• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Verhoging brandstofaccijns wordt geschrapt’ [updated]

Auteur: ricardo, gepost 14 februari 2014 om 12:57 – 38 Reacties

" title=


De verhoging van brandstofaccijns per 1 januari, waardoor het over de grens shoppen voor peut nóg aantrekkelijker werd, wordt mogelijk teruggedraaid.

Ha. Nog maar een paar weken staatssecretaris, en meteen al het beste en pr-technisch slimste besluit mogelijk nemen, die Eric Wiebes. Bronnen uit Den Haag melden namelijk aan de NOS dat hij van plan zou zijn de verhoging van de accijnzen op diesel, lpg en benzine terug te draaien. Er wordt momenteel onderzocht of de maatregel ongedaan kan worden gemaakt. Hier komt dan een andere lastenverhoging voor in de plaats, maar welke is nog niet bekend.

Niet meer, maar minder inkomsten

De verhoging was bedoeld om extra inkomsten voor de schatkist te genereren, maar het bleek dat de maatregel de limiet was voor de Vaderlandse melkkoe AKA autobezitter. Automobilisten en vervoerders tankten massaal over de grens, pomphouders in grensgebieden staan op omvallen, en de inkomsten voor de Staat nemen niet toe, maar juist af. Een omgekeerd multiplier-effect.

‘Cijfers zien er niet mooi uit’

Tegen de NOS zegt Wiebes dat de cijfers van Transport en Logistiek Nederland (TLN), die claimen dat alleen de accijnsverhoging op diesel de Nederlandse overheid al 180 miljoen euro per jaar kost, er niet goed uitzien. Voor de camera durfde hij nog niet te zeggen dat de overheid de maatregel de nek om draait, maar laat wel weten: “De cijfers zien er niet mooi uit en het is een serieus signaal, maar het is de vraag waar het allemaal door komt en of het klopt.” .

Wij geven alvast een shoutout naar de Bovag voor het intensief aankaarten van de tankproblematiek in de grensgebieden.

UPDATE: Hohoho NOS, niet zo snel. Na afloop van de wekelijkse ministerraad liet Eric Wiebes weten dat ze vooralsnog vasthouden aan de accijnsverhoging. Pas in mei zal gekeken worden wat de effecten zijn, en of er iets teruggedraaid wordt. RIP tankstations.

Ook interessant!

  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, tanken

Vorig bericht: « Valentijnscadeau: Mustang van chocola uit een 3D printer
Volgend bericht: Bugatti organiseert scheursessies om Veyrons te slijten »

Lees Interacties

Reacties

  1. gop1 zegt

    14 februari 2014 om 13:11

    Haha, geweldig, ik zou zeggen combineer het met een verlaging en de buren komen bij ons tanken!

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      14 februari 2014 om 13:17

      @gop1: Inderdaad, hoe raar het ook klinkt, hoe goedkoper alles wordt, des te meer geld er binnen zal komen (tot op zekere hoogte natuurlijk). Als ze er nu eens voor zorgen dat de mensen die aan de andere kant van de grens wonen hier komen tanken en hun boodschappen komen doen, komt er alleen maar extra geld in de Nederlandse economie terecht.

      Dingen duurder maken geen of slechts heel kort effect, want mensen hebben echt niet ineens meer geld te besteden.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        14 februari 2014 om 13:49

        @motoragent: inderdaad! Gewoon het omslagpunt opzoeken.
        Dus prijzen dusdanig verlagen dat het voor buurlanden uit kan om hIer te komen tanken.

        Login om te reageren
    • toroloco zegt

      14 februari 2014 om 14:08

      @gop1: Als er een accijnsverlaging komt zijn jullie nog steeds welkom bij de Vlaamse tankstations.

      Login om te reageren
  2. thecreativeexplorer zegt

    14 februari 2014 om 13:12

    Hoe het ook zij, wij moeten het ongetwijfeld op een andere manier ontgelden. Komt het niet uit de lengte, dan wel uit de breedte.

    Login om te reageren
  3. motoragent zegt

    14 februari 2014 om 13:13

    “Hier komt een andere lastenverhoging voor in de plaats, welke is alleen nog niet bekend”

    Dus een verandering terugdraaien waardoor er weer meer geld binnen komt, en als ‘compensatie’ nog eens op een andere manier extra geld binnen proberen te schrapen.

    Of we nog iets dieper willen buigen…

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      14 februari 2014 om 13:19

      @motoragent: Ja, bubba zit tegenwoordig niet alleen in de bajes maar ook in de Nederlandse politiek… :(

      Login om te reageren
    • azenomei zegt

      14 februari 2014 om 13:21

      @motoragent: Ja, dat willen we. Maar al te graag zelfs.
      Anders gingen we wel met zijn allen de straat op. Gingen we met zijn allen staken en de ingang van het binnenhof blokkeren. Aangezien wij dit niet doen, zullen we het wel best vinden.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 februari 2014 om 13:32

      @motoragent: Volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt met begrotingen. Als de bewering van TLN klopt komt er nu namelijk geld niet binnen wat wel begroot was, en waar aan de uitgavenkant al een bestemming voor was. Terugdraaien van de maatregel zorgt er voor dat er wat meer binnenkomt dan nu, maar nog steeds minder dan dat er uitgegeven wordt. Dus moeten ze inderdaad een andere belastingmaatregel gaan treffen om het begrotingsgat alsnog te dichten.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        14 februari 2014 om 14:20

        @potver7: Nee klopt, ik heb gelukkig meer verstand van auto’s. Maar inderdaad, als ze het nu terugdraaien zitten ze weer op het oude niveau, en krijgen ze onder de streep niet meer binnen dan voorheen.

        Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    14 februari 2014 om 13:21

    “De cijfers zien er niet mooi uit en het is een serieus signaal, maar het is de vraag waar het allemaal door komt en of het klopt.” Nou Charlie Chaplin Kwiebes ik wil je best uitleggen waar het door komt hoor…

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 februari 2014 om 13:27

      @VeniVidiVici: de vraag is eerst nog maar even of het klopt. Ik kan tenminste nergens een onderbouwing vinden voor de 180 miljoen die TLN beweert.

      Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    14 februari 2014 om 13:25

    De titel van dit artikel is toch wel heel erg misplaatst hoor. Het enige dat meneer Wiebes zegt, is dat ze nog van alles aan het onderzoeken zijn, wachten op cijfertjes (m.a.w., eerst maar eens zien hoe het zit met de werkelijke accijnsinkomsten, gemeten over een aantal maanden). Afhankelijk van de uitkomst daarvan gaan we eventueel maatregelen treffen.

    En bovendien moet terugdraaien gecompenseerd worden met andere maatregelen, dus is het gewoon een sigaar uit eigen doos. Oók voor de transportsector!

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      14 februari 2014 om 13:27

      @potver7: Titel is gebaseerd op wat bronnen aan de NOS melden, niet op wat Wiebes voor de camera staat te spinnen. :)

      Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    14 februari 2014 om 13:25

    Zullen ze eindelijk inzien dat kwa lasten het plafond bereikt is?……………………HAHAH nee natuurlijk niet.

    Login om te reageren
  7. Alex_79 zegt

    14 februari 2014 om 13:41

    Ha, Wiebes is iig slim genoeg om niet gaan te roepen het fenomeen “grensshoppen” niet bestaat, zoals voorganger Weekers deed. Probleem van die accijnsverhogen blijft op dit moment dat mensen niet alleen over de grens tanken, maar gelijk de boodschappen er aan vastplakken bij de Aldi, de Schlecker, de Trinkgut enzovoort.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      14 februari 2014 om 14:11

      @Alex_79: Niet belangrijk, maar toch: de traditionele Schlecker is bijna 2 jaar failliet ;-)

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    14 februari 2014 om 13:42

    Je kan ook gewoon de grens weer dichtgooien en de mensen laten betalen voor de brandstof die ze invoeren .En dan gelijk de prijs van de brandstof door middel van belasting verdubbelen .

    Login om te reageren
  9. slowland zegt

    14 februari 2014 om 14:00

    Bedankt he BOVAG en TLN!
    Belastingaccijns omlaag….. Wegenbelasting omhoog….
    daar zal het wel op neer komen

    Login om te reageren
  10. mout zegt

    14 februari 2014 om 14:08

    We kunnen natuurlijk ook een postcode-afhankelijke accijns invoeren. Hoe verder je van de grens woont, hoe hoger de accijns.
    (eh, dat is vooral grappig bedoeld – hoop maar dat de mannen van meer en moeilijker regels niet meelezen)

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      14 februari 2014 om 14:22

      @mout: Pas op, straks breng je ze nog op ideeën…

      Login om te reageren
  11. dejviisz zegt

    14 februari 2014 om 14:09

    iets wat verhoogd is word never nooit in NEDERLAND verlaagd. Zal de accijns verminderen dan zal de pomp die centen er op blijven houden

    Login om te reageren
  12. The360box zegt

    14 februari 2014 om 14:35

    Voor die zogenaamde verhoging was het in omgeving enschede al de moeite waard om even over de grens te tanken, moest je wel een grote tank hebben en icm shag was het toen al de moeite laat staan nu.

    Login om te reageren
  13. mrci zegt

    14 februari 2014 om 15:03

    1 euro voor 1 liter diesel zeg ik geen nee tegen

    Login om te reageren
    • Lennaert zegt

      14 februari 2014 om 15:10

      @mrci: dan zal je moeten emigreren.

      Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    14 februari 2014 om 15:30

    Heerlijk om vanuit het buitenland te zien dat de NL-ers het gehad hebben en dat ze dus echt wel omrijden om een eurotje of 3 te besparen.
    Hier in Zwitserland doet men dat al jaren: de Duitsers komen om wat peut in te slaan en de Zwitsers kopen masaal al het andere over de grens.
    Mooiste was nog 1 van de Zwitserse budget supermarkten. Die hebben ene gigantische lading Cola ingeslagen in Tjechie en flink goedkoper aangeboden in Zwitserland. Cocacola was niet blij. Geweldig.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 februari 2014 om 17:34

      Weinig neushoorns in Zwitserland zeker…

      Login om te reageren
    • mout zegt

      14 februari 2014 om 18:49

      @gregorius: Ik probeerde vandaag een cocacola-fles in te leveren voor statiegeld. Zelf gekocht bij (overigens een andere) supermarkt hier in de stad.
      Zit er geen statiegeld op, omdat het een Poolse fles is. Blijkbaar koop je hier ook al grijze import bij de C1000.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        14 februari 2014 om 22:51

        @mout: concurrentie in NL mbv Europa. Mooi toch? Geef de fles aan de aardige kranten verkoper voor de deur en koop gelijk een krantje van hem (of geef m een flesje huispils). Is ie ook weer blij!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 februari 2014 om 08:54

          @gregorius: die mensen verkopen daklozenkranten, ik ben niet dakloos (zelfs lid van “eigen huis”) en behoor dus niet tot de doelgroep. Ik denk eigenlijk dat de daklozenkrantverkopers de markt voor daklozen kranten en de draagkracht van daklozen enorm overschatten.

          Login om te reageren
  15. str8six zegt

    14 februari 2014 om 15:46

    Misschien moeten ze eens een lasten verlaging toepassen zodat men geld overhoud voor andere dingen en proberen op die manier de economie aan te wakkeren.

    Login om te reageren
  16. retetikker zegt

    14 februari 2014 om 16:03

    Nu nog de BTW terug naar 19% en dan zijn we in een mum van tijd uit de economische crisis…

    Login om te reageren
  17. diverman zegt

    14 februari 2014 om 18:05

    Ach ik ken niemand die er door prijsverhogingen ook maar een kilometer minder door rijdt.
    Zolang iedereen toch gewoon blijft rijden, zal de overheid echt de accijnzen niet terugschroeven.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 februari 2014 om 08:56

      @diverman: ik denk dat er in de grensstreek juist meer gereden wordt. Nu even de grens over om te tanken, sigaretten, alcoholische dranken en andere boodschappen in te slaan ipv gewoon lokaal boodschappen te doen.

      Login om te reageren
  18. ricksmits zegt

    14 februari 2014 om 18:26

    Ik denk dat t op lange termijn toch al pech is voor de nederlandse overheid.. Mensen raken nou gewend aan om over de grens te tanken.. Het scheelt dalijk twee tientjes minder,, maar ze hadden wel lekkere pastasaus bij de duitse upermarkt en de melk is er ook goedkoper ( bijrvoorbeeld )..

    Zoals hierboven gezegd is, zoek het omslagpunt en haal de belgen en duitsers hierheen

    Login om te reageren
  19. TDI-goeroe zegt

    14 februari 2014 om 18:32

    ach, en als de Roverheid de acijns terug draait, draait Shell er toch gewoon een paar cent bovenop, we blijven gewoon lekker bukken.

    Login om te reageren
  20. cthijs zegt

    14 februari 2014 om 23:35

    Lang leve de eu waar alles goed geregeld zou worden

    Login om te reageren
  21. bobisnulop zegt

    20 februari 2014 om 19:08

    Lijers in den haag zegt die gekke Rutte ja om de economie te stimuleren moeten we allemaal een nieuwe auto kopen! Ja Rutte vergeet het maar met je ideeën je rijd zelf in een oude Saab en met die gekke ideeën van jullie in den haag is t stervensduur geworden het autorijden we zijn het enigste land met bpm! T zal me niet verbazen als ze straks ook nog gaan verzinnen dat je fietsbelasting moet gaan betalen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North