• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari gaat meedoen aan de Le Mans Hypercar klasse

Auteur: Loek, gepost 24 februari 2021 om 19:01 – 11 Reacties

Ferrari gaat onder meer Toyota en Peugeot achterna in de Le Mans Hypercar klasse.

Ferrari is aanwezig in vele takken van de autosport. Formule 1 natuurlijk, maar ook GT-klassen als GT3 en hun eigen raceseries. Een locatie waar Ferrari echter al jaren niet meer te vinden is: Le Mans. Ja, in de GT-klassen rijden er 488 GTE’s mee, maar de LMP-klasse moet het al een tijdje zonder Ferrari doen.

Hypercar

Dat laatste zal wel even zo blijven, maar er gaat een klasse komen waar Ferrari hun interesse heeft geregistreerd. De hypercar-klasse. Deze is nieuw en kan rekenen op interesse van al vele bekende merken. Zo gaan we in de hypercar klasse kunnen genieten van bijvoorbeeld Peugeot en Toyota. FIA WEC wilde zoals vanouds een homologatieregel instellen, waar er van elke deelnemende auto een straatversie van 25 exemplaren moet komen. Hier werd vanaf gezien. Toyota is naar verluidt nog wel steeds bezig met een straatlegale ‘Le Mans-auto’.

Return

Goed, even terug naar Italië. Ferrari bevestigde vandaag dat zij mee gaan doen aan de hypercar klasse (LMH). Daarmee zijn zij één van zes deelnemers die interesse hebben geregistreerd en één van drie die hun deelname bevestigd hebben. Ferrari wil meedoen vanaf 2023. Dat is twee jaar ná Toyota, SCG en ByKolles, die in 2021 al van start willen gaan (behalve Toyota is dit trouwens nog niet 100 procent bevestigd). Ferrari kiest deze datum omdat het 50 jaar na 1973 is, wanneer zij voor het laatst meededen aan de topklasse van het langeafstandsracen.

Meer info volgt

Uiteraard zit het allemaal nog in een vroeg stadium, dus de auto, diens technische specificaties en hoe het allemaal vorm gaat krijgen is niet bekend. Wel is bekend dat Ferrari de technische uitdaging van de Hypercar klasse een mooie vindt, vanwege het kunnen gebruiken van deze technologie in hun straatauto’s. Daar helpt F1 natuurlijk ook bij.

Ook interessant!

  • Zo klinkt de Le Mans Hypercar van Glickenhaus [video]
  • Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Hypercar, le-mans

Vorig bericht: « Video: Zo bruut kan een Alpine A110 zijn!
Volgend bericht: Video – is de Ferrari F8 opgewassen tegen de McLaren 765LT? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dunhozzie zegt

    24 februari 2021 om 19:53

    Ik kijk er naar uit, slechter dan de F1 kan haast niet. Nu AM en Merc nog

    Login om te reageren
    • herve11f zegt

      25 februari 2021 om 07:47

      @dunhozzie: o jawel, namelijk formula E

      Login om te reageren
  2. lotuselises2 zegt

    24 februari 2021 om 20:21

    GT3’s reden op Le Mans? Foutje, moet zijn GTE’s.

    Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    24 februari 2021 om 20:30

    Tja ze zullen ergens naar toe moeten met het vele geld dat ze ‘besparen’ door de budget cap in de F1 racerij. Hopelijk wordt het een FXX Hybrid Evo versie van de LaFerrari.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      24 februari 2021 om 21:47

      @iphonistvongates: Reken daar maar niet op. Ten eerste is de LaFerrari natuurlijk alweer 8 jaar oud, tegen de tijd dat Ferrari aan het startveld verschijnt zelfs 10. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat Ferrari met zo’n oud fundament wil starten.

      Daarnaast is dat reglementair simpelweg niet mogelijk. We zijn destijds beloofd dat het hypercar klassement zeer nauw verwant zou zijn met productiehypercars. Dan had je inderdaad kunnen denken aan een FXX K Evo achtige variant van de LaFerrari die het opneemt tegen een Valkyrie met grotere vleugels. Maar diverse regelwijzigingen later zijn de hypercars simpel gezegd goedkopere en zwaardere LMP1 auto’s. Daarom ziet de Toyota GR010 er ook totaal anders uit dan de GR SuperSport concept, en zien we bij Glickenhaus eenzelfde ontwikkeling wanneer je de eerste schetsen van de SCG007 naast de meest recente foto’s legt.

      Login om te reageren
  4. Alfaxa zegt

    24 februari 2021 om 20:53

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. nord zegt

    24 februari 2021 om 21:44

    Dat is een enorme opsteker voor de autosport!
    Ik hoop niet dat dit overigens de zwanenzang is voor de F1 maar lijkt er wel naar..

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      25 februari 2021 om 07:20

      nee dit is het logische gevolg van de budget cap in de F1, om maar niet al die mensen op straat te hoeven zetten en het geld dat ze toch normaal al uitgaven ook ten gunste van competitie en ontwikkeling voor straat auto’s in te zetten.

      Login om te reageren
  6. lpgbarrel zegt

    24 februari 2021 om 21:45

    Porsche?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      24 februari 2021 om 21:50

      @lpgbarrel Porsche en Audi doen ook mee, maar die bouwen een LMDh in plaats van een LMH

      Login om te reageren
  7. 87sandyd zegt

    26 februari 2021 om 01:42

    Die hypercar klasse leek zo mooi te worden met leuke creaties die iets weg hebben van een straatauto. Maar in feite zijn het gewoon LMP-lite auto’s geworden. Gemiste kans

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North