Vanda Dendrobium: hypercar met een Nederlands sausje

Auteur: , 18 Reacties

Hoe futuristisch wil je het hebben?

Naast de traditionele automerken zijn ook startups aanwezig in Genève. Eén van deze startups is Vanda Elektrics uit Singapore. De Aziaten trekken de aandacht met een wel heel bijzondere hypercar. Het ding luistert naar de naam Dendrobium en is volledig elektrisch.

Over het vermogen is niets bekendgemaakt, maar wel dat het team van Williams Advanced Engineering zich heeft bemoeid met de ontwikkeling van het apparaat. De auto is nog volop in ontwikkeling en het getoonde model in Genève betreft een concept.

Wat Vanda wel bekend heeft gemaakt is hoe de elektrische auto wordt aangedreven. Twee elektromotoren per as zorgen ervoor dat alle vier de wielen zijn aangedreven. Dit moet erin resulteren dat de futuristische auto in 2,7 tellen naar de honderd sprint met een top van 320 km/u. Het model heeft een gewicht van 1.750 kilo.

Wat deze hypercar bijzonderder maakt dan de rest is dat Nederlanders verantwoordelijk waren voor het design van de Dendrobium. De broers Andries van Overbeeke (link) en Marco van Overbeeke (link, beide van Overbeeke Design) hebben hun tekentalent losgelaten op de auto.

In Genève peilen de Aziaten de animo voor het concept. Mocht er genoeg interesse zijn dan kan het elektrische voertuig wat Vanda betreft per 2020 van de band rollen.



18 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik vind ‘m leuk. Maar het is net als met zoveel nieuwe automerken: Waarom zou ik een onbekend merk sportwagen nemen en niet veel liever een Ferrari. Met een Ferrari kijkt iedereen om en je weet dat een Ferrari tweedehands altijd wel verkoopt
@JanC: dus heb je nu een Ferrari gekocht?
@nvn1993: Nou het goedkopere zusje van Ferrari. Maar zonder dollen, mijn reactie was hypothetisch.
@janc: Ik weet vrij zeker dat iedereen omkijkt als je met dit ding voorbij rijdt.
Beetje Veneno, Zonda en LMP1 in 1. En wat is het nut van 8 motoren in een auto? 4 kan ik nog wel begrijpen, 1 per wiel, maar dit lijkt me zonde van het gewicht.
@aambei: Beetje zelfde als meer dan één turbo. Vanwege ruimte of rijeigenschappen kan je kiezen voor meerdere elektromotoren. Denk aan serie, sequentieel of parallel geplaatste elektromotoren met allemaal hun eigen voor- en nadelen.
Hypercar? Een 488 kan net zo hard. Het beestje kijkt ook nogal verbaasd voor zich uit. Benieuwd hoe lang de zeepbel blijft voordat ie spat..
Net een LeMans racer. Ik vind hem gaaf. Maar of het ook zo de weg op mag in het kader van voetgangers veiligheid….
Deze auto heeft een Nederlands tintje. Wij zijn de broers Andries en Marco van Overbeeke, en wij hebben het exterieur en interieur ontworpen voor de Dendrobium. De auto is gebouwd door Williams Advanced Engineering.

Zie ook https://www.behance.net/andriesvanoverbeeke en https://www.behance.net/marcovanoverbeeke
@AndriesvanOverbeeke: waarom hadden jullie de zeshoek van Lamborgini nodig in jullie interieurontwerp? Niemand heeft patent op een vormpje, maar deze is wel erg obvious.
@autoblaag: In de jaren ’60 was de toekomst rond (kijk naar Luigi Colani) en in de jaren ’70 en ’80 was de toekomst zo strak als een liniaal. Tegenwoordig is de toekomst zeshoekig (Renault gebruikt ze ook veel op hun concepts). Hoewel in het display wat overdreven doorgevoerd kan ik het wel waarderen.
@andriesvanoverbeeke: Ah ja, ik kende je al van je visie op de toekomst van de Formule 1 die hier en op Reddit voorbij is gekomen. Het moet vast een geweldig gevoel zijn als designer om je ontwerp tot leven te zien komen in een tastbare auto.
Ik vind het wel een gaaf ontwerp. Heerlijk futuristisch!
Is het een cabrio of gaat dat dak omhoog als je de deuren opent? Als dat het laatste is, maakt dat het in- en uitstappen een stuk makkelijker.
Lykan + Lambo + Tesla in een blender. Ik ben nu officieel elektrische hypercar moe.
@autoblaag: snufje Caparo erbij
Tekentalent? Lijkt wel een gecrashte autobot. En die stoelen?! Sjeeezzzzzzz
Die nieuwe hypercars vind ik veel te hoekig. Iets meer rondingen aub
16 elektromotoren, is dat niet een beetje veel van het goede?

Misschien niet, dan is die gelukkig snel uit het zicht verdwenen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).