De laatste toevoeging aan de kleine lijst met Nederlandse autobouwers is Vencer, en deze nieuwkomers die sinds 2010 ergens in Nijverdal aan een supercar werken hebben zojuist hun eerste wapenfeit onthuld. Maak kennis met de Sarthe.
De achterwielaangedreven Sarthe is opgebouwd rondom een stalen buizenframe en heeft een vloer gemaakt van een aluminium honinggraatstructuur. De buitenkant is opgetrokken uit panelen van carbonfiber, en daarmee komt het gewicht van de tweezitter net niet boven de 1,4 ton uit: 1390 kilogram schoon aan de haak met een gewichtsverdeling van 45 en 55 procent (v/a).
In het midden heeft Vencer een V8 van GM gepropt met 510 pk en 650 Nm aan koppel, die zijn krachten via een handgeschakelde bak met zes verzetten richting de 20-inch achterwielen stuurt. Het voorste rubber ligt overigens om velgen in de maat 19 inch. De topsnelheid is vastgezet op 328 km/u en het obligate sprintje naar de honderd doet de Sarthe in 3,8 seconden. Verder bedragen de buitenmaten 4.515×1.984×1.190 mm (lxbxh) en is de wielbasis 2,79 meter lang.
Voor de ophanging is gekozen voor dubbele draagarmen met een whisbones-vormpje en achter de velgen zijn remschijven met een diameter van 385 mm geplaatst, zowel voor als achter. Naast e-hulpmiddelen als ABS en EBD is het verder aan de bestuurder zelf om dit racekannonetje in spe op de weg te houden.
Bij het design -waarbij we enigszins flashbacks naar de Corvette krijgen, niet dat dat erg is- heeft Vencer zich naar eigen zeggen laten inspireren door Le Mans-racers uit de jaren tachtig. Een korte neus met een lange vooruit. Check daarvoor ook de eerder spyspots die we binnenkregen.
Wie bereidt is een nog onbekend bedrag neer te tellen voor dit supercargeweld uit een durpje met 25k inwoners komt niet terecht in een comfortloze auto. De Sarthe zal namelijk beschikken over in-car entertainment en zaken als climate control. En een handgestikt interieur, ook nog. Wanneer ze de Sarthe ‘af’ hebben is nog niet bekend, maar tot die tijd hebben we alvast een achttal RENDERS! Ziet er best hoopvol uit.
die achterkant.. je moet er maar van houden..
@laucoop: Ik vind ‘m tof, doet me denken aan de RX7 veilside uit Tokio Drift. Zeker in combinatie met die two-tone lak in de luchtgaten aan de zijkant heeft ie daar veel van weg. Mijn theorie is dan ook dat ze nog een andere inspiratiebron hadden.
@Vanquish: hij doet idd een beetje denken aan de rx7 uit tokyo drift, ook die achterlichten.
Corvette??? Wat dacht je van de McLaren F1?
@pomoek: 1
@pomoek: Dat was ook het eerste waar ik aan dacht! Een Corvette kan ik er niet van maken…
@hp525i: idd, ik zie hier ook vooral de McLaren F1, niet dat dat erg is, want het is een mooie auto geworden
@hp525i: ik vind het eerlijk gezegd wat Noble achtig allemaal.
ps: een e28 is toch mooier :-D
@undifined1: Eens! ;)
Fraaie wagen!
Ik ben ook wel benieuwd naar de bouw kwaliteit van de auto….
Een corvette-motor of wat???!
@themanjeroen: nee, eentje maar…
Voorkant: mclaren
Zijkant: saleen
Achterkant: corvette.
Niet lelijk, maar ook niet speciaal. Prestaties zijn in orde, maar niet indrukwekkend.
@akrapovic: Niet speciaal en niet indrukwekkend. Want je rijdt zelf in een…? Of worden we binnenkort verblijdt met een project in elkaar gezet door ‘akrapovic’ waar zelfs de Veyron het benauwd van krijgt? In dat geval heb ik niks gezegt..
@pininfarina: Wat heeft het er mee te maken wat hij zelf rijdt? Vergeleken met andere auto’s in dezelfde catagorie is het gewoon niet zo spetterend. Leuk, en interessant, maar niet “wow”.
@pininfarina: vergeleken met supercars van de gevestigde orde spring deze er niet uit. Een ferrari 430 scud met hetzelfde aantal pk’s is sneller en zal veel beter zijn. Deze auto is zeker indrukwekkend, maar hij springt er niet uit. Dat bedoel ik ermee.
Zelf rij ik met de bus, als het je interesseert
Van voren heeft ie ook wel iets van de Chevron/ Mc F1.
Je kan je door mindere laten inspireren.
Wat mij wel stoort is,dat supercars tegenwoordig de wielbasis van een limo hebben.
Wat is er gebeurd met de ooit als ideaal beschouwde 2.5m?
Ja ik weet het stabiliteit op snelheden die je toch nooit rijd, tenkoste van de gooi en smijt karakterastiek op de country lanes.
Je snapt ik kies voor het laatste, 300+ op de autobahn gaat snel vervelen.
Leuk: handbak.
Minder leuk: weer diezelfde V8 (?)
Vraag me af of dit wat toe gaat voegen aan de lijst van bestaande supercars. Voor zover dit al een ‘supercar’ is.
Best prima renders hoor.
Corvette achterkant en McLaren voorkant, there I’ve said it. Maar goed, het is een leuk idee maar eigenlijk een beetje overbodig, waarom zou men voor dit ding gaan i.p.v. bijvoorbeeld een Corvette.
@kaasboerin: Ik denk niet dat je dat zo moet zien. Ik denk dat de vraag moet zijn waarom zal je voor dit ding gaan ipv een Noble of Gumpert apollo. Met een Corvette (ook Ferrari en Porsche bijvoorbeeld trouwens) koop je behalve de auto ook een naam met geschiedenis. Bij deze nieuwe eendagsvliegen mist dat. Denk dat een klant die in de markt is voor een Corvette in veel gevallen ook geintresseerd is in de merknaam. Zelfde met Ferrari Porsche en Lamborghini.
@pininfarina: Je hebt helemaal gelijk maar ken jij mensen die geinteresseerd zijn in een merk zonder naamsbekenheid/geschiedenis? Misschien een handjevol maar niet waar je je ontwikkelingskosten uit kan halen lijkt mij?
@kaasboerin @pininfarina: Jongens waarom zo negatief en pessimistisch? Tuurlijk is een Porsche, Ferrari en Corvette een status, naam en vooral merkbekendheid. In dit geval wil ik de nadruk op iets anders leggen. Iedereen zo ook bovengenoemde merken hebben een beginfase achter de rug weliswaar jaren terug maar toch. Elk merk begint ergens en bouwt de roem in de jaren op en groeit zo verder en verder totdat het een status wordt. Ik zou dit merk wel een kans willen geven, ik zou het merk per definitie niet gelijk willen afschrijven.
Neem nou bijvoobeeld Pagani en Koenigsegg hebben een relatief kleine geschiedenis en roem in vergelijking met Ferrari bijvoorbeeld. Neemt natuurlijk niet weg dat deze 2 merken reuzesprongen hebben geboekt en zo snel zijn gegroeid waarbij andere merken nog tig jaar erover zou doen om Pagani of Koenigsegg te evenaren.
Wie weet is dit geen eendagsvlieg, geef het een kans en we zullen het merken en zien!
@agera: True true, maar de Pagani en de Koenigsegg hebben wel een geheel eigen design en vorm. Deze is naar mijn mening gewoon gecopy paste, wat aanpassingen en voila… Vencer
@danielj: Vind hem overigens wel mooi.
Leuk design, maar weinig vernieuwend als je het mij vraagt. En dan is het de vraag of je met een ‘doordeweeks’ design(kort door de bocht, ik weet het)klanten kunt wegsnoepen van de grote supercarboeren. Ik vrees het slechtste voor Vencer…
Niet heel boeiend maar zou wel omkijken als hij voorbij waggelt.
Is een beetje Noble meets Corvette als je ’t mij vraagt. Zeker van de zijkant lijkt de achterzijde op de corvette en het front (van voren gezien) doet me erg denken aan een Noble.
Al met al vind ik ‘m iets missen, zeker op die renders in het wit. Erg kaal ding, doet me te zacht aan.
@vondeyck: voorkant vind ik meer lijken op een McLaren F1…
Voorkant van een McLaren en de kont van een Opel GT 1900
Wel apart…
Ik vind het een zeer geslaagd design. Hopen dat ze het redden. NL autoindustrie LEEFT !!!
Lelijk is die niet maar het is ook niets speciaals.
Voorkant: prachtig
Achterkant: verschrikkelijk
Artikels over potentiële ‘supercars’ buiten Nederland zijn licht sceptischer…
Ik zeg Noble M400
Ik vind m mooi! en iT vergelijkingsmogolen! Hoop dat het wat wordt met dit bedrijfje!
@kp92: Ik vind m mooi! en ik HAAT vergelijkingsmogolen! Hoop dat het wat wordt met dit bedrijfje!
@kp92: 2e keer was je inderdaad wat duidelijker…
@Megakix: Toetsebord van me laptop heeft kuren…is ook al een oudje..
Er zijn zoveel creatieve geesten, zoveel prototypes, waarom is het dan zo moeilijk om iets te bedenken wat niet direct lijkt af te stammen van bestaande auto’s. Ik denk dat als je iets wilt verkopen dat je dan ook iets speciaals neer moet proberen te zetten. Ik vind dan spyker wel heel anders er uit zien en dan denk ik dat daar ook wel markt voor is. Ja natuurlijk zou ik er ook voor gaan sparen als ie 30.000 euro gaat kosten (tweede hands dan) Maar als ik veel centen zou hebben ga ik voor iets spectaculairs, iets met een eigen smoel, niet voor iets wat erg lijkt op een kopie van iets wat al een eigen naam heeft gemaakt. De auto ziet er leuk uit maar …… tja (misschien zijn ze er wel 30 jaren mee bezig geweest en wat het toen uniek)
Niet slecht. Ik vind het een mooi ontwerp, ook al zie ik er wel elementen van de McLaren F1 in. Ik hoop dat het ze lukt om een succesvol merk er van te maken.
Behalve de achterkant die er NIET uit zie ik te veel van andere auto’s.
De voorkant en de voorruit hebben sowieso afgekeken van de McLaren F1.
nee dankje.
Mooi ding, maar kansloos op de markt.
Gaat echt niemand kopen.
Maar ja, weer een subsidie-potje leeggehaald waarschijnlijk…
Leuk hobbyproject maar ik haak al af bij het woord “buizenchassis”.
@midasracer: Precies, ’t komt erg amateuristisch over. Een paar buizen aan elkaar lassen en er panelen aan bevestigen kan iedereen.
@supermo:
No shit?! Maar ik zie het jou niet doen, dus je gaat dom praten?
Het is een knappe prestatie, maar sorry, in mijn ogen is het de waargemaakte droom van een enkeling. Ik denk niet dat de Vencer een gouden ei gaat leggen.
Als het elektrisch was geweest hadden ze meer kans dat het wat wordt.
vind het mooie auto,weet allee niet wat ik van de achterkant moet vinden
Ik vind hem nogal saai..
Wow!! Wat een bak. Heel mooi
Bijna net zo mooi als de spykers
Nederland heeft een best groot lijstje met autobouwers hoor…
Ik vind de achterkant niet mooi, het past niet goed bij de voorkant
@ytrewq: Eendagsvliegen en gelukzoekers bedoel je.
Wauw, dit is al 10x beter dan dat Savage ding.
Droevige achterkant…maar voor de rest een prima kar om mee te verschijnen ! Way the go Hollanders !
Vind het er allemaal prima uitzien. Niet de meest originele wagen ooit, maar wel erg strak en prima geproportioneerd. Vooral dat laatste ontbreekt bij erg veel kleine bouwers. Hulde voor de eerste Nederlandse supercar die ik echt mooi vind! ohja, ook de prestaties zijn dik in orde.
ik weet niet waarom maar de witte achterkant moet me denken aan een clone trooper van star wars…
Wat ik mij afvraag is het volgende.
-Waarmee moet dit apparaat gaan concurreren?
-Hoe zijn ze in godsnaam op die naam gekomen?
Verder kan ik nog niet veel zeggen, omdat de prijs nog niet bekend is en wanneer deze auto verwacht wordt. Ze zullen wel uitgebreid research hebben gedaan of er een markt is voor deze auto en of er al potentiele klanten zijn.
Als je het mij vraagt zeker geen lelijke auto, de meesten moeten denk ik een nachtje over slapen.
De auto zal op bepaalde vlakken gelijkenissen tonen met andere merken, maar dit is niet de enige auto die ergens op lijkt. Zo kunnen we doorgaan en lijkt iedereen wel op iets. Ook mooi dat de auto uit Nederland komt en zal het wel goed zitten betreft vakmanschap.
Ben wel enthousiast eerlijk gezegd.
@pininfarina
Onder andere, maar die tellen wel. Wel vooral veel oudere automerken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_automerken
vin de savage rivale mooier
Proficiat Nederland. Jullie doen het beter dan hier in België waar we met de Gilette Vertigo de enige wagen hebben met “made in Belgium”. En deze ziet er al jaren hetzelfde uit, net als Donkervoort, maar dat terzijde.
Noble M600 anyone?
@Klassiekerrally: ik snap wat je bedoelt maar ik zeg meer McLaren F1.
Als men deze auto op de weg krijgt (en dat gaat waarschijnlijk wel lukken, aangezien het volgens mij geen prototype is) maken ze een grote kans om succesvol te worden. Vergeet niet dat Savage Rivale (offuh ‘Ravage’) dat ding niet door alle keuringen krijgt en daarom nu een track car bouwt (kansloze automaat trouwens) om wat geld te genereren. Qua vormgeving, tja volgens mij is het erg moeilijk om als startend bedrijf een design neer te zetten, te ontwikkelen en vervolgens op de weg te krijgen, als men op deze manier geïnteresseerden krijgt en er bijvoorbeeld 5 weten te verkopen aan mensen die gewoon ‘een vencer’ willen, omdat ze al wat ferrari’s en lambo’s hebben kudo’s for that! Als hij nu ook nog eens niet zenuwachtig rijdt en goed te controleren is voor een papzak met teveel geld… helemaal goed! Ik zeg, deurgoan doar in Nijverdal!
eindelijk!!!!! super bruut…
Wow. Best wel retegaaf dat ding! En met die specs kun je ook wel aankomen, als je er ook nog lekker mee door de bocht kan hebben ze echt een hele goede auto.
Waarom is het toch altijd de bedoeling bij kleine merkjes om de auto “net niet mooi” te maken. Dit ding ook weer. Het straalt gewoon niks uit. De voorkant van een McLaren F1 en de achterkant van een Dodge Challenger. Wat denkt dit merkje te gaan bereiken? Alle vaste klanten van Ferrari weg te kapen? Dacht het niet.
@F612S: Ze zullen niet direct gokken om “alle klanten” bij Ferrari/Porsche/Lamborghini whatever weg te gaan kapen. Echter elke autobouwer moet ergens beginnen, of het een succes wordt is altijd een gok. Ik vind het bijvoorbeeld heel gek dat mensen een Ferrari 458 mooi kunnen vinden, ik vind het een lelijk gedrocht. Dat de 458 een erg goede auto is, zul je mij niet horen ontkennen.
Persoonlijk vind ik het een erg mooie auto, of het nou qua ontwerp niet helemaal zelf bedacht is vind ik niet eens zo’n probleem. Als Nederlander kun je ‘m op z’n minst overwegen, al was het alleen maar om de Nederlandse auto-industrie te steunen…
Jammer van de looks. Dat kon beter.
Hier was ik al bang voor, het oogt iets te anoniem. :?
Zie http://www.autoblog.nl/vencer-mysterieus-nieuw-nederlands-sportwagenmerk#comment-2943816 voor mijn toelichting.
Achterkant: Corvette
Lekker kontje! Alleen jammer van de lampen. Was mooier geweest als boemerang vorminge led lampen(als de Masaratie 3200gt bi-turbo)…..
Achterkant moet anders… en waarom nou weer een GM V8? Aub hoogtoerige motoren, dat past toch veel beter bij een Europese Supercar.
@sarcast:
De Amerikaanse V8 motoren zijn heel wat goedkoper in aanschaf en heel wat minder gecompliceerd.
Ik vind hier wel veel naieve reacties staan. Er worden vergelijkingen gemaakt met reeds bewezen automerken. Zij staan aan de geboorte van een nieuw merk. Als dit hun eerste auto is… pff vind ik nogal wat!
Veel discussies over vormgeving en honderden meningen hierover. Als ik de site zo eens doorlees levert Vencer de mogelijkheid om zelf de nieuwe vencer te ontwerpen, onderstaand komt van de site:
De creativiteit, smaak en kracht van de hele wereld gebruiken om tot een tweede model Vencer te komen. Via de online Vencer community meld je je aan voor deze design wedstrijd. Wie weet vormt jouw ontwerp wel de basis van onze tweede auto. Schrijf je dus nu in en ontwerp de volgende Vencer!
@ Iedereen die het ontwerp saai, lelijk, gejat, kaal of wat dan ook vind, eat your heart out zou ik zeggen en kom met een waanzinnig design…
Ik wens ‘onze jongens’ veel succes. Nederland is iig weer een sportauto merk rijker!
@jakko: Naief?? “Nederland is iig weer een sportauto merk rijker!” zegt ie over een auto die nog niet eens af is..
@jakko: +1
+ 0 voor de moeite dan maar. Dit apparaat steekt nergens bovenuit tov wat er al verkrijgbaar is. Ik denk ook dat dit een nachtkaars is die heel snel uitgaat. Waarom is deze beter dan een Saleen?
Jakko krijgt ook + 0
Leuk…… alleen dat logo! O_o Dat kan echt niet. Lijkt wel het logo van een of ander B-koffiemerk van de Aldi. Super ongeinspireerd! Back to the drawingboards zou ik zeggen.
Ik sta achter deze project en ik juicht ze aan. En ik hoop dat ze wel met winst gaan draaien. Want dat is Spyker nog niet gelukt.
Die gasten proberen het tenminste…En dat valt altijd te respecteren. Genoeg ‘kenners’ op AB, die zelf niet eens een draagarm kunnen assembleren dmv laswerk.
Ja, ik kan dat wel (vriend geholpen met een kitcar)!