daardoor opgeleid worden zie ik het ook nog wel mis gaan

            Login om te reageren
  9. Flatfour zegt

    1 november 2011 om 09:19

    Login om te reageren
    • jackl zegt

      1 november 2011 om 11:44

      @Flatfour: +1

      Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    1 november 2011 om 09:22

    Wat een zielig gezeur van mensen die zich genaaid voelen…
    Weet je wat, we gaan meteen van de maxi-cosie over naar het rijlessen, dan stoten we niemand voor hun hoofd die dan net buiten deze regeling vallen.

    Trouwens, de meesten kunnen niet eens verantwoord op de fiets door het verkeer, om maar te zwijgen op een scooter.

    Ik wil graag voorstellen een grote L bovenop een auto te plaatsen waarin een jonge chauffeur zit.
    Dan weten mijn kids tenminste wanneer ze weg moeten duiken als er weer zo’n hormonenpuber aan komt scheuren.

    Wat is er mis met 18jaar en ouder???

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      1 november 2011 om 09:35

      @Hubert: Als jij nu 17 zou zijn stond jij vooraan in de rij om hier aan mee te doen. En wanneer het dan blijkt dat door een of andere domme regeling dat niet gaat, zou jij ook zeuren.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        1 november 2011 om 09:41

        @gijsso:
        Klopt helemaal.
        Maar als je 17 bent denk je met je pik en niet met je hersens.
        (Ik wilde ook z.s.m. rijlessen en mijn rijbewijs halen)
        Maar gelukkig zijn er mensen die over dit soort zaken gaan die al wat ouder zijn.
        Die denken niet meer vanuit hun kruis.

        Login om te reageren
        • sportquattro zegt

          1 november 2011 om 09:50

          @Hubert: dat jij als 17 jarige “met je pik” dacht, betekend niet direct dat iedereen op die leeftijd dat doet.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            1 november 2011 om 09:58

            @sportquattro: Euhm, jawel? Je hersenen zijn pas volledig ontwikkeld ergens tussen 21 en 24 jaar. Dus zeggen dat een 17-jarige met zijn pik denkt is prima beeldspraak.

            Overigens: het is betekent in jouw zin…

            Login om te reageren
            • gerard1710 zegt

              1 november 2011 om 18:36

              @baasbas: Nou, zowel je hersenen als je gentlemen’s sausage zijn echt niet uitontwikkeld op je 27ste, die redenatie slaat dus vrijwel nergens op.

              Login om te reageren
          • Vreddy_B zegt

            1 november 2011 om 09:58

            @sportquattro:

            Als je als 17 jarige niet met je pik denkt, Moet je je afvragen of je wel gezond bent ;-)

            Login om te reageren
            • sportquattro zegt

              1 november 2011 om 13:00

              @Vreddy_B: ik denk dat je niet gezond bent op het moment dat je er mee gaat denken. in die periode heeft hij het wel druk genoeg met andere dingen;)

              Login om te reageren
    • mercedesgl zegt

      1 november 2011 om 16:56

      @Hubert: precies!

      Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      1 november 2011 om 18:40

      @Hubert: Wat is er mis met 21 jaar en ouder? Jouw eerdere redenatie dat de leeftijd steeds lager kan worden, kan ook omgedraaid worden. Niet erg steekhoudend. Op een gegeven moment moet men gewoon beslissen wanneer iets wel of niet kan, en aangezien er bij 17-jarigen een volwassene bij zit valt het allemaal best wel mee toch?

      Login om te reageren
  11. trisx zegt

    1 november 2011 om 09:35

    Yess nog 9mnd en ik mag bedinnen:)

    Login om te reageren
  12. The360box zegt

    1 november 2011 om 09:51

    Best raar dat je geen sticker op je auto moet plakken want dan kan de politie je juist controleren of je wel met een bijziend voogd rijdt. Nu kan je ongelimiteerd rondknallen.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      1 november 2011 om 09:58

      @The360box: Goed punt! Die stickers moeten er komen!

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        1 november 2011 om 10:29

        @baasbas: Liever niet!

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          1 november 2011 om 10:54

          @The360box: Oké, stickers hoeven niet, maar dan mogen ze alleen in een roze Nissan Micra CC rijden :D

          Login om te reageren
    • meneersander zegt

      1 november 2011 om 11:22

      @The360box: maar dan zouden alle auto’s waar je in rijd zo’n sticker moeten hebben? ik zou dan bijvoorbeeld 5 of 6 stickers nodig hebben dus beetje onzin he, gaan ze ook je voogd aanhouden als hij alleen rijd.:p

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        1 november 2011 om 16:58

        @meneersander: In bijv. Frankrijk moet je wel zon sticer op je auto plakkn, en mag je maar 90 op de snelweg. En dan te bedenken dat ze daar pas op hun 18e mogen rijden.

        Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          1 november 2011 om 17:38

          @The360box: Gelukkig hoeft een buitenlander geen A achterop te plakken. Heb eens gezien dat ook ik (19jr) eigenlijk maximaal 110km/u zou mogen, in de 2x retour Parijs gelukkig niet van de weg gehaald omdat ik 130 reed.

          Overigens ben ik wel een voorstander van de aanduiding. Beter controleerbaar en voor de medeweggebruikers prettig om te weten dat er een testosteronkanon achter het stuur zit.

          Login om te reageren
        • meneersander zegt

          2 november 2011 om 12:18

          @The360box: huh? dus daar moet je 18zijn om te rijden met iemand naast je hoe oud moet je zijn om alleen te rijden dan?

          ik zit eigenlijk met nog iets, mag je ook in andere landen rijden met dit rijbewijs?

          Login om te reageren
          • The360box zegt

            5 november 2011 om 09:41

            @meneersander: ik dacht gewoon 18 zoals eerst hier ook was, hoe het in andere landen zit is mij ook een raadsel, dat je alleen in NL mag rijden onder begeleiding en in het buitenland niet lijkt mij stug want de regels die wij in NL gewend zijn gelden dus alleen voor ons ook in andere landen. Maarja, zonder aanduiding weten zij toch van niks.

            Login om te reageren
  13. wouteraerox zegt

    1 november 2011 om 09:59

    Ik ben zelf 16 en ben het eigenlijk niet eens met deze regeling. Natuurlijk zou het leuk zijn om auto te mogen rijden, ik ben liefhebber van auto’s. Maar ten eerste heb je hier naar mijn inzicht geen voordeel van als 17 jarige, behalve dat het leuk is. Verder denk ik dat je beter van je 16e tot je 18e rij-ervaring op kan doen als scooterrijder, heb je gelijk je eigen vervoer.

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      1 november 2011 om 10:17

      @wouteraerox: Erg volwassen van je, om dat in te zien ;)

      Login om te reageren
    • The360box zegt

      1 november 2011 om 16:59

      @wouteraerox: Eigenlijk wel als je alleen maar met een bijrijder mag rijden, en dan kan je wel denken ik heb een rijbewijs al en je rijdt alleen dan ben je alsog fout.

      Login om te reageren
      • euro95 zegt

        1 november 2011 om 20:19

        @The360box: En dan wat? Wat zijn de consequenties dan? Hebben ze zelf dan geen benul hoe moeilijk het wordt om dat aan te pakken, als al dat grut achter het stuur kruipt? Ik heb niets tegen grut hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar het is een enorme risico factor. Ik snap ook wel dat dat grut nog moet opgroeien en geduld moet krijgen tot ze net zo verstandig als ik word :)! Maar het idee is gewoon eng..

        Login om te reageren
  14. jerome zegt

    1 november 2011 om 10:10

    Ik denk dat de scooterbranche trouwens nu al helemaal ten dode is opgeschreven. Zoals het er nu dan uitziet moet je €400.- betalen voor een rijbewijs waar je maar een jaar wat aan hebt, en dan kan je al autorijden.. Is het zo dat als je je rijbewijs haalt op je 17e dat je dan ook scooter/brommer mag rijden? En als je je brommerrijbewijs dan hebt, hoef je dan geen theorie meer te doen oid? Anders kun je beter een jaar wachten en sparen en dan je autorijbewijs halen ipv brommer als er geen compensatie is..

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      1 november 2011 om 10:43

      @jerome:
      Ach, als je ziet hoeveel van die trainingspakken er op latere leeftijd alsnog op een scooter zitten, dan zal het uitsterven van de scooterbranche wel meevallen.
      Maar natuurlijk staat er dadalijk weer een groepje mensen vooraan te schreeuwen dat ze weer voor het een of ander gecompenseerd willen worden.

      Login om te reageren
      • jerome zegt

        1 november 2011 om 11:02

        @Hubert: Wat ik bedoel is dat het nu totaal niet meer interessant is voor jongeren om op een scooter te gaan rijden. (kan trouwens ook een gunstige werking op de verkeersveiligheid hebben)
        Maar het lijkt mij vreemd om in 2 jaar dan 2x theorie-examen te moeten doen.

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          1 november 2011 om 17:02

          @jerome: Want? Je hebt alsnog ten alle tijde een bijrijder nodig die in het bezit is van een rijbewijs dus er zal hooguit een paar jongeren van gebruik maken, en dan, een auto is echt niet handiger in de stad = jongeren.

          Login om te reageren
  15. euro95 zegt

    1 november 2011 om 10:16

    Rare jongens die nederlanders:S

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      1 november 2011 om 10:31

      @euro95: Idd, het rijk heeft weer geld nodig :(

      Login om te reageren
  16. 72bug zegt

    1 november 2011 om 10:17

    Ik snap dat dit heel aantrekkelijk is voor de mensen van 16, maar of het echt de veiligheid bevorderd betwijfel ik ten zeerste. Je kan dan nog een begeleider naast je hebben, de bestuurder is de enige met pedalen en een stuur in zijn hand, dus die begeleider kan enkel toezicht houden, en niet ingrijpen.

    Ze doen het ook in België, maar om nou te zeggen dat die geweldig rijden…

    Login om te reageren
  17. starletje zegt

    1 november 2011 om 10:45

    Ik voel me ook echt hard genaaid, ik vind dat dit 3 jaar geleden had moeten worden ingevoerd.. dan had ik vandaag 3 jaar mn rijbewijs kunnen hebben in plaats van 1 jaar :S.

    Login om te reageren
  18. bempi zegt

    1 november 2011 om 10:55

    Echt een fantastisch idee en een uitkomst om nog meer geld te genereren voor de staatskas.
    Alleen zet ik me twijfels bij een coach. Wat voor nut heeft het als iemand met ervaring naast je zit die op geen enkel moment kan ingrijpen, indien er een ingewikkelde situatie plaats vindt waarbij kans op blikschade niet te vermijden is ?

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      1 november 2011 om 19:23

      @bempi: Als je het examen positief hebt afgelegd hoeft iemand toch ook niet meer in te grijpen? Want als dat tijdens het examen gebeurd ben je gezakt. Bij het examen bewijs je dat je rijvaardig bent en je kunt redden in het verkeer.

      In de praktijk zal die ‘coach’ er toch niet naast zitten, wie gaat er nou met zijn ouders uit rijden? :lol: Een enkele keer naar familiefeestjes mss, maar voor de rest rijdt je meestal alleen of met leeftijdsgenoten.

      Login om te reageren
  19. MLTB zegt

    1 november 2011 om 11:03

    Dit is natuurlijk geweldig nieuws voor al die Autoblog Kiddo’s :)

    Login om te reageren
  20. marokkaanseheld zegt

    1 november 2011 om 11:03

    Godver, op mijn 16e moest ik het met mijn handen doen trekken. En nu mogen ze rijden. ONGELOOFELIJK.

    Login om te reageren
  21. 964rs zegt

    1 november 2011 om 11:20

    Het lijkt mij wel veiliger met een coach dan dat ieman van 17 in zn eentje gaat rijden.

    Login om te reageren
  22. Benjamin1 zegt

    1 november 2011 om 11:33

    Waarom niet naar 21 brengen die leeftijd? Waarvoor moet een 17 jarige een auto? Naar school met de auto? Ga lekker met de fiets of met de brommert.

    Of is dit voor alle MBO debielen die op hun 17e al lekker staan te beunen?

    En dan ook nog geen stickers (zoals de A in frankrijk) zodat ik er met een GROTE boog omheen kan rijden…

    Login om te reageren
  23. jack_abarth zegt

    1 november 2011 om 11:39

    Aangezien ik hier van alles lees over onverantwoord en toezicht, de volgende vraag:

    Stel je rijd met je 17e en de begeleiding, samen krijgen jullie een (ernstig) ongeluk. In het dit geval zat je nog verkeerd ook.

    Wie is verantwoordelijk:

    a) de 17-jarige bestuurder, en daarmee dus de ouders
    b) de begeleiding

    Login om te reageren
  24. Poll zegt

    1 november 2011 om 12:17

    Wat een idioterie! Welke partij heeft dit bedacht, dan weet ik dat ik daar van m’n leven niet meer op moet stemmen.

    Login om te reageren
  25. kaasboerin zegt

    1 november 2011 om 12:40

    Straks is het dus ‘Papa ik wil rijden’ ‘nee, morgen’.. En dan begint het gelazer.. Maar goed, zelf vind ik het wel een goed plan, of je nu 16 of 18 bent, 2 jaartjes onder toezicht beginnen met rijden lijkt mij altijd een strak plan, bovendien wilt papa geen boetes dus aan de snelheid en regeltjes houden leren de kinders dan ook gelijk. Anders papa niet mee, jij niet rijden.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      1 november 2011 om 12:44

      @kaasboerin:
      OK, en over 10 jaar : of je nu 14 of 16 bent, 2 jaartjes onder toezicht… bla bla bla.

      Waar is het einde?

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        1 november 2011 om 13:05

        @Hubert: Zodra je ballen beginnen met droppen. Zowel bij jongens als bij meisjes? Een idee? Tik ‘m aan oud.

        Login om te reageren
  26. gerard1710 zegt

    1 november 2011 om 14:16

    Prachtig, ik word over 10 dagen 17. Ik ga ‘m meteen halen, auto zit er helaas nog niet aan…

    Login om te reageren
  27. undifined1 zegt

    1 november 2011 om 14:29

    ik wordt julie 2012 17 en ga denk ik rond maart/april oid beginnen ermee. Als ik het rijbewijs heb gehaald, g aik dan denk ik een brommer ofzo kopen(mag je dan ook op rijden en zonder je moeder achterop)en het leuke is, als ik dan met mijn ouders ergens heen ga mag ik ook rijden.

    Login om te reageren
    • Nico94 zegt

      1 november 2011 om 14:35

      @undifined1:

      Ja maar ik denk als je je rijbewijs hebt gehaald wil je sowieso een eigen auto.

      Login om te reageren
  28. Nico94 zegt

    1 november 2011 om 14:35

    En dan is de overheid wel zo slim om de verzekeringen niet aan te passen. En dan heb je op je 17e je rijbewijs, kan je geen auto verzekeren…

    Login om te reageren
  29. masterstig zegt

    1 november 2011 om 15:01

    Vooral dat goede nummer doet het hem :D!

    Login om te reageren
  30. luuktb zegt

    1 november 2011 om 15:27

    Waarom niet het eerste jaar rijden onder begeleiding ? en dat dan vanaf 18 snap niet waarom het in eens 17 moet zijn.
    Als je het mij vraagt is het effect het zelfde al dan niet beter als je het vanaf 18 doen.

    En gelijk een verbod voor alle petjes die voor een vr6 met bij passende spoiler hebben gespaard.

    Login om te reageren
  31. vwally zegt

    1 november 2011 om 15:30

    Geweldig -,- nu gaan al die scootertuigkindjes auto rijden.. Dit is niet echt een goed doordacht idee ofwel soms? Nederland zit al vol met auto’s, er is niet genoeg asfalt, alleen maar files en dan laten ze ook nog eens kinderen waarvan de hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld, die een gevaar op de weg vormen voor anderen en die in de categorie: meeste kans op ongelukken zitten in auto’s rijden?? Het enige waar de overheid aan heeft gedacht is: ‘Levert het geld op? Ja. Doen!’..

    Login om te reageren
  32. mazdarx8 zegt

    1 november 2011 om 15:58

    ei-je ei-je ei-je jij mag eerder rije

    Login om te reageren
  33. Sjonny zegt

    1 november 2011 om 17:14

    Natuurlijk geweldig voor iedereen die nu eerder zn rijbewijs kan halen, aleen vind ik wel dat een sticker/bordje verplicht is, kan je daar wat rekening mee houden net zoals je rekening houd met lesauto’s

    Login om te reageren
  34. dennisr zegt

    1 november 2011 om 19:00

    ik dacht ook mijn rijbewijs te hebben, werd me ook door mn neus geboord, ze houden dat pasje maar! kut cbr..

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      1 november 2011 om 20:52

      @dennisr: Of kan je het gewoon niet? Ook geen probleem, de bus komt vanze… Oh wacht…. Sterkte jongen!

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        1 november 2011 om 21:27

        @RoT___: kan ik niks aan doen, ze hebben me maandenlang verkeerde dingen toegestuurd, en nu terug krabbelen.. binnenkort maar eens kijken hoe ik ze kan aanklagen.. :)

        Login om te reageren
  35. paere zegt

    1 november 2011 om 19:34

    Iedereen dankt dat alle 17 jarigen maar een stelletje sukkels zijn en geen hersens hebben, maar dat zijn ze niet. Tuurlijk zullen er wat bij zijn maar Lang niet allemaal hoor.

    Login om te reageren
  36. sanderm3 zegt

    1 november 2011 om 19:38

    geweldig, zat ik net op te wachten…
    heerlijk die hersenloze snuivende blowende pauperjeugd van tegenwoordig al op hun 16 in een auto laten rijden. echt…als ik wordt aangereden door zo’n stuk zaadverspilling met veel te grote bek ga ik er volop op los. krijgen ze trouwens wel “ping&twitter-les” voor achter het stuur? want ze moeten wel populair blijven he… kansloze prutjeugd

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 november 2011 om 19:49

      @sanderm3:

      lache .. een ouwe lul van 20 ..

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        2 november 2011 om 00:45

        @lincoln:
        +10 erbij.

        Login om te reageren
        • tvrspeedsix zegt

          2 november 2011 om 00:50

          @sanderm3: “+10” Sandertje moet natuurlijk wel populair blijven…

          Login om te reageren
    • euro95 zegt

      1 november 2011 om 20:15

      @sanderm3: Gaat verder alles goed? Houd jij je ff in!

      Login om te reageren
    • stihl zegt

      1 november 2011 om 20:16

      @sanderm3: Gelukkig heeft die prutjeugd meer fatsoen dan jij.. aggresieve kereltje

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        1 november 2011 om 20:48

        @stihl: Dat valt nog te betwisten, al kan de toon inderdaad wel wat gematigder.

        Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        2 november 2011 om 00:50

        @stihl:

        als jij dat geloofd, ben jij die ook zo iemand met oogkleppen op. ik zou zeggen: doe ze af en kijk eens om je heen.

        Login om te reageren
  37. euro95 zegt

    1 november 2011 om 20:14

    Wel moet je dan altijd onder toezicht van een coach staan die minstens 27 jaar oud is en minstens vijf jaar zijn rijbewijs hebben.

    Tot je 18e jaar, neem ik aan?

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      1 november 2011 om 20:50

      @euro95: Nee, nieuwe regel, leeftijden schuiven op. Zodra jij 18 wordt, dient je begeleider 28 te zijn, bij 19 29, etc. Een van de punten op de lijst van fileaanpak.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        1 november 2011 om 21:31

        @RoT___: 18, en dan begeleider van 28 ? hopen dat je begeleider niet ernstig ziek is, kan je over 2 jaar niet meer rijden..

        wat ik begrepen heb, is tot je 18e met coach, daarna gewoon zelfstandig..

        Login om te reageren
      • dennisr zegt

        1 november 2011 om 21:32

        @RoT___: oh wacht, na je laatste zinnetje te lezen, was het vast niet serieus bedoeld van jou kant, excuses!

        Login om te reageren
  38. dustin24 zegt

    1 november 2011 om 20:29

    Laat ik nou net over twee maanden 16 worden! Eindelijk! Sinds ik kan denken al aan het dromen over het roze pasje!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      1 november 2011 om 21:30

      @dustin24: ja leuk man, lekker autorijden met je eigen coach, lekker knus..

      (ja klopt, hier spreekt een gefrustreerde jongen die genaaid word door cbr)

      als je nog een examinator tegen komt met kort donker haar, wurg em dan wil je..

      maar je droomt dus al 2 week over dat pasje ? ;)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        1 november 2011 om 21:33

        heel mooi dat je over 2 maand 16 word, kan je nog 6 maand wachten..

        Login om te reageren
  39. p993 zegt

    1 november 2011 om 21:37

    Zeer onverstandig besluit…nog meer petjes en nog roekelozer elk.

    Login om te reageren
  40. gunther zegt

    1 november 2011 om 22:11

    Echt ontzettend dom dit besluit. Uit al het wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de hersenen van jongeren anders werken wat betreft het nemen van risico’s. Men staart zich blind op één Duits experiment. Zal wel het nodige lobbywerk van achter zitten vrees ik.

    Login om te reageren
  41. quattroporte zegt

    1 november 2011 om 22:48

    http://www.youtube.com/watch?v=JGGUr8A_TTo

    Login om te reageren
    • vwally zegt

      2 november 2011 om 00:24

      @quattroporte: teleurstellend filmpje.. Ik had op z’n minst verwacht dat ze ergens tegen aan zou rijden..

      Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      2 november 2011 om 00:54

      @quattroporte: whaaaap vol in zn achteruit! (R) van racen tog?! ;)

      Login om te reageren
  42. mellie zegt

    22 november 2011 om 16:17

    oh fijn nog meer VERANDWOORDE bestuurdeers op de weg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North