• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn zeven auto’s met een radiaalmotor

Auteur: Author, gepost 21 december 2014 om 15:24 – 12 Reacties

Toyota MR2 na engine swap


Met een wát?! Met een radiaalmotor (of stermotor), zo’n ding waarbij de cilinders rondom de krukas gemonteerd zitten. Hoewel je ze over het algemeen tegenkomt op oudere vliegtuigen (of trekkers) zijn we de diepste krochten van het internet in gedoken, om te zoeken naar auto’s die voorzien zijn van zo’n bizar blok.

1. Goggomobil met 10.2-liter Radiaalmotor

Goggomobil met radiaalmotor

Wat te doen met een oude en niet al te snelle Goggomobil die in de schuur stof staat te happen? Simpel, prop er een enorme stermotor met negen cilnders in. Deze krachtbron is goed voor maar liefst 360 pk en ruim 900 Nm aan koppel. Wat de maker allemaal heeft gedaan om het project passend te krijgen check je hier. In de tussentijd nemen wij onze hoed af voor iemand met zoveel technische kennis en doorzettingsvermogen.

2. Porsche Type 12

Porsche Type 12

Puristen halen uiteraard de neus op voor alles dat zonder luchtgekoelde boxermotor uit Zuffenhausen komt, maar in een grijs verleden werd er pas écht met exotische lay-outs geëxperimenteerd. In opdracht van Zündapp bouwde Porsche deze Type 12, de “Auto für Jedermann“. Achterin ligt een vijfcilinder stermotor en in totaal werden er drie prototypes gebouwd, die helaas allemaal sneuvelden in de oorlog. Het exemplaar op de foto betreft dan ook een replica. Overigens is deze Type 12 een voorloper van de Volkswagen Type 1, oftewel de Kever.

3. Toyota MR2 met de motor uit een PT-22 vliegtuig

MR2 met radiaalmotor

Zo’n 160 pk bij 1.850 tpm, dankzij een cilinderinhoud van maar liefst 8.8-liter verdeeld over vijf cilinders. Je kunt je afvragen of deze conversie de restwaarde van de MR2 goed heeft gedaan, maar het is alleszins een geslaagde poging van de dappere knutselaar in kwestie. Het ding werd overigens gebouwd ter gelegenheid van de 24 uur van Lemons en een complete lijst met aanpassingen en werkzaamheden vind je hier.

4. Monaco Trossi

Monaco Trossi

Deze vooroorlogse Grand Prix-racer uit 1935 is, om het effe ingewikkeld te maken, voorzien van een luchtgekoelde tweetakt stermotor met 16 cilinders. De totale motorinhoud bedraagt een bescheiden 4-liter en de cilinders zaten twee aan twee naast elkaar. Daarbij werd door elk cilinderpaar de verbrandingskamer én de bougie gedeeld en het resultaat van deze bijzonder ingewikkelde constructie was een nette 250 pk bij 6.000 tpm. Wegens probleempjes met de koeling (joh?) en gigantisch onderstuur (75% van het totale wagengewicht rustte op de vooras) werd er helaas nooit mee geracet.

5. Bucket Rover

Bucket Rover

Toegegeven, het productiestadium zal-ie (hopelijk) nooit halen en je kunt je afvragen hoe serieus we het hele concept überhaupt moeten nemen, maar toch is deze Bucket Rover voorzien van zo’n geweldig dikke motor.

6. Chevy C10 met platte radiaalmotor

Chevy C10 met radiaalmotor

Ook dit exemplaar is vooral een looker, want de krukas van het enorme blok onder de kap is niet eens aangesloten op een transmissie. Toch zul je behoorlijk wat bekijks trekken op de meeting bij de McDrive, al raden we aan om te wachten tot iedereen vertrokken is voor je je pronkstuk weer met een paar man achterop een trailer duwt.

7. Volkswagen Kever met radiaalmotor én propaandrijving

Volkswagen Kever met propeller

Dit moet, na straal- of raketaandrijving, wel dé oplossing zijn tegen bumperklevers en andere irritante medeweggebruikers. De 11-liter zevencilinder pompt 220 pk richting de propeller en weegt ongeveer 250 kg. Om er zeker van te zijn dat de voorkant met zo’n zwaar blok achterin op snelheid niet het luchtruim kiest, heeft eigenaar en bouwer Mike Nieman een paar zakken cement voorin de ouwe Volkswagen gelegd. Als toetje check je hieronder de video waarin dit machtige blok het uitbrult van plezier.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, kever, Klassiekers, lijstjes, motor, mr2, pickup, Porsche, Techniek, Toyota, Volkswagen

Vorig bericht: « Veilingvoer: heerlijke Audi Sport Quattro in nieuwstaat
Volgend bericht: Video: drie Nederlandse Bugatti’s bij elkaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. 5cilinders zegt

    21 december 2014 om 15:34

    http://youtu.be/SyRJeZ6s8uM
    Ik vindt dit altijd een prachtig exemplaar met een mooi filmpje hoe die vent het in elkaar heeft gezet.

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    21 december 2014 om 15:38

    Geen Mercedes?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 december 2014 om 15:40

      @norge: Met een stermotor óp de motorkap zeker ;)

      Login om te reageren
  3. Pallas zegt

    21 december 2014 om 15:47

    Die Porsche lijkt op een Eend.

    Login om te reageren
  4. Ferry_76 zegt

    21 december 2014 om 15:54

    Dit: http://images.fotocommunity.de/bilder/motorsport/tractorpulling/dragon-fire-8bdd716f-c03f-47e7-a016-438387b07723.jpg

    Is de Dragon Fire, een Duitse tractor pulling tractor met een Russische Zvezda M503 motor.
    Zeven rijen van zes cilinders, watergekoeld met turbo. Ooit bedoeld voor een Russische bommenwerper (Die e nooit kwam), maar gebruikt voor snelle boten. 143,6 liter inhoud, 4000 pk. In de tractor opgevoerd tot het dubbele, dus 8.000 PK! Het standaard blok is 3,7 mter lang en weegt bijna 5,5 ton.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      21 december 2014 om 16:55

      @Ferry_76: Wow die is wel helemaal gruwelijk zeg! Dat is nog eens een motor :-)

      Login om te reageren
  5. dawwg zegt

    21 december 2014 om 15:59

    Zo te zien haalt die kever de Euro6 norm niet :P

    Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    21 december 2014 om 16:41

    Die monaco trossi doet het wel voor me, daar wil ik meer van weten.

    Login om te reageren
  7. mikkeloentje zegt

    21 december 2014 om 16:47

    Haha ik wist niet dat een “Goggomobil” een echt automerk was. Dacht dat het gewoon een synoniem was voor een lelijke auto, zoals een Multipla ofzo.

    Login om te reageren
  8. meepinz zegt

    21 december 2014 om 19:21

    Oftewel 7 nutteloze auto’s ..

    Login om te reageren
  9. pudi zegt

    21 december 2014 om 20:16

    Ik snap het niet -_-

    Login om te reageren
  10. Corrado16v zegt

    22 december 2014 om 19:39

    Heeft die MR2 nou niet minder pk dan hij al had? Vind het eerlijk gezegd een beetje zonde.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North