• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verbruik van een Cayenne bij 270 km/u

Auteur: Wouter, gepost 12 mei 2006 om 20:49 – 53 Reacties

Porsche Cayenne Turbo S


Dit zijn wel de feitjes die we willen weten, en AutoBild zou het hebben uitgezocht. Een Porsche Cayenne verbruikt op topsnelheid 66,7 liter per 100 km, in ouderwetse termen is dat één op anderhalf. Dat is dan weer goed voor 33 minuten rijgenot, alvorens er weer getankt mag worden.

Een BMW 535d Touring daarentegen verbruikt op topsnelheid slechts 20,3 liter per 100 km, 1 op 5 dus. Een Porsche Carrera S lust met 293 km/u op de klok iedere honderd kilometer 37 liter benzine. Dat het allemaal veel zuiniger kan, bewijst de Toyota Prius die slechts 11,5 liter per 100 km verbruikt op topsnelheid. Maar die top ligt dan ook op slechts 170 km/u.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat een Alfa Romeo 156 1.6 op LPG met een erg grote skibox op het dak net de 200 niet haalt, maar dan wel één op vijfenhalf rijdt.

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, carrera, cayenne, Porsche, prius

Vorig bericht: « NedCar wordt gered door Belgen
Volgend bericht: Parkeerplaatsje van VW »

Lees Interacties

Reacties

  1. Christoff zegt

    12 mei 2006 om 20:59

    dat is wel veel. zit er soms een gat in de benzinnetank???

    Login om te reageren
  2. Sacha zegt

    12 mei 2006 om 21:11

    Dat zijn Veyron statistieken!

    Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      24 december 2017 om 10:44

      @Sacha:
      Niet echt, een Veyron slurpt op volle snelheid zijn tank in 11 minuten leeg. En dat is aanzienlijk sneller dan de Cayenne.
      Maar is dat ook een record? Nee, want een Mercedes-Benz SLR AMG heeft aan 9 minuten genoeg!

      Login om te reageren
  3. Reiner zegt

    12 mei 2006 om 21:31

    Dat krijg je als je een tuinhuisje probeert te verplaatsen.

    Login om te reageren
  4. db zegt

    12 mei 2006 om 21:33

    je moet het er voor over hebben

    Login om te reageren
  5. silasse zegt

    12 mei 2006 om 21:59

    o my god dat is enorm veel.

    Login om te reageren
  6. Jonathan zegt

    12 mei 2006 om 22:23

    Damn, das precies het dubbele van mijn verbruik op top snelheid. 33,4 liter per 100 km @ 242km/u.

    Login om te reageren
  7. Ejay zegt

    12 mei 2006 om 22:41

    Rekensommetje: 406 km/u in 12 minuten = 81.2 km afgelegd. 81.2 km met 100 liter benzine, dat is 100/81.2= 1.23. Sacha, je zat er niet ver vandaan.

    Login om te reageren
  8. Appeltje zegt

    12 mei 2006 om 22:55

    Leuk om eens te lezen hoeveel er wordt gezopen op volle vaart, normaliter lees je alleen cijfers over stad/90/120 of iets in die trant. Het verbaast me overigens niet echt veel dat die dingen zoveel zuipen, ik vraag me alleen af hoe de motor bij een gelijk vermogen meer brandstof verbrandt bij hoge snelheid dan bij lage. Het is wel logisch dat een auto bij hoge snelheid meer drinkt (want meer wrijving e.d.), maar bij een vergelijkbaar toerental levert een motor een vergelijkbaar vermogen, opgewekt door een vergelijkbare hoeveelheid brandstof die per seconde wordt verbrandt.

    Login om te reageren
  9. vp zegt

    13 mei 2006 om 04:58

    Vreemd dat de std versie veel meer verbruikt dan de S…

    Login om te reageren
  10. Kawouter zegt

    13 mei 2006 om 10:35

    @Appeltje: Er van uit gaand dat je met een constante snelheid rijdt, is het vermogen dat je motor levert /precies/ gelijk aan de hoeveelheid lucht- en rolweerstand die je moet overwinnen.

    Luchtweerstand heeft de nare eigenschap kwadratisch op te lopen met de snelheid (2x zo snel = 4 x zoveel weerstand). Daarom moet je motor meer vermogen leveren om een hoge snelheid vast te houden, dus zal ‘ie ook meer verbruiken.

    Als je (in een lagere versnelling) hetzelfde toerental rijdt maar bij lagere snelheid, hoeft je motor dus minder weerstand te overwinnen, dus minder vermogen te leveren, en bij een constante snelheid zal je dan dus niet vol gas hoeven te geven. –> minder vermogen nodig –> lager verbruik.

    Login om te reageren
  11. Netel zegt

    13 mei 2006 om 11:33

    @ vp: carrera en cayenne is niet helemaal hetzelfde

    Login om te reageren
  12. hans zegt

    13 mei 2006 om 13:06

    Het is toch algemeen bekent dat het gemiddelde verbruik van een cayenne van tankstation naar tankstation is! Dan is het wel te hopen dat de afstand er tussen niet meer is dan 135 kilometer!

    Login om te reageren
  13. Jan zegt

    13 mei 2006 om 13:20

    Als je een Cayenne Turbo S kan kopen zal je wel niet inzitten met die brandstofprijzen

    Login om te reageren
  14. vp zegt

    13 mei 2006 om 14:13

    @ Netel: scherp, ik las 2 keer Cayenne

    Login om te reageren
  15. milly zegt

    14 mei 2006 om 12:49

    Ik meen me iets te herinneren toen jeremy clarkson met de slr de race heeft gehouden tegen die boot. Toen zei die toen hij in duitsland aan kwam ook iets over het verbruik als hij volle gas reed, WEet wel dat het belachelijk hoog was…

    Login om te reageren
  16. Bart v k zegt

    14 mei 2006 om 13:26

    Jah klopt Milly, volgensmij kon de slr 12 of 19 min. op volle snelheid rijden

    Login om te reageren
  17. JeffreyG zegt

    15 mei 2006 om 13:15

    ik zie hier de nieuwe promotiewagen van het WNF :)

    Login om te reageren
  18. rudolf zegt

    16 mei 2006 om 15:18

    Vergeleken met een Boeing 747 is dat redelijk zuinig..
    vanaf het moment van opstarten tot het moment van take off verbruikt een 747 een kubieke meter brandstof ( dat is dus duizend liter ) en is mogelijk 500 meter verplaatst ;O

    De 747 is weer zeer umweltfreundlich vergeleken met de SpaceShuttle. en die vervoert maar 5 of 6 mensen.

    uiteindelijk wil je een Porsche met een middenmotor.

    Login om te reageren
  19. db zegt

    16 mei 2006 om 21:25

    en wat zijn zoal de verschillen tussen een cayenne en een 747

    Login om te reageren
  20. Sacha zegt

    20 mei 2006 om 12:39

    Het bewuste artikel: http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=11378

    Check ook de ‘slideshow’ voor meer info: http://www.autobild.de/projektor/galerie.php?artikel_id=11378&pos=0

    Login om te reageren
  21. Rob zegt

    21 mei 2006 om 23:40

    Goh,goed dat ik dat weet.Nee,echt interressant.
    Als het mij zou interresseren,dan zou ik wel een klein Dieseltje kopen.
    Kun je nagaan wat een eigenaar van de Cayenne Turbo S aan geld in de staatskas stort……….Van elke liter benzine gaat er 1 Euro in de staatskas,en dan nog de BTW en BPM bij aanschaf.
    Hoezo asobak ? Wie is er aso ? De eigenaar die een Cayenne Turbo S koopt,of “Vadertje Staat”(oftewel Gerrit Zalm) ?

    Login om te reageren
  22. Kor zegt

    25 mei 2006 om 14:10

    Dit valt nog mee Mercedes SLR doet bij 330KM/H 90liter super in 20 minuten
    maar het is jammer dat je dat niet in ons land kan !

    Login om te reageren
  23. Edgar zegt

    26 mei 2006 om 21:44

    Toch maar een diesel?
    Mijn 140pk Leon (was 110pk) neemt 9 liter op de 100Km als ik 200-210 ga.
    (Dit is dus 220 km/u op de teller.)

    Login om te reageren
  24. Turbopaultje zegt

    26 mei 2006 om 23:32

    Een Touareg TDI is niet veel zuiniger dan de Cayenne als de pedal to the metal gaat…… als je echter iets minder zwaar op het pedaal leunt ziet het er al een stuk normaler uit. Dat is ook de truc, net niet volgas rijden.

    Login om te reageren
  25. Surfer zegt

    30 mei 2006 om 11:44

    We rijden nu ongeveer een jaartje met onze porsche cayenne S en verbruiken ongeveer 17 liter, we hebben het er graag voor over want het is de max om mee te rijden, als we sportief rijden gaat dat snel naar 25 liter en onlangs reden we vanuit het zwarte woud ongeveer 400km aan een stuk door aan 235 km per uur
    snachts ( bijna zonder verkeer ) dus op een kleine twee uur naar huis,
    ik vond het zalig om een beetje tijd te kunnen inhalen na ongeveer 15 uren in de file te staan terugkerende van skivakantie
    de meeste zullen nu wel boos zijn maar het kan mij geen bal schelen, ik weet wat ik doe en rijd al meer dan twintig jaar zonder accidenten, en heb veel plezier van deze fantastische wagen zonder iemand anders in gevaar te brengen

    Login om te reageren
  26. Koen zegt

    3 juni 2006 om 15:18

    Een Hummer H1 doet met vol gas 400 meter op 1 liter benzine, tip daar maar eens aan.

    En Edgar uw opgevoerde Leon rijdt geen 1 op 11 als u 210 rijdt. Standaard rijdt hij gemiddeld 1 op 18 (opgevoerd dus minder zuinig). Als je 210 rijdt (met uw opgevoerde versie), dan maak je ongveer 3900 rpm. Volgens geraadpleegde statistieken zou je dan ongeveer 1 op 6,8 rijden in V of VI.

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    3 juni 2006 om 15:58

    Is’t echt?Dat zou betekenen dat die op topsnelheid 250 liter op 100 km verbruikt !

    Login om te reageren
  28. Koen zegt

    3 juni 2006 om 16:15

    Een Hummer H1 gaat maar 110 km/h (topsnelheid)… dusja, dan zit je op volgas, dus verbruik je ongeveer 400 meter op 1 liter benzine (zou misschien nog iets meer kunnen zijn) als je kijkt naar luchtweerstand etc… Maar volgens geraadpleegde statistieken verbruik je met vol gas in een H1 1 liter op de 400m.

    Login om te reageren
  29. Koen zegt

    3 juni 2006 om 16:18

    Surfer, wat ijl je eigenlijk? Wat bedoel je met: We verbruiken ongeveer 17 liter? Je Nederlands klopt van geen hout… volgens mij rij je geen Porsche Cayenne kerel…

    Login om te reageren
  30. jens zegt

    3 juni 2006 om 16:37

    @koen

    1 liter / 400 m
    2,5 liter/ 1 km
    250 liter / 100km

    kan echt niet hoor

    Login om te reageren
  31. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 17:43

    @jens, met een 6.6 V8 uit de states lijkt dat mij best mogelijk hoor… in ieder geval voor de militaire versie, een tank doet het nóg veel slechter!

    en Koen! ik weet niet of surfer een cayenne heeft maar als je leest en denkt voor je gaat typen begrijp je dat het over 17L per 100 km gaat!

    Login om te reageren
  32. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 17:43

    oftewel ongeveer 1:5,5

    Login om te reageren
  33. Koen zegt

    3 juni 2006 om 17:48

    Een Hummer H1 wordt voornamelijk gebruikt door de landmacht van de Verenigde Staten. Deze auto heeft een dergelijk groot vermogen en koppel dat hij met 30% van het maximale beschikbare vermogen (gaspedaal 30 % induwen) al gemakkelijk over B-wegen of moeilijk begaanbare wegen(waar hij voor wordt gebruik in de VS) kan doorkruisen. Als je idd een lange tijd vol gas zou gaan, dan zou je opgegeven moment 25 liter hebben verbruikt op een afstand van 10 km.

    Je moet niet vergeten Jens:

    – 6.6 L V8 300 PK 719 NM Turbo diesel (en denk maar niet dat deze diesel zuinig is)
    – Een benzine tank van 110L + 90 Liter reservetank
    – Een gewicht van minimaal 3100 kg, (afhangend van de verschillende opties die te verkrijgen zijn) Dit kan oplopen tot 3500 kg.
    – 2,2 M breed en 1,9 M hoog (denk maar de luchtweerstand)

    :D het kan echt hoor!

    Login om te reageren
  34. Koen zegt

    3 juni 2006 om 17:51

    Alwood, ik snap heus wel wat hij met 17 Liter bedoeld, alleen niet iedereen is zo slim als jij en ik. Een Porsche Cayenne rijder zou iig duidelijk kunnen zijn met wat hij bedoeld… hij maakt ook geen gebruik van leestekens etc… dus dat maakt zijn taalgebruik extra lastig te begrijpen.

    Login om te reageren
  35. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 17:56

    is waar, mss heeft zijn pappa dan een cayenne… :-P en nou moet ik zeggen dat ik ook wel eens moet wordt van alle leestekens, hij heeft blijkbaar ervaring met een cayenne?

    vind het een beetje flauw zoals er soms geoordeeld wordt over taalgebruik e.d. zitten hier voor auto’s toch? niet een prestige strijdt of taalwedstrijd.

    laten we er geen autoweek forum van maken ;-)

    Login om te reageren
  36. De Spellingscorrector zegt

    3 juni 2006 om 17:56

    Jij bent ook niet van grammaticaal onbesproken gedrag Koen, anders had je wel ‘bedoelt’ geschreven :-).

    Login om te reageren
  37. Sir Smokalot zegt

    3 juni 2006 om 17:57

    @Alwood

    Laat het de spellingscorrector niet horen!

    Login om te reageren
  38. Koen zegt

    3 juni 2006 om 18:19

    Ok Alwood :)

    Login om te reageren
  39. jens zegt

    3 juni 2006 om 18:31

    dan rijd ik liever rustig met mijn super zuinige golf

    Login om te reageren
  40. Koen zegt

    3 juni 2006 om 18:35

    tja, daar heb je een punt. ;) misschien zo’n zuinige SDI/TDI motor? of gewoon een zuinige 1.4 fsi ?

    Login om te reageren
  41. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 19:31

    ik haal met mijn 740 ook 1:12 :-D

    Login om te reageren
  42. Koen zegt

    3 juni 2006 om 20:06

    Oh, u bent ook een BMW-rijder! Toevallig, ik rij een 750i sinds kort… Wat vind jij van I-Drive?

    Login om te reageren
  43. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 20:11

    srry :-P ben een volvorijder… (schaamrood op de wangen)

    Login om te reageren
  44. Alwood zegt

    3 juni 2006 om 20:18

    heb wel een beetje ervaring met Idrive in een 1-serie(niet mijn eigen) en ik vond die vooral niet érg overzichtelijk. na beetje oefening snap ik het ook wel zonder gebruiksaanwijzing maar niet alle functies zitten op de meest logische plekken…
    ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat mensen die niks met knopjes/computers/techniek hebben er grootse moeite mee hebben

    Login om te reageren
  45. Koen zegt

    3 juni 2006 om 21:05

    Als je even aan het systeem gewend raakt, werkt hij prima voor mij. Ik kan inderdaad wel begrijpen dat sommige mensen er moeite mee hebben ja…

    Login om te reageren
  46. rob 944 zegt

    14 juni 2006 om 06:47

    @ Koen:

    Ik denk dat Surfer één van onze Vlaamse Zuiderburen is.En dan is zijn spelling correct.Dat jij dat niet doorhad.
    En dan nog eens wat Koen ? Ben jij niet een beetje jaloers ? “Volgens mij rij jij helemaal geen Cayenne man”……….Allemaal kift.

    Hey Surfer,groetjes van een collega-Porscherijder/bezitter.

    Login om te reageren
  47. EMDEE zegt

    5 oktober 2006 om 08:25

    Dus dat betekend dat het benzineverbruik in de afgelopen 100 jaar dus nog steeds 1op 4 is…

    Login om te reageren
  48. Biturbo zegt

    14 oktober 2006 om 17:16

    Nou snap ik waarom ik 4x per dag sta te tanken…

    Login om te reageren
  49. Pedro zegt

    21 november 2006 om 10:33

    Mijn verbruik met mijn vorige auto op top (Golf IV 2.3V5) lag rond de 1:6 op top. Zonder skibak, lekker weer (spanje), en met slechts 2 personen in de auto. Doet mijn huidige mobiel (320d E90) het een stuk beter. 1:11 met 231 echte TomTom kilometers op de klok (heuvelaf, akkoord)

    Login om te reageren
  50. Gompie zegt

    21 november 2006 om 13:59

    Dat die Hummer 250l/100km verbruikt bij volgas bij lage snelheid is perfect normaal.

    Je verbruikt immers véél minder op topsnelheid dan bij volgas bij lage snelheid, op dat moment leg je op een minuut immers gewoon veel meer af :)

    Zelfs onze prius duidt 30liter/100km aan als je bij lage snelheid volgas geeft. Op topsnelheid (170km/u) zit hij rond de 10-11l/100km, klopt dus ongeveer met wat hierboven staat. Toyota Previa (2.4 vvt-i) zit bij 185km/u @ 4800rpm (200km/u op teller) aan een 25l/100km :)

    Login om te reageren
  51. Jurre zegt

    26 februari 2007 om 21:18

    ja natuurlijk verbruikt zo’n wagen veel, maar hij is natuurlijk niet gemaakt om zuinig mee te rijden. Hij is gemaakt om comfortabel mee te cruisen op een hoge snelheid op een rechte autobahn. Als er zuinig gereden moet worden dan is de prius een uitermate geschikt alternatief.

    Login om te reageren
  52. Tsjerno zegt

    14 april 2007 om 05:38

    @Surfer

    400 km aan 235 km/h ? Kan je 400 km rijden met die prosche? cayenne is mss wel top, maar vrij duur voor wat het is.
    Geef mij maar een X3 3.0sd die is sneller, verbruikt de helft van een cayenne en heeft een nog snediger en vaster baangevoel als een cayenne S.

    Trekt door over heel het toerengebied, geen getreuzel maar 100% power vannaf 1500 rpm.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North