• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Quartz Pininfarina: vergeten concept

Auteur: CasperH, gepost 22 januari 2017 om 16:16 – 20 Reacties

Afbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten conceptAfbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten conceptAfbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten conceptAfbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten conceptAfbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten conceptAfbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten conceptAfbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten conceptAfbeelding Audi Quartz Pininfarina: vergeten concept

Vergeten Concept: Audi Quartz Pininfarina
Aanschouw het verjaardagscadeautje van Sergio Pininfarina aan een Zwitsers autoblad.

De ontwerper Sergio Pininfarina was in 1980 naarstig op zoek naar een verjaardagscadeautje voor zijn goede vrienden van het Zwitserse Auto Revue, een autoblad dat toen 75 jaar bestond. Voor de jonge lezers: een autoblad is een soort iPad, maar dan van gemaakt van ongeveer zestig á zeventig vellen papier.

Hoe dan ook: meneer Pininfarina besloot een conceptcar te bouwen, maar die moest wel rijden en volledig bruikbaar zijn. Hij ging op zoek naar een geschikte basis en vond die in de vorm van de Audi Quattro. Op deze basis maakte hij een geheel eigen carrosserie, die dertig centimeter korter was dan die van de Ur Quattro. Desondanks was er genoeg ruimte voor een laadruimte en twee stoelen achterin. De auto werd vervaardigd uit koolstofvezel, een gewichtsbesparing van 90 kilogram ten opzichte van de Audi Quattro was het gevolg.

De luchtinlaat zit tussen de koplampen, gebruikte lucht wordt achter de voorwielen weer vrijgelaten. De uitlaat was gevormd in de vorm van het Audi-logo. Audi kocht de auto van Pininfarina. In 1986 besloot Auto Revue de auto te testen, ze haalden er een topsnelheid van 217 kilometer per uur mee en een sprint van nul tot honderd in 7,1 seconden.

Oh, en u mag één keer raden welk designhuis verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo GTV, een jaar of dertien later. Maar dat ter zijde.

Met dank aan @lexaudi voor de tip!

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.
  • Pininfarina Teorema
    Pininfarina Teorema is slechts 1,40 meter hoog
  • Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
    Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, concept, Coupe, grijs, pininfarina, quattro, sergio-pininfarina, vergeten-concept

Vorig bericht: « Zo proberen Rusland en OPEC de olieprijs op te drijven
Volgend bericht: Hoeveel zou jij betalen voor deze BMW 330Ci? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    22 januari 2017 om 16:23

    Hee… Een Porsche 928. Maar dan veel hoekiger.

    Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    22 januari 2017 om 16:27

    De lijnen van de Alfa Romeo GTV zijn wel erg herkenbaar hierin. Spreekt voor de designer!

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      22 januari 2017 om 16:30

      @granlusso: je was me net voor!

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        22 januari 2017 om 17:16

        @toniominestrone: volgens mij staat dat gewoon in de tekst

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          22 januari 2017 om 18:52

          @roppp: Nee dat staat er niet, lezen makker!

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            22 januari 2017 om 21:44

            @toniominestrone: misschien moet je dan toch weer terug naar school……

            Login om te reageren
            • roppp zegt

              22 januari 2017 om 21:46

              @roppp: er staat: “Oh, en u mag één keer raden welk designhuis verantwoordelijk was voor de Alfa Romeo GTV, een jaar of dertien later. Maar dat ter zijde.”

              Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    22 januari 2017 om 16:29

    Zie er wel wat Alfa GTV in terug.

    Login om te reageren
  4. veloce zegt

    22 januari 2017 om 16:31

    Ik mis wel de vernoeming naar de Alfa GTV/Spider 916. Check koplampen, vorm motorkap en de vouw over de zijkant maar eens.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      22 januari 2017 om 16:50

      @veloce: eh… heb je het héle artikel gelezen?

      Login om te reageren
      • veloce zegt

        22 januari 2017 om 18:05

        @CasperH: eh….heb je al eens gehoord van de edit-knop bij de auteur? ;-)
        Dat stukje stond er in het begin dus nog niet.

        Login om te reageren
  5. raoufff zegt

    22 januari 2017 om 16:37

    Doet mij sterk denken aan een Matra Murena!

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    22 januari 2017 om 16:41

    86 was een automotief bout jaar ..
    Dit is echt een schattig ding ..

    Als ze em hadden uitgebracht in een oplage van 3 miljard stuks ..
    Hadden ze geen van alle standaard gebleven ..

    Stuk voor stuk origineel dus ..

    Login om te reageren
  7. staal zegt

    22 januari 2017 om 17:38

    Geweldig, de uitlaat.

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    22 januari 2017 om 17:41

    Lijkt wel een alfa 146

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    22 januari 2017 om 17:46

    Maar goed dat we er niks meer van hoorden

    Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    22 januari 2017 om 17:52

    Die Audi uitlaat vind ik toch wel gaaf bedacht..

    Login om te reageren
    • technofreak zegt

      22 januari 2017 om 20:32

      @pinut187: En de tankdop in de ringen ;-)

      Login om te reageren
  11. technofreak zegt

    22 januari 2017 om 20:31

    @CasperH Mooi die link met de GTV. Bij het naar beneden scrollen op de homepage, kwam ook het artikel over de VW Corrado voorbij. Hebben ze bij VW dit Pininfarina ontwerp verder geëvolueerd tot die auto?

    Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      22 januari 2017 om 23:14

      @technofreak: Italdesign kwam een voorstel voor Audi welke uiteindelijk de Scirocco is geworden:

      http://i146.photobucket.com/albums/r262/theclencher/italdesign%20karmann%20ace%20of%20spades_zpscw43rzy2.jpg

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North