• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

R&D-chef Mercedes: ‘Synthetische brandstoffen zijn kansloos’

Auteur: machielvdd, gepost 22 mei 2020 om 08:04 – 36 Reacties

Markus Schäfer, de R&D-baas van Mercedes die synthetische brandstoffen niet als optie ziet

Dat zijn vrij vertaald de woorden van Markus Schäfer.

Synthetische brandstoffen: het lijkt de ideale manier om de brandstofmotor langer in leven te houden. Er zijn dan ook diverse autofabrikanten die hier potentie zien. De technische baas van Volkswagen liet vorige maand nog optekenen dat de brandstofmotor langer meegaat dan veel mensen denken. De reden: synthetische brandstoffen. Ook McLaren ziet deze milieuvriendelijk geproduceerde brandstoffen als alternatief voor elektrotechniek. Verder zijn er veel autofabrikanten die investeren in de ontwikkeling van deze brandstoffen.

Daarmee lijkt het erop dat er nog hoop gloort voor de oude vertrouwde verbrandingsmotor. Bij Mercedes denken ze daar echter anders over. Dat laat Markus Schäfer weten in een interview met Autocar. Hij zegt: “Als je een overvloed aan energie hebt, kun je die het beste direct in een batterij stoppen. Groene energie in een synthetische brandstof te stoppen is een proces waarbij je veel efficiëntie verliest.”

Schäfer laat dus duidelijk merken dat hij synthetische brandstoffen niet als een goede tussenoplossing ziet voor Mercedes. En als deze brandstoffen op grote schaal beschikbaar worden, verwacht hij dat deze eerst naar de vliegtuigindustrie zullen gaan. “Pas veel, veel later volgt de auto-industrie.” De R&D-chef ziet dat niet in de komende tien jaar gebeuren.

Als deze brandstoffen inderdaad pas over tien jaar beschikbaar worden voor de auto-industrie dan hoeft het niet meer. Tegen die tijd is de verbrandingsmotor waarschijnlijk al grotendeels uitgerangeerd. Daarom focust Mercedes nu dus volledig op elektrische aandrijflijnen in plaats van synthetische brandstoffen: “Als we een nieuw platform ontwikkelen, denken we in de eerste plaats aan elektrisch.”

Schäfer laat nog wel de deur op een kier voor andere opties: “We moeten de wetgeving en het consumentengedrag in de gaten houden.” Hij geeft echter aan dat dit de weg is nu Mercedes nu gekozen heeft. De EQC is momenteel de enige elektrische auto in het Mercedes-gamma en die lijkt niet echt aan te slaan. De EQA en EQS staan echter al te trappelen achter de coulissen.

Via: Autocar

Ook interessant!

  • Mercedes zegt vaarwel tegen de verbrandingsmotor
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Markus-Schafer, Mercedes

Vorig bericht: « Onder de hamer: Aston Martin DB7 met een Italiaans sausje
Volgend bericht: De elektrische auto: een goed alternatief voor de trein? »

Lees Interacties

Reacties

  1. brammetjedeb zegt

    22 mei 2020 om 08:09

    Zijn die electrische auto’s van mercedes zo goed dan? Tesla, audi, jaguar zijn toch een stap verder dacht ik.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      22 mei 2020 om 08:32

      Tesla. de rest niet.

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        22 mei 2020 om 08:59

        @karaya: Porsche wel. Qua techniek (800v) ook voor op Tesla. Dus binnenkort ook Audi aangezien ze het platform van de Taycan gaan gebruiken.

        Login om te reageren
        • aarsgewei zegt

          22 mei 2020 om 09:56

          @laptom: Een ander voltage wil niet zeggen dat ze voorlopen lijkt me? Op welk meetbaar vlak liggen ze voor op Tesla?

          Login om te reageren
      • onlyporscheman zegt

        22 mei 2020 om 09:06

        @karaya: klopt, tesla loopt achter

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          22 mei 2020 om 09:40

          Je bedoelt dat Porsche bijna dezelfde range biedt voor de dubbele prijs?

          Porsche is het nieuwe Audi.

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          22 mei 2020 om 18:05

          Lees je even in, Porsche kan alleen beter de motor koelen maar loopt verder echt niet voor op Tesla.

          Login om te reageren
  2. grasvreter zegt

    22 mei 2020 om 08:23

    Het enige dat nodig is is een veiligere accu die goed te recyclen is. En die moet dan natuurlijk ook in massaproductie. Daar hangt het elektrisch rijden in de toekomst gewoonweg van af. Komt deze accu er binnen 10 jaar, dan rijdt over 30 jaar het grootste deel van de bevolking in de westerse wereld elektrisch. Probleem is dat die accu er tien jaar geleden ook al binnen 10 jaar moest zijn.

    Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    22 mei 2020 om 08:34

    Die houding gaat hun een groot deel van hun rijkere klanten kosten…

    Er zijn naar mijn mening best veel “patsers” die met rauwe amg power willen uitpakken en er veel geld voor neertellen.

    een elektrische wagen kan ook veel power hebben, maar de brul van een totaal buiten proportie 6,3l V8 (en dan refereer ik naar een c63) zal je er nooit mee evenaren…

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      22 mei 2020 om 09:11

      @tjorque: klein detail,die brul kwam voort uit een 6,2 ltr blok.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        22 mei 2020 om 11:13

        Mijn excuses :)

        Login om te reageren
  4. realhustler zegt

    22 mei 2020 om 08:41

    De hoeveelheid energie per kilo is belangrijk, en dat is het grootste probleem met accu’s. Daar wordt aan gewerkt, en het wordt steeds beter, maar er is nog een lange weg te gaan.

    Syntetische brandstof klinkt interessant, echter het geeft nog steeds uitstoot uit de uitlaat, plus heel veel verliezen om het te maken.

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    22 mei 2020 om 08:49

    Na de Corona crisis is er in Europa geen geld meer voor klimaatplannen. Zeker de zuiderse landen en België hebben lege zakken.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      22 mei 2020 om 09:01

      @ericc: En toch is nu het moment om te investeren in met duurzaamheid. Voor de economie is het dit keer goed om te investeren en als je ergens in investeerd is het beter om in de toekomst te doen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 mei 2020 om 09:55

      Dat is natuurlijk onzin. Duurzamer is normaal gesproken ook goedkoper. Geld is er bovendien zat. Verantwoordelijk duurzaam gedrag is eigenlijk de norm, voor onverantwoordelijk verspillend gedrag daar heb je geen geld meer voor als het economisch wat minder gaat. De corona crisis biedt naast problemen ook kansen, een herstart met minder luchtvaart, minder zinloze verplaatsingen, minder brandstofwagens, minder vlees productie.

      Login om te reageren
      • aarsgewei zegt

        22 mei 2020 om 09:57

        @mashell: Duurzaam goedkoper? Noem eens wat voorbeelden?

        Login om te reageren
        • Ram-G-maN zegt

          22 mei 2020 om 10:51

          Veganistisch eten bijvoorbeeld. Als vlees- en zuivelindustrieën geen subsidies (lees belastinggeld van de burger) zouden ontvangen dan zijn duurzamere plantaardige alternatieven vele malen goedkoper.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            22 mei 2020 om 12:53

            @AutomotiveDesigner: wellicht heb je gelijk, maar dit is natuurlijk allesbehalve een peer-reviewed uitspraak…

            Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    22 mei 2020 om 08:52

    Er gaat een generatie opgroeien die niet beter zal weten dat een auto een elektrische aandrijving (of welk alternatief dan ook) heeft. Zij zullen over een paar decennia op deze generatie terugkijken en denken “wat een stelletje mongolen”. Net zoals je je nu niet meer kunt voorstellen dat vroeger een nieuwslezer je het nieuws bracht met een peuk in de hand. Iedereen die zich krampachtig vasthoudt aan de fossielenbrandstofmotor moet zich realiseren dat je binnenkort zelf dat fossiel bent en dat je over niet al te lange tijd als “ouwe lul” wordt bestempeld door de nieuwere generatie.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      22 mei 2020 om 08:57

      @Rick-dos: snijdt hout. Gewoon technologische vooruitgang. Ben benieuwd wie er nog met een telefoon met draaischijf belt “omdat dat geratel zo leuk klinkt”. Ben geen fan van elektrische auto’s maar snap wel dat daar de toekomst zit. ’t Zou wel fijn zijn als er op brandstof gereden kán worden!

      Login om te reageren
      • fastshifter zegt

        22 mei 2020 om 10:25

        Oprechte vraag: heb je wel eens in een goede elektrische auto gereden? Ik was zelf ook tegen elektrisch. Tot ik het zelf ervaarde en me meer de vraag stel zoals Rick-dos hierboven; waarom vonden we het ooit een goed idee om brandstof te verstoken?

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          22 mei 2020 om 12:28

          @fastshifter: wat noem je een goede auto dan? Heb nu een paar keer in de Tesla M3 gereden, maar vond het heerlijk vervoer, maar echt communicatief is die auto niet. Je voelt m.i. te weinig van wat er allemaal gebeurd tijdens het rijden…. Maar goed. Over 15 jaar weten we niet beter en vertrouwen we blindelings op alle techniek.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 mei 2020 om 09:58

      Klopt. Ik ben van de generatie die zich afvroeg waarom die oudjes eigenlijk naar een zwart wit TV keken, dat zag er niet uit. De kinderen van nu zullen zich afvragen, waarom zouden ze vroeger zo dom zijn geweest auto’s met ongezonde en stinkende uitlaatgassen toe te laten?

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        22 mei 2020 om 10:30

        De reden dat je fout zit is het feit dat retro en een liefde voor antiek altijd bestaan heeft en zal blijven bestaan.
        De jeugd betaalt nu ook astronomische bedragen voor vinyl platen terwijl ze gewoon muziek gratis kunnen streamen. Klassiekers zitten zo in de pop culture ingebakken dat de komende generaties nog steeds antieke verbrandings motoren zullen willen. Van marvel tot the fast and the furious overal vind je ze. Ik ben 27, bezit 3 wagens waarvan de jongste uit 1989 en ik ben verre van de enige op meetings. De petrol head zal dus de eerste generaties niet sterven en ik vermoed binnen 3 generaties een nieuwe piek in petrolheads, jongeren die ironisch willen doen.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          22 mei 2020 om 12:16

          @shiva: maar dat is niet de massa. De massa zal elektrisch rijden en ja de klassiekers met brandstof zullen blijven bestaan. Net als men nu ook nog in klassiekers koopt. Maar de gewone man rijdt in moderne auto’s. Dat zal altijd zo blijven. En voor een paar Happy few gaan fabrikanten geen brandstof auto’s ontwikkelen.

          Login om te reageren
          • O plaat zegt

            22 mei 2020 om 12:45

            Een hatchback of crossover met een verbrandings motor zal er wel uitgaan. Maar ik zie wel nog een markt voor een nieuwe Ford Mustang, Porsche 911 of Ferrari met verbrandings motor. Om de zelfde reden dat analoge fototoestellen en nieuwe vinyl platen nog steeds gemaakt worden voor de liefhebbers.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          22 mei 2020 om 12:42

          Retro komt alleen als het een zekere charme had, bij vinyl zit die charme in de hoes en vooral het formaat daarvan. Een beeldbuis TV had geen charme, de was gewoon lomp, die komt niet terug. Bij auto’s zie je nu al een hang naar klassiekers. het perfectionistische van nieuwe auto’s spreekt velen al niet meer aan. Daarom zullen verbrandingsmotoren ook helemaal verdwijnen in nieuwe voertuigen, want hun charme past bij een pre-2000 auto maar niet bij een 2030 auto.

          Login om te reageren
  7. balboni zegt

    22 mei 2020 om 10:02

    Oké leuk maar zou fijn zijn als je even uitlegt wat synthetische brandstoffen zijn

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      22 mei 2020 om 10:54

      https://lmgtfy.com/?q=synthetic+fuel

      Login om te reageren
      • pindakoning zegt

        22 mei 2020 om 15:01

        @AutomotiveDesigner: wijsneus.

        Login om te reageren
  8. superhans zegt

    22 mei 2020 om 10:09

    “Als je een overvloed aan energie hebt” zegt vriend Marcus. Dat lijkt me een flinke caveat. Daarbij rept hij in het geheel niet over de duurzaamheid van die energie.

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    22 mei 2020 om 12:43

    Ik ben helemaal vóór minder vlees eten en meer zorg en welzijn besteden aan de productie van zuivelproducten, maar veganisme is mij een grote stap te ver. In weerwil van wat sommigen nog met droge ogen beweren is de homo sapiens nog steeds een omnivoor. Daar is ons gebit, onze spijsvertering en ons metabolisch systeem volledig op ingericht.

    Terug naar het topic, vind ik het nogal kort door de bocht te stellen dat “synthetische brandstoffen kansloos zijn”. Daarin zijn namelijk verschillende gradaties en kwaliteit te onderscheiden.

    Synthetische benzine bijvoorbeeld, zal als grondstof altijd moeten concurreren met de productie van voedsel omdat de basis gelijk is aan de productie van bijvoorbeeld ethanol, en dus een plantaardige basis van suiker, peulvruchten of graan nodig heeft.

    Synthetische diesel heeft daarentegen ‘genoeg’ aan (afgewerkte) plantaardige olie of vet. En er wordt druk geëxperimenteerd met een grondstof gewonnen uit o.a. algen.

    Tenslotte is er nog de verbrandingsmotor die wordt gevoed door gas. Methaangas of groen gas is betrekkelijk eenvoudig te extraheren uit vergisting van mest of plantaardige compost. En ruimschoots voorhanden. Helaas past dit alternatief maar slecht in het utopische plaatje wat veel van het linksdraaiend SJW-volk ons schetst als toekomstbeeld.

    Nee, de toekomst van automotive aandrijving zal altijd een combinatie zijn van technologieën. Gokken op één technologie (bijvoorbeeld elektrische energie in accu’s) is een uitermate slecht -en onrealistisch- plan.

    Login om te reageren
  10. racerx zegt

    22 mei 2020 om 13:06

    Zodra de praktische bezwaren bedwongen zijn (laadtijd) zal de EV het over gaan nemen, prima wat mij betreft, de auto’s die voor de gemiddelde Nederlander bereikbaar zijn, zijn over het algemeen toch al weinig spannend.

    En ja, early adopters: een EV is momenteel gewoon minder flexibel inzetbaar. Een auto die je als mobiele telefoon aan de lader moet gooien ‘s nachts (als dat al mogelijk is) staat wat mij betreft haaks op het stukje vrijheid dat een auto behoort te bieden.

    Login om te reageren
  11. wigboldus zegt

    22 mei 2020 om 16:10

    Mijn 10 jaar oude Saab lust E85, dat is 85% synthetisch ipv 10.
    In Nederland kun je E85 bijna nergens meer krijgen. In andere landen als Zweden en Frankrijk heb je het op veel plekken wel.
    Waarom kan dat in Nederland niet meer?
    En voor Mercedes is zoiets ook een relatief kleine investering.
    Ik weet dat synthetische brandstof maken voornamelijk gemaakt wordt door landbouw gewassen die onvoldoende kwaliteit hebben om te consumeren, en dat daarom groenen tegenstander zijn, maar het is altijd beter dan het zwarte goud uit het midden oosten.

    Login om te reageren
  12. cdlop01 zegt

    22 mei 2020 om 17:52

    De EV heeft nog lange weg te gaan, nu vooral vanwege fiscale voordelen interresant. In praktijk, voor diegene die veel langs de weg zitten, blijft het behelpen. Mercedes moet keuzes maken en heeft voor de EV gekozen, met reeds matige producten. Toyota ontwikkelt alle alternatieven naast elkaar. De nieuwe Lexus LS zal in 2024/25 keuze hebben uit gewone twinturbo benzine, hybrid en brandstofcel en EV, bron Lexus fan website, goed ingevoerd. Mercedes kan daar niet in mee, dus dan is afserveren alternatieven het gemakkelijkst.

    Login om te reageren
  13. Homer55 zegt

    22 mei 2020 om 18:11

    “We moeten wetgeving en het consumenten gedrag in de gaten houden”
    Volgens mij is het consumentengedrag het gevolg van wetgeving.
    Denk dat er niemand naar het consumentengedrag gaat kijken als de wet en een hele hoop regeltjes in kleine letters al bepaalt heeft wat jij gaat rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North