• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VanAsperen 202.61: concept lichtgewicht 4-drs sportauto

Auteur: evo, gepost 15 oktober 2008 om 16:31 – 60 Reacties

VanAsperen 202.61


Duurzaam, ruimte voor vier personen en een pk/kg-verhouding van een Porsche 911: lekkerder wordt het toch bijna niet?

“Geen suffe bak, maar een sexy sportwagen”, aldus Ivar van Asperen, (ex-)student Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Met zijn recent gepresenteerde afstudeerontwerp geeft hij zijn visie over de eerste duurzame sportauto voor vier personen weer.

Het concept is uniek omdat het eigenschappen combineert die tot nu toe niet samen in één sportauto te vinden waren:

• duurzaamheid
• vierzits, vierdeurs
• geplaatst in het hogere D-segment

Een ontwerp dat perfect in deze tijd past waarin duurzaamheid van belang is, zonder dat de consument wil inboeten aan design en rijplezier.

Ivar’s concept is vernoemd naar de Cisitalia 202 vanwege de inspiratie die deze auto vormde voor het koetsontwerp en vernoemd naar de Maserati Tipo 61 vanwege het buizenframe die als inspiratiebron is genomen voor het chassis van de VanAsperen. De kunststof carrosserie zou slechts 40 kg moeten wegen. Dit gegeven, gecombineerd met het stalen buizenframe van 95 kg, zorgt ervoor dat de VanAsperen niet meer zou wegen dan 850 kg. De hitsige, hoogtoerige en 200 pk sterke motor van een Civic Type-R draagt ertoe bij dat de VanAsperen moet concurreren met auto’s als de BMW 330i, Nissan 350Z en de Mazda RX-8.

Het concept gaat door het lage gewicht niet alleen efficiënt met de brandstof om, het kost ook nog eens weinig energie om de auto te produceren en te slopen. Door het ruimteaanbod voor vier personen biedt de sportauto niet alleen sportiviteit, maar ook nog eens gebruiksgemak.

Persoonlijke noot: als de auto nu ook nog eens 5 sterren in een crashtest haalt en dezelfde luxe / afwerking kan bieden als genoemde concurrenten; dan pas ben ik écht om…

VanAsperen 202.61
VanAsperen 202.61
VanAsperen 202.61
VanAsperen 202.61

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Lichtgewicht, Schetsen

Vorig bericht: « Again: Bentley Tetsu GTR by ASI
Volgend bericht: Tuner Katech geeft Corvette Z06 vleugels »

Lees Interacties

Reacties

  1. wapz zegt

    15 oktober 2008 om 16:32

    Nou Michiel, heb je nog een stageplek over?

    Login om te reageren
  2. Bender zegt

    15 oktober 2008 om 16:33

    op die eerste foto’s is niet echt diepte te zien.. Verder weet ik het niet met deze auto..

    Login om te reageren
  3. dekster zegt

    15 oktober 2008 om 16:33

    Ligt het aan mij of vergat hij de achter- en voorkant te ontwerpen?

    Login om te reageren
  4. Jimmie zegt

    15 oktober 2008 om 16:34

    Tsja, met die voorwielen zo ver naar voren haal je nooit 5 sterren, als het uberhaupt al mag met de huidige wetgeving.

    Login om te reageren
  5. F1-freak zegt

    15 oktober 2008 om 16:35

    Lijkt een beetje op de 8c en het “achterlicht-gedeelte” een beetje op de Ford Puma, maar zeker mooi. Prestaties op ruimtevaart-niveau?

    Login om te reageren
  6. vla zegt

    15 oktober 2008 om 16:36

    Ik weet niets van design en ik weet dat zijn studies hest hard kunnen zijn, maar dat trekt op niets! Er zit geen herkenbare autovorm in, geen ronding… Lijkt een beetje op een uitgerekte kauwgom…

    Login om te reageren
  7. Bramzel zegt

    15 oktober 2008 om 16:36

    A.k.a. de Barbapappa 202.61? ;)

    Login om te reageren
  8. Tim zegt

    15 oktober 2008 om 16:36

    Volgens mij gaat het nog heel lang duren voordat we er uberhaupt een goed beeld van gaan krijgen.

    Login om te reageren
  9. M Freak zegt

    15 oktober 2008 om 16:36

    Leuk allemaal, maar hij is zo lelijk!
    Lijkt wel het spiegelbeeld van elkaar, alleen is de achterkant verkort…

    Login om te reageren
  10. august zegt

    15 oktober 2008 om 16:36

    Het lijkt wel alsof de meeste tijd in de wielen is gaan zitten.

    Login om te reageren
  11. Creative zegt

    15 oktober 2008 om 16:38

    jij hebt en ontwerper nodig voor die voor en achterkant!!!!

    ;) heb je nog een stageplek?

    Login om te reageren
  12. B. Ronckpont zegt

    15 oktober 2008 om 16:38

    Inderdaad, het zijaanzicht is prachtig maar de voor en achterkant kunnen wat mij betreft stukken beter.

    Login om te reageren
  13. Beck zegt

    15 oktober 2008 om 16:39

    Door de rare deurlijn lijkt hij een beetje ingebogen in het midden.

    Login om te reageren
  14. Tom zegt

    15 oktober 2008 om 16:40

    staan die wielen niet te ver uit elkaar? vreemde auto, veel te rond naar mijn goesting, maar ja dat is smaak.

    Login om te reageren
  15. Audiofreak zegt

    15 oktober 2008 om 16:41

    Oke, dit is een maffe auto, hij lijkt inderdaad op een uitgerekte auto, de bodem is krom, voorwiel is te ver van de deur vandaan en een fatsoenlijke grill tekenen is toch niet zo’n probleem? zelfde geldt voor de achterlichten

    Login om te reageren
  16. Tago zegt

    15 oktober 2008 om 16:43

    tekkeltje…

    Login om te reageren
  17. Jaws149 zegt

    15 oktober 2008 om 16:45

    apart, maar wel mooi :) de prestaties zijn ook erg leuke :P

    Login om te reageren
  18. Rossi zegt

    15 oktober 2008 om 16:47

    Als dit een afstudeer opdracht is, dan ben ik al 10 jaar Professor in de Design.
    Gewoon een goedkoop Photoshop brouwsel. JAmmer

    Login om te reageren
  19. Dr.156 zegt

    15 oktober 2008 om 16:55

    ik dacht eerst dat het om een stretched 8C ging (van opzij).
    Het idee is goed, nu maar hopen dat de berekening mbt gewicht en stijfheid/crashbestendigheid kloppen.

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    15 oktober 2008 om 16:57

    nou nou nou .. wat een vernieuwing allemaal ..
    echt revolutionair ..

    hoop eerlijk waar dat die jongen nog voor zijn studie periode zit .. want als je hier mee kan afstuderen is het NL onderwijs wel heel lafjes ..

    Login om te reageren
  21. D zegt

    15 oktober 2008 om 16:57

    Gaaf ontwerp, k had alleen iets minder tijd in de velgen gestoken en iets meer in het gezicht(voorkant)

    en @ de mensen die commentaar hebbe,
    Probeer maar eens een complete auto te ontwerpen van a tot z in 5 maanden tijd.

    K kan dit soort dingen alleen maar aanmoedigen, nederland heeft flink wat in te halen op gebied van automotive design.

    Login om te reageren
  22. D zegt

    15 oktober 2008 om 17:00

    @ Rossi
    volgens mij is dat nog steeds een render, en laat maar eens zien of jij het beter kan dan ;) beetje makkelijk he mensen zo beoordelen

    Login om te reageren
  23. Jan Rap zegt

    15 oktober 2008 om 17:03

    Ik ben om als iemand van 2 meter er inpast.

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    15 oktober 2008 om 17:04

    oooowww .. er staat “duurzaam” in zijn proefschrift ..

    da,s al genoeg voor docenten om er een 10 met een griffel aan te geven ..

    Login om te reageren
  25. emile zegt

    15 oktober 2008 om 17:13

    85kg zwaar chassis 4d 4persoons??? wtf respect als het waar kan worden gemaakt, ivar vertel jongen!!

    Login om te reageren
  26. GT zegt

    15 oktober 2008 om 17:15

    Dit kan iedereen toch? Gewoon even één of ander 3D-modeleer progamma download en aan de slag, dan krijg in het begin ook zulk soort modellen en naar verloop van tijd word je er beter in en worden de auto’s mooier.

    Login om te reageren
  27. Laurens zegt

    15 oktober 2008 om 17:19

    Ik heb nog een setje spaakwielen voor de liefhebber: 5.5 x 15, 72 spaaks! Die zijn idd lichter dan lichtmetaal.

    Login om te reageren
  28. Emile_Benz zegt

    15 oktober 2008 om 17:25

    @ naamgenoot zonder Benz: zodat jij ’t zeker kunt overnemen/gebruiken… :wink:

    Login om te reageren
  29. Peer zegt

    15 oktober 2008 om 17:30

    Bij welke vakgroep kan je op zo’n fantasie-produkt afstuderen? Wat is er uberhaupt onderzocht?

    Login om te reageren
  30. papa zegt

    15 oktober 2008 om 17:38

    Zwaar kansloos,

    dit ziet eruit alsof het van play-doh is gemaakt… dit staat wel zo ongelovelijk ver af van een gebruiksklare auto, dat ik me ernstig afvraag wat dit hier te zoeken heeft.

    Login om te reageren
  31. Fout zegt

    15 oktober 2008 om 17:44

    En nu nog het design… Dit kan iedereen maken hoor die wat atweet van 3D studio max en dergelijke. Afvoeren

    Login om te reageren
  32. Dana zegt

    15 oktober 2008 om 17:45

    Hang er dan een Diesel van een 335D in……
    Kan je ook makkelijker concurreren met een 330i…;)
    Ik vind hem op de eerste foto best mooi, voor en achter nog niet.
    En ik snap niet zo goed waarom hij zo lang moet als er toch geen 12 cilinder in komt?

    Login om te reageren
  33. JH zegt

    15 oktober 2008 om 18:02

    Het gewicht van de carrosserie van een Audi A8 weegt zo’n 215kg (dus 80kg meer dan dit concept). De eerste versies wogen droog 1460kg. Heb je altijd nog een verschil in gewicht van 500kg met dit concept; als je alle extra’s in een auto propt (en dit model moet dat hebben als hoger d-segment) zoals airco, electrische stoelen, etc. dan kom je nooit op 850 kg. En is dit niet meer een afstudeeropdracht voor een io’er? Of is er nog aerodynamisch onderzoek gedaan? Of naar composieten? En met zo’n wielbasis (5 wielen dus meer dan 3 meter) zal het nooit van zijn leven een sportauto worden…

    Login om te reageren
  34. Björn Borgmoer zegt

    15 oktober 2008 om 18:03

    Ziet er best elegant uit. Allicht iets minder bolle voorkant? Maarre, restecp voor de genomen moeite tot nu toe.

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    15 oktober 2008 om 18:08

    Bijzonder, en ik doe ’t ‘m niet na… Maar ik mis wel iets… Of ik heb gewoon een heel andere smaak, dat kan natuurlijk ook.

    ps. Die koplampen: dat is wel héél makkelijk opgelost lijkt me…

    Login om te reageren
  36. henk zegt

    15 oktober 2008 om 18:18

    Wat een draaicirkel zal dat worden…

    Login om te reageren
  37. JD zegt

    15 oktober 2008 om 18:18

    “Geen suffe bak, maar een sexy sportwagen”

    Hm nee vind het toch eerder andersom. Wel een suffe bak. Het mist gewoon passie die auto. Moeilijk uit te leggen, maar hij mist wat.

    Login om te reageren
  38. bozewolf zegt

    15 oktober 2008 om 18:21

    Wel een heel ruw concept, he :)

    Ziet er fragiel uit.

    Login om te reageren
  39. F430Rijder zegt

    15 oktober 2008 om 18:47

    Geen woorden voor eigenlijk… niet geslaagd in ieder geval. Te lelijk en standaard.

    Login om te reageren
  40. Waxweazel zegt

    15 oktober 2008 om 19:14

    Haha, een carrosserie uit kunstof ! precies of dit gaat lukken .. zeker met de prijs die ze ervoor zullen moeten betalen

    en dan durven jullie nog klagen dat sommige merken teveel “plastiek” in hun dashbord verwerken :p

    Login om te reageren
  41. Een betere ontwerper zegt

    15 oktober 2008 om 19:23

    Niet weer een super4deurs… En het ziet er niet uit. Prautotyp 002 van mijn school vind ik nog wat slechter maar dit vind ik er ook niet uitzien.

    En ik zou zelf de naam toch eens bekijken. Tis goed dat de uitleg ervan wordt weergegeven anders dacht ik dat ie vernoemd is naar het klaslokaal van de ontwerper….

    Login om te reageren
  42. Vanquish zegt

    15 oktober 2008 om 19:30

    Mag ik ‘m afmaken? :D

    Login om te reageren
  43. Een betere ontwerper zegt

    15 oktober 2008 om 19:32

    Afmaken? Jij kan denk ik beter een nieuwe beginnen, dat zal misschien nog beter uitkomen :P

    Login om te reageren
  44. Jan C. zegt

    15 oktober 2008 om 19:54

    dat eerste plaatje dacht ik “ja” maar nu in wat meer detail vind ik het wel bijzonder jammer dat niet meer tijd in de voorkant is gestoken, dat maakt of breekt een auto vaak.

    Login om te reageren
  45. Race_Kees zegt

    15 oktober 2008 om 20:03

    @ ‘D’ : Dit is alles behalve een ‘ontwerp van A tot Z’ Ik zou zeggen dat ie net bij E is. Nog 21 letters te gaan dus er is nog hoop :)

    Het zijaanzicht is prachtig, voor en achterkant missen uitstraling. De wielen zijn opvallend gedetailleerd in verhouding tot de auto, toch niet afgerafeld?

    Login om te reageren
  46. jdm zegt

    15 oktober 2008 om 20:27

    Wat een lelijké wagen zeg

    Login om te reageren
  47. Willem zegt

    15 oktober 2008 om 20:38

    achterkant trekt op niets, teveel “stroom” er moet licht hellend naar boven worden gewerkt met miss na de helling 90% naar beneden (koffer)

    voorlichten te simpel, dat zal wel nog veranderen niet? + die velgjes passe perfect erbij

    Login om te reageren
  48. KaiserSoze zegt

    15 oktober 2008 om 20:46

    Afstudeerproject? En dit zijn de finals die hij gepresenteerd heeft? Lijkt me wel een beetje heel erg weinig details. Het is alleen een vorm, over lampen, gril en bumpers heeft ie nog niet eens nagedacht zo te zien. Laat staan interieur.

    Login om te reageren
  49. Harie zegt

    15 oktober 2008 om 22:21

    Wat een kortzichtige reacties hier… Er worden hier een paar plaatjes getoond van een heel afstudeerproject en vervolgens heeft iedereen al meteen een praatje klaar. Hieruit kan ik alleen maar opmaken dat de meeste mensen die hier een reactie posten nog nooit ergens in afgestudeerd zijn. Dus jongens ga ff lekker verder rukken over auto’s die jullie toch nooit zullen bezitten en laat dit afstudeerproject in z’n waarde zolang je niks nuttigs over de inhoud kunt zeggen.

    Login om te reageren
  50. Citrofiel zegt

    15 oktober 2008 om 22:23

    Mensen, ik denk niet dat het design was waar de nadruk op lag in dit afstudeerproject. Ongetwijfeld is er meer research in gaan zitten dan je denkt, en het is vast wel een afstuurdeerprojectvoldoende waard.

    Login om te reageren
  51. Jandepandaman zegt

    15 oktober 2008 om 22:35

    Ik ben erg blij dat Ivar zelf zergt dat dit een CONCEPT is en niet meer dan dat- Oftewel: Dit is een eerste presentatieschets van een hele hoop gedachten waaruit hij een schets heeft samengesteld die als auto zou gaan lijken op deze schets, dit concept. Meer – Niet.

    Wat ik dan wel graag zou willen weten, is hoe het totaal van het afstudeerontwerp er uitziet? Heb je dan een lijvig boekwerk van 300 pagina’s met daarin onderzoeksvraag, experimenten, vergelijkend warenonderzoek, interviews, berekeningen, betoog, conclusies, tabellen en grafieken? Is dan wat je hier aan plaatjes geeft, maar een piepklein uiterlijkheidje van de rest van je project….?

    Login om te reageren
  52. Emile zegt

    15 oktober 2008 om 23:04

    wat een zielige lui eigenlijk hiero, allemaal 15- en geen enkel idee over ontwerpen…….

    Login om te reageren
  53. Emile_Benz zegt

    15 oktober 2008 om 23:12

    @ naamgenoot zonder Benz: aub niet alles over 1 kam scheren…

    Login om te reageren
  54. kowalsk zegt

    15 oktober 2008 om 23:15

    Het zijaanzicht deed me diréct aan een Fisker Karma denken, een groot compliment. Alleen niet verdient.

    Login om te reageren
  55. JH zegt

    16 oktober 2008 om 00:14

    Jandepandaman: dat boekwerk is zo ongeveer wat je beschrijft alleen is het niet 300 pagina’s (waarschijnlijk tussen de 80 en 120, bij mij waren het er 100) Als je aan de TU Delft afstudeert dan zal je een these moeten opstellen en die moet je aan het eind verdedigen t.o.v. een “jury”
    Zo gemakkelijk is het niet maar ik kan me niet voorstellen dat dit alles is van het concept want dan is het magertjes

    Login om te reageren
  56. DRU zegt

    16 oktober 2008 om 00:27

    Okay, JUIST omdat dit een afstudeerconcept is vind ik het belangrijk dat het verhaal klopt, of in ieder geval geloofwaardig is. En ik moet zeggen dat Ivar hier toch de plank misslaat. Ik moet het doen met de summiere informatie die ik heb, maar here goes:

    1- Hoe denk je met die afmetingen ooit een auto te maken die zo licht is als een lotus Elise? Ik weet niet of je ooit een Lotus Elise hebt gezien, maar dat ding is al baldadig minimaal opgebouwd van aluminium en kunststof. En daar kunnen maar 2 mensen in en is 3/4 van lengte van de 202.61. (Wie gaat ooit die naam kunnen onthouden?)

    2- Je gaat een oldskool buizenframe gebruiken van staal. Hmmmm…..really? Komen daar ook nog de vierkante corus kreukelzonebuizen bij? Je gaat toch wel een veilige auto maken hoop ik? Duurzaam voor de passagiers, zullen we zeggen.

    3- Een duurzame auto met een hoogtoerige sportieve 2.0 liter motor uit de Type-R. Bedoel je met duurzaam dat het een Japanse motor van goede kwaliteit is of bedoel je het moderne duurzaam. Dus milieutechnisch duurzaam? Save the Polar Bear hype duurzaam? In het laaste geval kan ik niet zeggen dat je daar ver in bent gegaan. Dus vind ik ook dat je mijn verwachting slecht heb gemanaged door te claimen dat het de eerste duurzame auto voor 4 personen is.

    4- Hoger D segment. Waar de fok om gast?
    Hiermee kill je jezelf gewoon hard. Weet je wel wat die verwende nesten in het luxe segment allemaal willen op de optielijst? Ik noem slechts een paar weight gainers: Full leather auto adjustable heated and cooled memory seats. (4x!) Airco, electric windows, soundpadding, satnav/ radio met tenminste 12 speakers. Lotus Elise weight? I think not.

    5- Maar misschien ben je ons vergeten iets te zeggen. Heb je AB verkeerd geïnformeerd en ben je tijdens je onderzoek gestuit op een extreeeem licht wereldschokkend composiet waarmee je alle niet genoemde onderdelen van gaat maken. In dat geval, mijn excuses voor mijn ongeloof en gefeliciteerd met uw ingenieursschap, weledelgestrenge heer Van Asperen.

    -/-

    Login om te reageren
  57. JD zegt

    16 oktober 2008 om 08:46

    @Emile

    Jij zegt: wat een zielige lui eigenlijk hiero, allemaal 15- en geen enkel idee over ontwerpen…….

    Maar waarom? Als hier een topic wordt geopend over een auto dan kan je toch reacties verwachten? Een mens heeft emoties en die emoties zal hij dan ook zeker gebruiken bij het uiten van een reactie op het topic. Ben je dan zielig als je iets er niet uit vind zien? I think not. Als je geen negatieve reacties wil op een ontwerp, dan kan je maar beter nooit gaan ontwerpen. Denk je dat de ontwerpers van de Panamera hier na het lezen van al deze topics in huilen uitbarsten omdat zoveel mensen het ontwerp niet mooi vinden? I think not.

    Login om te reageren
  58. Harie zegt

    16 oktober 2008 om 11:54

    @ JD, naast emoties hebben mensen ook hersenen waarmee de meeste van ons ook gewoon kunnen nadenken. Je moet dit ontwerp gewoon in de context van een groter afstudeerproject zien. Het is ook niet erg dat mensen hem lelijk vinden, maar de mensen die zeggen die zeggen dat het hele afstudeerproject en het bijbehorende onderwijs niet deugen weten simpelweg niet waar ze over praten.

    Login om te reageren
  59. IPA35 zegt

    16 oktober 2008 om 21:44

    Het is geen sportwagen omdat het een vierdeurs is.
    Waarom snappen ze dat nou niet.

    Login om te reageren
  60. JD zegt

    17 oktober 2008 om 08:56

    @Harie

    Ik ben het met je eens dat men niet hoort te zeggen dat het afstudeerproject en bijbehorend onderwijs niet deugen, maar ik doelde meer op het niet mooi vinden van het project dan daadwerkelijk zeggen dat iets niet deugd als project ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North