• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veilig cabriorijden met de Saab 9-3 en Volvo C70

Auteur: evo, gepost 2 juni 2007 om 13:07 – 31 Reacties

Saab 9-3 Cabriolet


Hoe kan het eigenlijk ook anders: ook in cabrioland behoren de Zweden tot de veiligste autobouwers ter wereld. De Volvo C70 en de Saab 9-3 Cabriolet zijn door het ‘Insurance Institute for Highway Safety’ uitgeroepen tot veiligste cabrio van 10 geteste cabrio’s.

Omdat de vraag naar cabrio’s nog steeds groeit, analyseerde het instituut de resultaten van ‘front, side and rear impact crashes’. Onder de andere cabrio’s bevonden zich onder meer de BMW 3-serie, Audi A4, Volkswagen Eos, Chrysler Sebring en de niet in Europa leverbare en slechtst scorende Pontiac G6. Opvallend zijn toch wel de zeer matige prestaties van de twee Duitse premiummerken Audi en BMW op het gebied van zijdelingse bescherming en impact van achter. Van de A4 Cabriolet kunnen we de dit gegeven nog enigszins ‘begrijpen’ (de A5 Cabrio komt immers in 2009), maar van de nieuwe 3-serie Cabrio? Damn…

Filmpje:

Resultaten
Uitslag crashtest
Volvo C70
Saab 9-3 Cabriolet

(bron: iihs.org)

Ook interessant!

  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Video: BMW M4 cabrio met stoffen kap in actie

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, c70, Cabrio, Chrysler, eos, pontiac, Saab, sebring, Volkswagen, Volvo

Vorig bericht: « Column nu: Meer rotondes a.u.b.
Volgend bericht: Kleine MINI, groot billboard »

Lees Interacties

Reacties

  1. aston v8 zegt

    2 juni 2007 om 13:10

    zijn de audi a4 en bmw 3 serie zo onveilig ?

    Login om te reageren
  2. Lexus zegt

    2 juni 2007 om 13:11

    Renault megane cabrio? die was het toch vorig keer. Hiet staat hij er helemaal niet bij.

    Login om te reageren
  3. luc zegt

    2 juni 2007 om 13:15

    ik mis een opel astra twintop en nog veel meer cabrio’s

    Login om te reageren
  4. Benny1 zegt

    2 juni 2007 om 13:19

    evo Filmpje link geeft een error:
    Sorry! An error has occurred in the page you were trying to view.

    – EDIT: Thanks en gefixt! Dan maar via joetjoep –

    Login om te reageren
  5. Jef zegt

    2 juni 2007 om 13:20

    @Lexus
    The Insurance Institute for Highway Safety is een Amerikaanse organisatie, aangezien de Megane CC daar niet verkrijgbaar is, heeft ook weinig zin om die te testen.

    Login om te reageren
  6. autogek zegt

    2 juni 2007 om 13:38

    Hmm zo te zien scoort eclipse redelijk hoog dan ik dacht??

    Login om te reageren
  7. jonk zegt

    2 juni 2007 om 13:40

    betreft het de nieuwe sebrin cabrio?

    Login om te reageren
  8. Apache zegt

    2 juni 2007 om 13:49

    @ Aston V8

    ja, wat had je gedacht? Volvo heeft een heel veiligheidsinstutuut, waar een heleboel wetenschappers werken rond bveiliging van auto’s, vrachtwagens en andere aangelegenheden, daarboven in Zweden. Dit is bijlange niet zo bij Audi en BMW, zij zorgen gewoon dat hun wagens zo gebouwd zijn om goed te scoren in euroncap-testen en dan noemen ze zich “veilig”… Zelfde met Citroën hoor, dus niet laten misleiden ;) Achter volvo-veiligheid zit decennia van intensive studie van een heleboel wetenschappers in dienst van Volvo.

    – Apache

    Login om te reageren
  9. Lexus zegt

    2 juni 2007 om 13:59

    @Jef, ooh oke. Dan is het idd logisch

    Login om te reageren
  10. DDmo zegt

    2 juni 2007 om 13:59

    De Peugeot 207CC scoort ook heel hoog, wel in de EuroNcap test. Overigens scoort deze daar vergelijkbaar met de Saab.

    http://www.euroncap.com/tests/peugeot_270cc_2007/289.aspx

    Login om te reageren
  11. autogek zegt

    2 juni 2007 om 14:03

    Als je goed kijkt in het filmpje bij 1:10 zie je dat het airbag nuteloos is, kijk maar goed!!

    Login om te reageren
  12. Benny1 zegt

    2 juni 2007 om 14:03

    Boem is ho ! Jammer dat het filmpje van de C70 side-impact er niet opstaat. Zou weleens willen zien hoe die zij-airbag uitklapt, tijdens een zijdelingse aanrijding terwijl het dak ingeklapt is.

    Login om te reageren
  13. gerrit zegt

    2 juni 2007 om 14:10

    @ autogek

    Idd, ten eerste gaat zijn hoofd naast de airbag. en ten tweede klapt ie alweer in als hij er met zijn hoofd bij komt.

    Login om te reageren
  14. marex zegt

    2 juni 2007 om 14:47

    Als je gewoon je ogen openhoud en geen ongeluk krijgt hoef je ook niet te kijken naar deze stomme tests, ik verkiez een 3-serie- A4-Caboro nog altijd boven de rest van die lelijke en saaie auto’s in deze lijst ook al scoorden ze slechter dan die japanse jeep waar zo een ophef over was ( ben ff die naam kwijt) ;) haha

    Ik ga buiten chillen, peace

    Login om te reageren
  15. BMW320CI zegt

    2 juni 2007 om 16:14

    Tja verbaast me best wel…en inderdaad euro ncap zegt ook niks word maar op paar onderdelen getest maar goed…
    er leggen feiten en toch denk ik dat een BMW / Audi veiliger is bij een aanrijding dan een ford mustang cabrio….

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    2 juni 2007 om 17:58

    @ jonk; Ja, kijk maar naar het begin van het filmpje. ;)

    Login om te reageren
  17. Julian zegt

    2 juni 2007 om 18:36

    wel maf dat het niet de tag bmw heeft gekregen… misschien kon het bmw’s reputatie wel schaden! :D

    Login om te reageren
  18. Apache zegt

    2 juni 2007 om 18:45

    @ BMW320CI

    Ik begrijp je reactie, maar ik zou de mustang toch niet onderschatten, hoor. Het zijn Fords en Fords worden getest bij Volvo in Göteborg, gezien Volvo van Ford is. Wilt niet zeggen dat ze daadwerkelijk net zo veilig zijn als Volvo’s, maar ze zullen best wel degelijk zijn, als je het mij vraagt. Mustag is ook redelijk budget, dus niet te verwonderen dat ze minder scoren dan een C70 of 9-3.

    – Apache

    Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    2 juni 2007 om 20:12

    Jaaaa en daar sta je dan met een bek vol tanden……..

    Login om te reageren
  20. parisi zegt

    2 juni 2007 om 22:55

    Ik heb de saab cabrio altijd een mooie wagen gevonden, alleen de laatste facelift vind ik iets minder geslaagd. Altijd prettig te weten dat je auto toch ‘relatief’ veilig is, maar ook met mindere resultaten hadden we hem gekocht.

    Login om te reageren
  21. Fastback zegt

    3 juni 2007 om 17:29

    Die stootwagentjes hebben ook gepimpte wielen zeg.

    Op 1:11 zie je dat de achterkant bovenop de voorkant wilt klappen. Vroegah zag je nog wel eens cabrio’s met een midden stijl constructie (Volkswagen). Cabrio’s zijn gewoon brak wat betreft veiligheid.

    Login om te reageren
  22. binkie zegt

    3 juni 2007 om 19:55

    ik heb mijn peugeot CC gewoon zelf getest, met prima resultaat :)

    Login om te reageren
  23. floryn zegt

    3 juni 2007 om 20:47

    ik wist dat volvo’s zo goed zijn, maar dat zo’n BMW zo slecht kan scoren verbaast me echt!

    Login om te reageren
  24. VOLVOGEK-RUUD zegt

    4 juni 2007 om 11:16

    ik houd van zweeds, en nu zeker. joepie

    Login om te reageren
  25. saab zegt

    6 juni 2007 om 18:01

    Saab en volvo zijn altijd al goed geweest maar de mini scort ook niet slecht

    Login om te reageren
  26. johan zegt

    6 juni 2007 om 23:20

    @aston v8 saab doet dit in samenwerking met volvo

    Login om te reageren
  27. a.k. zegt

    8 juni 2007 om 01:23

    lame

    Login om te reageren
  28. Jeroen zegt

    3 augustus 2007 om 14:33

    Ik heb onlangs, spijtig genoeg, nog gehoord van een dodelijk ongeval door een typische flank aanrijding met de BMW 3-coupé. Zou dit met de Saab/Volvo dan vermeden worden of is er nog steeds een aanzienlijke kans op fatale afloop. Weet iemand of de 3-coupé even (on-)veilig is als de cabrio (bij gesloten dak)? Want in fijte is de cabrio toch maar een doorslagje van de coupé?

    Login om te reageren
  29. audi_fanaat zegt

    9 augustus 2007 om 23:31

    jeetje wat een dom gelul zeg,audi en bmw zijn echt wel betrouwbaar het is maar net hoe ze die auto”s testen en dit is gewoon maar gezeik om audi en bmw onderuit te halen,en dat gaat echt niet lukken.

    Login om te reageren
  30. Robert zegt

    16 augustus 2007 om 11:01

    Het zijn onafhankelijke instituten dus ik denk niet dat ze er baat bij hebben om BMW en Audi onderuit te halen. Het lijkt me ook vervelend om te horen dat niet alles zo goed is aan de duitsers. Ze hebben wel die reputatie. Maar bekijk het zo. Het ontwikkelen van een auto kost veel geld. Je zal keuzes moeten maken waar je veel geld aan uit wil geven bij de ontwikkeling. BMW is dagen bezig in een lab om de deuren te laten klinken zoals zij graag willen dat ze klinken. Het zelfde geld voor de motor. Daar gaat ook geld in zitten. Of in hun materiaalkeuze dat vaak iets beter is dan bijvoorbeeld de Saab waar ik zelf erg fan van ben. Ik kan niet anders dan dat concluderen. Maar in plaats daarvan is Saab aan het testen hoe de voorruit zich houdt als er een hert tegenaan knalt. Of hoe de auto zich houdt tijdens een koprol (iets wat ze volgens mij niet testen bij de Euro NCAP).
    Het zijn dus keuzes en dat resulteert in het feit dat de ene auto beter klinkt en er (subjectief) beter uitziet en dat de andere gewoon wat veiliger.
    En vergeet dus niet dat de Euro NCAP niet alles test en daardoor veel auto’s vijf stereen krijgen omdat ze gebouwd worden om op die punten te scoren. Dit soort instituten gaat verder en kijkt ook naar echte ongelukken en geven dus een beter beeld van de veiligheid van de auto.

    Login om te reageren
  31. Lodewijk zegt

    27 februari 2009 om 14:19

    Steeds weer verbaas ik me erover hoe merkfanaten zich blijven vastklampen aan het geloof in hun eigen merk. Het begint soms wel op een godsdienst te gelijken. Zelfs indien onpartijdige testen uitwijzen dat er iets aan een product zou moeten verbeterd worden blijft men halsstarrig volhouden dat ‘hun’ merk niet kan falen. Wees gerust, indien BMW, AUDI of andere ‘heilige koeien’ deze testen zouden kunnen weerleggen zouden ze er wel een resem advocaten op los laten! Wat ben ik blij dat er instanties zijn die testen uitvoeren! Zelfs indien dit het een of het ander ‘heilig huisje’ doet invallen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North