
Er worden hele leuke auto’s gemaakt met het stuur aan de verkeerde kant. Uit Australië maakte de Holden Commodore de oversteek naar Groot-Brittannië en werd daar herboren als de Vauxhall VXR8, een lekker lompe muscle car met 431 pk/550 Nm. Dat smaakte naar meer, vond Vauxhall, en ze monteerden een Walkinshaw 122 supercharger op de vierdeurs familiesedan. Het resultaat: 560 pk en 715 Nm!
Om dit alles een beetje werkend te houden monteerde Vauxhall ook een nieuwe ECU van Walkinshaw, een grotere intercooler, een aparte luchtinlaat, high-flow injectoren en een nieuwe koppeling die het hogere koppel aankan. Ook de remklauwen werden aangepast, en de schokdempers kun je nu in 15 verschillende standen zetten.
De Bathurst S herken je aan de badges en stickertjes, en aan het plakkaatje met het serienummer op de middenconsole. Optioneel kun je nog kiezen voor een RVS-uitlaat met instelbaar geluidsniveau: ‘Street’ (92 decibel) of ‘Optimum’ (102 decibel). De pk’s nemen hierdoor met 10 stuks toe en je krijgt er nog mooie chromen sierstukjes bij ook. De prijs hiervoor: £1.600 (€1.800).
Hoe hard dit alles gaat? Dat weten we niet, maar als je bedenkt dat een standaard VXR8 met automaat al in 4,9 seconden de 96 km/h aantikt, dan zal het vast niet teleurstellen.
Vauxhall gaat de Bathurst S in beperkte aantallen maken en doet ze van de hand voor een prijs van £44.995 (€51.300). Bizar weinig als je bedenkt dat je voor een Cadillac CTS-V met vergelijkbaar vermogen zeker het dubbele kwijt bent. Snel dus het plasje oversteken en rennen naar de Vauxhall-dealer. Enne, wat dat rechtse stuur betreft: op een Pontiac G8 kunnen ze dit kitje vast ook wel monteren. (via carscoop)
De foto’s zijn klikbaar voor een groter formaat.
Ziet er dik uit, 1 vraagje:
“Optioneel kun je nog kiezen voor een RVS-uitlaat met instelbaar geluidsniveau: ‘Street’ (92 decibel) of ‘Optimum’ (102 decibel). De pk’s nemen hierdoor met 10 stuks toe…”
komen die 10pk dan nog bij de 560pk?
daarmee wil ik wel op wintersport, lekker over de duitse autobaan alle bmw’s en mercedesen der uit rijden:)
Voor wie niet weet wat Bathurst is: http://en.wikipedia.org/wiki/Bathurst_1000
Het circuit komt ook wellis voorbij op MotorsTV :mrgreen:
Zeker een leuke auto voor de prijs!!! En zal je niet vaak hier op de weg zien natuurlijk…
Voor dat geld is het natuurlijk een geweldige auto als je op zoek bent naar maximale pk’s. Toch mist deze auto wel stijl en plaats ik hem eerder in het rijtje van Subaru WRX of Mitsubishi Evo dan bij de M, AMG en (R)S.
Wel overdreven als je “optioneel kunt kiezen”… :P
Gave auto voor relatief weinig geld. Daarvoor heb je in NL net een beetje aangekleedde 325 :). Vind hem wel lelijk, maar goed, blijft een gave wagen al is het alleen maar door het vermogen. Hoop echter wel op een handbak ipv automaat.. Helaas kost dat dingentje in NL, importeren, wel even 88.000 euro.. Tsja dan heb je ook een Audi S4 met nog eens voor 18.000 euro opties..Tsja dan wist ik het wel.
Heel grof ding, jammer dat ze er niet met links stuur zijn
@ Fruitcake: bedankt voor het vermoeden dat we dom zijn :p
Zeker een goeie deal dit, een 350Z met HKS compressor levert veel minder vermogen voor hetzelfde geld! Een SRT8 (om het even welke) met supercharger zal ongeveer even duur zijn maar die is qua onderstel en remmen dan nog niet aangepast.
@Jochempie: het is toch leuk meegedacht…
@Fruitcake: wou hetzelfde posten :)
Niet ombouwen, gewoon met het stuur aan de ‘right side’ rond rijden.
Bathurst? Ik dacht eerst dat er “Bratwurst” stond :D
Lol fruitcake, vraag me af welke autokenner Bathurst niet kent…
Tis een heel vet ding die VXR, maar ik heb liever die coupe van hen.
Tjonge..6.2l motor…zijn ongeveer vrachtauto motoren!!!!
Dat cirquit zit ook in Toca Race Driver( of DTM RD3 of andere namen) en ik vind het een K*T cirquit! het is niet echt afwisselend ofzo en er zit weinig fantasie in. enige mooie is wel dat je er knettershard kunt rijden op het rechte stuk!
BRATWURST!
Wat een gruwelijke auto, maar zal heel zeldzaam zijn in NL want zal wel rond de ton gaan kosten hier
Mooi nummerbordje ook: Desired.
daar kun je heel erg kort over zijn. dit is gewoon erg gaaf. kunnen ze bij audi, bmw en mercedes nog wat van leren wat prijs/vermogen betreft. ik denk alleen niet dat de kwaliteit dat niveau van de duitse tegenstrevers haald. maar goed, je koopt er wel pure brute power voor.
Gegarandeerd fun! :D
Die variabele uitlaat wil ik!!
Alhoewel, die heb ik ook een soort: kap dicht ‘Street’ en kap open ‘Optimum’…
:D
€51.300, in nederland zeker zo’n 120.000
Vette bak, standaard heeft hij een ls3 motor van chevrolet, en dan nu een compressor erop, heerlijk, op top loopt hij nu waarschijnlijk ook snoei en de snoeihard.
Wat? Geen pickup?
Zoals geschreven;in australia als Holden commodore,met een zeer mooie kleuren selectie.
oh! ziet er dik uit!! :D