• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergeten Concept Car: Yamaha OX99-11

Auteur: Alwood, gepost 14 december 2011 om 19:30 – 44 Reacties

Yamaha OX99-11
Hamerhaai much? De Yamaha OX99-11 is een aparte verschijning. Bloedjesnel, inmiddels stokoud maar destijds zeer vooruitstrevend. Die rare Japanners bedachten dit volledig werkende concept al in 1992.

Yamaha’s eigen auto, supercar en Formule 1 voor de straat. Via motorenbouw voor Toyota hadden ze al kennis gemaakt met de auto-industrie. Medio jaren ’80 waren ze via motoren-productie ook bij de F1 betrokken. De Yamaha OX99-11 zou het paradepaardje van de sport-divisie worden. Een extreem hoogtoerige V12, carbon monocoque, aluminium carrosserie, “double wishbones” voor en achter. Letterlijk waar ze indertijd in de F1 meer rondreden maar dan iets rustiger afgesteld en met een dakje. Yamaha maakten in totaal 3 OX99’s. Concepten of testmodellen? Hoewel het extreme uiterlijk anders doet vermoeden was deze auto werkelijk bedoeld voor productie. Een supercar zoals nog nooit iemand er een had gezien. De perfecte Jaguar XJ220, Lamborghini Diablo en Ferrari F40 concurrent uit het oosten. Minstens net zo race-geïnspireerd als de laatste uit het rijtje.

Echt snelle auto’s had Japan in die tijd niet. Noem het de ‘hypersport’ categorie. Supersporters als een Nissan Skyline GT-R R32 en Honda NSX reden al rond maar hadden het niet in zich met de duurste Europeanen te concurreren.

De Yamaha OX99-11 was een extreem snel en uniek concept. Veel kleiner dan de andere super/hypercars. Een gewicht van 1150kg en eigenlijk een 1-zitter. Achter de bestuurder paste officieel een (beenloze) passagier, erg prettig zat het daar niet. Het was dus een 1+1 concept. Onder een glazen bolletje zit de bestuurder pal in het midden.

Stoelen Yamaha OX99-11

Als vers F1-team en ‘long-time’ motorfietsfabrikant was de motor natuurlijk het paradepaardje van de OX99. Pal tegen carbon monocoque aan zit een 3,5 liter 10.000 toeren V12. Twintig jaar geleden een fantastisch indrukwekkende apparaat, nog steeds een juweeltje. De 400pk van deze V12 accelereerde de Yamaha OX99-11 in 3,2 seconden naar de 100km/u. Het maximale vermogen werd ook tegen de toerenbegrenzer aan geleverd. Tot 6000 toeren was de OX99 een rustige auto, van 6000-10.000 barstte de hel los. Topsnelheid? Mwah, in ieder geval 350km/u. Mede mogelijk gemaakt door een zeer klein frontaal oppervlak (2m breed, alleen in het midden 1m22 hoog) en ook het lage gewicht hielp mee.

Yamaha OX99-11 exploded

Het zou de straat-auto worden die het dichtst bij de racerij stond. Dat bracht een prijskaartje met zich mee. Indertijd zou Yamaha $800.000,- voor de OX99-11 hebben gevraagd. Omgerekend naar de prijzen van nu een prijskaartje wat goed kan concurreren met een Bugatti Veyron.

Alle inspanningen ten spijt ‘werd het hem niet’. Japan zat in een crisis en voldoende klanten leken moeilijk te vinden. Yamaha was geen autofabrikant en had in de aanloop naar de OX99 al de grootste moeite gehad een bedrijf te vinden dat de auto wilde maken. De pers mocht er een paar rondes in rijden, daarna ging de auto het museum in. Zonde? Wellicht maar in 1992 introduceerde McLaren ook de F1. Vrijwel net zo licht met ruimte voor 2 vriendinnen en een veel sterkere (600pk) V12 achterin.

Een modern alternatief voor de OX99-11 is er inmiddels ook. Samen met Yamaha heeft Toyota keihard aan de Lexus LF-A gesleuteld. Qua concept een zeer vergelijkbare auto. Zeer hoogtoerig, vrij licht en veel sneller dan zijn ‘vermogens-specificatie’ doet vermoeden. Filmpje!

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Supercars, vergeten-concept, yamaha

Vorig bericht: « Een sportieve Prius, BMW aan de Chinese EV en Lotus geilt op hybridetechniek #Groen7
Volgend bericht: Väth C63 Coupé: 680 trappelende paardjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    14 december 2011 om 19:32

    excuses voor het niet lezen van de tekst maar ik wou hier alleen vermelden dat het een godslelijk ding is xD

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      14 december 2011 om 20:45

      @dennisr: Heel maar dan ook heel toevallig deel ik ook die mening :D

      Login om te reageren
  2. magetwan zegt

    14 december 2011 om 19:33

    Ik zie nu waarom Yamaha is overgestapt op de tweewielers :) Maar even serieus: best wel een gaaf ding!

    Login om te reageren
  3. thomaz520 zegt

    14 december 2011 om 19:34

    Over lelijk gesproken !

    Login om te reageren
  4. mout zegt

    14 december 2011 om 19:35

    Een 12-cilinder 3,5! Geweldig. Dat is zoiets als 4 0,8l 3-cilinders.
    En wat een heerlijk toerenbeest was dat. Is de motor voor die wagen misschien nog ergens anders ingezet?

    Login om te reageren
  5. Barnato zegt

    14 december 2011 om 19:37

    Hoezo vergeten concept? Hij zit gewoon in GT5 :-)

    Login om te reageren
    • tabee zegt

      14 december 2011 om 19:44

      @Barnato:
      Hij zit in GT5? Onder welke naam..?

      Login om te reageren
      • Renesis zegt

        14 december 2011 om 20:10

        @tabee: gewoon 1992 Yamaha OX99-11 Concept waarschijnlijk onder de online car dealer.

        Login om te reageren
    • Forza zegt

      14 december 2011 om 20:16

      @Barnato: Dacht t toch niet. Premium of Standard?
      Deze auto zit zeker niet in GT5.

      Login om te reageren
      • Barnato zegt

        14 december 2011 om 21:02

        @Forza: Nee inderdaad denk dat ik in de war was met de Isuzu 4200R Concept uit 89.

        Blijft een geweldige auto!

        Login om te reageren
  6. norge zegt

    14 december 2011 om 19:37

    Inderdaad een gevalletje ooit gelezen en vergeten.

    Login om te reageren
  7. jack_abarth zegt

    14 december 2011 om 19:55

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Verder zeer vette bak, en WTF 3,2sec van 0-100 en dat 1992!!

    Login om te reageren
  8. lamborgfan zegt

    14 december 2011 om 19:55

    BAH! niet zo gek dat deze is vergeten! Wat is er gebeurd toen ze deze auto aan het tekenen waren? Mag die ontwerper alleen nog met begeleiding op straat?

    Login om te reageren
  9. 911GT2 zegt

    14 december 2011 om 19:57

    Hoeveel snijlijnen wil je hebben zeg… net spaghetti

    Login om te reageren
  10. Volvo_440_turbo zegt

    14 december 2011 om 20:03

    Lelijk? Ik denk voor toendertijd dat dit design vooruitstrevend en mooi was, mensen, je moet dit kunnen plaatsen!!! We spreken hier over 20 (!) jaar geleden.
    Over het ontwerp? Geniaal gewoon om een voorspoiler in te bouwen om zo genoeg neerwaartse druk te hebben vooraan. Ik heb hier trouwens nog een test liggen van die auto waarbij die auto op alle vlakken als geniaal werd bestempeld door de toenmalige pers.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      14 december 2011 om 20:40

      @Volvo_440_turbo: precies! Noem het ‘functioneel design’, ‘back to basics’ of ‘vorm volgt functie’, maar ik hou er wel van. Moet ook even aan de Lancia Stratos denken. Net zo hardcore, net zo’n functionele vormgeving. Maar dan voor die andere tak van autosport zeg maar…

      Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    14 december 2011 om 20:03

    Ik zou hem niet lelijk noemen maar interessant. Dit was sowieso een geweldige supercar geweest maar dan eentje met de verkeerde merknaam, wie had daar nu 800k aan willen uitgeven begin ’90s?
    Ik ben blij dat ik nu van het bestaan afweet en vind het zonde dat het concept niet levensvatbaar was.

    Login om te reageren
  12. Renesis zegt

    14 december 2011 om 20:13

    http://www.youtube.com/watch?v=8KzGwHCsKKw

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      14 december 2011 om 21:08

      @Renesis:

      Hier nog eentje, vooral het wegrijden aan het einde klinkt goed.

      http://www.youtube.com/watch?v=KCCxkk6BAYM

      Login om te reageren
  13. supercarwaar zegt

    14 december 2011 om 20:13

    lijkt net een moter, want hij heeft maar één plaats en de cabine is dunner dan normaal

    Login om te reageren
  14. integraturbo zegt

    14 december 2011 om 20:27

    Ik kan zulke wagens altijd waarderen. Het laatste waar ik naar kijk is het uiterlijk.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      14 december 2011 om 20:31

      @integraturbo: dat is het eerste waar ik naar kijk, het uiterlijk. Of ze een mooi koppie heeft en alles.

      Login om te reageren
      • integraturbo zegt

        15 december 2011 om 20:34

        @betonstaal: Dat kan. Als ik destijds zo’n auto zou/kon/wou/mocht kopen, koop je dat om de belevenis achter het stuur. Als bij de omhulsel elke hoek/bolling/ronding een functie heeft dan zou dat met zo’n auto belangrijker zijn dan een andere vorm puur om “mooi” te zijn..

        Login om te reageren
  15. betonstaal zegt

    14 december 2011 om 20:31

    OPGELET! In Nederland wordt de Yamaha OX99-11 NIET geproduceerd, kijken hoe ze dat doen kan dus niet.

    Login om te reageren
  16. johanw zegt

    14 december 2011 om 20:48

    wat een simpele zielen af en toe qua reactie. let op dit is bijna 20 jaar geleden!!!!!!

    veel stijlelementen in deze auto zie je nu terug in de huidige supercars!!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 december 2011 om 22:24

      Wat is je kritiekpunt precies?

      Login om te reageren
  17. mardec zegt

    14 december 2011 om 20:59

    Ik moet toch even zeggen dat ik dit het beste artikel op AB vind in JAREN !!! Eindelijk iets wat ik nog niet kende! Wat een icoon :D Ik weet waar ik straks van ga dromen!

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      14 december 2011 om 21:09

      @mardec: 2 aziatische sletjes die om je sn*kkel heen krullen?

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        15 december 2011 om 12:07

        @dragspert: Geweldig! Zeker een droom. Kan ik eindelijk “Sex with a Japanese twin” van mijn todo lijstje afvinken.. (einde Austin Power modus) .. ;)

        Login om te reageren
  18. maxx1 zegt

    14 december 2011 om 21:40

    die cijfers zijn rap! wat een indrukwekkend ding!

    Login om te reageren
  19. midasracer zegt

    14 december 2011 om 21:52

    Geen mooi geluid en een vreemd bol uiterlijk. Geef mij dan maar een Ultima. Beetje dezelfde stijl maar dan wel mooi (vind ik dan).

    Login om te reageren
  20. ds3lover zegt

    14 december 2011 om 21:59

    Ligt het nu aan mij of heeft die langs vanvoor gezien wat weg van een mclaren F1 uit car town op Facebook? xD

    Login om te reageren
  21. minifan zegt

    14 december 2011 om 22:00

    V r e s e l i j k l e l i j k maar echt bloedje snel!!

    Login om te reageren
  22. Flatfour zegt

    14 december 2011 om 23:09

    http://www.youtube.com/watch?v=TVcGm381oiY#t=12s

    Login om te reageren
  23. floryn zegt

    14 december 2011 om 23:42

    Gaaf ding zeg! Bedankt voor het artikel. Ik had er nog nooit van gehoord. Doet me wel meer denken aan een XJR-15 concurrent, dan een XJ-220.

    Login om te reageren
  24. llewy zegt

    15 december 2011 om 00:43

    Combinatie van een spaceshuttle, lingo-ballenbak en glijbaan..

    Maar die specs, impressed! 1150kg met een v12?! Zonder materialen van nu?

    Lotus, lepel eens snel een AMG-blok in die Exige/Elise!

    Login om te reageren
  25. nostravinniedus zegt

    15 december 2011 om 00:51

    Sorry hoor, maar v12 en 10.000 toeren ??? WOW !

    Login om te reageren
  26. integralechubasco zegt

    15 december 2011 om 02:22

    Mensen die dit lelijk vinden doe eens een beetje nadenken? Of nee laat maar zitten…

    Geniaal apparaat. Maakt de F40 antiek, de 959 een brave burgermans gebakje en de xj220 een oefening in de rococostijl. Enige die hier aan tipt maar wel met een 2 keer zo grote motor is de McLaren F1…

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      15 december 2011 om 12:11

      @integralechubasco: Daar sluit ik mij volledig bij aan. Geweldige auto! Vind de achterkant trouwens wonderbaarlijk veel lijken op de McLaren F1.

      Trouwens wat een mooie foto van dat Yamaha museum. Daar staan even wat mooie blokjes zeg! (Foto 13)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 december 2011 om 22:13

        @Freewarefreak: de hele auto doet me erg sterk denken aan de McLaren F1. Middenzitter, vorm, wielen, kleur. De F1 is breder en heeft een dikkere motor, het dikke zusje zeg maar.

        Login om te reageren
  27. censored zegt

    15 december 2011 om 09:04

    qua design krijg ik er een beetje een ultima gtr gevoel bij

    Login om te reageren
  28. Volvo_440_turbo zegt

    15 december 2011 om 09:20

    Ik heb net hier het artikel nog eens nagelezen dat ik van die auto heb, het énige puntje van kritiek van die wagen waren de versnellingsbakverhoudingen die niet optimaal waren, voor de rest werd ie vergeleken als een F1 voor op de weg…

    Login om te reageren
  29. mustang84664 zegt

    15 december 2011 om 09:42

    Gelukkig zijn we heb vergeten

    Login om te reageren
  30. 620henk zegt

    15 december 2011 om 20:55

    ik vind dit een mooi ontwerp.
    jammer dat die niet in productie is gekomen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North