Vergaat de wereld als ik een wankelmotor in een sedan bouw?

Auteur: , 37 Reacties

Een van de meer prangende vragen in het leven. De combinatie lijkt olie en water. Wat als ik een grote sedan met wankelmotor wil? Want dat klinkt zo gaaf en draait zo soepel zijn rondjes. Er blijken 2 antwoorden op deze vraag mogelijk.

Wankelen maar!

Het Mazda-antwoord: de Roadpacer. Vanuit het geloof in efficiënte, kleine en lichte auto’s werkt Mazda zelfs al vanaf de jaren ’60 wankelmotoren. Uit die ontwikkelingen volgt de Mazda Cosmo, een sportwagentje van 1100 kg met maximaal 130 pk. Dat motorblok past volgens Mazda ook prima in een grote Australische carrosserie (Holden). De rest van de wereld ‘begs to differ’. Een 1600 kg sedan met 130 pk is het gevolg. Klinkt aardig, mits op toeren gereden maar werkt amper. Go home Mazda, you’re drunk.

Het ‘ik ben een Nieuw-Zeelander’-antwoord: even geen 2JZ bij de hand? Dan bouw je toch gewoon een 4-rotor motorblok met hele grote turbo. Goed voor ongeveer 1000 pk maar dat is nu beperkt door de turbo. Later komt er een grote blaasinstrument, waar het vermogen dan blijft steken is onbekend en wellicht onmeetbaar. Hoe dronken het idee ook mag zijn, deze Lexus mag er wezen. Lang leve Nieuw-Zeeland en Carl Thompson, hij bouwde dit monster.



37 reacties

wtf
Allebei fantastische projecten! De GS300 had ik al gezien, heerlijk om iemand te zien die afwijkt van de rest. Fantastisch!
Vette shit!
Klasse wagen! Deftige rolkooi zit er ook in…
En ik mag toch hopen dat die fles achterin de brandblusser is, ipv een schattig flesje NOS.
Hij heeft nog wel
Meer leuks staan zie ik :D
@mercedessls:

Dat is ‘Mad’ Mike Whiddett RX-7, die hebben we op AB ook al eens gezien.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/12/nieuw-achteruit-driften
Nog zo’n 4-rotor beest.
Klinkt net als mazda 787b le mans racer. gaaf geluidje
@passie: De 787B is ook een Quad-Rotor, dus dat verklaard het..
Audi NSU heeft dat toch al gedaan met de RO80
@zanveld: En Citroën met de GC Birotor
@Jansen: GC=GS
Ben ik de enige die me zich ergert aan de schrijftaal van artikelen op deze site.. Alles wordt zeer oppervlakkig geschreven met grappen als “Y u no?” en “Go Home, ur Drunk”..

Dit artikel ook weer, beide auto’s zijn geen kleine kut projectjes waar je in 3 regels genoeg over weet. Probeer de lezer die niet weet wat het is te informeren over bijvoorbeeld de specs, hoe lang er over de bouw gedaan is, wat het doel is van de auto, wie hem gemaakt heeft, een link naar een bouw-topic / fotogalerij..

Erg jammer dat autoblog de kant van de “Sensatie” en “Humor” opgaat, vond het altijd een zeer gerespecteerd autonieuws-medium welke zo nu en dan een leuk grapje tussendoor plaatste. nu is het preces andersom, er wordt af en toe nieuws gepost en de rest is een grap..
@estoque: Ik sluit me ook bij jou aan. Het idee dat er vaak een beetje stoere straat/SMS-taal moet worden gebruikt om ‘cool’ te blijven, lijkt er steeds meer in te sluipen.
Ik zou graag een handje helpen met wat extra ‘copij’ aan te leveren om een nog ruimer autoliefhebberpubliek aan te spreken maar op een mailtje aan het adres van AB kreeg ik daarover helaas geen gehoor.
@estoque: juist. Ook hier slaat de ver-geenstijling toe
@estoque: ben het deels met je eens. Ik kan de schrijfstijl vaak wel waarderen bij simpele artikelen maar bij artikelen over dit soort ontwerpen hoort inderdaad een serieuze schrijfstijl en indien aanwezig een berg informatie. Het is dat ik ook vaak op Speedhunters kijk dat ik dit project goed ken daardoor maar mensen die dat niet doen zullen waarschijnlijk geen idee hebben waarom en hoe dit project tot stand is gekomen. Dan heb ik het over de GS300 uiteraard aangezien ik het andere project niet kende.
@estoque: doe niet zo moeilijk, het is maar taal. Wij begrijpen wat ze bedoelen en dat is ook meteen de enige functie die taal zou moeten hebben, hoe dat dan ingevuld wordt, maakt niks uit.

Vroeger had je ook al mensen die beweerden dat taal heel brlangrijk was en die schreven daarom met opzet hele vage dingen op, later meenden recensenten dat de schrijver allemaal extra dingen bedoeld had, en noemde het daarom literaruur. Maar de schrijver had gewoon flauwekul opgeschreven en dan had het ook diepgang….. heb je dat liever dan?
@undifined1: Het is inderdaad schandalig van Alwood ! Dit soort turbotaal is uitsluitend aan Sir Smokelot voorbehouden, want … want …ehhh nevermind :)
@undifined1: You, sir, are an idiot!
@estoque: Pageviews, pageviews en nog eens pageviews. De rest is bijzaak.
@estoque: eens voor dit artikel…over het algemeen heeft @Alwood juist wèl de betere artikelen, met goede uitleg etc. Kortom, even ter nuance.
@estoque

correct! er zal hoogstwaarschijnlijk niet op je comment gereageerd worden.
maar helaas

OT: dit is vet, waarom niet meer info/bronnen?
@creativetechnologie:
Dat vind ik niet zo erg, ben allang blij dat er iemand het met mij eens is.. ik dacht dat ik al een azijnpisser aan het worden was(en daar zitten er wat van op deze site :P)


http://www.speedhunters.com/2013/01/the-1000hp-4rotor-turbo-nitrous-lexus/

daar meer informatie over deze lexus..
@estoque: ik was net dat artikel aan het opzoeken omdat ik het al een keer voorbij had zien komen op speedhunters :)

Ik ben het trouwens wel met je eens. Als ik nu een diepgaand artikel wil lezen, ga ik naar een andere website. Hier lees ik ff snel het autonieuws. Maakt verder niks uit, maar af en toe wat meer diepgang zou niet verkeerd zijn.
Wat een ontzettend chille sound! Het lijkt op een combo van een V12 en een V8: het snerpende van een V12 met het gepruttel van een V8 met scherpe nokkenassen om precies te zijn!
Daar zit nou eens een lekker geluid in, ’t lijkt zelfs al een beetje op dat van een F1 auto, vind ik.
Een soepele wankel matcht prima met een zaken-sedan: Vooral als je gereden wordt, is de lineaire vermogensafgifte van een wankel heerlijk, zeker in vergelijking met geblazen 4-cilinders.
Maar dan zit ik dichter bij de Holden dan bij het pretproject daaronder. Een dubbele, wat grotere rotor, en niet op zoek gaan naar AMG vermogens, maar mikken op pakweg 200 pk. Echt iets voor een grande routiere als de C6. Ja, ik weet het, dan zal je met een gebruikt exemplaar moeten beginnen.
Doe mij die Mazda maar!
Helemaal gaaf, die wankelmotorprojecten. Er kunnen, wat mij betreft niet genoeg van deze bijzondere auto’s gebouwd worden.
Hoe maken ze eigenlijk zo’n 4-rotor? ‘Gewoon’ twee 13’s aan elkaar plakken?

Een originele 26b zul je niet snel lospeuteren van Mazda…
@bozewolf: ongeveer. Dat is een beetje kort door de bocht maar de basis is inderdaad vaak 2 13B’s.
Heel erg gaaf! Echt respect voor mensen die nog echt kunnen sleutelen. Deze kneus kan nog net een band plakken maar dan heb je het wel gehad :(
whem whem whem whem wheeeeem whem ..

gewoon een Texaanse redneck ..
maar dan down under ..

@tjenkers ..
neem een internet aansluiting ..
staan een miljard van dit soort projecten ..
helaas voor jullie moet je dan wel de Engelse taal machtig zijn ..
Ik zou zo’n motor in mijn werkplaats bouwen. Het lijkt me dat er in zo’n sedan wat weinig ruimte is om te sleutelen.
Had dit project al tijd geleden gezien.Mad Mike zn rx7 staat ook op de beelden en wat een geluid maakt die.Zonder turbo en Itb uit de motorkap met geluidsdemping erop, en toch mag hij op sommige circuits niet driften vanwege het geluid.
Net zoals Zandvoort dat de campingbewooners klagen terwijl ze al weten dat het circuit er ligt ;)
Laat de wereld maar vergaan, ik zou overal een Wankel in hangen. Braahpp braahppp…
Ubergeil die GS300 :o

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).