• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten Concept Car: Ford X2000

Auteur: maru, gepost 23 augustus 2012 om 23:00 – 37 Reacties

Nieuwe Bond-auto? Guess again!
Nee, dit is geen ontwerp voor de nieuwe James Bond-film. Dit is de Ford X2000, een concept car uit 1958.

In de jaren ’50 waren futuristische auto’s erg populair in magazines en stripboeken. De autofabrikanten sprongen daar leuk op in door deze auto’s te bouwen en tentoon te stellen op evenementen, om maar zo veel mogelijk aandacht te trekken voor hun productiewagens. Zo ook de Ford X2000. Net als vele andere concepts werd deze “boot op wielen” nooit in productie genomen en zien we hem alleen nog terug als zwart-wit plaatje in veel te dure special edition autoboeken. Zo’n bizarre concept verdient wel iets meer aandacht!

Een van de weinige plaatjes van het origineel.

De X2000 is een creatie van Alex Tremulis, de ontwerper die ook verantwoordelijk was voor de 1948 Tucker Sedan en de 1941 Chrysler Thunderbolt concept. Ford lepelde er vervolgend een 5,8 liter V8 in die goed was voor 223 pk, gekoppeld aan een automatische transmissie. Een onafhankelijke voorwielophanging met schroefvering en zowel boven als onder A-armen, en een bladgeveerde starre as achteraan, moesten zorgen dat het gevaarte op zijn pootjes bleef staan. Er zou toch niet mee gereden worden, behalve naar de sloop.

Gelukkig werd er een recreatie gemaakt tussen 1994 en 1996 door Andy Saunders, een bekende naam in de Britse wereld van custom auto’s. Op basis van een 1962 Mercury Monterey (frame, ophanging en motor), een oud plaatje en 3.500 manuren bouwde hij een tastbare X2000. Het schepsel bestaat voornamelijk uit staal en is afgewerkt met goudverf en 1957 Ford wielen.

De X2000 van Saunders kreeg overweldigende internationale aandacht in 38 publicaties, reed rond in tv-spotjes en werd bewonderd op shows zoals de Goodwood Festival of Speed, Melbourne Auto Show en Concours d’Elegance. Zelfs Jeremy Clarkson stond versteld in een aflevering van Top Gear (1999): “er gaan miljarden om in de auto-industrie, maar de mooiste wagen op Earls Court deze week werd gebouwd in een schuur — door een gast uit Dorset”.

De replica wordt nog dagelijks gereden in, waar kan het ook anders, Saudi-Arabië. (plaatjes via RM Auctions)

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Ford, goud, replica, vergeten-concept

Vorig bericht: « Spekken met opties of een dikke motor?
Volgend bericht: ‘Vanaf 1 december 130 km/u op de A2’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. rotarypowah zegt

    23 augustus 2012 om 23:04

    57″ wielen? Ik was ‘m nog niet vergeten trouwens, kwam er vorige week nog een artikeltje over tegen elders op het web.

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      23 augustus 2012 om 23:10

      @rotarypowah: Ja! 57″, de auto is ook zo’n 12meter lang, stelt alles weer een beetje in verhouding.

      Login om te reageren
    • lamdi zegt

      23 augustus 2012 om 23:27

      @rotarypowah: ja ik las het ook ja! Vind mn 17″ al groot onder mn auto! Laat staan 3,5x groter!

      Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 augustus 2012 om 23:07

    Thunderbirds are go!

    Login om te reageren
  3. eddie72 zegt

    23 augustus 2012 om 23:07

    Rechtstreeks uit de Jetsons

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      24 augustus 2012 om 10:03

      @eddie72: Dat was ook het eerste waar ik aan dacht!

      Login om te reageren
  4. norge zegt

    23 augustus 2012 om 23:18

    Vergeten ,verdrongen zolang het maar de vergetelheid in gaat.

    Login om te reageren
  5. Bastiaan zegt

    23 augustus 2012 om 23:18

    Geweldig voor in je garage toch?

    Login om te reageren
  6. porschaa zegt

    23 augustus 2012 om 23:23

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  7. jweelden zegt

    23 augustus 2012 om 23:28

    sommige dingen vergeet je expres is dat nog niemand ooit duidelijk gemaakt?

    Login om te reageren
  8. chrizzl97 zegt

    23 augustus 2012 om 23:37

    Ford bestaat nog omdat dit een concept is gebleven , wat een gedrocht

    Login om te reageren
  9. meneersander zegt

    23 augustus 2012 om 23:42

    Ik vind het zo jammer dat dit soort auto’s nooit op de markt zijn gekomen!

    Login om te reageren
  10. rsvbf1 zegt

    23 augustus 2012 om 23:43

    er is een rede waarom vergeten concepts vergeten blijven

    Login om te reageren
  11. badsaying zegt

    24 augustus 2012 om 00:07

    gelukkig nooit in productie genomen

    Login om te reageren
  12. Tonnie zegt

    24 augustus 2012 om 00:15

    Man 12 meter? Dan hb je een vrachtwagenrijbewijs nodig om dat ding te besturen!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      24 augustus 2012 om 08:32

      @Thijsj:

      Ja dat of een agent die fatsoenlijk kan lezen en ziet dat het om 12 feet gaat.

      Login om te reageren
  13. gerritdriessen zegt

    24 augustus 2012 om 00:36

    Jezus christus wat een lelijk monster

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    24 augustus 2012 om 00:40

    Het lijkt wel net op een van die dingen op de kermis (owee de snuggere kerel die opmerkt dat het net andersom is).

    Mooi kunstvoorwerp maar vreselijk als wagen.

    Wat een ongelofelijk druk ding. Daar is nu eens niets elegants of subtiel aan dat enig nut heeft voor de wagen.

    Precies een kind dat met lego iets aan het bouwen was en nog wat speciale blokjes die hij toen hij klaar was er maar allemaal heeft opgehangen.

    Login om te reageren
  15. LJ zegt

    24 augustus 2012 om 00:45

    Het is niet 57 inch velgen maar 1957 ford velgen;-) zie tekst @ rm auctions website;-)

    Login om te reageren
  16. smultie zegt

    24 augustus 2012 om 06:26

    Leuk detail ook, een uitschuifvagina :-O

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    24 augustus 2012 om 07:03

    ‘Boot’ is een slechte vergelijking. Alles werd destijds geïnspireerd door rakettechniek en de belofte van schone energie door nucleaire krachtbronnen. Ruimteschip zou beter op zijn plaats zijn.

    En 57″ velgen… 12 Meter lang? Kijk eens naar dat stuurwiel, kijk eens naar die stoelen. Denk eens aan het gebruikte chassis van de replica. En corrigeer dan even een paar dingetjes.

    Login om te reageren
  18. 3246cm252kw zegt

    24 augustus 2012 om 07:22

    Die kan je ook maar beter vergeten. Het is voor je eigen bestwil….

    Login om te reageren
  19. 911GT2 zegt

    24 augustus 2012 om 07:32

    Heerlijk kitsch. I love it!

    Login om te reageren
  20. jordy14 zegt

    24 augustus 2012 om 07:40

    Ben blij dat die niet in productie is gegaan. Wat een kermisattractie!

    Login om te reageren
  21. tweetyv6 zegt

    24 augustus 2012 om 07:46

    @Maru
    57″ wielen ??? Nooit en te nimmer. Hoe kun je zoiets opschrijven. Da’s bijna anderhalve meter ! Wieln zo hoog als een kind van 12, 13…..

    Als je nu zelf eens naar de foto’s van de opbouw gekeken had, die je op de site kunt vinden waar je zelf naar toe linkt, had je gezien dat het qua grootte heel normale wielen zijn.

    Login om te reageren
  22. desjonnies zegt

    24 augustus 2012 om 08:31

    wielen van een 57’er
    Denken, eigen initiatief
    Tussen de regels doorlezen.

    Deze concepts zijn altijd belangrijk geweest voor de industrie.
    Ze laten mogelijkheden zien, creatief omgaan met ideeën
    Als dit soort mensenniet zouden bestaan zou er geen nachtwacht, geen Guernica en geen zonnebloemen zijn geschilderd.
    (de Mona Lisa is gewoon een gedrocht van eens schilderij)

    Dank zij concepts en mensen die hun kop boven het maaiveld uit durfden te steken zijn er sprongen gemaakt in de auto industrie.
    Dus iedereen die deze concepts niet begrijpt is qua fantasie en dromerigheid een analfabeet en kan zich het beste toeleggen op de meest saaie, betrouwbare producten die de industrie voortbrengt en daarover gaan zitten bluffen op feestjes.

    Als niemand de Citroën DS (de stamvader van IEDERE moderne auto) had gebouwd, dan reden we nog rond met losse spatborden, starre achterassen en bladveren rondom.

    Login om te reageren
  23. Xantos zegt

    24 augustus 2012 om 09:13

    Doet me een beetje denken aan de Thunderbirds!

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 augustus 2012 om 17:55

      @Xantos:

      Je was me voor.

      Login om te reageren
  24. notsobig zegt

    24 augustus 2012 om 10:19

    Die prototype is wel erg gaaf! De recreatie vind ik mislukt, het is net alsof die een Ford X2000 zwembandje om heeft gekregen…

    Overigens die 1948 Tucker sedan, die genoemd word in het artiekel, hebben meer mensen vroeger de film hierover gezien? Dat was een gave auto!

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      24 augustus 2012 om 10:22

      @notsobig: http://en.wikipedia.org/wiki/Tucker:_The_Man_and_His_Dream

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        24 augustus 2012 om 18:08

        @notsobig:

        De Tucker Sedan 48 ¨Torpedo¨:

        Login om te reageren
  25. kickass zegt

    24 augustus 2012 om 13:06

    No way dat die wielen 57 inch zijn. Dan zou de auto zelf 4 meter hoog moeten zijn…

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      24 augustus 2012 om 15:31

      @kickass: zie post van LJ
      Het is niet 57 inch velgen maar 1957 ford velgen;-) zie tekst @ rm auctions website;-)

      Login om te reageren
  26. Hubert zegt

    24 augustus 2012 om 13:19

    Wat een reacties allemaal.
    Dit is een toekomstvisie van ruim 55! jaar geleden.
    Ben benieuwd hoe hard ze ons uitlachen in 2060, als ze al die gedrochten zien die de laatste jaren hier op de markt gekomen zijn. (laat staan de vele conceptcars)

    Login om te reageren
  27. Scorso zegt

    24 augustus 2012 om 13:38

    Doet me wat denken aan de amphicar van kapitein Zeppos… Ik weet alleen niet goed waarom…

    Login om te reageren
  28. bmwalpina zegt

    24 augustus 2012 om 14:55

    Jep, thunderbirds!

    Login om te reageren
  29. maru zegt

    25 augustus 2012 om 10:34

    Het zijn inderdaad geen 57 inch velgen, maar velgen uit 1957. Slordig zeg! Artikel ligt dan ook al een tijdje op de plank. Snel even aanpassen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North