• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De BMW e24 635 CSi, The Observer Coupe

Auteur: CasperH, gepost 18 april 2016 om 14:57 – 27 Reacties

Afbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer CoupeAfbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer CoupeAfbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer CoupeAfbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer CoupeAfbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer CoupeAfbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer CoupeAfbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer CoupeAfbeelding De BMW e24 635 CSi, The Observer Coupe

BMW e24 635 CSi The Observer Coupe
The Observer Coupé ging nooit in productie, maar speciaal was hij wel.

Carrosseriebouwer MGA besloot om een e24 te bouwen met een enorm glazen schuifdak. Dat deed het in samenwerking met het blad The Observer (vandaar de naam) en ook kreeg men de medewerking van BMW (GB), die een 635 CSi (de auto die eigenlijk M6 had moeten heten) beschikbaar stelde voor het project. Het resultaat was een BMW 635 CSi met een glazen panoramadak en achterruit die open konden. Deze bijzondere BMW e24 635 CSi werd gebouwd als showauto voor de NEC Motorshow in Birmingham in 1983.

Het glazen dakpaneel schoof bij opening over de achterruit naar een speciale ruimte boven de kofferbak, zodat de laadruimte niet negatief werd beïnvloed. Verder is er weinig over de auto bekend. Waarschijnlijk is alleen deze conceptcar gebouwd, maar er werden wel brochures uitgedeeld dus de verkoopplannen waren er wel. De concept stond een paar jaar geleden te koop voor $50,000 dollar, met toen een beschadigde glasplaat. De auto had op dat moment zo’n 16.000 mijlen (26.000 kilometer) op de klok staan.

Voor een video over het project, klik hier!.

Ook interessant!

  • BMW E30 325i Cabriolet
  • The Collectables - Alpina Roadster V8
    Alpina Roadster V8
  • Shoot - Sfeervolle plaatjes van een prachtige BMW 635 CSi
  • Video: BMW slachtoffer van waardeloze automobilist
    Video: BMW slachtoffer van waardeloze automobilist

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

6-serie, BMW, concept, e24, Klassiekers, vergeten-concept

Vorig bericht: « F1 reglementen 2017 zorgen voor onrust in paddock
Volgend bericht: De Apple Car, het wordt een deelauto? »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    18 april 2016 om 14:58

    Dikke bak.

    Login om te reageren
  2. martijn11 zegt

    18 april 2016 om 14:59

    Zonder die velgen was hij een stuk beter

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      18 april 2016 om 15:08

      @martijn11: Nou, om zo’n auto op zijn remschijven/trommelremmen te zetten vind ik dan ook wel weer erg ver gaan..

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      18 april 2016 om 15:24

      @martijn11: Het rijd alleen zo lastig zonder velgen.

      Login om te reageren
    • Foramen zegt

      18 april 2016 om 15:25

      @martijn11: rijdt zo lastig.

      Login om te reageren
    • e4350 zegt

      18 april 2016 om 15:31

      @martijn11: zonder die velgen had hij plat op de grond gelegen

      Login om te reageren
    • edje zegt

      18 april 2016 om 15:59

      @martijn11: lastig rijden zonder velgen?

      Login om te reageren
    • blaze3027 zegt

      18 april 2016 om 17:21

      @martijn11: lijken net saab velgen Ziet er niet uit

      Login om te reageren
  3. volvologisch zegt

    18 april 2016 om 15:04

    Heel vet, de tijd dat zulk soort projecten nog relatief vaak voorkwamen!

    Login om te reageren
  4. oranje123456789 zegt

    18 april 2016 om 15:07

    Beetje saab, maar smaakt me wel.

    Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    18 april 2016 om 15:07

    Sexy wagen met ontzettend lelijke velgen

    Login om te reageren
  6. bsxc2 zegt

    18 april 2016 om 15:07

    De rode 635i van Wheeler Dealers had in het begin toch ook deze velgen?

    Login om te reageren
  7. 123bat zegt

    18 april 2016 om 15:17

    Ik mis wel echt de Hoffmeisterknik in het ontwerp nu. Die staat ‘m toch wel erg goed namelijk.
    Verder een gaaf concept. Doet me denken aan die Toyota Soarer Aerocabin!

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    18 april 2016 om 15:18

    Lijkt net een Mercedes van de zijkant.

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      18 april 2016 om 15:29

      @berlinetta: Inderdaad, zo’n W126 SEC ofzo!

      Login om te reageren
  9. cadrez zegt

    18 april 2016 om 15:21

    Over een dikke bmw gesproken.

    Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    18 april 2016 om 15:22

    kan de foto’s niet zien in de gallery, gave velgen!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 april 2016 om 15:33

      @henkhupelschoten: Same here.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    18 april 2016 om 15:32

    Tja, een 635 CSI is mooier, maar gaaf is het wel!

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    18 april 2016 om 15:35

    Met die prachtige Canadese wielen… Die en die putdeksel wielen van de 1st gen X5 zijn misschien wel de lelijkste BMW wielen aller tijden als je het mij vraagt. En ik zou met een M635CSI met Webasto dakje ook al erg gelukkig zijn.

    Login om te reageren
  13. shogun zegt

    18 april 2016 om 15:40

    @casperh er is toch een duidelijk verschil tussen een 635CSi en de M635CSi? volgens mij hete de laatste in de VS ook M6, en had deze ook de S38 in het vooronder.

    de 635CSi had ´´gewoon´´ een M30B35.

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      18 april 2016 om 21:08

      @shogun:
      bijna goed, in de meeste Europese M635csi zat een M88/3 en niet de S38b35 katalysator motor, slechts enkele europese zijn met de s38 katalysator motor geleverd

      Login om te reageren
      • shogun zegt

        18 april 2016 om 22:25

        @undifined1: ah! Ik twijfelde al aan de m88/3 of s38, en waar t verschil nou in zat. Betekent dus dat de europesche m5’s en m635csi echt exact dezelfde motor hebben als de M1?

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          18 april 2016 om 22:39

          @shogun:
          niet helemaal, M88/3 is een doorontwikkeling van de M88/1 M1 motor, de M88/3 van de M5/M635csiheeft iets meer vermogen maar oa geen dry-sump smering meer en nog wat kleine andere verschillen.

          de M88/2 bestaat natuurlijk ook, dat is de group 5 turbo motor voor de M1. De M88/1 op zich zelf is dan weer een doorontwikkeling van de M49, wat in feite een 6 cilinder uitvoering is van de M12 F2 / BMW 320 motor. Leuk detail: de S14 e30 M3 motor is dan weer een 4 cilinder uitvoering van de S38/ M88/3

          De S38 motor van de US en Japan M5 en de US, Japan en EU kat versie van de M6(35csi) is een M88/3 maar dan met lagere compressie omdat een kat alleen met loodvrije benzine gaat en die toen niet met een hoog octaan getal te krijgen was, vanwege deze lagere compressie ligt het verbruik hoger en het vermogen lager. Voor dit lagere vermogen wordt gecompenseerd d.m.v. een differentieel met kortere overbrengingen. Verder heeft de S38B35 een dubbel distributie ketting en geen enkele zoals op de M88/3. Verder is de motoraansturing iets veranderd, en meer zoals bij de e34 S38’s.

          Dit verhaal is uit mijn hoofd, dus kan hier een daar niet helemaal kloppen, maar dan ga ik dat wel horen denk ik :-D

          Login om te reageren
          • shogun zegt

            19 april 2016 om 10:10

            @undifined1: Ok, weer wat geleerd!

            ik vind t wel ontzettend mooi spul. kwam gisteren nog een “gewone” M30b34/35 tegen. maar dan in een 5 serie. met M-tech bumpers.

            Login om te reageren
  14. boxer74 zegt

    18 april 2016 om 15:46

    Profiel lijkt wat op een lelijke 80’s Mustang 3rd generation. Maar die video is goud waard :). Pioniers tijden waren dat.

    Login om te reageren
  15. viezefreddyw zegt

    18 april 2016 om 15:52

    Ontzettend gaaf ding. Exterieur is erg strak, en in tegenstelling tot vele anderen hier vind ik de velgen eigenlijk wel mooi. Strak interieur ook met mooie stoelen. Toffe naam ook, The Observer Coupe!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North