• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten Concept Car: Michelin PLR

Auteur: Alwood, gepost 21 oktober 2012 om 16:46 – 65 Reacties

Afbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLRAfbeelding Vergeten Concept Car: Michelin PLR

Michelin testMONSTER
Stel je bent Frans, wil vrachtwagenbanden testen en het is 1972. Wat doe je dan? Een 180 km/u Citroën vrachtwagen met dubbele 5,7 liter V8 maken natuurlijk!

Op het eerste oog is dit een iets verbouwde Citroën DS. Na een tweede blik valt het op dat deze DS wel heel serieus verbouwd is en dan worden de verhoudingen duidelijk. Deze ‘Déesse’ is heel erg groot. Tot het mismaakte aan toe, groot. Hoe anders passen er een vrachtwagen wiel en dubbele V8 naast elkaar in de carrosserie?

Eigenlijk is de ‘PLR’ of Poids Lourd Rapide helemaal geen Citroën. Dit monster heeft niks met het elegante Franse merk te maken. Wel was Michelin in 1972 eigenaar van Citroën en toen zij een nieuwe testmachine nodig hadden voor vrachtwagenbanden doken ze de magazijnen van de autofabrikant in.

Michelin PLR grootste CItroën ooit?

Deze supercar-vrachtwagen is ontworpen om vrachtwagenbanden te testen tot ze ontploffen. De vrachtwagenband staat in het midden van de auto, net voor de voorste achteras en wordt door zijn eigen 250 pk 5,7 liter Chevy V8 aangedreven. Net zo’n 5,7 liter V8 drijft ook de 6 achterwielen aan. In totaal weegt de Michelin PLR bijna 10.000 kg en zijn snelheden tot en met 180 km/u mogelijk. De PLR is 2,5 meter breed, 7,3 m lang en 1,56 m hoog. Allemaal waarden die moesten helpen deze testmachine aan de grond te houden mocht de vrachtwagenband klappen.

Een sterk staaltje ‘out of the box denken’ van de Fransen. De PLR is uiteindelijk ook bij autoshows en musea gespot maar waar deze zich nu bevindt is niet bekend. Dat is jammer want wat moet het gaaf zijn hier in te rijden. Je mag weliswaar maar 80 km/u (vrachtwagen), dankzij het bouwjaar is een snelheidsbegrenzer niet nodig.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Citroen, ds, Klassiekers, michelin, trucks, vergeten-concept

Vorig bericht: « Volkswagen heeft de zuinigste verbrandingsmotoren?
Volgend bericht: Video: Tom Boonen test F12berlinetta op Circuit Zolder »

Lees Interacties

Reacties

  1. The360box zegt

    21 oktober 2012 om 16:48

    We hebben hier thuis precies zon schaalmodel staan maar wist nooit dat dat ding echt bestond! Of in die mate dat hij vrachtwagenbanden en dubbel V8 had!

    Login om te reageren
    • 454ssV8 zegt

      21 oktober 2012 om 20:21

      @The360box: Foto!! Niet als bewijs, alleen voor de leuk ;-)

      Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      21 oktober 2012 om 20:45

      @The360box: Cool model. Spotgoedkoop trouwens…
      http://www.miniwheels-online.com/catalog/product_info.php?pName=citro%EBn-ds-plr-1000-pattes-michelin&osCsid=r4k53p1ktlogl8p1ngt9m9eu64

      Login om te reageren
  2. vale46 zegt

    21 oktober 2012 om 16:52

    & hoeveel woog dit ding? Want ik neem aan dat een vrachtwagenband pas ontploft bij voldoende belasting op hoge snelheid.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      21 oktober 2012 om 16:59

      @vale46: Staat gewoon in de tekst chef… :P

      facking lelijk ding trouwens..

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        21 oktober 2012 om 19:29

        @dennisr: oeps.. :D

        Login om te reageren
      • flippert zegt

        22 oktober 2012 om 20:45

        @dennisr: nee, de eerste mooie DS die ik zie. Triest pijprokershok, zo\’n DS.. En Citroën heb ik altijd al een losers merk gevonden, wat een gare zooi!

        Login om te reageren
  3. slipstreamer zegt

    21 oktober 2012 om 16:53

    Dit had ik niet verwacht… 10.000 kilo en toch 180km/u! en ik vond 1400 kilo al aardig zwaar voor een auto…

    Login om te reageren
    • gerbie zegt

      21 oktober 2012 om 21:28

      @slipstreamer: welkom in de echte wereld.

      Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    21 oktober 2012 om 16:54

    Dat hij bestond wist ik wel, maar ik zie dit meer als een testbed voor Michelin dan als een concept….
    Citroën heeft zoveel moois gemaakt dat het gros van de reaguurders hier niet kent..

    Al hebben jullie deze Karin al eens belicht.

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      21 oktober 2012 om 17:04

      @jrk68: absoluut. Ik ken maar vrij weinig van de franse autohistorie of hun concepts en producten. (helaas)

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        21 oktober 2012 om 17:34

        @lamborgfan:
        Dan speciaal voor jou de Metisse.

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          21 oktober 2012 om 18:07

          @jrk68: blijft een prachtige concept!

          Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      21 oktober 2012 om 18:12

      @jrk68: En dit krijg je als er met een stoomwals over je BX gereden word???

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      22 oktober 2012 om 01:37

      @jrk68:

      Ik schaam me dat ik die nog niet kende, interessant ding.

      Login om te reageren
  5. benz190 zegt

    21 oktober 2012 om 16:55

    Zieke shit ouwe!

    Login om te reageren
  6. mister zegt

    21 oktober 2012 om 16:57

    Eng, speciaal, dat zijn beide gedachten die nu door mijn hoofd gaan.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      21 oktober 2012 om 17:42

      @mister: Nou. Dat is best een hele boel dan!

      Login om te reageren
  7. rsvbf1 zegt

    21 oktober 2012 om 16:59

    konden ze niet gewoon een vrachtwagen gebruiken

    Login om te reageren
    • _Eend_ zegt

      21 oktober 2012 om 17:05

      @rsvbf1: Je wilt een vrachtwagen tot 180 km/u laten rijden om te kijken wanneer de vrachtwagenband(en) gaan klappen.

      Dat lijkt me geen goed idee..

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        22 oktober 2012 om 15:28

        @_Eend_: http://www.youtube.com/watch?v=_XcRxRj7kl0

        Of erger…

        http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/11496390/Man-uit-Dortmund-komt-om-bij-ongeval-op-A12-bij-Arnhem.ece

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 oktober 2012 om 17:10

      @rsvbf1:
      Met 80 km/h en een klapper, ga je gewoon dwars door de middenberm heen met een vrachtwagen.
      M.A.W. het ging hier om onderzoek en het gecontroleerd laten klappen van vrachtwagen banden.
      Niet om dare-devils, die wonen alleen in Amerika.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        21 oktober 2012 om 18:08

        @desjonnies: \’Murica!!!

        Login om te reageren
    • jzaero zegt

      22 oktober 2012 om 15:28

      @rsvbf1: Die post was voor jou bedoeld.

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    21 oktober 2012 om 17:04

    Zijn gewone wielen en velgen zijn trouwens van de beroemde Citroën-H bestelbus afkomstig.
    Ja, die ribbeltjesbus.
    En maakte Mijnheer Tissier zeer snelle 6-wieler bestelwagens op basis van de DS.
    Omdat vroegâh geen ene bestelbus harder wilde dan 110 km/h
    Behalve FIATS dan.
    Maar daar kwam je nooit mee op je bestemming aan.
    Die Tissiers reden toen, lang voor het digitale tijdperk kranten rond door Europa.
    @jrk68 kan vast wel een foto posten van zo’n Tissier DS.

    Login om te reageren
    • _Eend_ zegt

      21 oktober 2012 om 17:07

      @desjonnies: Zoiets: http://www.oto6.fr/6roues/tissier/Tissier_9995.jpg

      Nooit geweten dat er zoiets was als een Tissier DS. De “DS” van het artikel kende ik ook alleen maar als een (ik geloof) Matchbox autootje..

      Login om te reageren
      • norge zegt

        21 oktober 2012 om 17:12

        @_Eend_:

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 oktober 2012 om 17:22

      @desjonnies:
      Niet helemaal wat je bedoelde, maar de rest van wat ik kan vinden zijn foto’s van modelletjes..

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        21 oktober 2012 om 18:26

        @jrk68: een dure combinatie! Voor orginele DS Henri Chapron moeten veel mensen al een hypotheek afsluiten. In het verleden zijn ze over de 120.000 euro van eigenaar gewisseld. Blijft schitterend zo\’n cabrio en je hebt er. Veel bekijks mee.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 oktober 2012 om 17:25

      @desjonnies:
      Jij bedoelde meer dit?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        21 oktober 2012 om 17:29

        @jrk68:
        Yes deze.
        De zgn Bagagieres die Europa doorkruisten.
        Ken iemand die erop reed en met 180 over de sloot heen vloog en in een weiland eindigde. Bij toen nog rotonde Ouderijn.
        Om tot de conclusie te komen dat het licht nog brandde.
        Ging door de sloot weer terug om zijn lichten uit te zetten.
        Dat er van de Citroën helemaal nix meer over was, realiseerde hij zich later pas……

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          21 oktober 2012 om 17:42

          @desjonnies:
          Dan vindt jij deze kruising tussen een DS en een Acadiane vast geinig.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            21 oktober 2012 om 17:44

            @jrk68:

            Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            21 oktober 2012 om 17:48

            @jrk68: Met de DS heeft die niets te maken. Ik zie alleen een verbrede Acadiane met Ami-koplampen.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              21 oktober 2012 om 17:59

              @Citrofiel:
              Een Citrofiele oom van mij heeft eens zo’n ding in Portugal gezien bij een internationale meeting.
              Die stond weldegelijk op een DS onderstel.
              Of dat met deze ook zo is kan ik niet nagaan maar hij ziet er vergelijkbaar uit….

              Login om te reageren
              • Citrofiel zegt

                22 oktober 2012 om 13:20

                @jrk68: Oké, nooit van gehoord. Het lijkt me een heel bijzondere en lastige ombouw.

      • betonstaal zegt

        21 oktober 2012 om 18:36

        @jrk68: Gebouwd door Tissier, de Loadrunner of Bagagère.

        Login om te reageren
  9. norge zegt

    21 oktober 2012 om 17:07

    Ik heb een roestbruin vemoeden dat het (juist) niet meer bestaat.

    Login om te reageren
  10. 406_v6 zegt

    21 oktober 2012 om 17:35

    Zou mij niks verbazen als ie ergens in een “vergeten” schuur van Citroën staat… ergens op een franse testbaan van Citroën, net als jaren terug die oer prototype’s van de eend.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      21 oktober 2012 om 17:42

      @406_v6: Deze staat in het Michelin museum.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        21 oktober 2012 om 21:39

        @Pallas: Ok, wist ik niet.
        http://www.aventure-michelin.com/visite-virtuelle/build/virtualtour.html

        Login om te reageren
  11. 406_v6 zegt

    21 oktober 2012 om 17:38

    http://farm4.staticflickr.com/3611/3358925667_903637286d_o.jpg

    Login om te reageren
  12. valetparker zegt

    21 oktober 2012 om 17:40

    Hier heb je het echte plaatje…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 oktober 2012 om 17:43

      @valetparker:
      Top, bedankt.

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      21 oktober 2012 om 17:53

      @valetparker: Citroen Loadrunners van Tissier of Mike’s garage. Volgens mij reedt de Telegraaf jaren lang op Parijs met die dingen. Een Loadrunner heeft een lager tarief op de tolwegen. http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5320180-Citroen-Loadrunners

      Login om te reageren
  13. Flamingo zegt

    21 oktober 2012 om 17:44

    da tlijkt wel zon amsterdamse grachtenboot ha

    Login om te reageren
  14. 406_v6 zegt

    21 oktober 2012 om 17:45

    Nice CX, rijdt in NL:

    Login om te reageren
  15. 406_v6 zegt

    21 oktober 2012 om 17:47

    Ook visa’s werden “verbouwd”:

    Login om te reageren
  16. vwronnie zegt

    21 oktober 2012 om 17:51

    Originele manier van destructief onderzoek maarja je moet wat hé.

    Login om te reageren
  17. 406_v6 zegt

    21 oktober 2012 om 17:52

    Link naar site met allerlei vreemdsoortige creaties op basis van een Citroën:

    http://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet383145.htm

    Login om te reageren
    • rocky zegt

      21 oktober 2012 om 17:56

      @406_v6: Dank je wel voor de link! Ik vond altijd al dat zulke creaties echt bij Citroen passen :-) (en ja, ik vind het wel mooi!)

      Login om te reageren
    • eklasse zegt

      21 oktober 2012 om 18:38

      @406_v6: schitterende site! Ruimteschepen bouwen ze! Hulde aan citroen. Dat die tijden mogen herleven!

      Login om te reageren
  18. autobart zegt

    21 oktober 2012 om 18:26

    200L/100km?

    Login om te reageren
  19. rogierrs zegt

    21 oktober 2012 om 18:38

    dit is zo’n auto voor in een horror film waar dan de bad guys in rond rijden

    Login om te reageren
  20. Frankypanky zegt

    21 oktober 2012 om 18:40

    Zo, dat is een ‘stukje’ epic plaatwerk, jonguh!

    Login om te reageren
  21. SJ zegt

    21 oktober 2012 om 20:00

    Ziet eruit als een creatie van Top Gear.

    Login om te reageren
  22. house zegt

    21 oktober 2012 om 20:19

    Thunderbirds are GO!

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    21 oktober 2012 om 20:46

    Da’s ook toevallig. Ik belichtte dit model laatst nog. Of dat op autoblog.nl of op http://www.facebook.com/CoolClassics was weet ik niet meer…
    Erg gaaf ding.
    Hoeveel kans is er dat deze auto nog bestaat?

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      21 oktober 2012 om 20:46

      @Klassiekerrally: … of beter gezegd: Hoe groot is de kans dat deze auto nog bestaat?

      Login om te reageren
  24. gillesvp zegt

    21 oktober 2012 om 20:57

    Zoals palas zegt, deze staat inderdaad in het museum l’ aventure michellin in clermont ferrand (auvergne) ik bezocht het al 2x in de twee jaar dat het open in en het is zeker de moeite voor iedereen die een beetje liefhebber is.

    @ autoblog: jullie artikels van ‘vergeten concept cars’ zijn stuk voor stuk super. iedere keer opnieuw de moeite waard om te lezen!

    Login om te reageren
  25. stijnd007 zegt

    22 oktober 2012 om 06:40

    ik vind hem maar lelijk, en om vrachtwagen banden te testen pak je toch een vrachtwagen

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      22 oktober 2012 om 09:37

      @stijnd007: Ik vind ‘m mooi van lelijkheid. En een vrachtwagen om vrachtwagenbanden te testen? Dat is toch saai man! ;-)

      Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    22 oktober 2012 om 13:25

    Filmpje!

    Login om te reageren
  27. Vanquish zegt

    22 oktober 2012 om 13:46

    Super tof! Doet me denken aan de Excelero van Maybach, ook ontworpen puur om de banden te testen.

    Login om te reageren
  28. Klassiekerrally zegt

    25 oktober 2012 om 16:50

    Kijk eens wat ik gevonden heb! Bewegend beeld van de PLR!
    http://youtu.be/1g0_4xx8xnw?t=23m17s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North