• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verbod op radioverkeer in de F1, een goeie zaak?

Auteur: Author, gepost 21 juni 2016 om 08:57 – 60 Reacties

Verstappen en Rosberg


Verschillende coureurs klaagden het afgelopen weekend over ingenieurs die de lippen stijf op elkaar moesten houden tijdens de race. Terecht, of moeten ze niet mauwen?

Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Deze drie topcoureurs hadden het afgelopen weekend in Azerbeidzjan behoorlijk wat last van het feit dat er iets met de motorsettings aan de hand was. Dát er iets loos, was mocht door de ingenieurs in kwestie wel over de radio worden medegedeeld. Wát er mis was en hoe dat kon worden gefixt, gaat dan weer een paar streepjes te ver en dus mochten de coureurs het zelf uitzoeken. Immers mogen ingenieurs per radio geen instructies meer geven over dergelijke instellingen.

Rosberg drukte naar eigen zeggen bij toeval in een vroeg stadium van de race de goeie knop op zijn stuurwiel in en kon volgas verder. Bij Hamiton duurde dat een stuk langer. De Britse kampioen deed er 12 ronden over om het juiste knopje te vinden (Ha! Zou het bij Rihanna ook zo lang hebben geduurd?) en meende dat de restrictie op het radioverkeer voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Kan wel wezen, maar wij vinden het vooral vreemd dat een coureur aan zijn ingenieur moet vragen welke schakelaar op welk standje moet staan in een bepaalde fase van de race. Alsof je in the heat of the moment je moeder belt om te vragen hoe je ook alweer de sluiting van een bh los krijgt.

De conversatie tussen Raikkonen en zijn Ferrari-ingenieur was overigens een grappige. De Fin, die momenteel lekker zijn pensioenpotje aan het vullen is, wilde simpelweg een YES or NO horen met betrekking tot problemen met zijn auto. Het antwoord vanuit de pitstraat: “we mogen je helaas niks vertellen, Kimi”. Het kan onze verbeelding zijn, maar er leek rook onder de helm van The Iceman uit te komen.

We hebben zelf een beetje het vermoeden dat de restrictie op wat wel en niet via de radio mag worden besproken niet zozeer het probleem is. In plaats daarvan zou het weleens zo kunnen zijn dat de auto’s langzaamaan te ingewikkeld worden om nog door één persoon te worden bestuurd. Aan de andere kant: het gros van het veld lukt het ook, dus waarom de sterren van de grote teams niet?

Uiteraard zijn we benieuwd hoe jullie erover denken, maar van ons mogen de teams weer lekker terug naar pitborden en wordt het radioverkeer helemaal aan banden gelegd. Kan de coureur mooi een lekker muziekje opzetten.

Ook interessant!

  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1
  • Online F1 kijken: welke gratis en betaalde streaming opties zijn er voor Formule 1?

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Mercedes, Nico Rosberg, Racing, radio

Vorig bericht: « Auto nodig? De Belgische belastingdienst houdt uitverkoop!
Volgend bericht: In deze landen tank je het goedkoopst »

Lees Interacties

Reacties

  1. kobus1967 zegt

    21 juni 2016 om 09:04

    Terug naar 1 setting en racen, dan worden de mannen van de jongetjes gescheiden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juni 2016 om 09:38

      @kobus1967: 1 setting en dus ook 1 versnelling en dus max 80 km/h.

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        21 juni 2016 om 10:19

        @mashell: Gelukkig doet de F1 in zijn 1ste versnelling wat jij en ik in de 5e versnelling (met moeite) weten te halen.

        Login om te reageren
        • sjeppie156 zegt

          21 juni 2016 om 10:40

          @C220AMG: zal je vies tegen vallen de 1ste versnelling is relatief kort volgens mij tot 120/130

          Login om te reageren
          • C220AMG zegt

            21 juni 2016 om 10:46

            @sjeppie156: Meen dat het in 2014 rond de 150 zat maar precieze cijfers heb ik ook niet, mijn punt was meer dat het zeker geen 80km/h is.

            Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          21 juni 2016 om 13:27

          @C220AMG: Helaas, ik loop tot de zevende en blijf dan hangen op de 250 km/u.

          Login om te reageren
      • sjeppie156 zegt

        21 juni 2016 om 10:40

        @mashell: herstel meer richting de 80 kmph

        Login om te reageren
  2. quincy zegt

    21 juni 2016 om 09:04

    Ik vind jullie visie wel wat kort door de bocht. De engineers hebben inzicht in de gehele auto met zeer veel sensoren. Zij zien dus dingen, die de coureur vast en zeker niet kan zien. Misschien is het wat overdreven als de engineers moeten vertellen welk knopje. Maar aangeven wat het issue is (waar Kimi om vroeg), zodat ze weten wat te doen kan ik begrijpen. Zo werkt het nou eenmaal met zulke complexe machines. Als je dat niet wilt moet je alle technische snufjes eruit slopen en terug gaan naar auto, 4 banden, motor, handbediende versnellingsbak en een stuur.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      21 juni 2016 om 09:25

      @quincy: Als een complex systeem op mijn werk, ook niet werkt. Bel ik ook de ict-helpdesk voor instructies.

      Maargoed, meer radioverkeer betekend ook dat de coureur een kleinere rol krijgt in het bepalen van zijn ideale settings, in het bepalen van zijn ideale stratege.. dus meer een ‘puppet in a car’ wordt..

      Ik vind de huidige regels wel prima.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        21 juni 2016 om 10:07

        @martinus: Hoe hoog is jouw boete? Ben het wel met @quincy eens. Het is allemaal zo ingewikkeld geworden. Zie bijvoorbeeld bij Hamilton en Raikkonen echt gebrek aan kennis van de huidige wagens. Hebben ze dan toch gelijk en kunnen die gasten beter even het boekje doornemen ipv Dompies spuiten of Keldervodka drinken? De Rookies zullen echt veel aan het studeren zijn voor elke race. Mede door motivatie en management. Begreep dat Bottas al volledige races had gereden en Hamilton ongeveer moest vragen aan de piloot waar hij was.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          21 juni 2016 om 12:26

          @fmgarcia: Nouja, ik ben het deels met je eens maar zoek voor de flauwekul eens een F1 stuurtje op. Dat zijn behoorlijk wat knopjes met behoorlijk wat functies. En dan hebben bepaalde knoppen nog onderliggende functies die je aanspreekt door een bepaalde knop erbij ingedrukt te houden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat zelfs übermenschen als F1-piloten tijdens het rijden niet de concentratie hebben om strakke rondjes neer te zetten en al die settings door te lopen.

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            21 juni 2016 om 12:59

            @Edge: Ik beschik zelf over een replica voor het simracen. Niet dat het vergelijkbaar is, maar ik snap je punt. Bij mij kan me peuk doorbranden tijdens de start en de mannen zetten hun levens op het spel. Enfin dan moeten ze de regels aanpassen als het zelfs voor wereldkampioenen te ingewikkeld wordt. Het is niet fair om zo je race te moeten rijden “behalve voor Rosberg?”. Sta nog wel achter mijn punt dat het voor gasten als Verstappen makkelijker zal zijn om al die functies in het koppie te stampen. Niet vanwege de leeftijd maar motivatie prioriteit en begeleiding.

            Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          21 juni 2016 om 12:58

          @fmgarcia: bij hamilton is t zn eigen schuld… die zegt dat simulators zinloos zijn, en gebruikt ze alleen als het moet van het team. een verstappen bijvoorbeeld, doet heel de dag niks anders als in dat ding zitten, en een setup maken in de sim.

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            21 juni 2016 om 13:04

            @gwnbmw: Die sim is puur fun. Het is echt goed om te doen begrijp me niet vekeerd. Het heeft pas zin als Max in Milton keynes gaat wonen en elke dag in de Red bull gaat simmen. Voor zowel ves ham rai is het 2e natuur om shit op het stuur te doen op full speed. Enige wat @edge zegt is dat alle combinaties etc echt leren is. Dat kan je niet doen als je met Justin Bieber aan het chillen bent. Al wordt hij wel gewoon weer wereldkampioen.

            Login om te reageren
    • Author zegt

      21 juni 2016 om 09:34

      Lijkt me een geweldig plan!

      Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      21 juni 2016 om 13:02

      @quincy: Kort door de bocht? Geinig.

      Login om te reageren
      • quincy zegt

        21 juni 2016 om 18:19

        @donvincenzo: Niet opzettelijk, wel grappig :)

        Login om te reageren
  3. uncivilsum zegt

    21 juni 2016 om 09:06

    Ik vind het een geweldig idee, je hoort meer emoties in de gesprekken tussen de coureur en het team. Ik werd nogal moe van al die saaie gecodeerde berichten.

    Login om te reageren
  4. hansiehansie zegt

    21 juni 2016 om 09:08

    Ja het is een goede zaak.

    Lewis moet niet zo zeuren. Naar eigen zeggen wil-ie niet in de simulator zitten omdat het ding nutteloos is. Maar hij wíst dat de regelementen op dit punt veranderd waren. In een simulator kan hij de bediener allerlei gekke settings-issues nabootsen. Die hij dan moet leren oplossen.

    Kwestie van training. Max doet ’t wél.

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      21 juni 2016 om 09:10

      @hansiehansie: en Max herft uiteraard meer races gewonnen dan Lewis met zijn trainigen.

      Login om te reageren
      • hansiehansie zegt

        21 juni 2016 om 09:18

        @mercedesclk350: alle respect voor Lewis, maar met al z’n showbizz-toestanden lijkt het er een beetje op dat-ie sinds z’n laatste titel ietsje teveel is gaan parasiteren op z’n rauwe talent.

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      21 juni 2016 om 09:58

      @hansiehansie: wat een onzin, er was daadwerkelijk een fout met het systeem. Ze kunnen op de pitpuur precies kijken welke van de 100 verschillende settings het probleem oplost, lewis heeft 12 ronden lang op knoppen zitten drukken tot het probleem was opgelost.

      *trekt onverdiende pluim uit reet van Max*

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      21 juni 2016 om 11:10

      @hansiehansie: slechte redenatie. Ga jij even 500 miljoen verschillende situaties uit je hoofd leren…

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        21 juni 2016 om 12:59

        @mrrallycross: doet de rest toch ook? alleen de oudere coureurs hebben er moeite mee (alonso, button, massa, raikonnen) en de gasten die liever met JB gaan crossen dan met je werk bezig zijn.

        Login om te reageren
      • hansiehansie zegt

        21 juni 2016 om 14:27

        @mrrallycross: Is heus wel een gecategoriseerd/geïndexeerd systeem. Dus als je een specifieke probleem hebt weet je meteen dat je misschien nog maar 10 opties over hebt. Als je tenminste de tijd hebt genomen om die kennis tot je te nemen.

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      21 juni 2016 om 16:13

      @hansiehansie: Precies, als neutrale fan wil je dat de beste coureur de race wint.
      Ok, dat gaat niet, want ze rijden in verschillende auto’s.
      Het sub-optimale is dan dat degene die zijn auto het beste kan bedienen & beheersen, het ook beter doet.
      Dus je moet zoveel settings in die auto stoppen zodat de bestuurder het nog kan begrijpen.
      Bestuurder moet zelf oordelen of ie sneller of langzamer moet rijden.
      Niet de computersystemen die 40 nerds achter de schermen in de gaten houden.

      Dus ik vind het huidige prima: team richting coureur mag deze info niet geven.

      Login om te reageren
  5. sjeppie156 zegt

    21 juni 2016 om 09:10

    Hamilton heeft het toch opgelost… ik vind het prima hoe het dit weekend ging

    Login om te reageren
  6. bwssoldya zegt

    21 juni 2016 om 09:25

    Ik vind het persoonlijk een absurde regel.

    Aan de ene kant begrijp ik inderdaad dat “je bent coureur, je moet je knopjes kennen”.

    Maar aan de andere kant wordt er veel te weinig informatie gegeven bij dergelijke problemen. Het enige wat Hamilton te horen kreeg was “Je zit in een verkeerde modus”. Er mocht niet eens bij gezegd worden welk systeem in een verkeerde modus stond. Met alle systemen die er tegenwoordig in zo’n auto zitten kan ik me voorstellen dat je dan een beste hoeveelheid knoppen combinaties moet maken om uit te zoeken wat er in de vekeerde modus zit en wat je er aan doen kunt om dat te fixen.

    Daarnaast is F1 volgens mij nog altijd een TEAM sport (ondanks dat de meeste aandacht naar de coureurs gaat).

    Onder de streep mag de regel er van mij dus uit of hij moet versoepelt worden waardoor pit walls wel mogen aangeven in welk systeem het probleem zit en dat de coureur dan wel zelf moet weten welke knopjes dat systeem beinvloeden en hoe die dat systeem beinvloeden.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      21 juni 2016 om 09:52

      @bwssoldya: Als de coureurs de hele tijd mag worden ingefluisterd. Welke setting ze moeten volgen, is het alsof ‘het team’ de strategie van hoe de auto te rijden bepaald. Dat maakt coureurs van zelf denkende, en handelende helden.. naar ‘puppets’ van hun team.

      Ik vind de huidige regels wel aardig.

      Ondanks >200 opties, lijkt mij dat je in menig race niet meer dan 10 settings nodig hebt, om hem zo optimaal mogelijk uit te rijden.

      Login om te reageren
      • bwssoldya zegt

        21 juni 2016 om 10:23

        @martinus: Dat ben ik dus niet helemaal met je eens, ja ze krijgen dan te horen wat de optimale settings zijn e.d. Maar het stuur werk zullen ze toch echt zelf nog moeten doen. Kan je nog zo veel monteurs aan de side-line hebben maar die kunnen dat echt niet voor je doen.

        En die 10 settings, dat denk ik dus juist niet. Het lijkt me op zo’n hoge klasse dat die opties ingebouwd worden als zijnde dingen die ook echt vaak veranderd moeten worden n.a.v. de omstandigheden. Ik heb het idee dat je echt wel alle opties bij de hand moet hebben en moet kunnen weten.

        Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        21 juni 2016 om 10:32

        @martinus: het ging er ook niet om (wat in dit bijzonder slechte artikel wel wordt gesuggereerd) dat Hamilton niet wist in welke mode hij de wagen moest zetten, het ging erom dat der een fout in het systeem wat dat maar via één bepaalde engine setting was op te lossen. Moeten de coureurs dan ook 80 verschillende fouten uit hun hoofd gaan leren met bijbehorende knoppen sequenties?

        Login om te reageren
  7. kwatkam zegt

    21 juni 2016 om 09:32

    Ik vind het een onzinnige regel van de FIA. Want de volgende stap is wat je ook in vliegtuigen ziet. Bij een probleem popt er een menuutje op met stappen die de piloot moet volgen. Uiteraard heeft de piloot dit ook al vele malen in de simulator geoefend, zodat hij blind de knopjes kan vinden. Dus over een tijdje krijgen de coureurs gewoon op hun stuurdisplay de fout te zien en met een druk op de knop een menu met advies over de settings.

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    21 juni 2016 om 09:34

    Volgens mij heeft de FIA, of wie dan ook, deze regel verzonnen om zo meer spanning te krijgen op het veld. Zij hebben ook wel door dat een gemiddelde race niet meer zo veel spanning met zich meebrengt dan jaren geleden waardoor ze veel toeschouwers en fans kwijt aan het raken zijn. Het vervolg hiervan is dat de auto’s van tegenwoordig té ingewikkeld zijn om alle aspecten er van te zullen begrijpen. Als de FIA, of wie dan ook die deze regels verzonnen heeft, deze regels willen aanhouden, moeten ze de auto’s minder ingewikkeld zien te maken. Achter elke auto zit een belachelijk groot team. Elk poppetje heeft zijn eigen rol binnen het team en zijn eigen verantwoordelijkheid voor de auto. Het is dus onmogelijk om een auto in je eentje te kunnen begrijpen.

    Als ze deze regels willen aanhouden moeten de auto’s simpeler worden. Bijvoorbeeld een racemode tijdens droog weer, regen en andere elementen. En anders gewoon de boel lekker schrappen.

    Login om te reageren
  9. rob5nismo zegt

    21 juni 2016 om 09:41

    Ik vind dat zulke problemen opgelost mogen worden want met 300 per uur en dan nog ff de spreadsheet doornemen ook nog ff de apex en rempunt in de gaten houden gaat wat ver.
    Wij mogen ook niet met onze telefoon in het verkeer bezig zijn

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    21 juni 2016 om 09:42

    Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje onzinnig. Ik heb er geen moeite mee als de coureurs meer informatie krijgen.

    Login om te reageren
  11. borrelnoot zegt

    21 juni 2016 om 09:46

    De F1 is kapot gemaakt door allerlei kul regeltjes. Dit mag niet, dat mag niet. Het lijkt Nederland wel.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      21 juni 2016 om 09:59

      @borrelnoot: Nederland gaat kapot!!!111

      Login om te reageren
  12. riddertevoet zegt

    21 juni 2016 om 09:50

    Het probleem ligt bij de auto’s en al de high tech systemen die ze moeten babysitten. Het heeft allemaal weinig meer met racen te maken. Ze kunnen niet eens de hele race pushen want dan komen ze zonder benzine te staan. Zo absurd is de huidige formule. In een poging om de rol van de coureurs belangrijker te maken mogen de ingenieurs dus niet meer helpen met als gevolg de poppenkast die we afgelopen weekend zagen met Hamilton en Raikkonen. Eigenlijk gaat het niet samen. Eerst reglementen introduceren waar deze high tech auto’s uit voort gekomen zijn, om dan vervolgens een regel te introduceren die bepaald dat de coureurs het zelf uit moeten zoeken en alle systemen zelf moeten managen. Dan krijg je dus de situatie dat een Hamilton meer naar zijn dashboard zit te koekeloeren dan naar wat er voor hem gebeurt en een poppenkast situatie met een ingenieur die hem niet mag helpen terwijl hij de oplossing voor het probleem heeft. Lachwekkend. Ik kijk graag naar DTM beelden uit de jaren 90. Dat was puur racen met brute auto’s op uitdagende circuits. https://youtu.be/9XrRgVuiieM

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      21 juni 2016 om 11:59

      @riddertevoet: “Het heeft allemaal weinig meer met racen te maken. Ze kunnen niet eens de hele race pushen want dan komen ze zonder benzine te staan. Zo absurd is de huidige formule. ”

      Jaren 80 was er ook verbod op tanken en kampten ze met dezelfde problemen met als resultaat dat we Nigel Mansell hebben zien proberen zijn auto over de finish te drukken en viel daarbij flauw. In 1984 werd het verbod toegepast om de turbo motoren te reduceren in vermogen. In 1988 werd het nog eens verminderd naar 150 liter (samen met een reductie van boost). Toch zijn er echt wel memorabele momenten in de Senna tijd te vinden en dat was allemaal met restrictie van brandstofverbruik. Denk niet zozeer dat brandstoflimiet het probleem is.

      Login om te reageren
  13. kilum zegt

    21 juni 2016 om 09:54

    Gewoon alle elektronica uit die wagens. Inc. de hybride meuk. Gewoon een V10 of V12 vastbinden aan een stoel, 4 wielen een stuur en een handbak. Gaan met die banaan!

    Login om te reageren
  14. stfu zegt

    21 juni 2016 om 09:57

    Sluiting van een bh kunnen linken naar een AB gerelateerde website. Jemig, een quotem qua nutteloze links in een artikel is hoog?

    Afijn, ik vind dat instructies best mogen. Je rijdt als team.

    Login om te reageren
  15. berlinetta zegt

    21 juni 2016 om 10:01

    Het is een beetje een tweeledig probleem. Aan de ene kant wil je zien dat coureurs zelf het verschil weten te maken en aan de andere kant zijn de auto’s inderdaad zo ingewikkeld geworden dat je niet meer alles van de coureurs kunt vragen.
    Een algeheel radioverbod gaat daarom wel wat ver in mijn ogen, maar het huidige verbod kan wel iets versoepeld worden.

    Een oplossing zou kunnen dat zijn engineers coureurs alleen in de pitstraat mogen instrueren. Zo moet de coureur een keuze maken tussen de pit in en tijdverlies lijden of proberen het probleem zelf op te lossen.

    Login om te reageren
    • jackbrown zegt

      21 juni 2016 om 14:43

      @berlinetta: Dat was ook het eerst waar ik aan dacht. Maak een drive-through en zodra je op de pitlane bent mag je overleggen met je team. Dan heb je in elk geval de keuze om 12 rondes door te rijden en alle knoppen in te drukken, of gelijk naar binnen gaan en het probleem laten oplossen. Er is uiteindelijk immers toch een fout gemaakt of door de coureur of door het team bij de instellingen. Ik vind het te makkelijk om dit op afstand op te lossen, hadden ze zich maar beter moeten voorbereiden.

      Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    21 juni 2016 om 10:14

    Ik vind het wel mooi. Het voegt een extra aspect aan de race toe.

    Login om te reageren
  17. E34M5Touring zegt

    21 juni 2016 om 10:17

    Hamilton vroeg steeds om een reset. Pak dat maar aan. Dat men vanuit de pits een auto kan repareren die gewoon z’n rondjes rijdt. Als er dan wat is, rij dan de pits maar in om het te repareren. Mag je overleggen totdat je er een droge bek van hebt van mijn part.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 juni 2016 om 10:43

      @E34M5Touring: Precies mijn voorstel. Vroeger moest je ook de pit in om wijzigingen door te voeren. Handhaaf die regel gewoon.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 juni 2016 om 12:21

      @E34M5Touring: Men kan en mag de auto niet op afstand resetten. De enige vormen van communicatie die tussen de auto en de pits toegestaan zijn, zijn het radioverkeer en de data van de sensoren die ze aan de pitmuur kunnen uitlezen. Het vragen om een reset van Hamilton kunnen dan eigenlijk ook maar twee dingen geweest zijn: Of hij vroeg zijn team om instructies om de auto vanaf het stuurt te resetten (wat dus sinds dit jaar verboden is), of hij vroeg of hij een harde reset mocht komen doen in de pitstraat.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        21 juni 2016 om 12:35

        @Edge: Ah ok! Dat haalde ik niet uit de communicatie. Ik dacht dat Lewis vroeg om een remote master reset. Maar dat kan dus niet op afstand. Duidelijk! Thanks!

        Login om te reageren
  18. clarkson zegt

    21 juni 2016 om 10:20

    Een scheldende kimi is altijd lachen. Dus houden zo.

    Login om te reageren
  19. Rick-dos zegt

    21 juni 2016 om 10:33

    Ik vind dat dit soort dingen heus wel gedeeld mogen worden met de coureur. Inmiddels heb ik begrepen dat er duizenden settings mogelijk zijn. Daar moet een coureur onder het racen niet mee bezig zijn. Het is een beetje als racen met een F1 wagen terwijl je een Sodoku puzzel moet oplossen. Gaat je, als je het antwoord niet weet, niet lukken.

    Dat er niet gecommuniceerd mag worden over bandenslijtage van andere coureurs, positie op de baan en dat soort dingen dat vind ik wel goed. Dat betekent dat de coureur zelf moet bepalen wanneer hij wat doet.

    Login om te reageren
  20. bmw1m zegt

    21 juni 2016 om 11:10

    Ik snap kimi wel.
    Laatst had ik de Porsche van me werkgever mee, verdomme 15 min staan klooien om de launch control aan de praat te krijgen.
    Desalniettemin vind ik de de f1 wel meer flair krijgen zo

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      21 juni 2016 om 17:25

      @bmw1m: Launch controle is niet zo moeilijk.
      ESP helemaal uit voet op de rem plakgas en rem los.

      Login om te reageren
  21. pinut187 zegt

    21 juni 2016 om 11:40

    F1 moet terug naar wat minder complexe autos zodat een engineer helemaal niet nodig is.

    Login om te reageren
  22. escort77 zegt

    21 juni 2016 om 11:41

    Dit valt toch nooit te controleren?

    Dan krijg je verborgen afspraken zoals:
    “we mogen je helaas niks vertellen, Kimi” ==> YES
    “Kimi, we mogen je helaas niks vertellen” ==> NO

    En dat valt gewoon nooit te controleren.

    Regels moet je wmb alleen instellen als je ze ook kunt controleren en handhaven.

    Login om te reageren
  23. Edge zegt

    21 juni 2016 om 12:18

    Ik wil de coureurs het liefst op het scherpst van de snede zien strijden, en als zij van mening zijn dat het door het radioverbod belemmerd wordt ben ik her helemaal voor om dat te schrappen. Toch moet ik zeggen dat bij zo’n enorm saaie race als de GP in Baku, het geklaag van Hamilton en Raikkonen hoogtepuntjes waren.

    Login om te reageren
  24. realhustler zegt

    21 juni 2016 om 12:25

    Het is een team sport. Ik vind het hele verbod op radio verkeer onzinnig.

    Kijk nar Les Mans. 3 minuten voor het eind begeeft de auto het, met 384 ronden gereden. Omdat hij meer dan 6 minuten over het laatste rondje doet wordt hij niet gekwalificeerd. Stel de ingenieurs hadden het zien aankomen. Advies, rij 5.50 rondjes, dan ben je nog tenminste tweede, of derde. Dat is beter dan net zo ver rijden als de winnaar en niet in de uitslag voorkomen en geen punten.

    Lewis doet toch wat hij wil, alleen wil hij soms wat informatie. en ja, hoe kan ik harder door bocht 7, dat gaat wat ver. Maar rij ff wat harder, want misschien willen we een extra stop, of doe rustig aan, er gaat wat kapot misschien, daar is niks mis mee.

    Login om te reageren
  25. fapfap zegt

    21 juni 2016 om 12:43

    Ik vind dat er niet honderden instellingen nodig moeten zijn. De coureur moet ten allen tijden planken alsof z’n leven ervan af hangt, dat zou F1 moeten zijn omdat iedereen moet willen inhalen/winnen. Rembalans en bandenmanagement heeft hij ook zelf in de hand. Waarom dan 100 verschillende motorinstellingen afgestemd op benzineverbruik, overtake-knop met tijdelijk extra vermogen, en verschillende harvestinginstellingen? Geef ze dan een minimum aan mee te nemen brandstof.

    Login om te reageren
  26. thierryvth zegt

    21 juni 2016 om 13:49

    Het heeft er meer dan welke andere ingreep dan ook af en toe het veld door elkaar gooit. Zie ook Barcelona waar de verkeerde setting bij Rosberg er toe leide dat Max won

    Login om te reageren
  27. mckroket zegt

    21 juni 2016 om 14:08

    ze zouden alles gewoon moeten toestaan. in de f1 gaat het toch ook om de techniek? en dan mag meneer de monteur niet zeggen dat als je last hebt van x, dat je dan y moet uitvoeren.
    ik volg de f1 pas weer sinds max er is, na het schumacher tijdperk. maar ik vind de hele f1 echt een zielige bedoeling geworden. die regeltjes, die straffen.. en dat drs vind ik zulke waanzinnige onzin. als verdediger mag je het niet eens gebruiken! afschaffen die hap.

    Login om te reageren
  28. HZW zegt

    21 juni 2016 om 17:33

    Zonder DRS wordt inhalen helemaal onmogelijk.
    Een DRS aanval kan je opvangen met de elektromotor zoals Max dat deed bij Rosberg.
    Je moet dan alleen wel zorgen dat je stroom spaart tijdens het racen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North