• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VÄTH pept oude Mercedes-slee op [300 SEL 6.3]

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 juni 2012 om 21:16 – 36 Reacties

Väth 300 SEL
In een wereld waarin je met dikke schreeuwvelgen, carbon en uitgeklopte bodykits om de oren geslagen wordt, slaat VÄTH (die zich trouwens aan al ’t voorgaande heeft schuldig gemaakt) een andere weg in: ze geven een klassieke W109 Mercedes 300 SEL een restauratie.

En hoewel het eigenlijk wel erg grappig was geweest als ze deze statige limousine, waaruit ook de 6.3-badge op de atmosferische AMG-modellen is afgeleid, gewoon een dikke Sjonnie-injectie hadden gegeven, oordeelde de eigenaar anders.

Ook worden er geen extra pk’s uit het oude blok getoverd of een motorswap gedaan. In plaats daarvan krijgt alles onderhuids een goede check, en waar nodig worden onderdelen vervangen en bijgewerkt, om een probleemloze loopcultuur na te jagen.

The general overhaul and repair of an engine block include disassembly, cleaning and inspection. The engine block is milled and then the cylinders are drilled and honed. The crankshaft is smoothed, polished and balanced. The crank mechanism is made less heavy along with the flywheel. Piston rods are modified and the connecting rod bush is renewed. Pistons and oversize pistons are custom made. Connecting rod bearings and crankshaft main bearings as well as seals, chains and wheels are renewed, and if it is necessary – oil and water pump are also renewed.

Cylinder head changing and general overhaul begins with disassembly and cleaning, too. Then come the footprints of the cylinder heads (crack detection). Then comes milling. The valve seats are milled, outlet side is milled, seat rings are pressed and the valve contour is milled into the seat ring again. Finally the valves are grinded and the leak test is performed. Then the controls are renewed. With the hardened valve seat rings the lead-free modification is possible.

De 6.332 cm³ grote M100 V8 levert derhalve nog steeeds 250 pk @ 4.000 tpm en een flinke 510 Nm op 2.800 tpm. Lekker laagtoerig dus. Als je het wilt brengt deze auto je in 6,5 seconden naar de 100, en is een topsnelheid van 220 km/u mogelijk. Toch zal dit niet zo vaak gebeuren.

Naast het uit elkaar schroeven van het motorblok heeft Väth ook body en interieur opgeknapt. Leuk om te weten dat er dus niet alleen pk-kanonnen uit de werkplaats komen rollen daar!

Ook interessant!

  • Dit is de duurste Mercedes 300 SL ooit geveild
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

300SEL, Klassiekers, Mercedes, tuning, vath, w109

Vorig bericht: « Cadillac ATS: van 0 tot crash in 5.4 seconden
Volgend bericht: Moeten verkeershufters aan de publieke schandpaal? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jos1234 zegt

    27 juni 2012 om 21:20

    machtige sleeper

    Login om te reageren
  2. 2jzpower zegt

    27 juni 2012 om 21:20

    kijk, das het betere werk

    Login om te reageren
  3. somebody zegt

    27 juni 2012 om 21:21

    Prachtige wagen, maar die Hella lampen en die puist van een mistlamp achter mogen van mij weg….

    Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    27 juni 2012 om 21:22

    Schitterend model deze Merc. En met de gaafste motor. Die Hella’s hoeven van mij niet. Maar verder een plaatje.

    Login om te reageren
  5. W115 zegt

    27 juni 2012 om 21:24

    Sex on wheels

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    27 juni 2012 om 21:28

    gewoon een ordinair restauratie dingetje dus ..

    coupe is trouwens wel restauratie-waardig ..

    Login om te reageren
    • wobwobgaserop zegt

      28 juni 2012 om 00:03

      @lincoln: overbodig artikel volgens jou maak ik uit jouw text op. Hmm. Ik had graag t dyno rapport voor en na gezien evenals wat info over kilometrage en onderhoudshistorie. Hoeveel paarden waren de pijp uit? Was de vorige eigenaar niet toevallig n zwaar foute baas?! Reed hij zelf of zat hij achterin naakte dames lektuur door te spitten?

      Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    27 juni 2012 om 21:37

    prachtig werk geleverd..voor de eerste keer !

    Login om te reageren
  8. wobwobgaserop zegt

    27 juni 2012 om 21:42

    Mistlamp achter eraf, maar Hella’s wél erop laten zitten. Tevens zou ik graag iets lager rijden met n inchje groter. Kan alleen zo gauw geen type wielen bedenken wat bij die tijd en dat model past. Hmm… wellicht iets van HTN in 17″… alhoewel, das meer berg cup materiaal.

    Login om te reageren
  9. bsxc2 zegt

    27 juni 2012 om 21:43

    Wow, de voorloper van de 6.3 liter grote AMG blok.

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      28 juni 2012 om 08:20

      @bsxc2: Voorloper van ‘het’ 6.2? liter grote AMG blok die we allemaal erg goed kennen en helaas vervangen aan het worden is door de 5.5L V8 biturbo??? Of bedoelt u een andere motor…

      Login om te reageren
  10. jolig zegt

    27 juni 2012 om 21:57

    Da’s wel väth!

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      27 juni 2012 om 22:57

      @jolig: +1 Echt een leuk comment, ga zo door!

      Login om te reageren
  11. meneersander zegt

    27 juni 2012 om 21:58

    Machtig mooi ding! Dit zou Väth meer moeten doen!

    Login om te reageren
  12. opjebumpert zegt

    27 juni 2012 om 22:15

    Doe die foeilelijke Hella’s er maar af. Ook dat mistachterlicht is wel een beetje storend maar in mijn ogen niet te erg. Die Hella’s daarentegen, verschrikkelijk en eeuwig zonde!

    Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    27 juni 2012 om 22:19

    Ok, maar waarom niet een stukje driften in de oude MB 300 SEL 6.3? [u]Meld je aan![/u]

    Login om te reageren
  14. knalfa zegt

    27 juni 2012 om 22:29

    Ha die wil ik nog!! Voor naast mn w116 6.9 SEL :)

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      27 juni 2012 om 23:39

      @knalfa: pooier meets pimp :p en je heet geen holleder of bruinsma?

      Login om te reageren
      • knalfa zegt

        28 juni 2012 om 16:03

        @mightymike: Ik heb er al eens een gehad maar helaas geen 6.3. Staat zeker nog op de lijst voor “erbij” zegmaar.

        Zodra mn 6.9 netjes is en rijdbaar, dan mag ik gaan zoeken van mezelf ;).

        Login om te reageren
  15. swaffelaer zegt

    27 juni 2012 om 22:41

    Zoals Lincoln al zegt, gewoon een ordinaire restauratie dus. Goh. Leuk voor ze. Bij het Mercedes Museum staat er vast ook een.

    Next…

    Login om te reageren
  16. 9000cse zegt

    28 juni 2012 om 03:11

    Dit vind ik zoals het hoort. Hella’s en mistachterlicht hoorden bij die tijd. Dus laten zo. En vooral niet vervangen door nieuwerwetse “meuk”.

    Login om te reageren
  17. syliaca zegt

    28 juni 2012 om 07:16

    Ziet er goed uit, maar van mij mag hij best een tikkie meer vermogen. Die Hella lampen ziet er trouwens ook niet uit.

    Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      28 juni 2012 om 07:45

      @syliaca: Méér vermogen ? 510Nm’s zijn niet genoeg ?
      OT: Mooi ding, Maar die bekleding, hadden ze die geen andere kleur kunnen geven? Dat groene past niet bij de rest.

      Login om te reageren
      • knalfa zegt

        28 juni 2012 om 16:10

        @TSI-tje: Aangezien het een restauratie was zal de kleur van het interieur orgineel gehouden zijn.

        Helaas had Mercedes nogal wat afgrijselijk lelijke interieurkleuren in hun keuzepakket zitten. Ik herinner me mijn kotsgroene interieur uit mn eerste w116 ook nog.

        Login om te reageren
      • syliaca zegt

        28 juni 2012 om 19:13

        @TSI-tje: Qua NM’s ligt ie voor mij prima, de PK’s mogen van mij wel een tikkie opgeschroefd worden.

        Login om te reageren
    • knalfa zegt

      28 juni 2012 om 16:09

      @syliaca: In die tijd was dat veel vermogen. En dit zijn korte slag motoren, dus inderdaad veel koppel!

      Vergeet even niet dat Mercedes de snelste sedan ter wereld had in de jaren 70. (240km/pu met een wagen van 2 ton!!)

      Login om te reageren
      • syliaca zegt

        28 juni 2012 om 19:14

        @knalfa: Ik snap dat het in die tijd veel vermogen was, maar we leven nu in deze tijd en dit zie ik als een moderne wagen aangezien hij in het heden is aangepast, vandaar mijn reactie.

        Login om te reageren
  18. koelkast zegt

    28 juni 2012 om 09:44

    Zo rol je dus in luxe en stijl, waarom een nieuwe S-klasse rijden als je ook zoiets kunt hebben. Geweldig!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 juni 2012 om 11:11

      @koelkast:

      Waarom zoiets hebben als je ook een zeppelin kan hebben?

      Dit is een mooie wagen en een klassieker maar sowieso niet de beste S-klasse die je kan hebben.

      Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    28 juni 2012 om 11:12

    Ik vind die hella’s eigenlijk wel leuk. Die maken het net een tikkeltje minder serieus.
    En je vraagje dan ook direct af of die voor de show zijn of hij inderdaad iedere avond over een onverlicht kasteelpadje moet rijden om bij z’n garage te komen.

    Login om te reageren
    • jerry zegt

      28 juni 2012 om 11:28

      @Hupke:
      Vind het dan wel een sjonniebak gaan worden. Past naar mijn mening bij deze auto. Het is geen rallybak ofzo. Overbodige accessoires.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        28 juni 2012 om 11:49

        @jerry:

        Rallybak is het niet maar hij heeft wel wat ervaring met extra lichtjes.

        Achja zoals ik al zij ik vind ze net dat ondeugende tikje op die anders statige klassieker, meningen daarover mogen verdeeld zijn natuurlijk.

        Login om te reageren
  20. redneckdarian zegt

    28 juni 2012 om 11:42

    Deze heeft mn pa ook! met een 2.8 6-in lijn. Lekker nostalgisch aan het stuur schakelen.

    Bij deze idd die mistlamp achter eraf halen en als je toch bezig bent die hella’s ook! O en een handbak erin.

    Login om te reageren
  21. dubhead zegt

    28 juni 2012 om 12:14

    Dit is wat men ’tuning’ noemt. Meer moet het niet zijn.

    Login om te reageren
  22. Yeelen zegt

    28 juni 2012 om 15:05

    Een soort next-level ‘Wheeler Dealers’ dus :) Ditsoort projecten kan ik altijd appreciëren! Ook altijd leuk om de transformatie te zien van versleten & verweerd naar perfect gerestaureerd.

    Login om te reageren
  23. mbevo zegt

    30 juni 2012 om 15:42

    Heel mooi gedaan,deden dit maar meer bedrijven:)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North