• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergaat de wereld als ik een wankelmotor in een sedan bouw?

Auteur: Alwood, gepost 17 februari 2013 om 23:20 – 37 Reacties

Wankelen maar!


Een van de meer prangende vragen in het leven. De combinatie lijkt olie en water. Wat als ik een grote sedan met wankelmotor wil? Want dat klinkt zo gaaf en draait zo soepel zijn rondjes. Er blijken 2 antwoorden op deze vraag mogelijk.

Het Mazda-antwoord: de Roadpacer. Vanuit het geloof in efficiënte, kleine en lichte auto’s werkt Mazda zelfs al vanaf de jaren ’60 wankelmotoren. Uit die ontwikkelingen volgt de Mazda Cosmo, een sportwagentje van 1100 kg met maximaal 130 pk. Dat motorblok past volgens Mazda ook prima in een grote Australische carrosserie (Holden). De rest van de wereld ‘begs to differ’. Een 1600 kg sedan met 130 pk is het gevolg. Klinkt aardig, mits op toeren gereden maar werkt amper. Go home Mazda, you’re drunk.

Het ‘ik ben een Nieuw-Zeelander’-antwoord: even geen 2JZ bij de hand? Dan bouw je toch gewoon een 4-rotor motorblok met hele grote turbo. Goed voor ongeveer 1000 pk maar dat is nu beperkt door de turbo. Later komt er een grote blaasinstrument, waar het vermogen dan blijft steken is onbekend en wellicht onmeetbaar. Hoe dronken het idee ook mag zijn, deze Lexus mag er wezen. Lang leve Nieuw-Zeeland en Carl Thompson, hij bouwde dit monster.

Ook interessant!

  • BREEK: Mazda gaat JOUW favoriete hybride maken!
  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • Bijzondere Mazda hoogtepunten
    Bijzondere Mazda hoogtepunten: dit zijn er 9!
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

gs, Klassiekers, Lexus, Mazda, Video, wankelmotor

Vorig bericht: « Genadeloos hard rallyrijden met klassiekers [Spa Legends]
Volgend bericht: Politie trekt tas met €300.000 uit auto in Rotterdam »

Lees Interacties

Reacties

  1. mo112 zegt

    17 februari 2013 om 23:36

    wtf

    Login om te reageren
  2. ej20g zegt

    17 februari 2013 om 23:39

    Allebei fantastische projecten! De GS300 had ik al gezien, heerlijk om iemand te zien die afwijkt van de rest. Fantastisch!

    Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    17 februari 2013 om 23:39

    Vette shit!

    Login om te reageren
  4. tsjibbe zegt

    17 februari 2013 om 23:41

    Klasse wagen! Deftige rolkooi zit er ook in…
    En ik mag toch hopen dat die fles achterin de brandblusser is, ipv een schattig flesje NOS.

    Login om te reageren
  5. mercedessls zegt

    17 februari 2013 om 23:50

    Hij heeft nog wel
    Meer leuks staan zie ik :D

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      18 februari 2013 om 00:04

      @mercedessls:

      Dat is ‘Mad’ Mike Whiddett RX-7, die hebben we op AB ook al eens gezien.
      http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/12/nieuw-achteruit-driften
      Nog zo’n 4-rotor beest.

      Login om te reageren
  6. passie zegt

    17 februari 2013 om 23:59

    Klinkt net als mazda 787b le mans racer. gaaf geluidje

    Login om te reageren
    • estoque zegt

      18 februari 2013 om 00:17

      @passie: De 787B is ook een Quad-Rotor, dus dat verklaard het..

      Login om te reageren
  7. zanveld zegt

    18 februari 2013 om 00:04

    Audi NSU heeft dat toch al gedaan met de RO80

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      18 februari 2013 om 08:20

      @zanveld: En Citroën met de GC Birotor

      Login om te reageren
      • Jansen zegt

        18 februari 2013 om 08:21

        @Jansen: GC=GS

        Login om te reageren
  8. estoque zegt

    18 februari 2013 om 00:21

    Ben ik de enige die me zich ergert aan de schrijftaal van artikelen op deze site.. Alles wordt zeer oppervlakkig geschreven met grappen als “Y u no?” en “Go Home, ur Drunk”..

    Dit artikel ook weer, beide auto’s zijn geen kleine kut projectjes waar je in 3 regels genoeg over weet. Probeer de lezer die niet weet wat het is te informeren over bijvoorbeeld de specs, hoe lang er over de bouw gedaan is, wat het doel is van de auto, wie hem gemaakt heeft, een link naar een bouw-topic / fotogalerij..

    Erg jammer dat autoblog de kant van de “Sensatie” en “Humor” opgaat, vond het altijd een zeer gerespecteerd autonieuws-medium welke zo nu en dan een leuk grapje tussendoor plaatste. nu is het preces andersom, er wordt af en toe nieuws gepost en de rest is een grap..

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      18 februari 2013 om 01:43

      @estoque: Ik sluit me ook bij jou aan. Het idee dat er vaak een beetje stoere straat/SMS-taal moet worden gebruikt om ‘cool’ te blijven, lijkt er steeds meer in te sluipen.
      Ik zou graag een handje helpen met wat extra ‘copij’ aan te leveren om een nog ruimer autoliefhebberpubliek aan te spreken maar op een mailtje aan het adres van AB kreeg ik daarover helaas geen gehoor.

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        18 februari 2013 om 07:06

        @lemans96: x3

        Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      18 februari 2013 om 05:11

      @estoque: juist. Ook hier slaat de ver-geenstijling toe

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      18 februari 2013 om 07:24

      @estoque: ben het deels met je eens. Ik kan de schrijfstijl vaak wel waarderen bij simpele artikelen maar bij artikelen over dit soort ontwerpen hoort inderdaad een serieuze schrijfstijl en indien aanwezig een berg informatie. Het is dat ik ook vaak op Speedhunters kijk dat ik dit project goed ken daardoor maar mensen die dat niet doen zullen waarschijnlijk geen idee hebben waarom en hoe dit project tot stand is gekomen. Dan heb ik het over de GS300 uiteraard aangezien ik het andere project niet kende.

      Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      18 februari 2013 om 08:38

      @estoque: doe niet zo moeilijk, het is maar taal. Wij begrijpen wat ze bedoelen en dat is ook meteen de enige functie die taal zou moeten hebben, hoe dat dan ingevuld wordt, maakt niks uit.

      Vroeger had je ook al mensen die beweerden dat taal heel brlangrijk was en die schreven daarom met opzet hele vage dingen op, later meenden recensenten dat de schrijver allemaal extra dingen bedoeld had, en noemde het daarom literaruur. Maar de schrijver had gewoon flauwekul opgeschreven en dan had het ook diepgang….. heb je dat liever dan?

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        18 februari 2013 om 09:01

        @undifined1: Het is inderdaad schandalig van Alwood ! Dit soort turbotaal is uitsluitend aan Sir Smokelot voorbehouden, want … want …ehhh nevermind :)

        Login om te reageren
      • omeslo zegt

        18 februari 2013 om 15:06

        @undifined1: You, sir, are an idiot!

        Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      18 februari 2013 om 09:15

      @estoque: Pageviews, pageviews en nog eens pageviews. De rest is bijzaak.

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      18 februari 2013 om 10:39

      @estoque: eens voor dit artikel…over het algemeen heeft @Alwood juist wèl de betere artikelen, met goede uitleg etc. Kortom, even ter nuance.

      Login om te reageren
  9. creativetechnologie zegt

    18 februari 2013 om 00:30

    @estoque

    correct! er zal hoogstwaarschijnlijk niet op je comment gereageerd worden.
    maar helaas

    OT: dit is vet, waarom niet meer info/bronnen?

    Login om te reageren
    • estoque zegt

      18 februari 2013 om 00:47

      @creativetechnologie:
      Dat vind ik niet zo erg, ben allang blij dat er iemand het met mij eens is.. ik dacht dat ik al een azijnpisser aan het worden was(en daar zitten er wat van op deze site :P)

      http://www.speedhunters.com/2013/01/the-1000hp-4rotor-turbo-nitrous-lexus/

      daar meer informatie over deze lexus..

      Login om te reageren
      • sirmustang zegt

        18 februari 2013 om 00:58

        @estoque: ik was net dat artikel aan het opzoeken omdat ik het al een keer voorbij had zien komen op speedhunters :)

        Ik ben het trouwens wel met je eens. Als ik nu een diepgaand artikel wil lezen, ga ik naar een andere website. Hier lees ik ff snel het autonieuws. Maakt verder niks uit, maar af en toe wat meer diepgang zou niet verkeerd zijn.

        Login om te reageren
  10. CBR600rr zegt

    18 februari 2013 om 00:44

    Wat een ontzettend chille sound! Het lijkt op een combo van een V12 en een V8: het snerpende van een V12 met het gepruttel van een V8 met scherpe nokkenassen om precies te zijn!

    Login om te reageren
  11. rotjeknor zegt

    18 februari 2013 om 00:48

    Daar zit nou eens een lekker geluid in, ’t lijkt zelfs al een beetje op dat van een F1 auto, vind ik.

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    18 februari 2013 om 00:54

    Een soepele wankel matcht prima met een zaken-sedan: Vooral als je gereden wordt, is de lineaire vermogensafgifte van een wankel heerlijk, zeker in vergelijking met geblazen 4-cilinders.
    Maar dan zit ik dichter bij de Holden dan bij het pretproject daaronder. Een dubbele, wat grotere rotor, en niet op zoek gaan naar AMG vermogens, maar mikken op pakweg 200 pk. Echt iets voor een grande routiere als de C6. Ja, ik weet het, dan zal je met een gebruikt exemplaar moeten beginnen.

    Login om te reageren
  13. ropbp zegt

    18 februari 2013 om 01:18

    Doe mij die Mazda maar!

    Login om te reageren
  14. lemans96 zegt

    18 februari 2013 om 01:44

    Helemaal gaaf, die wankelmotorprojecten. Er kunnen, wat mij betreft niet genoeg van deze bijzondere auto’s gebouwd worden.

    Login om te reageren
  15. bozewolf zegt

    18 februari 2013 om 03:46

    Hoe maken ze eigenlijk zo’n 4-rotor? ‘Gewoon’ twee 13’s aan elkaar plakken?

    Een originele 26b zul je niet snel lospeuteren van Mazda…

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      18 februari 2013 om 11:32

      @bozewolf: ongeveer. Dat is een beetje kort door de bocht maar de basis is inderdaad vaak 2 13B’s.

      Login om te reageren
  16. 300e zegt

    18 februari 2013 om 07:53

    Heel erg gaaf! Echt respect voor mensen die nog echt kunnen sleutelen. Deze kneus kan nog net een band plakken maar dan heb je het wel gehad :(

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    18 februari 2013 om 08:10

    whem whem whem whem wheeeeem whem ..

    gewoon een Texaanse redneck ..
    maar dan down under ..

    @tjenkers ..
    neem een internet aansluiting ..
    staan een miljard van dit soort projecten ..
    helaas voor jullie moet je dan wel de Engelse taal machtig zijn ..

    Login om te reageren
  18. Arnoud zegt

    18 februari 2013 om 08:42

    Ik zou zo’n motor in mijn werkplaats bouwen. Het lijkt me dat er in zo’n sedan wat weinig ruimte is om te sleutelen.

    Login om te reageren
  19. Svda zegt

    18 februari 2013 om 08:57

    Had dit project al tijd geleden gezien.Mad Mike zn rx7 staat ook op de beelden en wat een geluid maakt die.Zonder turbo en Itb uit de motorkap met geluidsdemping erop, en toch mag hij op sommige circuits niet driften vanwege het geluid.
    Net zoals Zandvoort dat de campingbewooners klagen terwijl ze al weten dat het circuit er ligt ;)

    Login om te reageren
  20. rotarypowah zegt

    18 februari 2013 om 09:06

    Laat de wereld maar vergaan, ik zou overal een Wankel in hangen. Braahpp braahppp…

    Login om te reageren
  21. Davidov zegt

    18 februari 2013 om 09:07

    Ubergeil die GS300 :o

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North