
Ook voor PSA (Peugeot en Citroën) was 2008 een bijzonder jaar. Na in 2007 nog €885 miljoen winst te hebben geboekt, leden ze nu ineens een verlies van €343 miljoen. Ze verkochten dan ook 4,9% minder auto’s en moesten, zoals zovelen, de afgelopen maanden hun fabrieken stopzetten om het overschot te beperken. PSA wil momenteel niemand ontslaan, maar ze hopen nu wel stilletjes dat zo’n 11.000 man vrijwillig opstapt.
PSA heeft wereldwijd 207.850 werknemers, 113.710 daarvan in Frankrijk. Ze kregen recent nog €3 miljard aan overheidssteun, maar die had als leuke bijkomende voorwaarde dat er geen fabrieken gesloten zouden worden. PSA moet dus op andere manieren de kosten drukken, we zijn benieuwd of het ze zo lukt. En anders maar even afwachten…
In 2009 denken de Fransen wederom geen winst te gaan maken, aangezien de autoverkoop in West-Europa volgens hen met zo’n 20% zal dalen. Echter, in 2010 verwachten ze weer rendabel te zijn.
Met dank aan iedereen voor de tip!





Ja…… vrijwillig.
Dat zal gaan gebeuren :S
Ik blijf erbij, alleen extra kortingen en/of hogere slooppremies zou de verkoop wat kunnen stimuleren.
Stock wagens 30 tot 50 % goedkoper verkopen.
beter om iets dan niets te hebben e. anders staan ze daar toch maar te staan.
@Bobel:
Jawel hoor. Met een goede ‘vroegpensioenregeling’ zijn best wel wat mensen bereid hun baan op te zeggen, maar of je daar 11.000 mensen mee haalt weet ik niet.
Daarnaast zullen ze vast nog wel wat tijdelijke contracten hebben lopen die aflopen, waardoor er ook nog wat ‘ontslagen’ vallen.
Zal aan men collega vragen of ie ook wilt opstappen, 1 collega meer of minder(A) hahaha.
ach jullie schreven al dat er bovengemiddeld mensen bij PSA zich van het leven beroven…
Het enige wat mij inderdaad realistisch zou lijken is vervroegd pensioen. Wie o wie zal in deze tijden van crisis zijn baan op willen zeggen. Daar moet je wel een heel leuk extra-tje voor krijgen.
Het enige wat mij inderdaad realistisch zou lijken is vervroegd pensioen. Wie o wie zal in deze tijden van crisis zijn baan op willen zeggen. Daar moet je wel een heel leuk extra-tje voor krijgen.
En maar sponseren met miljarden die loosers troep. Echt te gek voor woorden dat dit soort merken nog tegen willens wetens met gemeenschapsgeld overeind gehouden wordt. Misschien moeten ze eens wat minder maar wel betere auto’s bouwen daar in douche france.
@ j schrijft – dus we moeten geen enkele fabrikant meer steunen die verlies draait? Kunnen we da’lijk alleen maar kiezen uit 4 Chinezen en 2 Koreanen!
11.000 vrijwilligers is helemaal niet zo gek. Bij wereldwijd 207.850 mensen is een verloop van zeg 5% al ruim 10.000.
LOL @ de sjonnies!
:D
Goeie!
Wat ik me afvroeg: wat zijn de gevolgen van de crisis voor autoblog zelf? Zijn autofabrikanten wellicht minder happig om op jullie site te adverteren? Krijgen jullie voor jullie testen minder makkelijk auto’s van ze los? Of is er helemaal niets aan de hand?
@ Vampiro: Denk nou eens even na voordat je wat typt. Als die auto’s verkocht moeten worden vér onder de productiekosten, wordt er dus gewoon 50% verlies gemaakt per auto. Dan hálen ze 2010 niet eens meer om rendabel te zijn….
Ik vind het vrij bizar dat als je verkoop met 4,9% daalt dat je dan een verlies boekt van 343 miljoen euro. Van +885 naar -343 is een daling van de winst met 1 228 miljoen euro??? met slechts 4,9% minder verkoop. Wat moet dit geven met een daling van 10%? Men zou ook de loonkost kunnen verminderen voor de producenten. Maar wie betaalt deze vermindering???
885 – 343 = 542, of ben ik nou gek?
Waar is die 542 miljoen winst gebleven dan?
Stel dat er een verloop van 5% is, wat nog laag geschat is denk ik, dan zijn er na 2 jaar bijna 11.000 mensen minder als je gewoon geen nieuwe mensen meer aanneemt.
@de sjonnies
Je bent niet goed geinformeerd als je zoiets schrijft. We moeten inderdaad geen KLEINE autofabrikanten steunen die jaar in jaar uit verlies draaien.
ja vampiero of je geeft ze voor 1000 euro weg anders staan ze daar toch zomaar..
@ Bert en Eric : Jullie tellen alleen de inkomsten/verliezen aangaande verkoop.
Als je de productie moet terugschroeven en je moet de mensen evengoed blijven betalen verlies je daar ook nog eens geld.
Om de verkoop te stimuleren zullen ze waarschijnlijk ook maatregelen treffen (meer korting, extra’s etc…). Waardoor ze minder winst maken per wagen.
Het kan ook zijn dat er investeringen gebeurt zijn (aanpassingen lijn etc…).
Pff… gelukkig is 2010 weer rendabel! Dit is trouwens één van de zo vele merken die problemen hebben, ze komen er wel weer bovenop.
eerst komen ze niet van hun auto’s af en nu niet van hun personeel? :)
wat weer een heerlijk korte-termijn-denken dit geheel. Over een jaar of wat schreeuwen ze weer moord en brand dat ze geen personeel kunnen krijgen, let maar op.
straks gaan we nog emigreren naar China omdat daar het werk voor het oprapen ligt :D
De werknemers moet een flinke bonus of iets anders krijgen, anders gaat niemand zijn baan opzeggen. Maar ik weet niet of er wel 11.000 mensen opstappen.
Gewoon China volgen en vrijwilligers aanwijzen.
@j schrijft – PSA klein? Ze staanin de top-6 van de Europese autoproducenten dus ik weet niet wat jij klein vindt !
Het probleem van de Franse republiek zijn de nogal star geregelde wernemers en werkgevers verhoudingen, waarbij je eerder aan een na-oorlogs Stalinistische maatschappij moet denken.
Het grote nadeel van personeel in Frankrijk te hebben, is dat de werknemers idioot goed beschermd zijn. (en ik heb daar echt ervaring mee ! )
Dat is trouwens een van de redenen geweest voor de sluiting van Peugeot fabriek in Engeland, de productie en kwaliteit lag boven het Franse niveau, de destijds populaire 205 GTI werd er ook gemaakt voor Europa maar in Engeland kun je een fabriek wel sluiten en in Frankrijk heb je gelijk Revolutie !
@de sjonnies
Ja dat is klein erg klein zelfs en stelt mondiaal echt helemaal niets voor. Op termijn zullen deze kleintjes niet meer kunnen bestaan en ofwel moeten ze samen verder gaan ofwel roemloos ten onder gaan. Gelukkig zullen alleen de grote blijven bestaan. En de betere duitser als Audi(premium en groot) BMW Mercedes en volkswagen. Meer hebben we in Europa niet nodig punt uit. Dat kan het verschrikkelijke PSA niets aan toevoegen.
@j.
Fanboy gelul eerste klas.
Dat je een mening hebt is helemaal oké. De geloofwaardigheid vervalt alleen meteen na het “betere Duitser” verhaal.
@ j schrijft; klein erg klein? kerel ga eens even snel de statistieken nalezen. Audi, bmw, MB en volkswagen? waarom noem je 2 dezelfde merken op?
Ik denk Dat PSA mooierder auto’s maakt dan volkswagen
@j schrijft – ik denk dat je je vergist, terwijl de Duitse merken zich destijds (zeventiger jaren ) meer op de Amerikaanse markt hebben gericht, hebben de Italianen en en Fransen zich gericht op Europa, Afrika en andere markten.
Momenteel zullen het -helaas- de dure Duitse merken zijn die echt de klappen gaan krijgen omdat ze het in de VS echt hard voor hun kiezen krijgen.
Ik vermoed echter dat jij iets tegen Franse wagens hebt, dat mag maar het lijkt me niet onverstandig om eens op concern groottes te gaan Googelen,
dan zul je wellicht zien dat het Franse PSA concern een grote is en dat Renault – Nissan nou echt niet een kleintje te noemen is !
En ik vrees dat in de nabije toekomst juist Premium niet zal verkopen, iedereen wil momenteel de beste deal en de meeste waar voor zijn geld; ik heb zelf VW gereden en qua prijs-kwaliteit en restwaarde is een VW alleen interessant als je er 2 tot 300000 mee rijdt . Voor de goede orde : ik koop en betaal en lease niets, ook niet in ons bedrijf.
@ de sjonnies
Lees even verder dan je neus breed is, we kunnen gewoon, zonder schaamte, Ferrrari steunen!
@ john – you’re barking against the wrong tree :)
@j schrijft
Ben jij al uit de pampers jongen?
@Dirk
Misschien best moeilijk voor je, maar probeer inhoudelijk te reageren
de overheid kan helpen, niet door te”steunen”, maar al die belastingen verlagen , autorijden moet weer leuk worden
@ j
Met alle respect, dit is Autoblog.nl. Hier kan je geen onzin over de automobiel wereld roepen en denken dat je daarmee wegkomt.
Je bent niet goed wijs als je PSA klein noemt. PSA is de op 1 na grootste autoproducent van Europa. Alleen VAG is groter. Dwz PSA is groter dan Fiat, GM Europe, BMW, Renault-Nissan en ga zo maar door. Meer dan 207.000 mensen werken bij dat “kleine bedrijfje”, J. Laat dat getal maar eens goed tot je doordringen.
Peugeot bestaat al meer dan 100 jaren. Alles hebben ze overleefd. WO I, WO II, de Grote Depressie, Oliecrisis… Ook de kredietcrisis zullen ze 100% overleven. Geen twijfel over.
@ Greg – heh he dit probeerdeik al heel de tijd te doen, inhoudelijk te reageren ! :)
@greg:
goed gezegd ! en wat ‘j’ schrijft over de “slechte” franse auto’s is een hoop gezever. Niet voor niets is de peugeot 207 de meest verkochte auto in belgie. (van nederland weet ik het niet zeker)
Franse auto’s zijn qua prijs kwaliteit tegenwoordig veeeeel beter dan de duitsers. Daar betaal je gewoon extra voor de naam.
Je kunt hier wel beginnen zagen over duitse degelijkheid en dergelijke, maar dat neemt niet weg dat franse auto’s over het algemeen een stuk goedkoper zijn in aankoop en onderhoud dan hun duitse tegenhangers.
En alle nieuwe auto’s kunnen tegenwoordig zo’n 250000 kilometer rijden. Daar zijn ze op gebouwd. Sommige oude duitsers konden inderdaad gemakkelijk 3 à 400000 kilometer rijden maar die tijd is al lang gedaan!
Daar komt nog eens bovenop dat alle auto’s tegenwoordig vaak dezelfde onderdelen hebben. (denk aan het common rail systeem van bosch)
Waarom velen nog steeds hardnekkig vasthouden aan hun nazibakken zal me eeuwig een raadsel blijven.
@Greg
Je maakt een fout door PSA en Peugeot op een hoop te gooien in je historisch betoog. Dat neemt niet weg dat PSA geen speler van enige betekenis is. Dat gegeven zal als gevolg hebben dat, wanneer ze niet gesteund worden onherroepelijk omvallen.
p.s het gaat niet om het aantal mensen dat bij dat bedrijfje werken,maar het gaat erom hoeveel GOEIE auto’s ze produceren op jaar basis.
Ik hoop dat je het allemaal een beetje begrijpt, maar ik vrees het ergste gezien het niveau van de deelnemers.
@euchrid
Als je regelmatig op dit blog komt ga je er moeten aan wennen dat de meeste schrijvers Duitsgezind of onwetend zijn.
Ik ben niet merk of land gebonden en vindt bij ieder merk wel iets dat leuk is.
Als ik op dit blog schrijf dat mijn Peugeot 407 die ik vroeger had beter reed en van een betere kwaliteit is dan de BMW 320d die ik gehad heb erna dan verklaren ze mij gek. mijn huidige Mondeo is een goeie wagen maar ik reed liever met de 407 alhoewel het dezelfde motor is.
De afwerking van de Franse auto’s moet in niets meer onderdoen dan van de Duitse of Japanse wagens. Autogids beweert zelfs dat de Peugeot 308 de referentie is in zijn klasse zodus beter dan BMW 1,Glof, Astra, enz.
De motoren zijn minsten evengoed zoniet beter?.
@ J
Ben je echt al uit de pampers ?????
Het niveau daalt als jij nog lang op dit blog blijft.
PSA is één van de grootse spelers ter wereld en wordt door jou afgedaan als klaar voor het einde.
Het aantal goeie auto’s dat ze produceren ???? wat bedoel je daar nu mee?
@j de aarde is plat, nucleaire energie is veilig, en vliegtuigen kunnen niet nieerstorten oh ja, schepen kunnen niet zinken !
Met jouw in discussie gaan is…………………vragen aan McDonalds of ze op je koe willen passen of zo !
Laat J maar praten, de reden waarom z’n naam zo kort is zal wel te maken hebben met het feit dat het gewoon een simpel figuur is en een plaat voor z’n kop heeft. Iedereen weet tegenwoordig dat er geen slechte merken meer zijn. Elke merk heeft z’n goede en zwakke punten. zo heeft VW/Seat/Audi ook wel z’n probleempjes.. bijv. 1.4 16v modellen staan ook wel bekend om hun slechte versnellingsbakken, problemen met MAP-sensors, enz enz.