• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onder de hamer: Aston Martin DB7 met een Italiaans sausje

Auteur: machielvdd, gepost 21 mei 2020 om 21:03 – 17 Reacties

Aston Martin DB AR1 veiling

Deze Aston Martin DB AR1 combineert het beste van twee werelden en wordt nu aangeboden op een Amerikaanse veiling.

De fraaiste auto-ontwerpen uit de geschiedenis zijn bijna allemaal getekend door Italianen of Britten. Als je Brits en Italiaans design combineert zou je dus het beste van twee werelden moeten krijgen. Dat dit inderdaad zo is hebben Aston Martin en Zagato al diverse keren bewezen.

Aston Martin DB AR1 veiling

In 2003 bracht de samenwerking tussen Aston en Zagato de auto voort die we hier zien: de DB AR1. Deze afkorting stond gek genoeg voor American Roadster. De Britten en Italianen hebben dus een Amerikaanse roadster ontworpen. De reden voor deze benaming: de auto was exclusief voor de Amerikaanse markt bedoeld. De DB7 Vantage Volante diende als basis. Hoewel de auto nog duidelijk herkenbaar is als Aston Martin, is het koetswerk toch compleet anders. Het design bevat enkele typische Zagato-kenmerken, waaronder een prominent aanwezige double bubble.

Aston Martin DB AR1 veiling

De DB AR1 was de tweede Zagato-variant van de DB7. In 2002 was namelijk al de DB7 Zagato geïntroduceerd. In tegenstelling tot de DB AR1 was dit een coupé. Dat was niet het enige verschil. De DB7 Zagato had namelijk een ingekort chassis, terwijl de AR1 dat niet had. Daardoor was de DB7 169 mm korter. Verder deelden de beide modellen bijna alle designelementen, waaronder de grote grille, de ronde achterlichten en de welvingen op de flanken.

Aston Martin DB AR1 veiling

We hadden het over Britten en Italianen, maar aan dit ontwerp kwam ook een Deen te pas. We hebben het over Henrik Fisker, die op dat moment aan het roer stond van Aston Martins designafdeling. Hij was later natuurlijk verantwoordelijk voor de DB9 (samen met Ian Callum) en de V8 Vantage, voordat hij op eigen houtje verder ging.

De motor is onaangeroerd gebleven, Zagato is ten slotte een designhuis. Dat betekent dat onder de motorkap nog altijd een V12 ligt, die 420 pk produceert. Die is te allen tijde goed te horen, want naar een dak kun je lang zoeken bij de DB AR1. Geen ideale auto voor Nederland dus. Desondanks heeft er wel een rondgereden in ons land, met Amerikaanse platen en al.

Als er nog iemand zo gek is om dat ding naar Nederland te halen, dan kan dat nu. Deze Aston Martin DB AR1 (nummer 55 van de 99) wordt nu namelijk aangeboden op een veiling. Bieden op dit bijzondere staaltje design kan op bringatrailer.com. Het hoogste bod is momenteel $171.000, oftewel €156.000. De veiling loopt nog een dag, dus je moet er snel bij zijn.

Ook interessant!

  • Nederlander koopt Aston Martin Vanquish van dik 8 ton
  • Goedkoopste Aston Martin van Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Aston Martin van Marktplaats
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, henrik-fisker, occasion, veiling, zagato

Vorig bericht: « SSC komt met goedkoper ‘instapmodel’
Volgend bericht: R&D-chef Mercedes: ‘Synthetische brandstoffen zijn kansloos’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    21 mei 2020 om 21:49

    Ik vind het echt een prachtbak en 155 k is een koopje . Er van uitgaande dat hij op 250k komt is het een aardige prijs. 8c of deze? Lastig

    Login om te reageren
    • sudbina zegt

      22 mei 2020 om 14:34

      @rolov: niet lastig, de 8C. Zeker weten de 8C. Blijft een rijdend kunstwerk.

      Login om te reageren
  2. Loek zegt

    21 mei 2020 om 22:03

    Eén van de weinig keren dat ik de Zagato mooier vind dan de standaard. Ik weet niet waarom maar de DB7 heb ik nooit mooi kunnen vinden. Deze Zagato is heel gaaf.

    Login om te reageren
    • risl zegt

      21 mei 2020 om 23:03

      @720s: voor mij juist andersom, dit is vrijwel de enige keer dat ik de Safari lelijker vind dan het origineel. Mooi dat er zo verschillend naar gekeken kan worden.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        22 mei 2020 om 10:45

        @risl: smaak hè ;) moet wel zeggen dat ik de meeste Zagato’s gewoon echt wel mooi vind, maar kijkend naar de designs voor Aston Martin valt het net een beetje tegen. AM heeft een paar fantastische designs en designers gehad die met een simpel ontwerp een schitterende Britse sportauto konden neerzetten. Zo’n V12 Zagato op basis van de Vantage is schitterend, maar net even wat minder eenvoudig mooi dan de standaard Vantage.

        En de nieuwe DBS GT Zagato vind ik gewoon het toppunt van kitsch, helemaal voor 6 miljoen pond. Die kan ik helaas echt niet mooi vinden.

        Login om te reageren
      • risl zegt

        22 mei 2020 om 11:03

        @risl: safari = zagato. Autocorrect…

        Login om te reageren
  3. autodidact zegt

    21 mei 2020 om 22:18

    Ik geloof dat ik voor het origineel zou gaan. Op de een of andere manier is deze ‘too much’

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    21 mei 2020 om 22:35

    Het is het net niet.

    De achterkant oogt nogal plastic en de afwerking is ook niet heel erg hoogstaand: de portieren sluiten niet mooi aan op het voorspatbord, de welving van het achterspatbord die net iets doorloopt in het portier en lelijk onderbroken wordt door de naad tussen de deur en het spatbord. En tot slot de achterlichten die met een lelijke ring met zichtbare schroeven gemonteerd is in een behuizing waarbij je het idee krijgt dat ze tijdens het ontwerpen ineens op het idee van ronde achterlichten gekomen zijn, maar geen zin hadden om het achterpaneel compleet opnieuw te ontwerpen (een beetje hetzelfde idee als bij de koplampen van de Rover 75).

    Login om te reageren
  5. Turbo S zegt

    21 mei 2020 om 22:37

    Vind er niks aan. Doe mij dan maar de Vanquish shooting brake. Die vind ik wel geniaal.

    Login om te reageren
  6. frank2b zegt

    21 mei 2020 om 22:59

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. MaartenD zegt

    22 mei 2020 om 08:29

    Zeldzaam ja maar het design is totaal niet in balans. Geef mij maar het origineel

    Login om te reageren
  8. staal zegt

    22 mei 2020 om 08:50

    Die achterkant heeft wel wat weg van een Mulholland.

    Login om te reageren
  9. Arnoud zegt

    22 mei 2020 om 09:32

    Bij een eerder artikel over deze auto al eens gezegd: het is net als bij een vrouwelijke bodybuilder, de rondingen zitten niet op de plaatsen waar je ze zou willen zien.

    Login om te reageren
  10. marcus1963 zegt

    22 mei 2020 om 12:03

    Ik schat de waarde veeel hoger dan word geboden. Ik denk dat onder €300.000 de auto niet word vrij gegeven.

    Login om te reageren
  11. sntial zegt

    22 mei 2020 om 12:44

    In Antwerpen rijdt eentje rond. Us nummerplaat DBAR1

    Login om te reageren
  12. 2wheeler zegt

    22 mei 2020 om 12:56

    Mag van mij letterlijk onder de hamer…

    Login om te reageren
  13. TT225man zegt

    22 mei 2020 om 21:52

    Vreselijk gedrocht. Ben zoals mogelijk bekend een echte AM liefhebber, maar Zagato doet meer kwaad dan goed met hun “designs”.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North