• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaat

Auteur: Author, gepost 21 december 2014 om 14:28 – 31 Reacties

Afbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaatAfbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaatAfbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaatAfbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaatAfbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaatAfbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaatAfbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaatAfbeelding Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaat

Smetteloze Audi Quattro
De ‘gewone’ Ur-Quattro wist op de AutoblogX-meeting al flink wat aandacht naar zich toe te trekken tussen al het super- en hypercargeweld, maar zelfs van die iconische klassieker bestaat een nóg specialere versie.

De Sport Quattro is de welbekende homologatiespecial die in een oplage van iets meer dan 200 stuks werd gebouwd, in een tijd waarin de zeshoekige one-piece grille z’n intrede nog moest doen. Dit straatlegale rallybeest uit 1984 is goed voor ruim 300 pk die uiteraard over alle vier de wielen worden verdeeld.

Smetteloos interieurtje

Het hart van dit kanon wordt gevormd door de 2.2-liter vijfcilinder met turbo (what else?) die, gezien het feit dat-ie slechts iets meer dan 8.000 km heeft gelopen, waarschijnlijk nog in prima staat verkeert. Schakelen gebeurt via een Tiptronic handgeschakelde vijfbak.

Zoveel pluspunten verpakt in een auto kan maar één ding betekenen: een astronomische estimate. Ook deze Audi ontkomt er niet aan, en de verwachte opbrengst bedraagt dan ook rond de 3 ton in euro’s. Al met al zal de liefhebber met cash to blow zich dus nog eens achter de oren moeten krabben, want het is wel een hele hoop geld waarmee ook de rallyfan een hoop andere mooie dingen kan kopen. Een paar Delta Integrale’s bijvoorbeeld.

Ook interessant!

  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Klassiekers, quattro, rally, sport-quattro, veiling, wit

Vorig bericht: « Video: one-off Mansory F12 ‘La Revoluzione’ doet Dubai
Volgend bericht: Dit zijn zeven auto’s met een radiaalmotor »

Lees Interacties

Reacties

  1. niex zegt

    21 december 2014 om 14:33

    Ah het is maak-de-mensen-die-van-echte-autos-houden-helemaal-gek-dag! Goed bezig AB!

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    21 december 2014 om 14:34

    Heeft deze nou een kortere wielbasis dan de gewone of minder overhang? Dacht dat het een van de 2 was. Group B heeft een aantal zieke kanonnen voort gebracht. Jammer dat het zo’n kort leven beschoren was. Wel begrijpelijk gezien de gevaren, maar toch.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      21 december 2014 om 15:15

      @E34M5Touring: kortere wielbasis. Vanaf de voorkant Tot en met de voorruit idd het een audi 80 sedan en vanaf daar een coupe. Je kan goed zien dat hij korter is door de lengte van de achter zijramen

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        21 december 2014 om 15:40

        @papa:

        Die steilere voorruit van de 80 was speciaal aangevraagd door de rijders.
        De originele voorruit weerspiegelde het dashboard namelijk teveel.

        Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        21 december 2014 om 22:16

        @papa: niks van een 80 sedan komt hiermee overeen. De voorruit ligt platter en de neus is langer. Heb zelf een coupe uit 1983

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          22 december 2014 om 00:34

          @rossi46audi:

          De voorruit is dus wel van een 80 sedan.
          Want die ligt vlakker.

          Login om te reageren
          • rossi46audi zegt

            22 december 2014 om 08:46

            @carmasterr: misschien van een typ 85 maar niet van een typ 81. Had zelf een raam nodig en die van een sedan was toch echt te kort. Zou evt best kunnen dat een 80 na 1985 daarin gewijzigd is.

            Login om te reageren
            • carmasterr zegt

              22 december 2014 om 14:09

              @rossi46audi:

              De Coupe GT heeft inderdaad de andere, langere ruit.
              De originele Quattro is hier gelijk aan, maar de Kurz Quattro heeft die van een 80 sedan.
              Dat is het hele punt.

              Login om te reageren
          • carmasterr zegt

            22 december 2014 om 14:11

            @carmasterr:

            IDat moet ‘steiler’ zijn.

            Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      21 december 2014 om 15:44

      @E34M5Touring: Het is een Audi dus de joekelige frontoverhang is gebleven.

      Login om te reageren
  3. truenoae86 zegt

    21 december 2014 om 14:35

    Wat een verschrikkelijk lelijk scherm op het dashboard!

    Wel erg leuk om een bijna originele oer quattro zo te zien.

    Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    21 december 2014 om 14:39

    De TomTom ziet er niet uit in dit Walter Roerl kanon.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      21 december 2014 om 15:05

      @spidermann: Als je genoeg geld bied kan je misschien de TomTom vervangen door Christian voor het echte rally gevoel.

      Ontopic: Prachtig, de techniek, de tellers in de middenconsole, de vijfcilinder, de geschiedenis. Veel beter word het niet, vandaar de prijs waarschijnlijk ook.

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        21 december 2014 om 15:06

        @reistje: Christian Geistdörfer de navigator van Walter bedoel ik natuurlijk.

        Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    21 december 2014 om 14:48

    Tien keer liever dit dan een klassieke Ferra-lambo-maseri-jaguxj220-porshaTurbo-of whatever.
    Dit, dit heeft kleauten.
    En geschiedenis
    En zichzelf bewezen als anti-handtasje.

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      21 december 2014 om 17:49

      @desjonnies: nee, want een f40 is voor kappers, bedoel je??

      Login om te reageren
  6. draadloos zegt

    21 december 2014 om 15:02

    Pure porno…

    Login om te reageren
  7. carmasterr zegt

    21 december 2014 om 15:31

    Heerlijk apparaat.
    Meteen een roadtrip naar Finland inplannen als je ‘m aangeschaft hebt.
    Daar kun je niet mee naar de Appie Heijn. Die wagen verdient beter.

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    21 december 2014 om 15:33

    Doe maar de Lancia voor mij dan, heb ik geld over voor onderhoud ook.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 december 2014 om 16:47

      @norge:
      Toch is de kurz quattro de enige Audi die ik graag zou hebben.
      Nadat ik de 037 en de Delta S4 heb gekocht natuurlijk…..

      Login om te reageren
  9. Robert zegt

    21 december 2014 om 15:44

    Ik heb ook een 5-cilinder Audi uit 1984 gehad (helaas drie maanden terug verkocht). Dit zal me altijd bijblijven:
    – alles van kunststof gaat kapot (weekmakers zijn na 30 jaar wel vervlogen)
    – alle rubbers zijn wel verdroogd (zeker na dertig jaar van nagenoeg stilstand)
    – alles hydraulisch gaat een keer lekken (proefondervindelijk vastgesteld)
    – alles elektrisch zal een keer falen (idem)

    Maar toch, als ik er drie ton+ voor op de plank zou hebben liggen… die vijf cilinder-roffel is haast nog lekkerder dan de grom uit een 6- of 8 cilinder blok.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      21 december 2014 om 16:02

      @RRRobert:

      Ik heb ook een oude Audi gehad, uit 1983.
      Nou was dit een uit graniet gehouwen 80 1.6D.
      Ik heb een koppeling en een wiellager vervangen…meer niet.

      Login om te reageren
    • norge zegt

      21 december 2014 om 21:55

      @RRRobert: Alleen mijn Dash uit 83 scheurt… De rest is nog goed….Volvo!

      Login om te reageren
  10. chrism zegt

    21 december 2014 om 15:46

    Leuk dat turboklokje… Zie je niet veel meer

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      21 december 2014 om 20:20

      @chrism: nagenoeg dezelfde stijl als ik had destijds in mijn Volvo 440turbo

      Login om te reageren
  11. mk1racer zegt

    21 december 2014 om 15:49

    Prachtig dik jaren 80 design en met een geweldige autosport geschiedenis. Deze + een E30 M3 en ik ben gelukkig. Of een van beiden, word ik ook wel blij van.

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    21 december 2014 om 19:11

    Wat zijn Quattro’s toch geile bakken! Zo veel lekkerder dan bijna alle nieuwe Audi’s!

    Login om te reageren
  13. meepinz zegt

    21 december 2014 om 20:55

    Leuke auto maar voor 3 ton heb je heel wat ander leuk speelgoed.

    Login om te reageren
  14. Corrado16v zegt

    21 december 2014 om 21:29

    Eerst de Civic en nu dit. Het is goede dag op autoblog.

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      21 december 2014 om 21:39

      @Corrado16v: Mocht je ook nog wat met de BMW E30 M3 DTM hebben, dan zou ik over een half uurtje nog een keer terugkomen ;)

      Login om te reageren
  15. roppp zegt

    22 december 2014 om 10:14

    Ik denk dat ik toch ook zou gaan voor een Delta. Doe maar een S4 en een Integrale evo II (diep zwart of kanarie geel graag).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North